Noiembrie 2017

Decembrie 2017

Varful Pietrosul
Muntii Calimani

Varful Kazbek, Georgia - 5033 m (Muntii -- Munti din afara Romaniei --)

Actiunea se petrece in vara anului 2017 mai precis intre 19 si 23 August, nu cu mult timp in urma de la momentul in care m-am decis sa pun in scris amintirile si experienta. Inaintand in varsta, memoria nu mai e cum era odata dar o sa ma stradui sa redau in cat mai mult detalii si corect traseul parcurs. De asemenea va rog sa imi scuzati greselile gramaticale si lipsa talentului narativ caci nu am mai scris de multa vreme un document in limba natala.

Ideea a incoltit undeva in toamna anului 2016, venind de la partenera de viata, Katya care a avut un moment de panica inaintand in varsta si de frica pierderii libertatii in eventualul scenariu unde junior(i) ar putea afecta ce fel de viata o sa ducem. Am simpatizat imediat acestei idei si am realizat ca mai sunt multe de facut inainte “sa cresc mare” si responsabili desi varsta ar indica contrariul. Amandoi avem ceva experienta montana in tineretile noastre si in ultimii 4 ani am facut loc de o satpamana/an de mers pe munte prin diverse meleaguri (prin Eu). Dar nu mai mult de o saptamana, deci amandoi nu eram in cea mai buna forma fizica...am uitat sa mentionez ca momentan locuim in UK si nu prea sunt munti in imprejurimi si timpul este limitat. Ideea era sa ajungem la altitudini la care nici-unul din noi a fost pana la mometul respectiv si ne gandeam ceva in jur de 5000 - 6000m (recodul precedent fiind undeva la aprox 3700m). Katya, cetateana Rusa de origine (acest detaliu va fi de mare folos in tura), a venit cu sugestii de prin locurile ei natale sau fostele Uniuni Sovietice: Elbrus, Kazbek si/sau Tian Shan. Propunerea initiala a fost sa folosim un ghid specializat caci dansa nu detine nici-un fel de experienta montana in conditii de iarna unde pioletul si coltarii sunt absolut necesare. Idea din prima nu mi-a placut pentru ca nu sunt de acord sa platesc pe cineva sa ma duca pe un varf...mi se pare absurd, daca vreau sa ajung acolo o fac pe puterile mele. Asa ca din optiunile puse pe masa am decis Kazbek, fiind cea mai usoara varianta din punct de vedere tehnic la o altitudine destul de impresonanta pentru noi (5033 m). Era singura varianta la care aveam vreo sansa fara ghid.

Pentru necunoscatori, articol preluat din wikipedia: Kazbek (georgiană ყაზბეგი, rusă Казбек) este al treilea munte ca înălțime din Georgia și al optulea din masivul Caucaz. El este amplasat central între Marea Neagră și Marea Caspică fiind din punct de vedere geologic un vulcan stins. Muntele este acoperit de ghețari având altitudinea de 5.047 m deasupra n.m. După mitologia greacă, de pe muntele Kazbek a furat Prometeu focul zeilor, fiind pedepsit de aceștia. Sub pisc la o altitudine de 2.170 m se află biserica Zminda Sameba („Sfânta Treime”) care a fost clădită în secolul XIV. Muntele a fost escaladat în anul 1868 de Douglas W. Freshfield, Adolphus Warburton Moore, Charles C. Tucker. Kazbek este un munte relativ ușor de escaladat, o fostă stație meteorologică aflată la altitudinea de 3.600 m oferind adăpost alpiniștilor.

