Septembrie 2019

(7 notari) 9.57

Călugarii și Cetățuia

CĂŁlugarii Âși CetĂŁĂŸuia

Sau Cetatea și Plăieșii - denumire cu care adesea s-a făcut confuzie.

Note administratori: 2 notari

Compresie: 4/1
Software: PhotoScape
Data prelucrarii: Marți, 23 iulie 2013

Trebuie sa te autentifici pentru a putea nota o fotografie!

ary

Fantastic de frumos

Marți, 23 iulie 2013 - 15:01

claudiuiasi

Stancile numite "Cetatea si Plaiesii" sunt aproape de Jgheabul cu Hotar, mai precis aproape de jgheabul lui Stelea. Cel putin asa pomeneste doctorul Iacomi de aceasta denumire in ambele carti (cea de la Editura Trinitas din 2000 si reeditata mai apoi cat si in cea din 2011 editata la Piatra Neamt). Cauta in ele si vei gasi specificat.

Tot in ambele carti se gasesc schitele stancilor de pe Jgheabul cu Hotar, creasta Hotarelor si jgheaburile invecinate. Acolo apare si aceasta denumire: Cetatea si Plaiesii.

Ar fi interesant sa precizezi sursa pentru toponime. Auzisem si eu de plaiesi (dar la a cincea mana de informatie) dar din ce am citit in cartea doctorului Iacomi le-am gasit in apropierea Crestei Hotarelor.

Ramane varianta Calugarii si Cetatuia.

Marți, 20 august 2013 - 11:50

daniela

Claudiu, mă nedumerește comentariul tău... Îl găsesc ostil și e al doilea de acest gen. Fii sigur că, dacă eu am folosit niște topice, nu le-am ales la întâmplare și nu le-aș fi menționat eronat. La fel, nu am luat în calcul obligativitatea de a menționa sursa.
Despre cele două editii la care faci referire - răspunsul meu e altul: nu mai am demult încredere în ele, de când știu cine le-a tehnoredactat și cum le-au editat. Și despre asta am mai scris si repet: Nu dr. Iacomi a pomenit denumirile acolo... ci cel/cea care a scris/preluat. Am semnalat de multe ori erori in descrierile citite. Nu trebuia să fii un bun și mare cunoscător al muntelui ptr. a-ti da seama că dintr-un anumit loc/punct nu ai cum să ajungi și să vezi altceva, de ex. să cobori spre Poiana Maicilor și să confuzi Clăile lui Miron cu Acele Detunatei. Repet, e numai un exemplu.

Miercuri, 21 august 2013 - 10:53

claudiuiasi

Dar in schite ai incredere? Uita-te pe ele.
Ti-am adus argumente.

Credeam ca te nedumereste informatia si nu comentariul.

Nu cred ca a te completa sau a te contrazice inseamna sa iti fiu ostil. Ca eu unul nu intentionez in dialogurile cu tine sa fiu ostil si nu cred ca intentionez cu nimeni sa fiu ostil mai ales cand e vorba de Ceahlau.

Si in timp cred ca de foarte multe ti-am trimis multe fotografii, pareri si informatii care au fost folositoare asa cum ar putea sa iti fie si acest comentariu.
La fel si cu Zavoarele Stanilelor care sunt clar delimitate in carte. La fel si cu poiana Vesuri, vesle.
La fel si cu La Zavoare.
Asta nu inseamna ca nu pot sa ma insel.

Oricum mai multe pareri sunt binevenite si foarte multe le gasesti si la oamenii din zona. O sa mai intreb si eu dar ma opresc aici cu discutia cat si cu informatiile.

Miercuri, 21 august 2013 - 13:42

daniela

Uita-te in schitele pe care ti le-am trimis eu. Nu cele atasate cartilor...
Zavoarele Stanilelor sunt acolo si tot acolo, pe harta militara de la inceputul secolului XX. Cea pe care ti-am atasat-o mai demult pe mail.
De ce nu mergi o data/ niciodată pe munte cu mine? S-au format ”bisericuțe” care urcă, cercetează, postează de comun acord rezultatele în medii private și când apare cineva din exterior cu punctul lui de vedere, așa ca mine, este tratat ca un ...intrus.

Miercuri, 21 august 2013 - 14:04

claudiuiasi

Inca o parere in care sustin cele mai de sus:
- in monografia lui Albota din 1992 gasesti la fel mentionata" Cetatea de Piatră, Stînca lui Cobal, Faraonul, Plăeșii, Cetatea, Polițele cu Hotaru. " la descrierea traseului de pe Izvorul Alb. Si mai scrie acolo:
"Pereții de stîncă pe sub care am trecut poartă deasupra lor terase cu iarbă numite Polițele cu Hotaru. Spre stînga, mai sus, formațiunile stîncoase numite Plăieșii și Cetatea"

Aici tot probleme de redactare? Carpati.org

Gata m-am oprit.

Miercuri, 21 august 2013 - 14:04

daniela

Iti dai seama că voi accesa și fișierele mele, pentru că repet, nu pun și nu voi pune niciodată toponime din burtă.
Nu, nu ai probleme de redactare.
Dar te-ai oprit înainte de a-mi răspunde la întrebare. Carpati.org

Miercuri, 21 august 2013 - 14:17

claudiuiasi

1.Nu am spus ca pui toponime din burta.
Am spus ca nu cred ca este corect toponimul.
Comentariul de la 14.04 l-ai pus in acelasi timp cu raspunsul meu.

