Pesteri si chei in nordul Olteniei
Povestea unui jurnal de călatorie poate fi
la fel de plictisitoare ca și povestirea unui film văzut ieri, ori ca
povestirea unui vis din noaptea trecută.
Stă doar în talentul de povestitor al unuia
ca Ioan Grigorescu, Romulus Rusan, Cristian Lascu (și de ce nu, unul mai
apropiat nouă, Ioan Stoenică), să facă din detaliile turei o narațiune
captivantă.
Apoi mi-ar plăcea să cred că specificația
,,Obiective” agățată de titlul Articolului nu va face doar o clasificare a
celor prezentate, ci va stabili și câteva oportunități de călătorie pentru
cititor, poate chiar pentru vara viitoare.
Dacă șirul Munților Mehedinți, de la Dunăre
și până la Piatra Mare a Cloșanilor, e format din roci calcaroase, munții din
nordul Olteniei sunt doar tiviți în partea lor sudică de bare masive din aceste
roci sedimentere.
Râurile pornite de sub crestele Căpățânii,
Parângului ori Vâlcanului, în drumul lor spre șesuri, au fost nevoite să
ferestruiască chei adânci prin depozitele mezozoice așezate deacurmezișul.
Iar numeroasele guri de peșteri căscate în
pereții verticali nu sunt decât dovada peste timp a unor cursuri de apă la
niveluri neverosimil de înalte.
1.
PEȘTERA
LILIECILOR DE LA MÂNĂSTIREA BISTRIȚA
Pe DN 67, Râmnicu Vâlcea-Târgu Jiu, oprim în
localitatea Costești. Aici, în stânga serpentinelor de coborâre din partea
cealaltă a așezării, putem vizita Muzeul Trovanților .
(Referiri la acesta, cât și la alte
obiective din zonă, se găsesc în Articolul meu ,,Trovanții de la Costești”.)
Din centrul comunei un drum asfaltat ne
conduce cale de 7km spre Mânăstirea Bistrița.
Legenda Mânăstirii Bistrița amintește că în
tinerețile sale, banul Barbu Craiovescu a fost închis de către turci și
condamnat la moarte.
Se spune că în noaptea de dinaintea osândei
tânarul de 18 ani s-a rugat neîncetat la icoana Sfântului Procopiu.
A doua zi gâdele nu l-ar fi găsit pe
condamnat în celulă, acesta fiind descoperit de către un preot tocmai în fața
altarului de la capela Bistriței, cu cătușe la mâini...
În memoria acestei minuni Barbu Craiovescu
va ridica prin anul 1490 Mânăstirea Bistrița.
Din pisania mânăstirii (actul de întemeiere)
reiese că la construirea sa a participat și un mester pietrar pe nume Manu.
Istoricii i-au mai întâlnit numele și în pisaniile mânăstirilor Dealu, a
Bisericii mitropolitane din Târgoviște și celei din Curtea de Argeș, deducând
că acesta nu este altul decât Meșterul Manole din legenda Mânăstirii Curtea de
Argeș...
Mai târziu, Neagoe Basarab, nepot al
fraților Craiovești, dar și cel mai învățat domnitor de până la Constantin
Brâncoveanu, aduce din Serbia moaștele Sfântului Grigore Decapolitul și le
statornicește la Mânăstirea Bistrița.
La vremuri de restriște moaștele sfântului
erau ascunse în străfundurile peșterii din apropiere.
Accesul la peșteră se face pe o cărare
amenajată pe alocuri cu trepte de beton si balustradă.
Măicuța ce ne însoțește la vizitarea
peșterii va avea răbdare ca noi să ne mai oprim și să admirăm Cheile Bistriței.
Se cunoaște faptul că toponimul acesta mai
poate fi întâlnit și la Cheile Bistriței de la Zugreni (Neamț), cât și la
Bistrița din sudul Munților Vâlcan (Gorj), în slavona ,,bistrița” denumind un
,,râu repede, vijelios”.
După ce trecem de poarta zăbrelită, mai întâi
trebuie să ținem piept îndoielilor care ne încearcă, și asta pentru ca de la
început trebuie să depășim un culoar cu tavanul cam jos.
