Aprilie 2024

Varful Bodea
Muntii Tarcu-Muntele Mic

Mostra de civilizatie

Eram pregatit sa postez acest text dinainte de a aparea articolul "Escrocheria..." si am asteptat putin pentru a-l publica. E in acelasi ton cu unul din comentariile lui mihai.telemark la acel articol.

Nota: Textul nu-mi apartine, ci l-am preluat cu acordul autoarei dar cred ca putem invata din cele relatate mai jos si poate intr-un viitor o sa ne apropiem si noi, romanii, de astfel de standarde, chiar la noi in tara. Da, sunt optimist, dar si realist. Sper ca nu vor trece multe decenii pana atunci :)

"Dupa pregatiri minutioase ce mi-au rapit aproape 60 de minute (incluzand rezervarea biletelor on-line si pregatitul rucsacilor) am plecat de acasa. N-aveam nici o idee incotro, important a fost sa fug din fata monitorului :D Am ales o rezervatie fiindca era cel mai aproape: 500km :p Plecat la 09:30-ajuns la 18:30. Intercity, regional, autobuz, picioare.

La ora 18:00 personalul campingului (adica o femeie intre doua varste care este si receptionera, si chelnerita si birou de informatii) pleaca acasa.Probleme? Nu. Fiindca in fata usii incuiate a receptiei se afla un cos plin cu plicuri. In plicuri se aflau cheile casutelor din camping, pe plicuri numarul casutei si costul innoptatului:aprox 25 euro pt 2 paturi.

Pt 25 euro primeai: 2 paturi cu asternut alb si curat. Un frigider, o plita electrica, un calorifer electric, fierbator electric, "recuzita" de bucatarie. Si oamenii n-au uitat nici tirbusonul :))

Toate astea lasate la discretie intr-un camping fara nici un paznic. Baia comuna imensa, cu dusuri si veceuri de hotel, cu hartie igienica si ventilatie cu aerosoli. Banii pt cazare puteai sa-i duci a doua zi dupa ora noua su sa-i pui in plic impreuna cu cheia si-i lasai in cutia rosie din poza. Fara act de identitate, fara marlanisme...

Si daca nu vi s-a parut ciudat, urmeaza Rezervatia propriu-zisa: nu se culeg plante, nu se recolteaza fauna, nu se folosesc crengile uscate cazute din arbori. Problema? Nu. Din 3 in 3 km, in zona mai des umblata, se gasesc adaposturi de vant cu vatra si lemne taiate la discretie. Refugiile erau ceva mai rare, cam la 8-10 km unul de altul, dar aratau asa:

Teoretic, in refugii se innopteaza numai daca esti nevoit. Daca nu, poti folosi cu incredere cabanele aflate la o zi de mers una de alta (calculat la pas lejer). Cabanele au fost cireasa de pe tort: nu exista cabanier!!! De fapt, nu exista nici un angajat al Rezervatiei pe trasee, in cabane sau refugii. Nu esti supravegheat nicaieri! Totusi la cabane trebuie sa dai 10 euro pt un pat (cu asternut). Sistemul de plata:

Banii in plic. Plicul pe masa. La sfarsitul sezonului vine un angajat de la administratia Rezervatiei si ia banii. Neatinsi. Tot angajatul respectiv verifica ce provizii trebuie inlocuite. Fiindca in fiecare cabana si refugiu exista un stoc de prim-ajutor: medicamente, unguente pt dureri musculare si degeraturi, set de cusut si reparat rucsaci, tampoane intime, sapun, crema de maini si de fata, fasa elastica si sterila, plasturi, pasta de dinti.Plus mancare: ciocolata calda, spaghete, sos de spaghete, supe instant, zahar, cereale,ceai... le folosesti la nevoie, completezi o lista cu ceea ce-ai folosit si atat! Nu platesti nimic. Important pt ei e sa notezi ce-ai consumat fiindca nimeni nu sta sa verifice continutul cutiilor pt prim-ajutor.

