Februarie 2019

Martie 2019

Varful Bobu Mic
Muntii Grohotisului

Culorile. Codrul. Colosul. Călimanii (Tura inchisa)

Plecare in data de: Vineri, 19 octombrie 2018

Nu am mai parcurs acest traseu.

Vineri, 19.10, Piața Victoriei, ora 15:30 sau
Vineri, 19.10, Toplița, ora 22:00 sau
Sâmbătă, 20.10, Lunca Bradului, ora 06:30

Muntii Calimani

Dificil - trasee lungi, cu diferențe considerabile de nivel și distanțe care se pot apropia de sau depăși 30 km în prima și a doua zi

7 - 13 h zilnic

19.10 - Hotel Mureș (Toplița) 20.10 - Stația Meteo Rețițiș 21.10 - Pensiunea Poarta Călimanilor (Gura Haitii) 22.10 - Stația Meteo Rețițiș / Cabana Lomaș (dacă e deschisă)

OBLIGATORIU:

- bocanci cu membrană impermeabilă;
- rucsac (capacitate 45 - 70 L);
- îmbrăcăminte adecvată sezonului rece (preferabil triplu strat);
- pelerină de ploaie sau un rând de haine impermeabile (inclusiv husă pentru rucsac);
- lanternă frontală;
- parazăpezi;
- căciulă / cagulă;
- mănuși impermeabile (nu trebuie sa fie neapărat de iarnă);
- instrument de orientare în teren (hartă + busolă / gps / aplicație pe telefon);
- recipient lichide (minim 2 L);
- sac de dormit (pentru stația meteo).

RECOMANDATE:

- bețe trekking;
- termos;

Transport București - Toplița și retur (în funcție de nr de pasageri, undeva la 80 - 150 RON), o noapte la Hotel Mureș - 75 RON, o noapte în Gura Haitii (~ 40 RON) + una sau două nopți la stația meteo (30 RON / noapte). Total undeva la 300 RON plus mesele

Traseele propuse sunt o reiterare a unor ture incomplete, încercate în 2014, 2015 și 2016. Ele au avut loc la început de iarnă. De data aceasta am devansat în mod deliberat momentul, pentru a ne bucura de culorile toamnei și de parcurgerea traseelor fără zăpada.

IMPORTANT: La momentul postării, prognoza pentru perioada propusă este una bună. Dacă va suferi regrese majore, tura se poate anula complet.

-----@PROGRAM:

VINERI, 19.10: Plecăm după-masă din București și ne propunem să ajungem la Toplița undeva în jurul orei 22:00. Pentru această noapte am rezervat două camere duble la Hotel Mureș.

SÂMBĂTĂ, 20.10: Ne trezim devreme pentru că la șase avem autocar spre Lunca Bradului, punctul de intrare în traseu. Stația din Toplița se află în imediata apropiere a hotelului. Călătoria rutieră durează 30 min. Din Lunca Bradului ne îndreptăm spre intrarea în traseul CG, pe care vom merge circa 9 ore. Traseul urcă pe Bâtca Frasinului, trece pe lângă Santinela Tătarului, pe sub vârful Tihu, pe lângă vârful Ruscii și atinge creasta principală în vârful Gruiu. Vom decide la fața locului dacă o să continuăm pe banda roșie către est, sau pe drumul Mariei Tereza (BA + PR) până în Șaua Nicovala, de unde marcajul e comun spre Rețițiș. Va fi o zi foarte lungă cu un timp total estimat de 13 ore.

DUMINICĂ, 21.10: În funcție de varianta aleasă în ziua precedentă (cu Pietrosu sau fără), ne vom deplasa către Poiana Izvoarele pe ruta neparcursă. De acolo urmărim punctul roșu pe sub Măieriș, Tămău și Pietrele Roșii până la Stâncile 12 Apostoli, de unde coborâm pe punctul albastru în Gura Haitii. Timp total estimat – 10 ore.

LUNI, 22.10: De la Poarta Călimanilor coborâm circa 1 km spre Vatra Dornei, după care prindem punctul albastru care urcă pe Călimanul Cerbului. Din acest punct reintrăm în banda roșie pe care o urmărim peste Iezerul Călimanului, Șaua Voievodesei și pe sub Bradul Ciont, reajungând la Rețițiș. Dacă e deschis la Lomaș, coborâm acolo pe BG + TA, admirând și cascada Lomășița. În caz contrar, ne rămân pentru a doua zi. Timp total estimat : 9 sau 6 ore.