După circa 20m spațiul se deschide și în
sala înaltă a cavernamentului descoperim în partea dreaptă siluieta întunecată
a Bisericii Ovidenia.
Galeria continuă, iar aspectul auster ne
face sa ridicăm ochii spre cupolele înalte, în speranța descoperirii de
speleoteme cu care suntem obișnuiți din alte peșterii mai darnice.
Apoi renunțăm a mai căuta cu raza lanternei
pe sus, pentru a nu deranja coloniile de lilieci ce-și găsesc aici adăpostul de
peste zi.
Vraja aproape hipnotică, dată de întuneric,
de liniste și de umeaeală, se risipește destul de repede când observăm în
lateral o deschidere spre lumina zilei.
Ajungem sub o arcadă mai mare, dar constatăm
ca suntem agățați într-un perete deasupra Cheilor Bistriței.
Urcăm câteva trepte și închidem circuitul de
vizitare, urmând să mai trecem încă o dată prin galeria îngustă, de penitență,
de la început.
În afară de Peștera Liliecilor, în Cheile
Bistriței se mai întâlnesc alte 20 de peșteri, printre care Peștera Veche,
Peștera Neolitică și Peștera Metrou.
2.
CHEILE
OLTEȚULUI ȘI PEȘTERA POLOVRAGI
Din DN 67 spre Târgu Jiu un indicator
albastru ne trimite în dreapta spre Cheile Oltețului, iar unul de culoare
maronie spre Mânăstirea Piolovragi.
După ce străbatem dealungul localitatea
lăsăm în stânga zidurile vechi ale mânastirii și ținem drumul spre Cheile
Oltețului.
În pădurea din dreapta putem identifica
numeroase exemplare de castan comestibil, astfel că prin octombrie putem culege
de pe jos o sacoșă zdravănă cu gândul la spuza unui foc domolit și la o
moșoaică de vin roșu.
Părăsim drumul pietruit atunci când acesta
începe să ia înălțime pe malul stâng al râului și coborâm prin poiana spre vad.
Intrarea în chei e copleșitoare...
Îngustimea lor mă duce cu gândul la buștenii
de fag tăiați butuci cu joagărul, când, spre sfârșitul tăieturii, despicătura
strângea tot mai tare lama de oțel.
Oltețul iese din chei liniștit, cu apele
întinse pe toată lățimea albiei. E tentantă o incursiune în întunericul ca de
peșteră... Socotești ca o pereche de cizme ar rezolva totul.
Bineînțeles ca ești nepregătit și atunci
cauți variante. Iată, la fel de tentantă e și cărarea din stânga ,,amenajată”,
parcă, cu mărgăritare albe de grohotișuri fine.
După ce străbatem o ,,pânză” de urzici
viguroase ne angajăm într-un urcus susținut prin pădurea de fag.
Un sfert de ceas ne ia să ajungem la
marginea de sus a pădurii, în schimb aici constatăm că hățașul se conturează
mai departe pe o brână agățată pe versantul drept al cheilor.
La o privire mai atentă băgăm de seamă că
suntem pe falia de contact al calcarelor pe suportul de marne.
Mai sus depășim un prag, de parcă am trece
prin crenelul unei fortărețe, după care pătrundem în Sala Liliecilor a Peșterii
cu Șalitru.
Revenim la lumina zilei și din gura peșterii
privirea ne zboară dincolo de chei, pe terasa înaltă a celuilalt versant. Pe
acest Vârf la Pietrei se distinge o cruce de piatră numită Crucea lui Ursache.
Pe vârful de deasupra peșterii, la 1000m
altitudine, se află ruinele cetății Argina, cetate dacică despre care se spune
că ar fi a lui Zamolxe.
Un traseu marcat cu bandă roșie conduce
într-o jumătate de ceas la platoul cu o excelentă belvedere.
Cetatea datează din sec. 2 î. Hr., în
incinta ei descoperindu-se arme și unelte de fier, ceramică dacică cenușie și o
placă de bronz având pe față imaginea cavalerilor danubieni.