Biletele de avion le-am achizitionat undeva in Martie 2017 si ne-a costat aprox £400 dus-intors Londra - Tbilisi Georgia cu escala in Instabul. Banuiesc ca din Ro, pretul e ceva mai accesibil. Intre timp ma macina faptul ca, Katya nu a avut niciodata oportunitatea sa foloseasca un piolet si coltari asa ca ne-am decis sa facem incalzirea inainte de aceasta aventura si am ales un traseu foarte usor si lejer in Elvetia, Bishorn (4153m) in Iulie 2017, subiect al altui jurnal (daca mai am timp). Oricum expeditia de incalzire a fost un success, increderea a crescut si Katya si-a primit primele lectii de folosire a echipamentului de iarna. De la inceput am decis sa nu o fortam si ne puteam intoarce oricand din drum fara a atinge varful. Am alocat acestei expeditii 6 zile, desi de obicei 3 sunt suficiente dar am planificat in caz de vreme nefavorabila.

Dupa o satptamana de tras la munca si o Vineri (18 August) plina de evenimente, ne aflam in aeroportul din Londra la aproximativ 20:00 ora locala, ajungand in Tbilisi Sambata (19 August) 10:00 (ora locala) cu aprox 1.5h escala in Instanbul. Amandoi nu am reusit sa inchidem un ochi pe parcursul intregii nopti. Ajunsi in Georgia suntem intampinati de soare si vara cum se cuvine cu temperaturi in medie de 35 de grade ceea ce pentru mine e un miracol...fiind in UK mai bine de 7 ani, am uitat cum arata vara si soarele. Din aerport am luat un autobuzul 37 pana la statia de metrou Samgori de unde am continuat catre statia de autobuz Didube. Din cautarile noastre de pe internet stiam ca de aici ar trebui sa fie autobuze/masini private care sa ne duca catre locul de start, satul Kazbegi de asmenea cunoscut ca si Stepantsminda (sau Gergeti). Statia de autobuz se adevereste a fi un mare haos combinata cu un fel de piata, foarte multe autobuze, microbuze si masini private amestecate. E foarte greu sa ne orientam si cam imposibil sa cerem informatii...desi marea majoritate a populatiei vorbeste Rusa, scrisul limbii locale e de nedescifrat. Oricum avand rucsaci mari in spinare era clar unde vrem sa ajungem si imediat sar pe noi diverse persoane cu oferte de masini private, toti strigand “Kazbegi, Kazbegi!!!”. Katya se tocmeste cu ei in Rusa si dupa 3-4 minute coplesiti de oferte cedam tentatiei si acceptam oferta pentru ca vroiam sa ajungem la destinatie cat mai repede si sa bagam somn. In masina mai sunt un cuplu Polonez cu care impartim drumul iar soferul ne opreste din cand in cand la niste popasuri turistice ca sa facem poze. Costul traseului a fost la 20 Lari / persoana (1 Georgian Lari = 1.57 RON). Am plecat din statia de autobuz la 11:40 si am ajuns la destinatie in jurul orelor 14:30 - 15:00 ...drumul s-a dovedit o aventura, am fost foarte surprins cum se conduce in Georgia si am avut cateva indoieli ca o sa mai apucam sa urcam pe munte. Peisajul este mirific insa si imi aduce aminte de Valea Prahovei.

In sat (aflat la aproximativ 1730m altitudine), ne orientam repede si gasim centrul de informatii (foarte aproape de statia de autobuz unde soferul ne-a lasat) unde e si biroul de ghiduri montane care duc persoane pe varf. De acolo cumparam o butelie de primus, ne schimbam in hainele de munte si lasam un rucsac mic (cu haine si incaltari destinate partei a doua a vacantei, dupa ce coboram de pe munte) intr-o gramada de alte bagaje la pretul de 5 lari/zi taxa de depozitare. Repede gasim un loc sa mancam si ne bucuram de ultima masa cum se cuvine pentru cateva zile, intr-un “restaurant” care arata ca si casa stra-stra bunicii mele de la tara...aproape sa se prabuseasca. Dar mancarea “ca la mama” unora acasa.