2. Nu am harta acum care mi-ai trimis-o, ma voi uita cand voi avea acces la mail/calculatorul de acasa.

3. De unde si pana unde tragi tu concluziile astea si ce legatura au cu comentariile mele de mai sus?
Cand am facut (organizat) ture pe Ceahlau ti-am spus in majoritatea cazurilor (in cateva cazuri nu ai putut merge) atunci cand stiam sigur, cand am vrut sa merg singur am mers singur, cand am vrut sa merg cu familia am mers numai cu familia.
La fel cum probabil ai facut si tu, ceea ce e foarte corect si foarte liber. Dar nu mi se pare corect sa reprosezi cuiva chestia asta.
Organizeaza tu o tura si voi fi primul care voi veni daca timpul si familia imi vor permite.

O sa te anunt cand voi face o tura in Ceahlau.

Chestia cu bisericutele si alte discutii nu o inteleg si nu e problema mea.

Iar faptul ca te tratatez ca un intrus, imi pare rau, dar faptul ca ti-am trimis fotografii, informatii, carti scanate, poze vechi, pareri, harti foarte vechi si asa mai departe (cu bucuria de a le impartasi) dovedeste contrariul.

Miercuri, 21 august 2013 - 14:50

claudiuiasi

Am spus ca iti raspund cu Zavoarele Stanilelor, desi nu este vorba despre ele aici. M-ai intrebat, iti raspund.

Zavoarele Stanilelor apar ca denumire pe harta in planurile directoare de tragere (in alta harta nu am gasit) pe care le gasesti aici

Ti-am mai spus in cateva discutii anterioare: Zavoarele Stanilelor sunt mai sus de Piatra Stanilelor (cum sunt notate pe harta). Sau au fost . Uita-te unde sunt izvoarele sau paraiasele ce formeaza Bistra Mari si cum se formeaza/situeaza fata de Zavoarele Stanilelor.

Ceea ce explicatia doctorului Iacomi din cartea aparuta la Trinitas in anul 2000 intareste aceasta harta, vezi pagina 107. Acolo arata de ce era important acest lucru pentru ciobani, pentru ca un pic mai sus de aceste Zavoare era stana lor.
Fa o mica analogie cu Zavoarele dinainte de Claile lui Miron si de polita La Zavoare (aproape de poiana Dochita).
In cartea doctorului Iacomi sunt comparate cu o treapta, loc mai strans.
Si sunt sigur ca nu este o eroare de redactare. Asa cum nici Albota nu a avut erori de redactare.
Pot accepta ca exista mai multi Plaiesi si Cetati sau Cetatui asa cum exista mai multe Zavoare.

Consider ca e bine sa argumentez parerile mele si de aceea chiar m-am oprit de comentat atat timp cat parerile mele nu le accepti si le consideri ostile.

Duminică, 25 august 2013 - 21:51

daniela

Ce-i al tau e-al tau - Buna Claudiu! Am cautat comentariile tale pe la toate articolele mele, ca nu mai stiam unde ai scris, ca n-am apucat sa-ti raspund la timp ptr. ca mi-am luat pisica si asta-mi ocupa tot timpul.........

a. O copie a hartii pe care mi-ai dat-o este lipita pe un perete in Durau si parca-i la oferta acolo, cu mare generozitate gazdele intentionau sa mi-o cedeze si mie...
b. Da, harta cu Zavoarele Stanilelor e aceea din planurile directoare de tragere.
c. Da, e o idee geniala sa urmaresc izvoarele/cursurile paraiaselor de-acolo.
d. Daca Zavoarele Stanilelor sunt sau au fost mai sus de Piatra Stanilelor, acum unde sunt?
e. Nu am cartea din 2000, ci pe cea din 2006 si nici pe cea a lui Albota. cartea lui Mihail Gabriel Albota o stiu si este disponibila pe Scribd. Le voi cauta pe ambele printr-un anticariat.
f. In editia din 2006 - pe care spuneam ca o am - NU apare/NU exista schita in care apare denumirea "Cetatea si plaiesii".
g. Pentru ca stiam ca am vazut undeva scris, am cautat prin xerocopiile unor schite pe care le aveam si am gasit. Nu m-am uitat prima oara "cu cine se invecineaza" ci doar le-am retinut "sinonimul".

Confuzia - Mea Culpa! - nu-mi apartine 100% ca si eu am preluat-o de la altii. Denumirile cu care au mai fost cunoscuti Calugarii de-a lungul anilor erau Acele Detunatei, Țancurile Detunatei - eu asa le-am gasit.
Daca pot, postez in seara asta o poza cu Plaiesii si Cetatea.

Poate vreodata zi ne-om intalni si pe munte, cine stie... Dintotdeauna mi-am dorit foarte foarte mult sa urc cu voi. Am tot sperat din 2007 incoace ca intr-o zi mi "se va ridica embargoul" impus pe nedrept. Dar pana atunci, asta e, ne contrazicem prin comentarii si invatam unul de la altul pe cat putem.
Am punctat cu a, b, c... sa nu omit vreun raspuns.