Se spune că în acel loc s-ar afla urmele
unei cetăți dacice, ori a unui templu de-al lor. Totdeauna astfel de informații
sunt ca o nebuloasă, poate nici dacii nefiind siguri dacă odată Zamolxis le-a
fost rege sau zeu...
Fără istorici vechi autohtoni, cum grecii îl
au pe Herodot, iar romanii pe Tacit și Dio Cassius, de la daci ne parvin puține
cuvinte. După unii celebrul ,,Decebalus per Scorilo” ar fi o chestiune de
filiație... Eu aș zice că nu e vorba decât de o notiță pe care cei doi țineau
scorul la X și O (riți-piți): DECEBALU
SCOR PERILO.
Înaintăm pe drumul din Cheile Oltețului.
Sunt locurile prin care a hălăduit o vreme haiducul Iancu Jianu.
Povestea lui parcă se deapănă special pentru
un scenariu de film...
Pentru vitejia sa de arme Iancu Jianu ajunge
căpitan al al oștirii Țării Românești și, implicit, un mic boier. Gândul
codrului începe să-l încerce atunci când vede nedreptățile de care aveau parte
oltenii din care se trăgea și el.
Picatura care a umplut paharul a fost
episodul în care și-a aflat iubita răpita și apoi ucisă de un ciocoi grec.
N-a haiducit mult, însă destul pentru a băga
spaima în ocârmuire.
Vândut de o ,,iudă” și prins, e condamnat la
moarte.
Și, ca într-o poveste cu pretenții,
osânditul e scăpat de la spânzurătoare de Sultana Gălășescu, o tânară din os
domnesc, care îl ia de soț.
Mulțumit de întorsătura, Vodă Șuțu ,,îl
reabilitează”, atâta doar că liniștea haiducului era liniștea unui vultur în
cușcă de aur...
Pentru că în iarna grozavă a anului 1821
primește Jianu o hârtie cenușie, plicuită în patru: ,,Prietene Jiene, adună-ți
oamenii, căci peste o lună de zile scoatem plugurile! Al dumitale, gata ca un
frate, Tudor.”
Dintr-o baladă locală vine și coloana sonoră
a filmului ,,Haiducii”:
,,Sub poală de
codru verde
Mititel focșor se
vede,
Mititel și
potolit
Tot de haiduci
ocolit.
Nu știu zece ori
treizece
Ori peste sută
mai trece...”
Cu Amza Pellea, tată!...
Ajungem în fața intrării boltite a Peșterii
Polovragi. Strașnic cuib de haiduc!
Trecem de poarta zăbrelită și ne alăturăm
grupului deja format, dar incomplet devreme ce ne așteaptă și pe noi.
Încă de la început Peștera Polovragi are
dimensiuni impresionante.
Doamna care ne călăuzește pașii printre
formele cu denumiri dintre cele mai ciudate are o imensă poftă de povestire și
o energie care tot crește, astfel că la sfârșitul primei prezentări termină
fraza pe o tonalitate foarte înaltă...
,,Bravo!...” mă trezesc eu și aplaud urmat
de întreg grupul. Gata, se realizează o legătură puternică ghid-grup, așa încât
putem merge împteună până la capătul pământului.
,,Maurul (adică eu) și-a făcut datoria,
maurul poate să se retragă.”
Rămânem mult în urma grupului pentru a avea
timp să admirăm, dar mai ales să avem loc liber pentru a fotografia în liniște.
Papagalul.
Moartea cu coasa.
Aici imaginea imprimată sub formă de negativ
s-a realizat prin acelaș procedeu cu care oamenii preistorici își imprimau
forma mâinilor pe pereții peșterilor de la Altamira.
În stânga descoperim deschiderea spre
galeria de la un etaj inferior.
Acolo jos e vorba de o galerie activă, prin
care, explorând 1km de sifoane, scafandrii au reușit să iasă în albia râului
din Cheile Oltețului.
Chiar dacă galeria principală, cea prin care
mergem noi, e fosilă, din tavan cad neîntrerupt stropi de apă.
Aici picăturile încrețesc oglinda apei
dintr-un mic bazinet, un așanumit ,,gur”.
Picăturile de apă sunt cele care continuă la
infinit să modeleze în calcar toate minunățiile care ne înconjoară aici.