La aproximativ 16:30 ne decidem ca e timpul sa ne inhamam rucsacii in spinare si o sa luam la drum. Desi avem GPS cu harta detaliata a traseului, este foarte clar de navigat si fara harta. Primul punct de ajuns este o manastire numita Tsminda Sameba la altitudinea de 2170 de metri care este foarte vizibila din sat, asa ca ne indreptam spre acest loc. Sunt foarte multe masini care fac traseul pana la manastire si primim foarte multe oferte pe care le refuzam. De asemena sunt si servicii de transport rucsaci cu calul din acest punct pana la 3670m ...nu am aflat pretul pentru ca nu eram interesati. Drumul forestier serpuieste prin padure in zig-zag dar noi o taiem de-a deptul (putin abrupt) intersectand acest drum cu numeroase masini si praful ridicat.

Ajungem la manastire in jurul orelor 18:00 si incepe sa picture un pic. Din cauza oboselli si a vremei, doar ne alimentam cu apa si ne grabim sa gasim un loc de cort in platoul care se desfasoara in fata noastra. Dupa ce ne-am instalat hotelul ne decidem sa mergem la manastire sa o vizitam dar ploaia se inteteste si ne razgandim preferand somnul caci nu mai dormisem de ceva vreme. Ploaia se inteteste dar noi dormim bustean pana la miezul noptii cand un grup de persoane incepe sa strige in limba lor natala (Georgian) la usa cortului nostru si impingeau cortul sa deschidem...m-am trezit foarte speriat. Katya incearca sa vorbeasca cu ei in Rusa si au zis ca sunt rataciti si nu stiu pe unde sa coboare. Deschidem usa cortului si dam de 3 flacai, intoxicati de bauturi alcoolice cu volum verbal foarte ridicat. Incercam sa le explicam pe unde sa coboare dar ei nu vor sa asculte si vorbeau in continu tot felul de prostii...moment in care am realizat ca aveau altfel de intentii, si le-am inchis usa cortului in nas amenintand sa ne lase in pace. Dupa cateva momente s-au decis sa plece si sa faca acelasi scandal la alt cort.

Dimineata (Duminica 20 August) ne trezim in jurul orelor 08:00 cu soare si ceva nori pe alocuri...avand in vedere pentru prima data varful Kazbek...acoperit de nori. Cand iesim din cort totul e uscat si nici-un semn ca noaptea precedenta a plouat in continuu. Din cate am inteles vara a fost foarte secetoasa in Georgia. Punem repede de mic dejun, re-alimentam cu apa de la manastire si ne punem pe mers in jurul orelor 10:00. Dupa ce parcurgem platoul, incepem sa urcam din nou abrupt pe o sectiune de 15 minute, dupa care traseul devine mai lejer. Cu portiuni mixte de diverse inclinatii dar mare majoritate e poteca prin iarba.

La ora 13:00 ajungem in saua Arsha (2940m) de unde se deshide o priveliste minunata catre varf si catre traseul ce il avem de urmat. Desi nu sunt marcaje, este foarte clar care este poteca si spre surprinerea mea sunt foarte multi turisti urcand si coborand. Tot ce trebuia sa facem e sa urmam turma.

Dupa o bine meritata pauza de 10 minute, ne imbracam mai serios caci vantul e mai puternic si continuam traseul, usor coborand spre stanga catre platoul ce se deschide de la acest punct. Dupa o jumatate de ora, traversam un rau cu apa venita din ghetari, cu ajutorul unui podulet improvizat si dam de inca un platou mai mic, perfect loc pentru corturi (2990m) cu sursa de apa potabila. Din acest punct peisajul se schimba un pic si traseul devine mai mult o navigare printre bolovani si stanci cazute de la intaltimi mai mari. Oricum poteca e inca vizibila si marcata cu gramajoare de pietre (momai?) din loc in loc.