Tot in fiecare cabana exista tacamuri, farfurii, cani de ceai si cani de cafea (toata vesela e de portelan si sticla, nu de plastic), pahare, tigai de fonta si teflon, set oale de inox, galeti de inox pt apa, lighean pt spalat vesela folosita, ceainic. WC-urile(2) gen buda din fundul curtii, dar cu hartie igienica si scaun de spuma poliuretanica+ capac.Toate astea intr-o pustietate de nedescris. Zeci de km imprejurul tau platouri de stanca imbracata in licheni si lacuri de munte. "

Vineri, 7 septembrie 2007 - 10:59

andrei

Da' unde e rezervatia asta?

Vineri, 7 septembrie 2007 - 11:09

crzdmnd

In Suedia. Am scos unele informatii cu privire la localizare. Pe un alt forum, unde a fost publicata initial povestioara, au aparut deja comentarii de genul "eu de acolo ma intorceam mai bogat". Asadar 'sa nu dam nume' Carpati.org

Vineri, 7 septembrie 2007 - 11:13

mihai.telema..

Nicaieri nu am vazut in text unde s-a desfasurat aceasta plimabrica. Din poza a treia, pentru mine orice caz, reiese clar ca este vorba de Scandinavia.

Acest gen de cabane in " self-service" exista o gramada in Norvegia. Pe harti ele sunt desemnate cu un patratel alb / negru. Cabanele respective se deschid cu o cheie " tip " pe care o ceri in ultima localitate, inainte de a urca pe munte, si pe care o lasi in satul urmator :-) Cabanele DNT ( Den Norske Turistforeningen ) au propria lor cheie.

Plicurile sunt de 2 feluri, pentru bani si pentru alimentele consumate. Ele se depun intr-o cutie specifica. Iarna, cineva face regulat turul acestor cabane cu skidoo si remorca pentru a recolta plicurile si a complecta ce a fost consumat.

Un panou la exteriori, in mai multe limbi inclusiv engleza te roaga ca asa : NO YELLOW RINGS ARROUND THE HUT !
Barbatii mai ales stiu ce inseamna :-))

Sunt o fire optimista, Varverica stie asta. Si mutli altii . Acum, sa impartasesc optimismul lui crzdmnd, chiar ca o pot face cu ochii inchisi :-))

Vineri, 7 septembrie 2007 - 11:16

mihai.telema..

Errata : trebuie citit "...chiar ca NU o pot face cu ochii inchsi :-)) "

Vineri, 7 septembrie 2007 - 11:19

stefalexe

locatia exacta? daca drumul nu e prea scump, s-ar putea sa merite! crezi ca s-a incheiat deja sezonul? Carpati.org

romanii trebuie sa invete mai intai sa-si sufle mucii, sa traga apa la wc, sa nu arunce gunoiul pe jos, sa nu urle pe poteci, sa nu distruga amenajarile si nici sa nu culeaga nimic din trasee decat imagini, asta asa, de inceput... si am o vaga senzatie ca mai dureaza...

Vineri, 7 septembrie 2007 - 11:34

crzdmnd

Cum am zis, sunt optimist Carpati.org

PS: nu si naiv Carpati.org

Vineri, 7 septembrie 2007 - 11:36

vintila

Cu putin norok poate nepotii mei daca vor merge pe munte vor gasi asa ceva, dar cum a face rau, a scuipa seminte, a arunca hartii si a distruge sunt chestii adang inradacinate in fiinta romanului, am ceva dubiiCarpati.org

Vineri, 7 septembrie 2007 - 11:53

vintila

Acest loc aduce un pic cu tara nostra din timpul domniei lui Tepes Voda cand, stiti legendele, ca lasai aurul in mijlocul drumului si tot acolo il gaseai. Carpati.org

Probabil ca Tepes Voda reusise prin metode mai putin ortodoxe sa ii civilizeze pe locuitorii tarii noastre din acea perioada.

Cum nu vii tu Tepes Doamne...