Cuptorul dacic.
Gururi cu pereții despărțitori
supradimensionați.
Meșterul a cărui imaginație nu are limite...
Vrăjitoarea și Regele.
O stalagmită ridicată în mijlocul unui lac.
Se vede la baza ei ,,gulerul” de depunere
care ar fi trebuit să fie exact la suprafața apei.
Probabil ca nivelul apei a crescut ulterior.
Coiful dacic.
(Știm că de la daci nu ne-au rămas decât
câteva cuvinte, multe dintre ele conținând consoana ,,z”: barză, viezure,
benzină, bezmetic, chinezării, limuzină, chenzină, mizel, supradoză, criză, creizi (cu capul), parizel, zăgan (the gun-adică pistol), viză, derezină etc.)
Numeroasele nuanțe ale calcarului de
recristalizare.
La capătul sectorului care se
viziteazătavanul peșterii coboară foarte mult.
Pentru continuarea galeriei sunt necesare
atât echipament, cât și aprobări, pentru că Peștera Polovragi are peste 10km
lungime, din acest punct de vedere situându-se printre primele 10 peșteri din
țară.
Noi ne ținem tot mai departe de grup și
încercăm o tentativă de evadare spre fundul pământului.
Nu reușim mare lucru, în schimb rămânem mult
în urmă, fapt ce ne permite să ne mai si jucăm un pic...
Intrăm în Casa piticilor...
Ne autointitulăm ,,The witch”...
3.
PEȘTERA
MUIERILOR ȘI CHEILE GALBENULUI
În România să vorbești de speologie și să nu
amintești de Peștera Muierilor e ca și când ai vorbi de rețete de slăbit fără
să fie de față și Oana Roman.
E ca și când ai vorbi de ,,școli filosofice”
și ai trece cu vederea ,,Dialogurile” lui Ciutacu cu Bendeac...
E ca și când s-ar creiona noi proiecte
spațiale fără să se țina cont de indicațiili tovarășului Nicolae Ceaușescu care
anticipa cu mult timp în urmă: ,,Socialismul trebuie să ajungă în toate țărilii
lumii, pe toată planeta și, dacă se poate, (acum dând din mână) și pe...
alte... planete!...”
Reținuse de la plugușor că deja pe Marte
pionierii învață carte...
Peștera Muierilor se vizitează de obicei în
tandem cu Peștera Polovragi, legătura dintre ele făcându-se pe un drum local
bine întreținut.
Dacă venim din DN67, vom străbate mai întâi
localitatea Baia de Fier, comună bogată, formată cu ceva timp în urma din
oierii sibieni veniți de peste munte și stabiliți aici, așa cum au luat naștere
și alte așezari oltene de sub munte: Vaideeni, Romanii de Sus, Polovragi,
Novaci.
Pătrundem rapid în Cheile Galbenului, fără
să ne dăm seama, asta pentru că aici versanții sunt mult mai depărtați, iar
cheile mai puțin adânci.
Numai cei care hotârâsc să-și continuie
drumul pe vale în sus vor descoperii cale de mai bine de 10km cheile adevărate.
Aproape de izvoarele Galbenului, spre culmea
Muntelui lui Cătălin, vom fi surprinși de peisajul nefiresc al unei foste
exploatări de grafit. Cu un conținut de peste 70 la suta carbon, acest cărbune
superior se folosea la fabricarea electrozilor pentru oțelării.
Se remarca în peisaj un funicular
gravitațional, cupele pline ridicând prin contrabalans pe cele goale la cota de
sus a exploatării. Un mecanism la fel de ingenios ca și planul înclinat de la
Comandău, cu care se transportau buștenii în vagoneții.
De remarcat timpul trecut al verbelor
folosite în acest paragraf!...
Înainte de a trece apele Galbenului pe noul
pod, construit cu tuburi gofrate (!), privim versantul drept al văii, care știm
ca e perforat pe dinăuntru ca un șvaițer, Peștera Muierii având un cavernament
dispus pe cinci niveluri.
Noi vom vizita numai nivelul doi, care nu
este ramificat, în schimb e orizontal și cu cele mai interesante concrețiuni.