La 15:14 ajugem la margina ghetarului Gergeti (3343m) si avem in vedere fosta statie meteo (AKA base camp) unde ne este destinatia pentru acea zi. Ghetarul e foarte usor de traversat, nu a necesitat coltari sau alt echipament specializat. Desi sunt destul de multe crevase is crapaturi destul de mari sunt foarte vizibile si usor de evitat, urmand in principiu alti turisti sau urmele de fecale lasate in urma de caii care sunt folositi pentru transport bagaj.

Dupa mai putin de o ora ne aflam pe partea opusa a ghetarului si ne asteapta un mic urcus pana la statia meteo.

Ajungem la spatiul de campare dupa aproximativ 40 de minute si suntem surpinsi de cati de multi turisti sunt inprastiati cu cortul in aceasta zona. Bethlemi Hut (fosta statie meteo) 3670m unde se poate dormi peste noapte (cu rezervare prealabila, nu sunt sigur de pret). Nu am intrat inauntru dar nu arata foarte bine si nu da impresia ca e foarte igenic in interior. Exact cand am ajuns in acest loc am fost intampinati de asa zis “Administrator” si imi spune intr-o engleza foarte stricata ca trebuie sa ma inregistrez cu pasaportul si sa platesc o taxa de 7 Lari / noapte ca sa stam cu cortul. Nu imi miroase a bine si mi se pare ca acest domn doar incearca sa scoata bani de la turisti straini...ii spun ca poate data viitoare si plec din fata dansului cautand un loc de cort. Pe parcurs sunt acostat de inca 2 “Administratori” incercand sa scoata de la mine asa zis taxa de cort. Ma prefac ca nu inteleg si imi vad de treaba mea ignorandui complet. Nu imi place locatia, sunt foarte multi oameni, galagie, mizerie, gunoaie, toalete “libere” la fiecare pas dar suntem obositi pe ziua repsectiva asa ca facem repede ceva de mancat si ne bagam la culcare. Moment in care vecinii se decid sa cante arii religioase in limba lor (pareau musulmani), noroc cu ploaia care a inceput si a fortat toata lumea la cort.

Alarama a fost setata pentru 01:30 (noaptea) cu gandul de a incerca varful daca vremea permite. In toate informatiile pe care le-am citit, toata lumea recomanda ca, urmatoarea zi dupa ce se ajuns la statia meteo sa fie zi de aclimatizare cu o drumetie lejera pana la aprox 4200 - 4300 de metri inainte de ziua de ascensiune. Noi ne decidem sa sarim peste ziua de aclimatizare (caci fusesem la 4153 m cu aprox o luna in urma), scoatem capul din cort, realizam ca e mare verva...aproape fiecare se pregatea de ascensiune, vremea e acceptabila, cer predominant senin cu stele ce vegheau drumul calatorilor. Ne pregatim repede si incepem ascensiunea urmand grupurile de frontale in fata noastra (cred ca erau mai bine de 30-40 de persoane care se pornise spre varf). La un moment dat ne despartim de grup si navigarea nu mai e la fel de usoara, moment in care GPS-ul sa dovedit foarte util. Traseul nu este foarte vizibil in mare parte si sunt mai multe variante. Din cauza intunericului si a faptului ca e mult noroi si bolovani, nu realizam ca de fapt, sub picioare e un mare ghetar si sunt multe crapaturi care trebuie sa le ocolim. Dupa aproximativ 2 ore de mers atingem altitudinea de aprox 4000m si Katya imi spune ca e prea obosita sa continue. Ziua precedenta a fost prea mult pentru ea cu rucsacul mare. Luam o pauza de 5-10 min si ne decidem sa ne intoarcem la cort si sa ne incercam norocoul a doua zi. La intoarcere, punem ochii pe niste eventuale spatii de cort, unde putem sa ne mutam locatia.

