August 2019

Septembrie 2019

Varful Gropsoarele
Muntii Ciucas

Winter is coming! 1 Decembrie in Parang (Muntii Parang)

Winter is coming! 1 Decembrie in Parang

In urma cu aproape 4 ani am incercat, impreuna cu prietenii de la Asociatia Montana Carpati, Gabita, Ovidiu si Cosmin si cativa colegi de la Alpin Club Brasov sa atingem creasta masivului Parang, de ziua nationala, 1 decembrie.

Din cauza ninsorilor abundente si a stratului gros de nea, nu am reusit sa ajungem atunci decat pana sub lacul Ciobanu, mai sus de saua Huluzu, cu plecare dinspre cabana Groapa Seaca, de la “granita” dintre judetele Hunedoara si Valcea.

Practic, ne-am impotmolit intr-o mare de jnepeni, acoperiti de zapada imensa cazuta peste noapte, asa ca, dupa cateva ore de lupta cu nametii, am luat decizia, fireasca, de a ne retrage, la caldura cabanei Groapa Seaca (1200m altit.), unde am stat la focul sobei si am cantat la chitara….

Acum, dupa 4 ani, retraim amintiri, pastratre proaspete in memorie. Ajungem iarasi la cabana Groapa Seaca, loc de vis, situat pe DN 7 A, la circa 18 km de Petrosani.

Asta, dupa cateva ore bune de condus, din Bucuresti, via Valea Oltului, prin Voineasa si Vidra. Suntem 4, vechea formula, Gabi, Ovidiu si Mihai, completata de Tudor.

O parte din drum a plouat torential, insa imediat ce am intrat in munti, la Brezoi, cerul s-a limpezit de norii fantomatici, dand voie lunii aproape pline, sa ne lumineze sufletele care tanjesc catre munte si salbaticie

Imaginile care se derulau in fata ochilor erau fantastice: lumini si umbre, nori josi, cumulusi intunecati, incarcati de umiditate, ceturi desprinse din legendele cu druizii anticei Britanii, strapunsi adeseori de discul selenar, argintiu-sticlos! Parca te asteptai sa apara din padure o haita de lupi si sa isi urle refrenele la Selena…

Ajunsi la cabana multdorita, am regasit ceva din atmosfera de acum 4 ani, insa totul este schimbat!In bine.

Oamenii de acolo, sotii Ribu din Petrosani, calzi si primitori, au vrut parca sa recreeze atomsfera din copilarie…miroase a lemn de brad, focul arde jucaus in sobe, iar mancarea este pregatita la ceaun…ca in basmele cu haiduci!

Vineri dimineata, ne-am decis sa luam drumul inaltimilor. Practic am parcurs din nou, ruta dintre Groapa Seaca si saua Huluzu, via “granita” Valcei cu Hunedoara, urcand pe un platou deschis, patat de iarba tomnateca, in care vantul batea cu putere.

De aceasta data, intentia noastra era sa ajungem la lacul Calcescu, pe o ruta prin Saua Piatra Taiata.

Cerul este innorat. Caldarile nordice ale Parangului sunt pudrate de un strat subtire de nea, semn ca peste noapte a nins. Vantul bate cu putere, determinand cei 4 drumeti sa apeleze la tot echipamentul din dotare: manusi groase, caciuli, cagule si geci rezistente la intemperii.

Spre nord se disting crestele Sureanului, batute de vanturile inaltimilor!

Pana la urma, ne-am gandit insa, sa parcurgem traseul pe o ruta nemarcata, pe firul secundar al Vaii Gauri, ajutati de harta digitala a lui Ovi, care ne indica in timp real, locatia exacta a noastra, tridimensional.

Si totusi nu eram singuri in salbaticie.Tot timpul am fost urmariti indeaproape de un catel singuratec, aciuit pe langa pasul care leaga Valcea olteneasca de Hunedoara.

Sperios, cainele ne urmeaza discret, simtind parca rasplata unei gustari frugale…si va fi rasplatit pentru ca ne-a insotit pana sus, in inima muntilor.

Cararea, desi nemarcata, este vizibila si se ghiceste relativ usor. Se strecoara printe stancarii prabusite, roase de trecerea timpului si pravalite la vale de avalansele iernilor milenare. Urcam constant si ajungem intr-o caldare glaciara, dominata de avene si pesteri ascunse ochiului.

Zapada era din ce in ce mai consistenta si se facea tot mai frig. Ceaiul fierbinte ne incalzeste sufletele. Desi, suntem in plina ceata si totul este alb, ne simtim liberi…

Imediat ce am ajuns sub Saua Piatra Taiata am luat decizia sa ne retragem din traseu. Din cauza cetii, vizibilitatea scazuse dramatic si practic, ideea de a vedea lacul Calcescu de sus, din sa, era compromisa.