Așteptăm cuminți în fața gurii zăbrelite a
peșterii, pentru ca ghidul, după ce a condus un grup până spre ieșirea din
aval, trebiue să se întoarcă singur prin peșteră.
După noi sosește un grup mare de pensionari,
aflați, se pare, într-un turneu cu autocarul.
Sunt la fel de vocali ca și un grup de elevi
din clasele primare. În plus nu au deloc răbdare și, bineînțeles, sunt în
permanență nemulțumiți.
Cu toate că pentru ei costul biletului de
intrare este redus la jumătate, se socotesc între ei că de banii aceștia ar putea
bea câte doua beri de căciulă.
Se contrazic, se trag de mânecă de parcă ar
cere cuvântul, apoi unul simulează o retragere...
Ei bine, pleacă toți, la fel de gălăgioși
cum au venit. Ca o ,,Nuntă a Zamfirei”.
Gata, au văzut-o și p-asta!
Moment în care ghidul descuie lacătul de la
poartă.
Intrăm în peșteră în urma unui grup de
vizitatori nu tocmai numeros.
Încă de la început galeria abundă în
speleoteme de o mare diversitate, din acest punct de vedere Peștera Muierilor
fiind printre cele mai frumoase din țară.
Atâta doar că turismul masiv și
electrificarea au dus la degradarea formațiunilor de calcar prin dezvoltarea
unor alge și ciuperci, așa cum se vede chiar în această imagine, pe stâlpul
masiv din dreapta.
Albul strălucitor al scurgerilor de
,,mondmilch”.
Altarul.
Pe cât sunt de numeroase, tot atât de multe
denumiri sugestive au aceste formațiuni de calcar: Cupola Altarului, Amvonul,
Orga Mare, Orga Mică, Turcul, Cadâna, Domul Mare, Domul Mic etc.
Cine
dă nume acestor formațiuni de calcar trebuie să aiba imaginația unei ghicitoare
în cafea.
În copilărie și sora mea se facea că îmi
ghicește în cafea, în schimb eu nu vedeam cu nici un chip literele acele
inchipuite pe care mi le arăta ea... Îmi preciza că sunt chiar literele cu care
încep numele unor fete din clasa mea.
E drept că nu-i venea prea greu ghicitoarei
de ocazie, la noi în clasă fiind doar 7 băieți și 28 de fete.
Draperii și scurgeri parietale.
Pășim sfioși printre minunile ivite din
întuneric atunci când ghidul comută zona luminoasă dintr-un sector în altul,
tot mai în față.
Printr-un tunel mai scund trecem spre al
doilea sector cu săli supradimensionate.
Bazinele Mari.
O ,,cascadă” de gururi ce duce cu gândul la
suratele de mai mari dimensiuni de la Capadocia, în centrul Turciei.
Lumănarea stinsă.
Bazinele Mici.
Heroglife din argilă de recristalizare
formând așanumita ,,piele de leopard”.
Mai spre capăt ne oprim în fața unui schelet
de animal preistoric, din oasele acoperite și ele de calcar înțelegându-se că
ar fi vorba de un urs de cavernă.
Ghidul ne precizează că în Peștera Muierilor
s-au găsit resturi scheletice de la Ursus arctos, Ursus speleus, Saiga
tartarica, rinocer, mamut, hienă, leu, râs etc.
,,Ele au trăit toate odată în această
peșteră?” întreb eu ca un turist atent si deosebit de interesat...
,,Nu, separat, dealungul mileniilor.”
,,Așa da, altfel ar fi fost o hărmălaie...”
4.
CHEILE
SOHODOLULUI
De la Târgu Jiu prindem drumul DN 67D spre
Baia de Aramă și în localitatea Arcani facem dreapta spre Cheile Sohodolului.
Străbatem localitatea Runcu și la ieșirea
dinspre nord ne aflăm în fața unei adevărate bariere de calcar, barieră ce
crește în înălțime de la vest spre est.
Este vorba de platforma Gornovița, care, în
acest sector, a fost ferăstruită de către apele râului Sohodol, dând astfel
nastere cheilor cu acelaș nume.