MARȚI, 23.10: Facem în așa fel încât să ajungem la mașini nu mai târziu de ora 14:00. Coborâre pe la Lomaș și apoi pe forestier (CA + CR), 4 sau 7 ore. Revenim în București nu mai târziu de ora 21:00.

-----@CAZARE

19.10 - Hotel Mureș (Toplița) - https://goo.gl/p1jC18
20.10 - Stația Meteo Rețițiș - http://www.carpati.org/ghid_montan/muntii/calimani/statia_meteo_retitis-138/
21.10 - Pensiunea Poarta Călimanilor (Gura Haitii) - http://taradornelor.ro/pensiunea-poarta-calimani/
22.10 - Stația Meteo Rețițiș / Cabana Lomaș (dacă e deschisă)

-----@MENȚIUNI:

1. Tura se adresează persoanelor cu condiție fizică excelentă. Vom avea o grămadă de kilometri de parcurs (33 ziua 1 + 26 ziua 2 + 15 / 18 ziua 3 + 18 / 12 ziua 4). Ritmul deplasării nu va fi unul alert, vom face pauze de alimentare, hidratare și fotografiat, însă vom merge constant, pe parcursul întregii zile, posibil și o oră – două după apus în prima zi.

2. Tura necesită două zile de concediu (21.10 + 22.10).

3. Eu o să vin cu autoturismul propriu în care am trei locuri libere. Personal consider că patru participanți capabili, cu tot cu organizator, sunt arhisuficienți pentru configurația turei.

4. După cum am precizat deja, dacă vremea se schimbă radical, tura se poate amâna complet.

5. Am parcurs porțiunile Lunca Bradului – Vârful Ruscii și Rețițiș – Lomășița – Lomaș – Toplița Monument (în sens invers), în mare parte pe zăpadă.

6. Dat fiind faptul că tura are și o componentă personală pentru mine, îmi rezerv dreptul de a selecta participanții și pe baza unor criterii subiective.

Vineri, 12 octombrie 2018 - 15:51

torpidus

salutare Victor,

mi-ar placea sa te insotesc in tura, mai ales ca imi doresc demult sa parcurg Calimanii...dar, va trebui
sa-mi rezerv doua zile de concediu, chiar trei...si pt. vineri, sa vad daca pot.
in orice caz, pentru vineri eu as propune o plecare din Bucuresti mult mai devreme pt. ca este foarte aglomerat DN1 si mai ales iesirea din Bucuresti.(eu am patit-o vinerea trecuta cand am facut o ora si jumatate numai ca sa ies din Buc)
daca ma accepti, eu iti pot da un raspuns ferm luni seara.

Sâmbătă, 13 octombrie 2018 - 14:15

danmih

Cu acordul organizatorului mă înscriu și eu în tură.

Sâmbătă, 13 octombrie 2018 - 20:53

Salut !

Adrian ramane sa ne dea azi un raspuns daca poate participa in configuratia propusa.

D Da Da Dan e acceptat in tura. Adevaraat !

Mai avem un doritor pe fir, care sper sa dea cu subsemnatul pana la finele zilei Carpati.org

De rezervari ma ocup tot eu.

Luni, 15 octombrie 2018 - 12:14

vjs

Deci ve urax. Da si voi pe mine.

Luni, 15 octombrie 2018 - 16:41

irbis21

Salutare,

Prezent și eu la datorie! Să fie vreme bună!

@vjs: Eu sunt în tură de recunoaștere. Carpati.org

Luni, 15 octombrie 2018 - 21:53

victoranica

Situatia se prezinta in felul urmator: 3 participanti - eu, danmih si irbis21. Torpidus s-a retras, ramanand sa ne vedem intr-o tura mai light.

Momentan avem sub rezervare 2 duble si o camera single la Hotel Mures. Daca pana maine nu se mai inscrie nimeni, o sa renunt la una din duble (dupa aceea anularea ma costa bani). Am rezolvat si cazarea la Retitis pentru noptile de sambata si luni, mai ramane sa vorbesc pentru Poarta Calimanilor.

Asadar, inca mai e timp pentru un participant.

Marți, 16 octombrie 2018 - 11:17

victoranica

O vorba din targ spune ca a treia oara e cu noroc si asa este. Numai ca programatorii incep numaratoarea de la zero.