La coborare, cainele ne indemana parca sa urmam alta ruta. Gasim uimiti panouri cu numele unei asociatii locale, care descriu minunatiile zonei, denumita sugestiv “Gauri”. Organizatia a promovat muntele Parang, cu bani europeni, in valoare de circa 170.000 de euro. Fonduri investite, se pare, in rucsaci, tricouri, pliante, cd-uri de promovare a zonei si mai multe materiale promotionale. Dar asta este alta poveste….

Ne intrebam, firesc, cum este promovata o zona in care ajungi pe o poteca nemarcata? Nici macar un stalp indicator nu se adreseaza drumetilor. Noi am gasit aria respectiva intamplator, valea nefiind semnalizata de niciun semn indicator decat, undeva sus, in inima muntilor.

Practic, daca nu esti localnic, nu afli de existenta acestei zone…

Aici, sunt prezente cateva avene, acoperite acum de zapada si chiar o mica pestera, batuta de cravat, in care ne-am strecurat, mirati de ceea ce a creeat natura.Totul este inghetat si alunecos. Stanca este contorsionata.

Retragerea spre cabana este rapida.Tot timpul eram cu privirea pe muntele din spatele nostru. Nori grosi de ninsoare stationau pe creasta, avertizandu-ne parca ca nu e de joaca cu vremea. Iarna se apropie si muntele se pregateste sa isi imbrace mantia potrivita stihiilor dezlantuite.

Seara decurge firesc, cu cantece de chitara si povesti la gura sobei, ce unesc gupuri diferite: olteni de la clubul Pelendava din Craiova si timisoreni, iubitori de munte. Nea Florin, vechi montaniard, cunoascator fin al cararilor Parangului, admirator al lui Tudor Gheorghe ne povesteste despre cluburile si reuniunile alpine de altadata, care legau oameni si uneau destine. Ne incanta cu Imnul Parangului!

Se canta la chitara, pana tarziu in noapte…afara, vremea e in schimbare, presiunea atmosferica a barometrului variaza, semn ca ni se pregateste ceva. Cand si cand, luna isi face aparitia pe dupa brazii fantomatici…

Decizia este luata rapid: Ziua Nationala trebuie sarbatorita la lacul Calcescu, sus, in muntii albi. Plecam 3, Mihai, Ovi si Tudor, pe ruta Obarsia Lotrului, valea Calcescu, traseu cruce rosie.

Ruta este bine marcata. Urcam sus in munti pe un forestier lung, cu masina de teren.Traversam sleauri pline de noroi, semn al exploatarilor forestiere, care sunt parca tot mai dese…peste tot se taie lemne.

Muntele este tot o rana!Au fost defrisate mari portiuni de padure, peste tot sunt copaci cazuti la datorie, care parca ne cheama intr-ajutor…din pacate arborii muti si schiloditi nu isi pot exprima durerea

Traseul urca prin padure, iar indicatoarele arata ca pana la lacul Calcescu avem de mers circa 2 ore si jumatate. Solul este alunecos, pudrat de zapada cazuta azi noapte, urcarea este sustinuta, dar rapida.

Traversam un rau de munte, pe bolovani improvizati!Atentia trebuie marita, pentru ca poti aluneca usor in apele vijelioase. Trecem cu bine obstacolul.

Ajungem in caldarea glaciara de sub lacul multdorit, insa, odata cu cresterea stratului de nea proaspata, scade progresiv si numarul semnelor de marcaj!Nici macar un stalp indicator nu semnalizeaza directia in pustietate. Te intrebi pe unde ar trebui sa urci spre lac? Direct pe vale?

Ceata isi face aparitia, determinandu-ne sa cautam la nesfarsit cararea catre lac!Variante exista, dar parca toate se infunda!

Pare hazliu, dar nu este!Oricat de multa experienta ai avea, te poti rataci foarte usor, mai ales cand vizibilitatea e mica!Urcam pe stanga vaii, pe un valcel pronuntat, printe jnepeni albiti de zapada proaspata.

Cararea se blocheaza. Un mic perete ne taie calea. Coboram, reluam cercetarile. Ia vezi, Tudore, cararea este acolo in jnepeni?

Mihai, urca mai sus! Se vede vreun semn? Nimic.

Doar zapada, ceata si vant!Si noi, drumetii din creierii muntilor!

Regula spune sa te indrepti catre ultimul semn de marcaj si sa reiei cercetarile. Gasim ultimul semn si nu ne dam batuti!