Ajunsi inapoi la cort, ne continuam somnul pana la ora 08:00, impachetam totul si ne mutam, la aproximativ o ora de la acel loc la 3814m (cea mai mare altitudine unde cortul meu a fost in viata lui de approx 10 ani). Locatia nu este ideala, sunt 3-4 locuri destul de bune, imprejmuite de bolovani dar apa nu foarte potabila...doar ceva lichid murdar ce se scurge din ghetari. Ne-am multumit cu ce am avut si am conisderat ca locatia e mult mai buna comparativ cu statia meteo. Am petrecut restul zilei stand intinsi in cort, dormind si relax. Oricum eram un pic dezamagit pentru ca vremea pentru a cea zi a fost exceptionala pentru varf...soare, vizibilitate maxima si aproape nici-un nor. Am fost un pic sceptic daca vom mai prinde o zi la fel de buna.

Punem din nou ceasul sa sune, iar a doua zi, Marti 22 August, in jurul orelor 01:45 scot capul din cort, realizez ca cerul este abosult senin si lipsit de orice fel de nori, decidem sa ne echipam si incercam inca odata varful. Pornind la drum in jurul orelor 02:30 si suntem primii pe traseu (avand avantajul de o ora din base camp) dar in urma se vede o dara de frontale apropiindu-se destul de repede. Ca si in ziua precedenta, traseul nu e foarte usor de navigat dar noroc cu GPS-ul din dotare care ne-a salvat in momente de dubiu. La un moment dat lasam un grup de Ukrainieni sa ne depaseasca si ne infigem in urma lor. Nu dupa foarte mult timp realizam ca nici ei nu au foarte mare success in gasirea drumului optim si trebuie sa ne referim la harta din cand in cand. Totul e intunecat si nu prea realizam pe unde navigam. Inclinatia nu e foarte excesiva si se simte parca suntem intr-un labirint. Deoarece ghetarii se schimba in timp, noi crevase aparand ne aflam la un moment dat ca nu puteam urmari traseul din GPS si trebuie sa improvizam mentinand aceasi directie de mers. In dreapta noastra e un perete de stanca numit Khmaura si pietre se aud din cand in cand rostogolindu-se de pe versant asa ca trebuie sa fim vigilenti un pic.

In jurul orelor 03:30 - 04:00 bolovanii se cam raresc (aproximativ 4100m), noroiul cam dispare si zapada devine elementul principal, moment in care toti ne oprim sa ne echipam adecvat. Ne punem coltarii, piolet la indemana (desi nu e absolut necesar in acest moment), si ne legam in coarda din cauza eventualelor crevase iar inclinatia se inteste un pic, necesand un efort putin mai ridicat. Ne pozitionam in spatele grupului de Ukraineni (4-5 persoane) si formam un sir cu alte persoane in urma noastra. Sunt cateva momente unde trebuie sa sarim peste ceva crevase unde fundul nu se vede, dar nimic de speriat. De asemenea nu putem mentine traseul original din GPS pentru ca formatiunile sunt diferite. De aceea se recomanda ca ziua inainte de ascensiune, o zi de aclimatizare este necesara si de explorat aceasta zona pe lumina pentru a avea o ideea ce optiune este potrivita. Noi am omis acest pas dar recomandam sa nu faceti ca noi.

Dupa aproximativ 40-50 de minute de atacat un urcus mai proeminent ajungem in platou sub pasul Kazbek. Acest loc este numi C1 camp (4320m), unde se poate poposi peste noapte cu cortul... daca nu va e frica de zapada, posibilitatea de a gasi vreo crevasa sub zapada proaspata si eventual vant care vine de pe varf. Din acest punct, urcusul devine mai lejer orientand-une directia de mers spre dreapta iar poteca este mult mai vizibila din cauza multor turisti care au parcurs traseul in zilele precedente. Se mai lumineaza un pic si e mult mai usor de navigat desi sunt cateva crevase din loc in loc care trebuie ocolite sau sarit peste.

La ora 05:50 ajungem in platoul Kazbek Pass (4480), moment in care avem vederi catre Rusia. Tot din acest moment, desi inclinatia nu este foarte accentuata urcusul devine foarte anevoios din cauza altitudinii. Trebuie sa facem pauze extrem de dese sa ne recapatam rasuflarea si nu putem merge mai mult de 4-5 minute in continuu fara sa ne oprim pentru cateva secunde...ceea ce e ciudat pentru mine pentru ca in general am posibilitatea, desi nu sunt in foarte buna forma fizica, sa urc pe o durata extinsa fara pauze. Imi place sa gandesc ca am o forma mentala mai puternica decat forma fizica dar la aceasta altitudine totul se schimba. Intrand in acest platou, catre dreapta, un varf este vizibil si pare ca ar fi destinatia finala dar curand suntem dezamagiti. Acest varf este numit Zapadani Kazbek avand o altitudine de 4905m iar poteca il ocoleste prin stanga, pe versant. In acest moment intram ilegal pe teritorul Rus (in afara de Katya care doar se simte acasa) caci granita trece exact prin acest punct.

Inclinatia se inteteste din ce in ce mai mult, efortul devine din ce in ce mai ridicat iar pauzele din ce in ce mai dese. Cerul ramane senin, incepe sa se lumineze si avem vizibilitate destul de ridicata catre Rusia. Varful nu este chiar vizibil si avem impresia ca nu mai e mult, dar suntem dezamagiti mereu cand inaintam la altitudine. In jurul orelor 07:45 ajungem in ultima sa, chiar sub varf iar ultima portiune este destul de abrupta. Probabil cea mai riscanta parte din tot traseul. Este extrem de frig, imi cam ingheata picioarele in momentele de pauza iar o persoana in fata mea avea problema cu mainile...tot isi scotea manusile si isi freca mainile de zor. Se opreau destul de des si aproape agonea in durere...era cam greu de dapasit grupul asa ca suntem opriti in spatele lor. Terenu e format din gheata foarte tare, acoperita de un strat subtire de zapada, cam greu de infipt coltarii si pioletul si necesita un grad mai ridicat de atentie. Grupul din fata nu se lasa si inaintam foarte incet pe ultima portiune.

La ora 08:25 ajungem pe varf, suntem coplesiti de bucurie, nu ne vine sa credem ca am ajuns acolo si ne relaxam un pic stiind ca mai sus de atat nu se poate. Varful e marcat subtil de o placa metalica cu un poem in limba rusa, un steag si cateva obiecte personale lasate de diversi drumeti. Stam numai 10 minute pentru poze, priveliste in toate directiile (360 de grade)...in mod normal varful Elbrus este vizibil din acest punct dar noi nu l-am putut identifica caci, desi era senin, lumina nu era propice (probabil prea devreme dimineata). Trebuie sa ne urnim din loc caci frigul ne ajunge la oase si totodata trebuia sa facem loc grupurilor de turisti care urcau in urma noastra.

Coborarea s-a dovedit lejera, fara evenimente, ...urmarind exact traseul pe unde am urcat. Fiind mai relaxati ne-am bucurat din plin de priveliste, si pe lumina am realizat pe unde urcasem cu cateva ore in urma. Aproape fiecare grup pe care il intalnim in directie opusa ne intreaba disperati cat mai e pana pe varf, si sunt cateva persoane rapuse de efort care se intorc din drum. Ajunsi in vale sub peretele Khmaura, sunt cateva momente de bolovani care cad de pe versant (din partea stanga a directiei noastre de mers). Desi peretele este destul de departe, bolovanii cad in vale, lovind alti bolovani ricosind destul de puternic ajung numai la cativa metri de noi...suntem un pic speriati dar bucurosi ca avem casca pe cutia craniana.