Au fost Calimanii si au fost asa cum trebuie (yesss !). Desi am ramas doar doi, Mircea s-a dovedit cu stea in frunte si m-a dovedit si pe traseu, in special pe urcari. Daca se insoara inaintea mea, o sa-l pun nas Carpati.org

Rezumatul turei ar fi cam asa:

Sambata:

cat pe ce sa ratam autocarul din Toplita spre Lunca Bradului, a carui statie se decalase cu cateva sute de metri. Noroc ca am avut inspiratia sa sunam si sa ne urcam in el la timp. La 6:45, cand inca nu se crapase de ziua, eram deja pe drum. Am facut trei pauze mai mari, doua de realimentare si una de evacuare Carpati.org , niciuna mai lunga de 20 min, astfel ca la 15:30 eram langa Varful Ruscii, loc care ne-a pus cruce traseului in acel noiembrie friguros din 2016. Aici s-a construit un refugiu frumusel, cu doua priciuri de 1-2 pers suprapuse (priciurile, nu..) si un podulet in care mai incap 6 persoane. Din creasta am intersectat banda rosie pe care am tinut-o brici peste Pietrosu, Negoiu Unguresc, saua Negoiului, Nicovalei si pana la Retitis, unde am ajuns dupa 13 ore si ~ 35 km de mers undeva la 19:40. Vreme excelenta, doar pe Pietrosu a venit ceata.

Duminica:

am plecat pe la 10 de la statie pe Maria Tereza, pe punctul rosu. Nu a plouat, dar o ceata groasa a facut ca toata vegetatia sa fie umeda. E prima oara cand ma fac fleasca de la umezeala de pe plante, nu de la precipitatii (ma rog, doar la bocanci ne-am udat un pic, in rest hainele impermeabile si-au facut treaba cu brio). Iarasi am mers intins, mai aveam o ora pana la 12 Apostoli cand am zis sa coboram pe CA , ca oricum vizibilitatea era redusa si udatura imensa. La 17:30 eram la Poarta Calimanilor, unde primirea a fost, asa cum stiam, impecabila.

Luni:

pe la 12 am intrat pe punctul albastru care urca in Calimanul Cerbului (dupa inca 3 km irositi ca sa luam o cola de la magazin). La 14:45 eram sus si de aici pana la 18:00 am mers prin pasuni alpine cu jnepenisurile si molivisurile de rigoare. Apoi am ajuns la statie unde ne-am odihnit pentru ultima zi.

Marti:

La 8 dimineata eram deja pe traseu. Am dat rapid la vale, astfel ca dupa doar o ora eram la cascada Lomasita si dupa 2h 40 m de la plecare ajungeam la Lomas. La ora 12:50 eram la Monumentul din Toplita de unde am revenit la masini cu un taxi. A urmat un pranz bun la Izabela si apoi drumul spre casa. Am revenit in Bucuresti in jurul orei 20:30.

Vreau sa ii multumesc lui Mircea pentru companie si pentru conditia fizica excelenta. Fara el, aceasta tura nu ar fi existat. Am avut parte de ultimele mangaieri ale toamnei calimanice ,prognoza vestind ninsoare inca de azi.

A fost , asa cum s-a vrut, o tura de anduranta, de rezistenta , acel gen de ture pe care il faci rar dar care te intind , te solicita si te invata un pic mai dur ce e muntele.

Poze curand

Miercuri, 24 octombrie 2018 - 11:51

irbis21

Trecuseră prea mulți ani de când ne văzusem ultima oară, iar tot ce-mi mai rămăsese în minte era o urcare prin jnepeni și ciobănescul german de la stația meteo... Revederea mult dorită cu un prieten vechi sosise: Călimanul (da, la singular că-mi este drag) l-am descoperit gătit în straie mândre de toamnă, cu o coroniță de vreme bună deasupra creștetului, cel puțin în prima zi. Traseul ales de Victor a contribuit și el la desfășurarea treptată a firului poveștii, iar când natura și oaspeții ei sunt în totală armonie timpul zboară pur și simplu, orele parcă își pierd însemnătatea.
Plecarea este grea... dimineața pe răcoare și întuneric beznă, dar când șoferul autocarului pe care nu ai voie să-l pierzi îți spune calm la telefon să te grăbești că trebuie să plece, bocancii din picioare se transformă în rachete cu reacție.
La început ne-am apropiat timid, distingeam ceva în zare odată cu primele ferestre de lumină deschise prin coridoarele mozaicate ale pădurii, ceva care te îndemna să continui. [...]
Este greu să descrii în cuvinte imagini care-ți liniștesc sufletul, de aceea derulând cu viteză filmul înainte (că altfel relatarea se transformă în jurnal) și lăsând la o parte timpii și kilometrii parcurși, rămân întipărite imaginea Pietrosului încununat de ceață, oceanul de jnepeni, cei aproape 2021 de metri de la Rețițiș... nu, de fapt rămâne dorința de revenire pe aceste minunate meleaguri pentru a scrie un nou capitol.