Râul Sohodol izvorăște de sub Vârful Siglăul
Mare (1682m alt.), în apropiere de Vârful Straja din Munții Vâlcan.
El străbate o depresiune intramontană cale
de vreo 12km, însoțit și de un drum forestier și abia ajuns aici apele sunt
nevoite să lupte cu calcarul sarmațian al barei Gornovița.
O eroziune diferentiată a făcut să rezulte
un pinten viguros, rămas înfipt în mijlocul albiei.
La un meandru apele se pierd sub un perete
înalt de calcar, perete pe care încearcă să-l reteze de la rădăcină.
Culorile dimineții într-o zonă întunecată a
cheilor. Nu am făcut absolut nicio prelucrare a fotografiei...
Mai sus apele par a fi blocate de un pinten
oblic de calcar.
A rezultat o străpungere hidrogeologică,
fenomen natural numit aici ,,Nările”.
Ne plimbăm prin Cheile Sohodolului încă de
la primele ore ale dimineții.
Un alt arc de piatră aruncat peste ape.
Datorită condițiilor de climă bânde, în zona
Cheilor Sohodolului au fost identificate circa 350 de specii de plante, pe un
areal destul de redus.
Pe plaiurile expuse la soare ale Runcului se
pot întâlni castani seculari, plantați în anul 1859.
Facem cale întoarsă putând astfel să mai
admirăm încă o dată pereții plini de grote ai Cheilor Sohodolului.
În Cheile Sohodolului (Runcului) se deschid
și câteva pesteri: Peștera Popii, Peștera Inel, Peștera Gârla Vacii, peștera
Pârleazului, Peștera cu Lilieci.
5.
CELĂLALT
SOHODOL
Părăsim Cheile Sohodolului și până vom
ajunge acasă pentru a vedea pozele, ne încearcă un sentiment de împlinire așa,
mai parțială: măcar am ,,bifat” și toponimul acesta pe care-l știam de la geografia
dintr-a patra.
Sohodol parcă denumea o vale seacă în zonele
carstice...
Pe harta rutieră caut Baia de Aramă și-mi
fug ochii în smuciturile mașinii:
,,Mai e un Sohodol!...”
Din localitatea Apa Neagră facem dreapta și
în scurt timp ajungem la Padeș. În lunca largă a Motrului se distinge profilul
greoi al monumentului ce amintește de Proclamația lui Tudor Vladimirescu în
fața pandurilor săi.
În Cheile Sohodolului s-a demonstrat că
natura e la îndemâna oricui, dar pentru a învăța ceva dint-o o călătorie e bine
de știut câte ceva și din istoria locurilor.
Satul Sohodol e o străveche așezare
românească, adevărat cuib de vulturi străjuit de crestele Orlei și a Pietrei
Mari a Cloșanilor.
Pătrundem în locurile de origine ale Basarabilor
întemeietori de țară. Tihomir, tatăl marelui Basarab I Întemeietorul, venea, se
pare, din aceste locuri, un vechi sat din preajma Sohodolului numindu-se chiar
așa: Tihomir.
Ne amintim că Basarab I, și chiar și fiul
său, Nicolae Alexandru, erau catolici.
Iar după profesorul Neagu Djuvara acești
înaintași ai dinastiei basarabilor erau de neam turcic. Mai precis cumani.
Și pentru ca istoria să ne bulverseze și mai
mult, aflăm că Basarab I, în luptele sale contra principilor maghiari se bucura
de sprijinul... tătarilor.
Tare de tot, frate!...
Trecem prin satul Costeni și remarcăm
mușcatele înflorite de pe la toate ferestrele, dar și smochinii cu fructe verzi
și leandrii înfloriți de prin grădini.
Aici aflăm de existența Peșterii Fusteica în
apropiere, iar informațiile le primim ,,la pachet” localizarea în teren a
Peșterii Cloșani, cât și a peșterilor de pe Motrul Sec: Lazului, Martel,
Vacilor...
6.
PEȘTERA
GURA PLAIULUI DE LA TOPEȘTI
Din ținutul calcaros și arid al Sohodolului
de pe Motru un drum pietruit nr trece muntele spre Tismana pierzându-se prin
codrii întunecoși. Aici lumina zilei se pierde printre crengi, dar și prin
lianele verzi ale iederei mediteraneene pe care o știm din Valea Cernei.