Ajungem inapoi la cort la ora 12:00 si suntem multuimiti de rezultatul acelei zile...am atins varful intr-un timp relativ bun pe o vreme cum nu se putea mai buna. Acea zi s-a dovedit mult mai prielnica decat ziua precedenta si faptul ca ne-am intors din drum s-a dovedit cea mai buna decizie desi initial eram un pic dezamagit. Bagam repede ceva mancare la ghiozdan si apoi ne intindem la orizontala, trezindu-ne din cand in cand sa mai mancam ceva. Vantul se inteteste spre noapte si cortul se pliaza din cand in cand, dar spre surpindera mea rezista.

Miercuri, 23 August ne trezim in jurul orelor 06:00 din cauza viscolului de afara si ne decidem sa impachetam totul cat mai repede si sa coboram in sat. Vantul se mai potoloeste sub 3000m si vremea devine mai acceptabila iar temperatura se ridica aducand acel placut sentiment de vara.

Coboram destul de repde, ajungand la manastire la 13:20 unde facem un mic popas sa vizitam locasul de cult si pentru ceva poze. Ajunsi in sat am cautat o gazda unde sa petrecem o noapte in conditii mai civilizate si eram in nevoie disperata de igiena corporala. Am gasit o camera cu 40 lari / noapte pentru doua persoane, chiar langa centru. Din ziua urmatoare concediu a continuat pentru inca o saptamana cu vizitarea altor locatii din Georgia si Armenia.

Concluzii: M-am cam intins la scris dar sper ca aceasta experienta sa fie util pentru cineva care are cauta sa parcurga acelasi traseu. A fost o experienta foarte placuta intr-o tara complet straina pentru mine (desi nu e foarte diferita de Romania, in ceea ce priveste infrastructura, drumurile, viata, etc). Traseul nu mi s-a parut foarte dificil din punct de vedere tehnic si nu necesita prea multa experienta montana prealabila, in afara chestiunilor de baza: coltari, piolet si mers in coarda. Singura dificultate sunt altitudinle mai ridicate iar efortul depus se dubleaza la peste 4200m chiar si mergand pe o portunie plata. Singurul punct negativ este numarul de persoane pe care le-am intalnit pe parcurs. Cumva acest varf a devenit foarte popular intre turisti in ultima vreme. Sunt aproximativ 30-40 de persoane pe zi care incearca ascensiunea de varf ceea ce mi pare cam aglomerat. Persoanle intalnite pe parcurs sun in mare parte cetateni din Ukraina, Polonia si Rusia si nu foarte prietenosi. Munti de gunoi intalniti din loc in loc si asa zisi “administratori” care incearca sa scoata un ban.

Mancarea si vinul in Georgia sunt absolut divine. Cateva recomandari de incercat: khachapuri, Khinkali, Ajapsandali, Mtsvadi si orice altceva va vine pofta. Personal nu consum alimente de origine animala am gasit alternative si nu am suferit.

Mai jos gasit un filmulet de 20 de minute cu aceasta aventura (imaginile redau mult mai bine decat sunt eu in stare sa descriu) si un link catre fisierul GPX. Daca am omis ceva intrebati si incerc sa clarific cat pot eu de bine.

Video:

Harta:

Luni, 23 octombrie 2017 - 20:51
Afisari: 985

markbv

Interesant jurnal, cu multe detalii binevenite!

Felicitari!

Foarte faină atitudine!

Miercuri, 25 octombrie 2017 - 13:57

alek

Wow, super jurnal, bravo! Sper sa pot urca si eu candva pe acest varf, cand mai capat experienta. Cu siguranta o sa-l mai citesc de cateva ori.

Miercuri, 25 octombrie 2017 - 19:29

birbal

Mutumesc de cuvintele frumoase! Am uitat sa precizez daca aveti nevoie de lamuriri, sfaturi sau orice informatii legate de turismul in Georgia si/sau Armenia nu ezitati sa intrebati si daca personal nu cunosc raspunsul am alte surse locale.

Miercuri, 25 octombrie 2017 - 22:17

silviana26

Felicitari pentru reusita ascensiunii!