Iulie 2019

August 2019

Stanca Franz Josef
Muntii Bucegi

Varianta de coborire de la cascada Serbota in drumul forestier de Porumbacu (Muntii Fagarasului)

Ieri, 25 august 2013, am urcat cu cativa prieteni pe Drumul Zmeilor, catre varful Negoiu. Ideea originala, aceea de a ne intoarce pe banda albastra, via Custura Saratii, a trebuit abandonata atunci cand a inceput ploaia la scurt timp dupa ce am ajuns pe varf. In cele din urma, am considerat ca e mai sigur sa coborim tot pe unde am urcat, urmand sa lasam custura pentru alta-data (un domn incerca sa ne imbarbateze, spunand ca el a parcurs-o legat la ochi, pe monociclu, insa am preferat sa o facem pe vreme buna alta-data, fara sa ne expunem inutil).

Cum mai aveam ceva timp la dispozitie (custura ar fi adaugat circa 2 ore in plus traseului nostru) am decis sa vizitam si cascada Serbota la intoarcere.

La 20 minute distanta de cabana Negoiu se desprinde, in coborire, traseul clasic nemarcat care duce la cascada Serbota. Anul acesta AMC a montat la intersectie un nou stalp indicator, foarte util celor care ajung pentru prima data prin aceste locuri.

Pana la cascada, poteca coboara destul de mult si cu totii ne gandim ce "interesant" va fi sa urcam din nou pe aici.

In maxim 15 minute ajungem in dreptul unui podet de lemn de unde putem admira privelistea superba a cascadei Serbota.

Intrucat ne aflam la finalul turei si eram obositi, niciunul din noi (cu exceptia mea poate -prefer drumul lung si sigur) nu ar fi vrut sa se intoarca din nou in poteca marcata cu triunghi albastru de unde s-a desprins varianta spre Serbota.

In continuarea podului, poteca se continua totusi si ne-am gandit sa o urmam pentru putin timp, pentru a vedea unde duce. Am intuit ca ar urma sa mearga o vreme paralel cu paraul Serbota iar mai apoi sa coboare, dorinta noastra fiind aceea de a ajunge la drumul forestier de pe Valea Raului Mare unde am lasat masina.

Intram pentru scurt in padure pentru ca apoi sa iesim in punctul in care un fir de apa mai consistent traverseaza poteca. Continuarea nu pare evidenta si traversarea se face pe doi bolovani umezi, insa traversam cu grija si continuam increzatori.

In prima parte, poteca urmeaza curba de nivel, prin padure, intr-un profil foarte usor (Florin spune ca nu) descendent. In cateva locuri, intersecteaza cateva fire de apa, insa niciunul din ele nu pune vreo problema serioasa. In dreapta noastra observam cum suntem destul de sus pe versant, firul apei fiind foarte greu de observat.

Observam, in acelasi timp, marcajul forestier banda rosie orizontala pe cativa copaci aflati pe dreapta.

Dupa circa 10-15 minute iesim intr-o zona defrisata (probabil fosta exploatare) unde observam si cateva nade feromonice folosite de padurari.

In fata noastra observam doua drumuri late, probabil de tractor. Evident, un astfel de drum ar trebui sa iasa intr-un final intr-un alt drum forestier. In acelasi timp, parcursul acestora nu ar trebui sa fie dificil.

Aici nu am gasit varianta "buna" a potecii asa ca am coborit prin dreptul nadelor feromonice pana am ajuns la primul drum de tractor (aici a trebuit sa sarim, malul de pamant fiind destul de inalt - 4m pe alocuri si friabil).

Odata ajunsi in drumul de tractor, l-am urmat catre dreapta, in coborire constanta. Din fericire, de aici am facut mai multe poze.

Drumul este plin de crengi, trunchiuri putrezite si pietre, semn ca nu mai este folosit de ceva timp.

Pe masura ce coborim, auzim firul apei din ce in ce mai clar, semn ca suntem destul de aproape de el.

Ajungem in cele din urma langa firul apei si ne gandim cum sa-l traversam fara sa ne udam. In cele din urma folosim busteanul care se vede in stanga.

Trecem pe celalalt mal si continuam drumul forestier pentru ca in curand sa ajungem din nou intr-un punct in care traversam apa, de aceasta data pe bolovani.

Tot mergand, observam si un mal rupt. Aici cadem cu totii de acord, fara dubii, ca drumul nu mai este utilizat, trecerea unui tractor pe-aici fiind foarte dificila.

La circa 30-40 minute de la cascada iesim intr-un final in drumul forestier care vine de la Porumbacu, acelasi pe care am venit si noi, in dreptul indicatorului proaspat montat de AMC:

Pentru orientare, iata unde am iesit:

(cu albastru e directia potecii turistice marcata cu triunghi albastru iar cu rosu e directia drumului de tractor pe care am venit noi)

Tehnic, cu masina se poate urca pana aici, insa noi am lasat-o un pic mai jos, la 10 minute distanta, intr-o parcare destul de evidenta.

Desi la inceput am fost destul de reticent in a urma o poteca despre care nu stiam absolut nimic, fara sa avem vreo harta sau busola, am rasuflat usurat la final cand am iesit in drumul cunoscut, evitand urcusul de 15-20 minute de la Serbota pana inapoi in poteca turistica.

