Aprilie 2024

Muntii Bucegi

Muchia Turnului Paltinului

Localizare: Munții Făgărașului.

Între Vârful Laita și Vârful Paltinu, marcajul de creastă ocolește linia matematică a crestei. Pe această porțiune se evidențiază un vârf numit Turnul Paltinului. Pentru că în etapa de documentare nu am găsit date tehnice concrete, m-am gândit să scriu câteva rânduri. Suntem în poteca turistică de creastă, sub Vârful Laita. Ne îndreptăm spre Bâlea. În punctul în care poteca se strecoară sub creasta matematică, ne întâmpină o față de stâncă cu praguri înierbate.

Muchia cu al său Turn pe fundal / Fața pe care începem escalada, văzută de sus.

Urmează o succesiune de mici țancuri a căror escaladă este foarte frumoasă. Uneori pașii de început, la baza țancurilor, necesită puțină atenție. Chiar dacă par inabordabile de la distanță, fețele stâncoase oferă o mare varietate de prize, în general sănătoase.

Privirea zburdă înainte / înapoi.

Privirea zburdă înapoi / înainte.

Până aici am mers în coardă, de câte ori am putut în simultan. Frecările sunt destul de mari, asigurări fixe nu sunt în traseu. O zonă calmă, cu o pășune alpină extrem de bogată ne conduce către Turnul Paltinului. De la distanță acesta pare inabordabil.

Turnul Paltinului

De la baza lui am parcurs două lungimi de 30m, din a treia lungime doar primii 10-15m sunt tehnici, apoi străbatem cușma lată a vârfului. Regrupările alese sunt comode pentru mulți coechipieri, noi am fost patru și nu ne-am bătut unii de alții. În prima regrupare am stat la baza unui perete unde am făcut o asigurare din două hex-uri aflate în opoziție. A doua regrupare, comodă și ea, pe o stâncă imensă după care am petrecut un anou de 180cm. Dublura a fost la o nucă mare. Ca și materiale tehnice, anourile de 120cm și buclele alpine lungi fac casă bună cu particularitățile terenului. Am folosit în primul rând hex-uri, ceva nuci și un friend. Un loc de joacă foarte bun pentru cei care doresc să se bucure de escaladă la mobile.

Patru oameni, fără grabă, cu pauze de masă și hidratare, ședințe foto și descățăratul de pe Turnul Paltinului înapoi în poteca turistică – trei ore și jumătate.

Update:

În urma unei noi parcurgeri alături de colegul Gabi (@pgabi) revin cu câteva detalii tehnice.

Am utilizat o semicoardă de 30m, a se avea în vedere ce reprezintă în acest context „o lungime”. Semicoarda aia a fost întinsă bine, asigurările nu au fost foarte dese, dar prezente în porțiunile esențiale. Am utilizat bucle alpine lungi. Am numărat 14 lungimi de coardă, dintre care 8-12 sunt pe o porțiune lejeră a muchiei, se merge liber pe pajiște. Printre lungimile anterioare mai adunăm câteva porțiuni de teren ușor. Ultimele două lungimi, întinse bine, ne ajung să urcăm Turnul Paltinului. Porțiunile tehnice se pot asigura foarte bine.

Luni, 17 iulie 2023 - 11:16
Afisari: 826

markbv

Foarte fain traseul, l-am descoperit și parcurs anul trecut, după vizionarea unui filmuleț de pe YouTube, postat de Codrin.
Cățărare ușoară și plăcută, stânca lasă loc imaginației celui care o parcurge in alegerea prizelor și plasarea asigurărilor.
După mine e cel mai frumos traseu din zona respectivă (între Piscul Bâlii și Piscul Lăițel).
Felicitări pentru parcurgere și relatare!

Luni, 17 iulie 2023 - 17:19

edy

Ne-a plăcut și nouă farmecul traseului. Parcă fără acest sector ar fi lipsit ceva în ziua respectivă. Știam de voi, anul trecut ne-am intersectat sus. Întindeam puțin de traseu, să ne prindeți din urmă, dar am rămas fără timp. Voi ați avut ceva treabă, noi eram așteptați mai încolo în creastă de un alt coleg care ni s-a alăturat spre Vânătoarea lui Buteanu.

Despre traseu, numai de bine. Chiar este loc de joacă și sper să rămână așa, un traseu dezgolit pe care să exersăm asigurările mobile. Frumusețea traseului se lasă descoperită parcă la fiecare pas.

Mulțumim de vizită.

Luni, 17 iulie 2023 - 18:33

edy

Am pus un mic update: lungimea traseului.

Luni, 11 septembrie 2023 - 12:27

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante