Dobrogea de Nord: vatra de istorie veche. 2. Perioada crestina.
Miezul lunii martie adusese in ținutul
Sulmonei, din nordul Romei, adevărate ninsori de primăvară, covoare de petale
scuturate din merii, cireșii si caișii înfloriți.
Bucuria primăverii timpurii trezea în oameni
bucuria vieții.
După sărbătoarea Annei Perenna urmau cele
trei zile de sărbatoare ale lui Bachus, apoi veneau Quinquatriile, cele cinci
zile închinate Minervei.
Casa cavalerului Publius Naso era si ea
împodobită de sarbatoare, cu ghirlande de flori si verdeață. Și ce
sarbatoare...
Numaidecât dupa naștere copilul fu adus în
fața parintelui și așezat la picioarele sale. Tatăl îl ridică de jos, ceea ce
însemna că îl recunoaște ca fiu.
Era cea de-a doua zi a sarbatorii Minervei
si ursitoarele îi hărăziră o fire dăruită cu lumina inteligenței, cu gustul
pentru frumos și pentru artă. După purificare in mijlocul familiei copilul
primi numele Ovidiu.
Copilăria și-a petrecut-o printre povești cu
zeități, dar mai ales cu legende ale eroilor neamului roman.
După ce a deprins meșteșugul vorbei scrise,
tatăl său, cavaler al ordinului ecvestru, coborâtor dintr-o familie de
razboinici ai imperiului, îl duce la Roma pentru a-și continua studiile la o
școală de gramatică.
(Episodul acesta ne poate aminti de plecarea lui Nică a Petrii la
Broșteni, ori de drumul făcut de Octavian Paler spre București pe un camion
plin cu cartofi.)
,,Gramaticus”, batrânul său profesor, îl
îndrumase in regulile scrierii și pe Horațiu, poet latin al cărui tată nu era
decât un sclav eliberat...
La Roma, după asasinarea lui Iulius Cezar de
către conspiratorii lui Brutus, uzurpatorii fură, la rândul lor, asasinați de
un grup de războinici, în frunte cu Marc Antoniu.
În triumviratul instalat în fruntea
republicii romane Antoniu preferă să-și continue campaniile militare din est,
(unde avea să cada si el în mrejele Cleopatrei, regina Egiprului), iar Lepidus
se dovedi nepotrivit pentru treburile statului, așa că puterea de la Roma
reveni lui Octavian Augustus.
La puțin timp, după eliminarea atât de
tragică a lui Antoniu (si a Cleopatrei), Octavian se declară imperator.
Avea să urmeze mai bine de jumătate de veac
de ,,pax romana”, o perioada deosebit de prospera a Imperiului Roman.
Ovidiu își desăvârșise studiile de
gramatică, retorică si politica, dar își dă seama ca el nu e făcut pentru un
post in administrația statului si cu atât mai puțin în profesiunea armelor.
Se dedica poeziei, dar nu versurilor de
preamărire a vitejiei stramoșilor, așa cum făcuse Virgiliu, poetul oficial al
,,curții”, cel care desăvârșise ,,Eneida”, epopeea neamului roman. Ovidiu se
apleca asupra gingașului vers de dragoste.
E surprinzator să aflăm cât de rafinată era
lumea mondenă si viața culturala în acel sfârșit de mileniu...
Familiile de vază ale Romei se declarau
protectoare ale artelor, iar in vilele si palatele lor ființau cenacluri de
poeazie si locuri de întâlnire a tuturor artiștilor.
Astfel ca în
casele lui Pillion, ale lui Mecena, ori ale lui Messalla, Ovidiu întâlni pe
Tibul, Properțiu, Catul si Horațiu, toți poeți elegiaci, dar prea melancolici
si triști, dupa părerea lui Ovidiu...
Acesta citise aici un poem de dragoste,
,,Povstea unei iubiri”, în care muza, Corina, aducea in vers jocul minunat al
dragostei, mai mult zvăpăiat decât melancolic.
Îndrăgit pe dată de catre tineretul din
lumea bună a Romei, Ovidiu încercă să largească orizonturile acetei lumi a
îndragostiților aducând in versurile sale istoriile cuplurilor legendare de indragostiți.
Aparu astfel opera ,,Heroidele”.
,,Să laude alții trecutul!” avea sa spuna
poetul îndrăgostiților.
Spre deosebire de cetățile grecești, unde
femeia avea un rol secundar in viață, la romani femeile căpătasera un statul
egal cu cel al bărbaților, iar libertatea lor aluneca de multe ori spre
libertinaj.
În ,,Arta iubirii” Ovidiu avea sa se arate
un fin cunoscator al problemei, ajungând sa ofere sfaturi pentru orice situație
ivita în cuplu, păna la leacuri de dragoste, dar si rețete cosmetice pentru
frumoasele timpului.
Împăratul Octavian o avea pe Iulia fiică
dintr-o căsătorie anterioară, iar Livia, mama vitregă, nu vedea cu ochi buni
cum aceasta iși neglijează soțul bătrân care îi fusese impus si îsi petrece
serile si sarbatorile in compania tinerilor aristocrați ai Romei, într-o lume
decadentă, hrănita de versurile pline de erotism ale lui Ovidiu.
Cănd Iulia ajunge sa fie exilată chiar de
catre tatăl său in una din cetățile răsăritene ale imperiului, Ovidiu intuiește
pericolul care planeaza si asupra sa si îsi indreapta pana spre alt gen.
Scrie acum ,,Metamorfozele”, o colectie de
peste doua sute de poeme, cele mai multe inspirate din vechile mituri si
legende romane, dar mai ales elene, în care ființe umane blestemate de zei ajung
să ia chip de păsări, de flori si de râuri.
În imperiu, dar mai ales la Roma, cetățenii
romani duceau o viață lipsită de griji. Mai bine de jumătate din zilele
calendarului erau sarbatori...
Ovidiu se apropie o vreme de oamenii de la
țară si luă din graiul lor bucuriile acestor sărbători. Srie astfel poemul
,,Fastele”.
Aceste indepartări ale sale de la poezia de
dragoste treceau neobservate la Roma, unde versurile sale de dragoste erau
recitate la cenacluri, ori erau bine-cunoscute de orice indragostit.
Cănd Octavian exilă din aceleași cauze și pe
nepoata sa, pe care o chema tot Iulia, lumea se scufunda și pentru poetul
Ovidiu...
Publius Ovidiu Naso primi un ordin de
relegare în cetatea Tomisului, executabil in 24 de ore. Motivul? Nu-l vom
cunoaste niciodata. În mod oficial.
Călătoria pe apă și pe uscat dură cinci
luni.
Despre aceste ținuturi îndepărtate ale
imperiului Ovidiu avea doar informații care ar fi ingrozit pe orice locuitor al Romei.
El însuși în versurile ,,Metamorfozelor” le
numise ,,țara foametei, a spaimei și a gerului cumlpit”.
De la Herodot știa că în această țară,
numită Taurida, oamenii erau jertfiți de vii pe altare precum odinioară
Ifigenia, că sciții din Sciția Minor scot ochii prizonierilor de război, că soțiile
lor sunt vrăjitoare și se pt transforma ușor în pasări și că tot aici Medeea,
pentru a-l opri din drum pe tatăl său, își omorăse fratele și-l tăiase bucăți ,
pe care le aruncase pe țărmul mării. De aceea cetatea se numea Tomis, care în
grecește înseamnă ,,cetatea omorului”.
Mai află ca dupa moartea marelui rege
Burebista ținutul ajunsese din nou sub stăpânirea unor triburi barbare.
Prin 29-28 î. Hr. Licinus Crasus,
proconsulul Macedoniei, îi alungă pe traci și bastarni, iar Sciția Minor deveni
un ținut clientelar, cu un rege get, Roles, aliat Romei.
Acest sistem de stăpânire prin încredințarea
conducerii unui rege de-al locului, dar supus imperiului, va fi întâlnit și mai
târziu, în vremea Imperiului Bizantin, când căpetenii ale popoarelor migratoare
ajungeau chiar comandanți ai armatei imperiale, respectivele popoare fiind
folosite ca aparatoare în fața altor valuri de năvălitori.
După ce petrecu primele zile copleșit de
gândul nenorocirii sale, poetul plecă cu sufletul pustiu pe străzile pitruite
ale Tomisului.
Întregul oraș era așzat pe o peninsulă
scurtă, închisă la capătul dinspre uscat cu un zid de apărare.
Descoperi cu încântare că acest orășel din
sciția cea îndepărtata avea un teatru frumos, un stadion încăpător și un circ pentru
luptele cu tauri.
Dincolo de termele incăpătoare se înălțau
temple închinate lui Apollo, lui Dionisos și Cybelei, cu coloane din marmură si
basoreliefuri cu scene mitologice.
Tomisul era un oraș înfloritor, mai ales de
când Histria, rivalul său, rămăsese fără portul înnisipit.
Orașul-port era organizat după modelul
,,polis”-urilor grecesti, ca o cetate-republică independentă de Atena ori Roma.
Apărarea era încredințată unei unități de 40
de ostași, călăreți și arcași greci, căci la vremea recoltelor stepele dinspre
miazănoapte erau bântuite de cete nomade de prădători.
Sperând într-o schimbare a deciziei de exil
din partea Impăratului Octavian Augustus, Ovidiu trimite la Roma poezii în care
descrie viața grea și plina de pericole pe care o duce în singuratate la Tomis.
Aceste versuri aveau sa formeze cele 5 cărți
al ,,Tristelor”.
Dupa moartea împăratului, survenită în anul
14 d. Hr., deznadejdea poetului devine fără margini, căci la conducerea
imperiului nu ajunge, așa cum spera el, Germanicus, ci Tiberius, fiul văduvei
Livia.
Ințelegând că niciodată nu-și va mai revedea
prietenii și familia, Ovidiu va scrie ,,Ponticele”, versuri în care își
întoarce fața spe locurile și oamenii de la țărmul pontului Euxin.
Se pare ca poetul a scris și o operă in
limba populației locale (geți, sciți), dar care, din păcate, s-a pierdut.
În anul 18d. Hr. poetul Ovidiu se stinge
departe de Roma sa iubită...
,,Da! Voi pieri departe, pe țărmuri neștiute
Și moartea mea cea tristă va fi pe loc
străin
Și trupul n-o sa-mi zacă în patul meu
de-acasă
Și n-o să fie nimeni să plângă după mort.
Dorințele-mi din urmă cui le voi spune?
Cine
Ma va chema pe nume, va-nchide ochii mei?
Și fără-nmormântare și fără cinstea gropii,
Neplâns, mă va înghite acest pământ
barbar...”
Ovidiu nu avea de unde sa știe că peste nu
mult timp regretele sale se vor dovedi fără obiect...
Și aceasta pentru că la Roma ,,balul
iubirii” era pe sfârșite. Peste doar câteva decenii în capitala imperiului
ajungea creștinismul, care avea să înlocuiască iubirea erotică, cu iubire
aproapelui...
Noua credință nu va prinde rădăcini pe un
teren religios pustiu, căci de sute de ani din orient ajungeau până la Roma
precepte ale unor secte de felul celor pitagoreice, inițiatice și secrete, care
propovăduiau dintr-u începuturi fericirea vieții de apoi.
Succesul imediat, dar statornic al noii
credințe se datora faptului ca era o religie a celor obidiți, majoritari în
lumea atât de nedreaptă a antichității romane.
Apoi faptul că pe o asemenea întindere ca a
Imperiului Roman se vorbea o singură limbă oficială, latina, a constituit un
mare atuu al rapidei răspândiri a noii religii.
În pământul pontic al Moesiei Minor sămânța
dreptei credințe avea să fie aruncată de chiar unul din apostolii Domnului,
Andrei, cel dintâi chemat.
Sfântul Apostol Andrei era de fel din
Betsaida, un sat de pescari de pe malul Lacului Ghenizaret, din Galileea.
În anii 49-50 d. Hr., dupa Sinodul de la
Ierusalim, a avut loc tragerea la sorți între apostoli pentru împărțirea lumii
cunoscute în vremea lor în scopul alocării unui spațiu misionar fiecăruia
dintre ei.
Sfântul Apostol Andrei se îndreaptă spre
Sciția Minor, unde predica mai întâi Evanghelia lui Hristos in tinuturile de pe
lânga Cetatea Axiopolis (Cernavodă), apoi se îndreapta spre Tomis unde
statornicește o puternica biserică apostolică, la rangul de episcopie.
Cu toate vicisitudinile din vremea
Imperiului Roman de până la Imparatul Constantin cel Mare, Tomisul avea să
devină in timp (sec. 6) mitropolie, îndrumatoare în ale credinței pentru încă
14 episcopii dobrigene: Axiopolis, Capidava, Carsium (Hârșova), Callatis,
Constantina, Histria, Tropaeum Traiani, Troesmis, Noviodunum, Aegyssus,
Salsovia, Halmyris, Zaldapa, Dionysopolis (Balcic).
Ca și în cazul poetului Ovidiu, acest colț
depărtat al imperiului avea să devină pentru
început locul de surghiun și chiar de martiraj al multora dintre
creștinii prigoniți la Roma, ori în alte ținuturi ale imperiului.
Cele mai sângeroase persecuții au avut loc
în timpul împăraților Decie (249-251), Dioclețian (284-305) și Liciniu
(308-324).
Mulți dintre martirii creștini erau de prin
părțile locului, pentru că la Tomis se rânduise încă de la sfârșitul sec. 1 d.
Hr. o episcopie creștină.
Din șirul lung al episcopilor tomitani
primul caruia i se cunoaște numele este Evanghelicus (290-300). Acesta ar fi
botezat in anul 290 pe părinții primului dintre martirii creștini ai pământului
dobrogean, stântul mucenic Astion.
Astion monahul era ucenicul părintelui
Epictet-preotul.
Datorită persecuțiilor din vremea
împăratului Dioclețian, cei doi și-au părăsit locurile natale din Asia Mică și
s-au stabilit la Halmyris (Dunavăț), veche cetate ce se mai chema și Salmorus,
unde au convertit la creștinism un mare număr de păgâni geți, sciții, goți.
Din porunca guvernatorului Latronianus cei
doi părinți sunt închiși la Halmyris și torturați pentru a se lepăda de
Hristos.
Dovedindu-se învins de tăria credinței lor,
comandantul roman poruncește să li se taie capetele, într-o zi de 8 iulie.
Un alt episcop al Tomisului a fost sfântul
mucenic Efrem. Ucenic al patriarhului Ierusalimului (300-314), părintele Efrem
vine în Dobrogea și propovăduiește Evanghelia printre popoarele barbare de la
gurile Dunarii, răscupărând de la moarte numeroși sclavi , pe care apoi îi
boteza intr-u Hristos.
Și acest episcop sfârșește martiric în mare
persecuție a lui Dioclețian, fiind întemnițat și chinuit cumplit la Cherson
(Crimeea) in anul 304.
În luna septembrie a anului 1971, pârâul
satului Niculițel din nordul Dobrogei, venind mare, a descoperit sub șoseaua ce
trece prin mijlocul localității cel mai vechi și mai bine păstrat martirion
creștin din intreaga Dobroge si printre cele mai rare si prețioase din lume.
Cripta martirica de la Niculițel, construită
din carămidă, cu dimensiunile de cca. 4x4x3, este împărțită in doua mici
incăperi supraetajate.
In incăperea de sus s-au gasit patru moaște
intregi de martiri, așezate intr-o raclă comună, de lemn, dupa tradiția
ortodoxă, cu mâinile pe piept si capul spre apus. Toți martirii aveau capetele
tăiate, din care trei erau asezate la locul lor, iar al patrulea se afla pe
pieptul martirului.
Pe peretele din stanga intrării se află
săpată in zid urmatoarea inscripție in limba greacă: ,,Martirii Zoticos,
Attalos, Camasis, Filipos”, avand deasupra crucea creștină.
In incăperea de jos s-au găsit aproape o
suta de bucăți de oase sfinte, care apartineau altor doi martiri necunoscuți.
Deasupra criptei martirice de la Niculițel
s-a construit o bazilică din piatră si cărămidă destul de mare, care a servit,
probabil, ca locas de cult al unei străvechi mânăstiri din sec.4-7.
Sfantul Ioan Cassian (360-435 d. Hr.) s-a
nascut in hotarele Cassienilor si in tinutul pesterilor din Cheile Dobrogei.
Vazand sfintenia si
ravna pentru Hristos a calugarilor sciti ce se nevoiau prin locurile sale
natale, Ioan Cassian se calugareste de tanar in una din manastirile dobrogene
unde deja traia intr-u Hristos Cuviosul Gherasim, ruda si prietenul sau pentru
toata viata.
Dorind sa se
inchine la Mormantul Sfant, la numai 20 de ani, Cuviosul Ioan Cassian pleaca la
Ierusalim impreuna cu sora sa si prietenul Gherasim.