Nu stiu cat sens are avea parcurgerea acestui itinerariu in urcare, insa in coborire poate constitui o varianta destul de buna, mai ales cand vizitarea cascadei se face la finalul turei.

Joi, 29 august 2013 - 07:40

ratza

Lasă-mă să înțeleg: n-ați vrut să vă întoarceți în potecă fiindcă erați obosiți, așa că ați ales să mergeți pe un drum de care habar nu aveați unde iese? Beton logică! Carpati.org

Luni, 26 august 2013 - 13:53

florin.mateiu
florin.matei..

Am vazut poteca bine conturata si am ales sa mergem 15 minute. Daca se indeparta de firul vaii Serbota ne intorceam la cascada. Dar am ajuns in zona defrisata, loc din care am vazut un drum forestier care se indrepta spre vale si am ales sa ne continuam drumul. Mai era mult timp pana sa se intunece si oboseala nu era deloc mare.

Luni, 26 august 2013 - 14:25

mauc

Ati avut noroc ca ati dat din prima peste drumul asta. Mai exista un "forestier", (de fapt e o poteca mai lata) care pleaca, probabil din zona defrisata, nu-mi dau seama exact din fotografiile postate, si se indeparteaza de traseul marcat, trece pe deasupra fostei cariere de marmura si se intersecteaza cu alt forestier ce duce exact la podul peste Raul Mare, aproape de Porumbacul de Sus. Traseul e chiar ok, doar ca ramanea masinuta singura.

Vineri, 30 august 2013 - 14:02

xoreax

L-am vazut si pe acela pe harta apoi. Nu am mers deloc la risc pentru ca am hotarat sa continuam pe poteca atat timp cat ramanem relativ aproape de firul apei. Daca ne-am fi abatut spre vest, ne-am fi intors cu siguranta.

Vineri, 30 august 2013 - 14:23

mvc

Frumoasa Cascada Serbota !

Luni, 2 septembrie 2013 - 13:12

multi

Mda, cam traseul despre care vorbeste mauc (dar cu coborare in TA in zona Carierei) va fi, probabil, marcat in anul care vine. Ca o varianta de traseu in circuit pentru ei care stau la cabana Negoiu. Odata cu noul podet de peste Serbota, construit in vara aceasta de Salvamont si de cativa din colegii mei prezenti la remarcarea AMC de la Negoiu, traseul, asa cum succint a fost descris de mauc, a fost defrisat pe o buna bucata, pana inspre Cariera. Dar repet, daca va fi marcat si omologat asta se va intampla cel mai devreme in vara viitoare.

Luni, 2 septembrie 2013 - 13:38

dovle88

Si eu am coborat aprox pe acest traseu. Noi am venit pe PR de la cab Barcaciu spre cab Negoiu, iar dupa explicatiile unui muntoman de la cabana Barcaciu am parasit poteca dupa vreo ora si 20 de min de mers (eu pot sa va dau mai multe puncte de reper, dar nu garantez ca se poate gasi chiar asa de usor poteca - si noi am fost tentati de mai multe ori sa parasim marcajul inainte de nemarcatul corect), si am coborat spre zona de defrisare. Acesta este un traseu nemarcat, dar cu o poteca foarte evidenta (intrarea nu e f evidenta, dar daca cobori vreo 20 de metrii pe ea iti dai seama ca aceea este). Si este si plin de afine Carpati.org . Din pacate exista mai multe variante pe drumul de taf (tractor). Noi am tinut-o pe cea mai aproape de valea apei (varianta care coboara tot timpul si in stanga). Nu cred ca a fost cea mai buna varianta, deoarece era destul de accidentata, iar cand a trebuit sa trecem apa eram aproape de drumul forestier, iar paraiasul era destul de mare (o parte ne-am descaltat, iar altii am cautat rute un pic mai de "maimute" - pe trunchiuri de copaci, bolovani, etc).
La coborarea pe drumul de taf, la un moment dat acesta se bifurca cu 2 drumuri care coboara. Unul o ia in dreapta, iar celalalt inainte iar un pic mai in fata in dreapta (noi pe acesta am fost). Varianta care o ia in dreapta e mai ok (eu cred ca da)?
Ne-a zis persoana de la cabana ca din scurtatura aceasta putem sa ajungem si la cascada Serbota pe o poteca. De fapt poteca fostului traseu catre cabana Negoiu dinspre Porumbacu de Sus.
Noi am ajuns destul de tarziu in zona, asa ca nu ne-am aventurat sa cautam poteca spre cascada, ci am continuat drumul la vale spre masini.

O remarca negativa: aceasta scurtatura este plina de gunoaie, deoarece pe aici trec afinarii (tigani).

Miercuri, 11 septembrie 2013 - 09:14

joji988

Salut, am vazut acele nade feromonice dupa cum ai spus tu ca se numesc in urcare spre Malaiesti dinspre Diham si nu stiam ce e cu ele. La ce se folosesc?

Joi, 20 martie 2014 - 16:14

xoreax

In principiu, pe baza numarului de insecte capturate, se fac anumite statistici pentru a estima gradul de infestare al unei anumite zone. In functie de rezultatul studiului, se pot lua decizii de combatere - insecticide, banuiesc.