Ovidiu, ca de fiecare data, ne scoate din impas. Intuieste pana la urma poteca spre lac, ne spune sa avem incredere ca tinta este aproape.

Ajungem dupa 45 de minute de cautari, pe malul lacului Calcescu, situat la 1925 metri altitudine in caldarea glaciara cu acelasi nume.

Lacul este inghetat bocna, are 3, 2 hectare si este un punct important pe harta celor pasionati de potecile Parangului. Este baricadat de creste ascutite si albe.

Suntem impliniti!Am atins obiectivul, cantam infriguratis, dar cu inima calda imnul national, “Desteapta-te romane”, pe malul inghetat al lacului si luam calea muntelui. Valea se deschide, ceata este alungata de vantul aspru. Peisajele te indeamna sa visezi.

Ne propunem ca la iarna, sa venim aici pe schiuri de tura si foci…

Insa suntem la jumatatea drumului, trebuie sa ne si intoarcem la Groapa Seaca.

Tudor canta cu mine!Ovidiu filmeaza. Asociatia Montana Carpati (AMC) este iar la inaltime!Suntem romani, e ziua noastra!

Nu conteaza ca e frig aspru si ca suntem in creierii muntilor!Inima noastra este calda!

Coboram rapid la masina, traseul, cunoscut acum, nu ne mai pune probleme. Ajungem la masina si poposim la Groapa Seaca.

Mirosul de gulas pregatit la ceaun, ne imbie narile!

Chitarile ne asteapta, iar noaptea se apropie. Sufletele se incalzesc, se leaga noi prietenii. Se canta despre Oltenia, despre Ardeal, despre Basarabia si Bucovina!

Ne fotografiem cu tricolorul, suntem mandri ca ne numim romani!

Cei de la Pelendava ne povestesc amintiri demult uitate… iubitorii muntelui nu au varsta…sunt la fel de tineri, in suflet, indiferent ca unii dintre ei au tamplele albe

Seara trece firesc, suntem intre prieteni.

Plecarea spre casa se face a treia zi, prilej de a “admira” din nou ranile deschise ale muntilor! Exploatarile forestiere sunt haotice!

Cioate contorsionate, brazi falnici prabusiti, strigand parca dupa ajutor, au cazut victima securilor!

Cu toate acestea, noi partii de schi se vor deschide pe coastele muntilor, in apropiere de Vidra!Drumul spre Voineasa insa, este inca in reparatii. Portiunile acceptabile alterneaza cu cele in care este bine sa mergi cu viteza redusa!

Ceata ne invaluie, trebuie iarasi sa traversam muntii, spre casa! Iarna se apropie, crestele sunt albe, crivatul va bate in curand pe inaltimi…sufletele noastre au ramas in urma, agatandu-se de coamele involburate ale muntilor. Vrem inapoi, in salbaticie!

Miercuri, 5 decembrie 2012 - 14:51

urlea2002

Frumoase amintirile de acum 4 ani...pe mine m-ai uitat...Carpati.org

Vineri, 7 decembrie 2012 - 10:41

tudor_sid

Se pare ca a fost un 1 Decembrie de povestit copiilor, cu o atmosfera de munte, cu oameni deosebiti, cu locuri frumoase si salbatice, cantece de munte si nu numai, sa tot fie iesiri similare pe care sa le povestesti!

PS: cred ca ma refer la ambele iesiriCarpati.org

Vineri, 7 decembrie 2012 - 11:38

tensing

mai mai mai, Cristi, chiar pe tine te-am uitat? Carpati.org

sorry, promit sa nu se mai intample...mi-a scapat! Carpati.org

ce sa-i faci, imbatraneste omul si sta mai prost cu memoria....Carpati.org

Tudore, chiar a fost un 1 decembrie de povestit nepotilor...sper sa continuam iesirile, in ianuarie, la Curmatura, dupa cum am discutat....

Vineri, 7 decembrie 2012 - 12:48

aura_geta79

frumos ...bravo voua , dar va-ti riscat mult viata !

Duminică, 9 decembrie 2012 - 15:32

flura

Frumoasa relatare Mihai!
Poate reusim sa facem o tura in iarna asta.
Oricum nu mai am datele tale de contact.
Florin cu care ai fost pe Mont Blanc anul acesta.
Bafta si ture cat mai frumoase....!

Vineri, 14 decembrie 2012 - 12:21

arina

Mihai jurnanul tau e superb. Pare a fi , defapt sunt sigura ca a fost o provocare. Mie imi plac mult provocarile. Felicitari de reusita !