Vineri, 7 septembrie 2007 - 11:56

crzdmnd

Eu sper ca totusi nu nepotii mei ci mai degraba copiii mei (care deocamdata nu exista nici in plan ce-i drept Carpati.org ) sa prinda vremuri mai bune din punctul de vedere al conditiilor pe munte si al comportamentului oamenilor. Imi dau seama ca nu se va schimba mai nimic in urmatorii 5-10 ani, dar poate peste 20 de ani...
Ii spuneam si lui mihai.telemark in privat ca unii dintre romani sunt atat de obisnuiti cu situatia din Romania incat nici nu-si imagineaza ca se poate si altfel si in consecinta poate nici nu au asteptari mai mari, standarde mai ridicate.

Vineri, 7 septembrie 2007 - 13:51

cristescu_flrn
cristescu_fl..

Eu nu cred ca o sa vada asa ceva la noi nici urmasii urmasilor urmasilor nostri! Scandinavii intodeauana au fost cu mult mai civilizati fata de restul europenilor. Cat despre noi, nu cred ca mai am ce comenta din moment ce asa numiti "oameni de munte" lasa mormane de gunoi in zonele inalte si ceva mai greu accesibile ce sa mai spunem de grataristi, fripturisti, pantofari si multi altii...

Vineri, 7 septembrie 2007 - 15:20

mihai.telema..

Poate unii au remarcat cat de apropiate sunt refugiile sau adpoasturile intre ele. Aruncati o privire la aceasta poza : http://www.travelnotes.de/scandi/hema99/pku09.htm sau la aceasta http://www.travelnotes.de/scandi/winter97/p825.jpg.

Pe timp de iarna, cand e ceata, conditiile de vizibilitate sunt extrem de vitrege. De vant nici nu mai pomenes. De unde acesti tarusi sau stalpi cu cruce rosie pe ei plantati extrem de des, absolut indispensabili ! De unde si prezenta acestor adaposturi dese.

Bine inteles, ture de gen Kungsleden http://www.trekkingvisions.com/content/view/35/30/ sau http://en.wikipedia.org/wiki/Kungsleden , intre 100 si 400 de km, in functie de timp si etape, se face si vara. Dar adevaratul farmec este primvara, cu schiurile :-))

Vineri, 7 septembrie 2007 - 15:26

stefalexe

dai draq de fripturisti, ca la refugiile si cabanele din muntii inalti ai tarii nu ajunge chiar oricine, si totusi retezatul, fagarasul, craiul, sunt plini de gunoaie pe sus!

aici putem avea cu totii o contributie, daca tot trecem pe acolo!

cam cine ati vrea sa dea startul educarii tarii in spiritul turismului ecologic, daca nu membrii portalurilor de tip carpati.org?

Vineri, 7 septembrie 2007 - 15:30

mihai.telema..

Ministerul Educatiei Nationale :-) Pro TV si OTV care stiu sa educe foarte bine sa educe masele proletare :-)) Gigi, este alt bun exemplu, si mai ie multi altele :-))

Dar poate cel mai simplu ar fi niste ani pe acasa. Sapte la numar mi se par suficienti.

Vineri, 7 septembrie 2007 - 15:36

simona.p

Relatarea aceasta imi aduce aminte de ceva asemanator, dar din Franta. Ne-am cazat la muzeul dintr-un satuc mic si foarte pitoresc. Muzeul dispunea si de cateva camere pt turisti; am rezervat dinainte, si din nu stiu ce motive, gazdele lipseau, dar ne-au lasat cheia intr-un plic lipit pe usa. La plecare, am procedat la fel, numai ca, din precautie, l-am introdus totusi pe sub usa...

cand o sa functioneze oare si la noi...?...

Luni, 10 septembrie 2007 - 21:40

mihai.telema..

M-am interesat si mi s-a spus ca acest sistem cu cheia si plata pe sub usa va functiona si in Romania incepand cu 31 februarie 2008 ! Adica maine ! Eu ma bucur deja :-)

Joi, 13 septembrie 2007 - 09:55

andrei

poate DOAR intre 30-31 februarie 2008 :-)

Joi, 13 septembrie 2007 - 10:40

mihai.telema..

Cam limitativa si pesimista prognoza ta !

Joi, 13 septembrie 2007 - 22:10

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante