August 2019

Septembrie 2019

Varful Sureanu
Muntii Sureanu

Last minute: Doua nemarcate in Fagaras (Creasta Vartopel-Arpasel si Piscul Balei) (Tura inchisa)

Plecare in data de: Sâmbătă, 10 septembrie 2016

Se pleaca Sambata, 10 septembrie 2016 din Bucuresti (in principiu statia de metrou Unirii, dar putem adapta), 10 septembrie, ora 06.00.

Sau ne putem intalni in parcarea de mai sus de cab Capra, 10 septembrie, ora 10.00.

Muntii Fagarasului

Creasta Vartopel - traseu alpin 1B, Creasta Arpasel - traseu alpin 3A. Muchia Piscul Balei - traseu alpin 1B.

Piscul Balei - 7 ore, acces si retragere - 2 - 2 1/2 ore. Total: 9 - 10 h. Creasta Vartopel-Arpasel - 4 - 5 ore, acces si retragere - 2 ore. Total: 6 - 7 h.

La cort, langa Transfagarasan, mai sus de cab. Capra.

Pentru traseele din cele 2 zile:
Bocanci cu aderenta buna chiar si pe stanaca uda;
Imbracaminte adecvata perioadei, dar care sa nu limiteze miscarea;
Protectie pentru ploaie;
Rucsac (de preferat unul mare in care sa incapa tot bagajul si unul mic in care sa ne luam strictul necesar pentru traseu);
Materiale de alpinism - casca, ham, 2 anneauri sau bucle de coarda/cordelina, 2 carabiniere (minim una cu filet), dispozitiv de rapel;
Recipient pentru apa min. 2 litri;
Frontala;
Trusa medicala minimala;
Mancare dupa gustul si stilul fiecaruia.
O coarda de 50 m si inca cateva materiale aduc eu.
Optional: bete trekking (telescopice), manusi rapel, harta.
Pentru dormit: cort la 1-2 persoane (sau solutii alternative), sac dormit, izopren etc.

Costurile generate de transport. Eventual cele cu cazarea.

Crestele si muchiile salbatice ale Fagarasului au reprezentat intotdeauna o atractie deosebita pentru iubitorii de munte, asa ca va propun o tura de 2 zile, in care sa parcurgem 2 trasee alpine, nemarcate, foarte frumoase, din proximitatea Lacului Balea.

Traseul in detaliu:
Ziua 1: Creasta Vartopel-Arpasel: Am mai parcurs acest traseu - informatii aici: http://www.carpati.org/jurnal/custuri_fagarasene_i_creasta_vartopel_8211_arpasel_12_august_2014/3157/
si partial aici:
Acces - de la Fereastra Zmeilor, iar retragerea, cel mai probabil, pe un valcel din Portita Arpaselului pana in traseul de creasta (BR). Daca avem timp suficient, putem prelungi traseul cu urcarea pe vf. Capra.

Ziua 2: Piscul Balei: Nu am mai parcurs acest traseu. Accesul se va face dinspre nord, din traseul CR (Balea Cascada - Valea Doamnei - Curmatura Balei), iar retragerea pe traseul turistic Curmatura Balei - Balea Lac. In cazul in care prognoza meteo nu este favorabila pentru a doua parte a zilei, schimbam sensul de deplasare si intram in traseu din Curmatura Balei, retragerea urmand a fi pe la parapetii anti-avalansa.

Creasta Vartopel - traseu alpin 1B, Creasta Arpasel - traseu alpin 3A. Traseu solicitant fizic, cu zone expuse si aeriene. Vom folosi materialele de alpinism in mod cert pentru rapel. In cazul in care este nevoie, in functie de abilitatile participantilor, pe unele portiuni ne legam in coarda.

Muchia Piscul Balei - traseu alpin 1B, solicitant dpdv fizic, cu unele portiuni mai tehnice, pe care e posibil sa folosim materiale de alpinism.

Piscul Balei - 7 ore, acces si retragere - 2 - 2 1/2 ore. Total: 9 - 10 h.

Cazarea este de principiu la cort. Am ales aceasta modalitate pentru a nu cara bagaje grele si voluminoase (sac dormit, cort izopren etc.). Acestea raman in portbagaj, iar noi urcam cu rucsacuri mici, cu strictul necesar. Exista posibilitatea si de a dormi la ref Salvamont sau la vreo unitate de cazare din zona lacului Balea, dar in acest caz rog doritorii sa se ocupe personal de detalii.

Participantii trebuie sa:
- aiba o conditie fizica si o stare de sanatate f. buna;
- nu aiba rau sau frica de inaltime;
- cunoasca foarte bine tehnicile de rapel si sa aiba deprinderile necesare pentru catararea in echipa la coarda simpla;
- aiba experienta necesara parcurgerii unor astfel de trasee nemarcate (sa fi parcurs in ultimele 2-3 luni cel putin un traseu 1B).

Rog eventualii doritori sa se autoevalueze corect inainte de a se inscrie, in ideea de a nu pune in pericol desfasurarea turei si siguranta celorlalti participanti. La inscriere va rog sa faceti precizari cu privire la experienta, localitatea de plecare, mijloc de deplasare, optiunea pentru dormit - cort sau cazare. Daca optiunea este cort precizati daca aduceti unul si daca il puteti imparti cu cineva. Daca doriti cazare, asa cum am precizat mai sus, va rog sa va ocupati.
Eu plec din Bucuresti si am 3 locuri libere.