Dupa cinci ani
petrecuti intr-o manastire din Betleem, cei doi merg in Egipt, leaganul
monahismului crestin.
Anii petrecuti in
pustie au desavarsit si mai mult trairile cuviosilor dobrogeni, asa ca ajunsi
la Constantinopol, marele patriarh Ioan Gura de Aur, ii cheama la el,
hirotoniseste diacon pe Ioan Cassian si il face ucenic al sau.
Surghiunirea din
scaun a marelui patriarh in anul 404 il determina pe Cuviosul Ioan Cassian sa
mearga la Roma pentru a-i lua apararea Sfantului Ioan Gura de Aur in fata papei
Inocentiu I.
In anul 407, cand
afla ca Sfantul Ioan Gura de Aur isi aflase sfarsitul pe pamant armean, cei doi
invatati calugari dobrogeni se indreapta spre sudul Galiei, la Marsillia.
Aici intemeiaza
doua manastiri dupa regulile monahale aduse din Rasarit, facand astfel legatura
intre spatiile spirituale ortodoxe si catolice.
Tot de aceste
locuri se leaga si povestea unui alt sfânt dobrogean.
Sfantul Dionisie
cel Smerit (cunoscut in lumea latina
sub numele de Exiguul) (470-545 d. Hr.) s-a nascut in tinuturile dobrogene si a
luat jugul bun al lui Hristos in una din numeroasele manastiri din jurul
Cheilor Dobrogei.
Inca de la o varsta
frageda cuviosul calugar dobrodean merge sa se inchine la Mormantul Domnului,
apoi se stabileste la o manastire din Constantinopol.
Teolog desavarsit
si un bun cunoscator al limbilor greaca si Latina, in anul 496 Cuviosul
Dionisie este trimis la Roma, unde devine traducator al canoanelor ortodoxe din
limba greaca in latina.
In mod deosebit
trebuie subliniat faptul ca, avand bogate cunostinte de astronomie, Dionisie
Exiguul este cel care a fixat cronologia erei crestine, luand pentru prima oara
ca punct de plecare pentru numararea anilor Nasterea Mantuitorului, ,,inceputul
nadejdilor noastre”…
Anul 1 al calendarului
incepea astfel la 753, ori 754 de ani de la intemeierea Romei.
Eroarea din
calculul sau s-a datorat faptului ca in acea vreme nu se cunostea numarul
,,zero”.
Ulterior, cand
matematica a fost revolutionata de catre arabi, si printre altele s-a trecut la
calcule cu cifra ,,sifr”, adica ,,gol”, socotelile smeritului parinte dobrogean
s-au dovedit a fi corecte.
Calendarul actual
s-a adoptat in Italia in sec. 7, in Anglia in
sec. 8 si in Franta in sec. 9, apoi, cu timpul, in toate tarile lumii.
În anul 395, dupa
împartirea în doua a Imperiului Roman, Sciția Minor intră în componența
Imperiului Bizantin.
După anul 534
invaziile pustiitoare ale hunilor, avarilor si bulgarilor duc la o scadere
treptata a strălucirii acestei provincii bizantine din perioada imparatului
iustinian.
În 679 hanul
Asparuch (bulgarotonul) se instalează in Moesia Inferior, Dobrogea rămânând sub
dominație bulgară până in anul 971.
După scurte
perioade de independență relativă, cu conducători ridicați de prin părțile
locului, cum ar fi Dobrotici, in anul 1386 o mare parte a Dobrogei cade sub
ocupație otomană.