Legenda Mânăstirii Tismana amintește de
călugărul Nicodim, venit tocmai de la Muntele Athos să rostuiască pe aceste
meleaguri oltene mânăstiri ortodoxe (Tismana, Vodița), ca străjeri ale dreptei
credințe în fața catolicismului maghiar.
Ctitorie a Basarabilor, după tradiție prima
biserica de lemn (de lemn de tisă, de unde vine și numele Tismana) a fost
ridicată de Vlaicu Vodă, construcția de piatră având ca ctitor pe Radu I
(1377-1384).
De la Tismana ne îndreptăm spre nord pe un
drum local și după 5km ajungem în satul Topești.
Informațiile privind situarea în teren a
Peșterii Gura Plaiului le aflăm repede, dar ele nu sunt suficiente, deschiderea
spre adâncuri fiind de mici dimensiuni și, ca mai toate peșterile, e ascunsa pe
coclauri.
O călăuză ne conduce rapid sub un plai din
neguroasele păduri ale Tismanei.
După intrarea modestă urmează un pasaj
descendent ce conduce într-o primă sală mai mare.
Aici ne atrage atenția dantelăria gururilor
cu apă de pe planșeul peșterii.
Le ocolim cu grijă și când ridicăm ochii
lumina lanternei cade pe o stalagmită uriașă. Un fior nefiresc ne țintuiește în
loc: parcă e un străjer tăcut, în zale de oțel strălucitor.
Un alt pasaj de coborâre alunecoasă ne
conduce spre adevăratele minuni subterane.
În jocul de lumini al lanternelor
coechipierilor formațiunile de calcar par transparente ca niște întruchipări de
cleștar.
Pe pereții umezi și prin lăculețele de pe
podea apar vietăți albe, cu mișcări ezitante, încete, abia perceptibile.
Sunt niște gândaci aproape transparenți,
orbi, cu niște antene subțiri și disproporționat de lungi. E un coleopter
cavernicol numit Tismanella Chippuiri, un endemism pentru peșterile din nordul
Olteniei.
Prin apa limpede a bazinetelor mai mișună și
un fel de crustacei albi, nefirești ca niște stafii în miniatură. Sunt din
genul Niphargus, ființe ale întunericului absolut, studiate pentru prima data
cu rigoare științifica de către profesorul Emil Racoviță.
Aproape de ieșire, niște pui de salamandră,
negrii cu pete galbene, nu reușesc să ne păcălească și să credem că sunt
exemplare de Proteus, acea misterioasă salamandră albă din peșterile de pe
coasta Dalmației.
Afară răcoarea pădurii ne pare zăpușeală.
În afara de Peștera Gura Plaiului, în
preajma localității Topești se poate afla o întreagă salba de peșteri: Peștera
din Bile, Peștera Haiducilor, Peștera Pârgavului, Pestera cu Chiciură, Peștera
cu Apă de la Coroană, Peștera Boldul Poienii Cireșului.
Când scriu acest Articol afară sunt -18
grade și Crivățul urlă prin crengile goale ale stejarilor, întinse cu disperare
spre cer ca niște mâini diforme, asemănatoare cu cele din tabloul ,,Guernica”
al lui Picasso.
Socotesc că acum ar fi indicată o tură prin
peșterile din nordul Olteniei.
Cele +10 grade din pesteră ar părea acum o
adevărată zăpușeală...
Dunărea în această după-amiază.
P.S.
Un al treilea Sohodol îl întâlnim în Țara Moților. E un sătuc la
confluența Sohodolului cu Arieșul.
Dar asta poate va fi o altă poveste, când
vom vedea și peșterile Lucia Mare și Lucia Mică.
Joi, 2 februarie 2012 - 18:44
Afisari: 9,141
gigicepoiu
Faptul ca inca mai apar astfel de descrieri despre lumea subterana, de care tocmai speologii vorbesc din pacate din ce in ce mai putin, ma bucura enorm.
Joi, 2 februarie 2012 - 20:35