Numar de participanti: optim ar fi 3 + organizatorul. In cazul in care mijloacele de transport nu constituie o limitare, echipa poate fi formata din 5+1 persoane. Daca exista doritori care sa participe doar la una din cele 2 ture, in principiu nu vad sa fie vreo problema.

Nu sunt nici ghid montan si nici agentie de turism, asa ca rog participantii sa acorde toata atentia cuvenita pentru siguranta proprie si a coechipierilor pe timpul desfasurarii turei.

Am tot stat cu ochii pe prognoza meteo in speranta ca vom avea un weekend cu vreme buna, asa ca am intarziat destul de mult cu postarea turei. Am hotarat sa incerc totusi muntele cu bocancul. Din acest motiv, voi declara tura inchisa cel mai tarziu vineri, 09.09.2016 ora 21.30.

Nu exista numar minim de participanti pentru desfasurarea turei, eu oricum merg.

Joi, 8 septembrie 2016 - 22:01

Salut Marius!

Te-as insoti initial pe creasta Vartopelului si, daca ma tin balamalele, poate si mai departe.

Vineri, 9 septembrie 2016 - 18:21

markbv

Catalin (arsenic), ne vedem la 10 pe Transfagarasan. Detaliile raman cum am discutat la tel.

Vineri, 9 septembrie 2016 - 18:48

stefi

Buna, vin si eu (+ o persoana), dar a doua zi. Multumesc frumos pentru accept si ne vedem asa cum am stabilit la telefon.

Vineri, 9 septembrie 2016 - 21:01

markbv

Stefi (+ o persoana): Ne vedem Duminica la Balea!
Toate bune!

Vineri, 9 septembrie 2016 - 21:16

markbv

Pentru ca am ajuns la numarul optim de participanti (in ziua a doua) si pentru ca e deja tarziu sa se mai inscrie cineva iar eu sunt batran si trebuie sa ma odihnesc, declar tura inchisa.

Vineri, 9 septembrie 2016 - 22:19

markbv

Creasta Vartopel - Arpasel: misiune indeplinita!
Echipa: marius (markbv) si catalin (arsenic).
Rapel de pe Turnul Vartopel, catarare si rapeluri de pe Urechi, pus coarda pe o portiune mai incomoda, apoi 3 rapeluri de pe vf. Portitei (atatea ne-au iesit noua). Retragere pe valcelul ala nasol cu grohotis.
Ca si timp, am depasit cu vreo ora timpul estimat.
Continuam maine, in echipa extinsa pe muchia Balei.

Sâmbătă, 10 septembrie 2016 - 21:04

markbv

Piscul Balei s-a lasat si el cucerit!

Echipa: Stefi, Silviu si subsemnatul.

Am intrat in traseu dinspre sud, din Curmatura Balei. Am pus coarda pe urcarile mai abrupte si pe o portiune mai expusa din Saua Gemenilor. A mers desul de repede, alternand cu Silviu rolul de cap de coarda.
Din Curmatura Varoasa am continuat pe muchie spre nord si am luat o portie zdravana de jnepeneala, asa ca dupa Vf. Lespezilor am inceput sa ne gandim serios sa gasim o varianta de coborare. Undeva mai in nord, intr-o sa destul de adanca am identificat un valcel care parea accesibil. Am coborat in talveg printr-un rapel instalat la un colt de stanca apoi am coborat pe iarba, cand pe langa perete, cand in zig-zag pe mijlocul valcelului, pe care, nestiind daca are un nume, l-am botezat de comun acord "Valcelul cu parapet", pentru ca se termina deasupra soselei intr-un parapet imens din piatra. Toata afacerea (acces, traseu, retragere, revenire la masina) ne-a luat aproape 5 ore.

PS: Au fost 2 ture frumoase, pe 2 trasee salbatice si destul de dure. Am avut noroc de coechipieri faini, asa ca nici nu am stiut cand a trecut timpul!

Duminică, 11 septembrie 2016 - 22:42

arsenic

A fost o tura foarte faina, cu o cadenta ceva mai lenta, la cererea mea! Multumesc, Marius!

Luni, 12 septembrie 2016 - 00:03

stefi

Am reusit sa fac acea creasta pe care o admiram, zimtata, ascutita ca lama unui fierastrau. Multumesc mult pentru asigurarile facute, clar nu as fi reusit sa trec la liber pe acolo. Creasta e asa cum mi-am imaginat: salbatica, aeriana, dura, magnifica. Pe urcarea aceea unde ti-am spus sa te opresti sa iti fac poza, era ca si cum urcai catre nori. Am simtit, de multe ori, ca merg pe o sarma. Si cat de mult mi-a placut senzatia! Eram atat de fericita, incat as fi vrut sa se continue la nesfarsit zonele inguste, urcarile, coborarile abrupte.
Iti multumim amandoi pentru o zi perfecta si speram sa-ti mai fim coechipieri pe crestele acelea din zare, de care ne-ai povestit asa frumos.

Luni, 12 septembrie 2016 - 05:03

Ceva poze:

www.schunternet.de/~moma/poze/Vartopel-Arpasel_10.sep.2016.zip

User/parola: poze/Munte2015

Luni, 12 septembrie 2016 - 09:52

markbv

Dragilor, ma bucur tare ca v-a placut tura. Sa ne revedem cu bine. Pana atunci, cateva poze si de la mine:

Ziua 1 aici: https://we.tl/Kx0U3UMETR