Dar aceasta ar
putea fi o alta poveste…
Cetăți în Dobrogea
de Nord
Cetatea
Argamum-Capul Doloșman, lângă loc. Jurilovca
Cetatea Noviodunum-Isaccea
Cetatea
Dinogeția-Garvăn
Fortificația romana
de la Babadag
Cetatea
Enisala-cetate medievală
Cetatea
Malmyris-Dunavăț
Cetatea
Troesmis-Turcoaia
Cetatea
Arrubium-Măcin
Cetatea
Aegyssus-Tulcea
Cetatea
Salsovia-Mahmudia
Cetatea Beroe-Ostrov
Cetatea Ibida-Slava
Rusă
Cetatea
Proslăvita-Nufărul
Cetatea
Cetățuia-Luncavița
Cetatea
Ulmetum-Târgușor
Mânăstiri în
Dobrogea de Nord
Mânăstirea Celic
Dere- loc. Poșta
Mânăstire
Cocoș-Niculițel
Mănastirea Saon-Niculițel
Mânăstire Valea
Teilor-loc.Valea Teilor
Mânăstirea
Vovidenia-loc. Slava Cercheză
Mânăstirea
Uspenia-Slava Rusă (mânastire lipoveneasca, de rit vechi)
Mânăstirea
Stipoc-loc. Chilia
Mânastirea
Cerbu-loc. Ciucurova
Mânastirea Macin
Mânastirea Izvorul
Tamaduirii-lânga Fântâna de Leac, Muntii Măcin
Mânastirea
Dinogeția-loc. Garvăn
Mqnastirea
Halmyris-loc. Dunavăț
Mic dicționar
dobrogean
Alibeichoi
(turc)-satul beiului Ali
Altin (turc)-aur
Altintepe (turc)-Dealul
cu Aur
Ataman (rus)-șeful
pescarilor
Ave-unelte de
pescuit din plase
Baba (turc)-tată
Babadag
(turc)-Muntele Tatălui
Babaică
(rus)-ramă,vâslă
Babiță-pelican
Bair (turc)-munte,
deal
Bairam
(turc)-sărbătoare, petrecere
Balaban (turc)-mare
Bugeac
(turc0-câmpie, stepă
Bugaz (turc)-canal
Barun
(turc)-stâncă, promontoriu
Cadân
(turc)-nevastă,soție
Calabalâc
(turc)-mulțime
Cara (turc)-negru
Cara Deniz
(turc)-Marea Neagră
Cara Tepe
(turc)-Dealul Negru
Cardon (rus)-pichet
Cartai
(turc)-vultur hoitar
Caugagia
(turc)-bătăuș, arțăgos
Ceair (turc)-vale
Ceair Alceac
(turc)-Valea Cenușei
Ceamur
(turc)-chirpici
Ceatal- locul unde
Dunarea se rasfiră in brațe
Celic (turc)-oțel,
fier
Celic Dere (turc)-Valea
Fierului
Cherhana- cladire
pentru depozitarea pestelui proaspăt
Chioi (turc)-sat
Ciflic
(turc)-moșie, fermă
Ciortan-crap mai
mic de 1kg
Cogealac
(turc)-barbatesc
Cotețe-construcții
pescarești din stuff
Crivac-nervură sau
coastă a unei barci
Cum (turc)-nisip
Dere (turc)-vale,
pârâu, derea
Doloșman
(turc)-aidoma unui nebun
Eric-gârla
Enichioi
(turc)-Satul Nou
Eski-vechi
Ezer (turc)-lac,
baltă
Ghiol (turc)-lac,
baltă
Ghionder-prăjină
folosită pentru împinsul bărcii atingând cu ea fundul apei
Hahol-ucrainean
Hamangia
(turc)-băieș
Iprac-somn mic
Japșă-baltă mică,
vara poate seca
Lotcă-barca
pescarească de 18-23 de crivace
Maldăr-snop de stuf
Matiță-sacul
năvodului
Mârliță-puiet de
știucă de 10-15cm (stilouri, nota aut.)
Moacă-somn sub
jumatate de kg
Moreana-vânt sudic,
de primăvară
Nalbant
(turc)-potcovar
Punar (turc)-puț
Sabangia
(turc)-sălbatec
Strapazan-puiet de
șalău
Strapezan-cui de
lemn de care se prinde vâsla
Saran (rus)-crap
Tepe (turc)-deal,
colina
Zebil (turc)-drum
drept
Urumbair
(turc)-Muntele lui Urum
Uzumbair
(turc)-Muntele lui Uzum
Bibliografie;
C-tin C. Giurescu, Dinu C. Giurescu-Istoria românilor
Pr. Ioanichie Bălan-Pateric românesc
xxx-Istoria filozofiei româneși, Vol.I
Platon-Dialoguri
Ovidiu Drâmba-Ovidiu
Cicerone Theodorescu-Versuri
Duminică, 27 februarie 2011 - 13:18
Afisari: 6,122
gigicepoiu
Mă gândesc să depănăm în stil dobrogean și alte povești la o șezătoare cu „șașlâc” cu „sarmuzac” udat de un vin roșu de Babadag sau Niculițel .
Duminică, 27 februarie 2011 - 22:17