Noiembrie 2019

Decembrie 2019

Varful Baiul Mare
Muntii Baiului

Valea Căldărilor și valea Priponului (sau cîte modalități de parcurgere a văii Priponului există?) (Muntii Bucegi)

Tura despre care voi povesti a avut loc pe 23 iulie; ne-am propus să mergem pe TR și BG pînă la joncțiunea dintre valea Cerbului și valea Căldărilor, să o urcăm pe aceasta din urmă pînă în platou sau aproape de platou, apoi să coborîm pe valea Priponului și să ne întoarcem în Bușteni tot pe unde am venit, adică pe BG și pe TR. Au participat (în ordinea înscrierii):  Răzvan Mîndreanu (cimpilici), Vali Ștefănescu (vali_stef), Cristi Săndulescu (cristi25), Bogdan Deac (bogdan_83) și subsemnatul. Sora lui Vali a renunțat să participe, de asemenea Ștefan Vasile (nrran) a anunțat printr-un sms trimis în dimineața zilei de 23 iulie că nu mai poate participa.Am intrat în traseu la 9:35 (ceasul meu). Înainte de 12 am făcut popasul obișnuit la poiana Priponului și aproximativ la ora 12:15 am ajuns lîngă ceea ce bănuiam a fi începutul văii Căldărilor. Aici am ezitat puțin neștiind dacă într-adevăr ceea ce vedeam în stînga este valea căutată. Pozele de pe tableta mea nu s-au dovedit de mare ajutor, întrucît din cauza soarelui nu se vedea nimic pe ecran. (La popas, după ce am terminat de urcat valea, am constatat că de fapt nu reglasem cum trebuie luminozitatea ecranului; pozele puteau fi vizualizate și în plin soare).

La baza văii Căldărilor.

Deoarece știam că mai sus pe valea Cerbului nu se mai face nicio vale la stînga, am dedus (corect) că ceea ce vedeam în stînga trebuie să fie valea Căldărilor. Firul văii se vedea destul de bine definit, dar la baza văii nu este potecă. Am început să urcăm prin iarbă și grohotiș pe partea stîngă, care ni s-a părut mai accesibilă. Urcușul în zona inferioară este destul de pieptiș dar nu pune probleme deosebite. Coborîrea necesită probabil ceva mai multă atenție și solicită genunchii. Valea Căldărilor se desparte la un moment dat în 3 fire: cel din stînga este destul de puțin accesibil și mi se pare că nu ajunge pînă în platou. Apoi urmează firul principal și încă un fir secundar la dreapta. Noi am mers la început în stînga firului principal, la un moment dat am traversat acest fir și am continuat pe dreapta lui. După parcurgerea unei porțiuni din vale apare o potecă ce ține pînă sus. Porțiunea superioară a văii este mult mai lină decît cea inferioară.

Urcușul la începutul văii

Tot pe la începutul văii

Traversăm firul văii

După 2 ore de urcuș (deci pe la ora 14 - aproximativ 5-600 m diferență de nivel) ne-am oprit undeva deasupra crestei Priponului, unde am făcut și popasul. Eu am făcut o scurtă excursie solo prin împrejurimi, care s-a terminat pe la 15:30 cînd am început coborîrea.Mai întîi a trebuit să decidem pe unde coborîm către valea Priponului. La liber, căci în zona unde am fost noi nu pare să existe vreo potecă. După cîteva tatonări am ales un loc bolovănos care oferea multe prize și am început coborîrea. După ce am ieșit din grohotiș am coborît prin iarbă pînă jos, la firul principal al văii Priponului.

Locul unde ne-am odihnit (se vede creasta Priponului)

Locul pe unde am început să coborîm către valea Priponului

Valea Priponului înainte de intrarea în jnepeniș

În urmă cu vreo lună eu am urcat valea Priponului într-o tură organizată de Răzvan Cotojman (razvancotojman). Ulterior am încercat să refac același traseu într-o tură solo, dar nu am reușit să găsesc drumul pe care am mers inițial. Am găsit intrarea din cerb, am trecut pe lîngă stînă, am ajuns la baza văii și am apucat pe poteca ocolitoare care se face pe stînga. Pe poteca asta am mers destul de puțin, paralel cu firul văii, fără a urca, nici a coborî prea mult. La un moment dat poteca traversează pe malul drept, se merge iarăși destul de puțin pe o potecă nițel expusă care se pierde rapid în stîncărie. Exact în locul unde se pierde, dacă traversezi din nou pe stînga (sunt niște bolovani ușor de trecut) și te cațeri pe malul stîng se găsește o potecă foarte comodă ce dă roată prin jnepeniș și te scoate ușor la gol. E un traseu facil.

Planul meu pentru tura aceasta era să găsesc acest traseu și să îl parcurgem în sens invers. Dar acest lucru s-a dovedit dificil, pentru că odată intrat în jenepeniș, te așteaptă un adevarat labirint de potecuțe. Unele duc undeva, altele se pierd în stînci. Cum nu aveam timp de explorat jnepenișul, am apucat pe o potecă pe stînga firului (cum te uiți de jos în sus) care era marcată din loc în loc cu grămezi de pietricele. (Sunt sigur că în tura mea solo nu am mers pe această potecă, căci aș fi văzut "marcajele").

Un "marcaj" din pietricele

Am mers pe poteca aceasta coborînd mereu pe stînga firului pînă am ajuns în zona unei săritori unde nu se putea trece mai departe. Bogdan era sigur că a mai văzut locul în tura trecută.

Acesta e locul pe care Bogdan spune că l-a văzut și acum 1 lună. Noi am ajuns în această zonă prin dreapta. În spatele meu (fotograful) se află o săritoare foarte înaltă care dă în fir. Continuarea traseului e prin stînga sus (unde este Vali).

Curînd am descoperit că poteca continuă undeva pe sus; am apucat în sus și am în puțină vreme am ajuns șerpuind printre bălării la baza văii, locul de unde se poate ajunge la stînă și de acolo în Cerb. S-ar părea că acesta este traseul pe care am mers și în tura lui Răzvan Cotojman. Eu țin însă minte foarte bine că în acea tură am parcurs undeva o porțiune de 2-3 metri, expusă deasupra unei gropi adînci de vreo 3-4 metri, la care a trebuit să iau stînca în brațe și să o țin strîns. Prin porțiunea aceea sunt sigur că nu am trecut nici în tura mea solo, nici în tura aceasta. De asemenea, am citit jurnale care arătau fotografii cu săgeți roșii pictate pe stîncă în chip de indicator - ceva ce nu țin minte să fi văzut în niciuna din cele 3 ture. Deocamdată consider că am parcurs de 3 ori Priponul pe 3 trasee diferite (deși probabil unele porțiuni se suprapun). Dacă este cineva expert în Pripon, îl (o) rog să facă lumină în această enigmă. :)

Baza văii Priponului, ceva mai sus de stînă. În stînga sus începe poteca ocolitoare.

În concluzie, Priponul este o vale foarte frumoasă, foarte sălbatică și care cere ceva spirit de orientare. Am întîlnit și cîteva capre care ne-au pozat multă vreme, fără să se teamă deloc de noi.

Am ajuns la poiana Priponului pe la 18 fără 10.

La întoarcere am rămas singur cu Vali; cînd să trecem prin poiana Coștilei (aproximat ora 19:00), Vali a observat ursul lingîndu-și liniștit labele din față (late ca niște cazmale, cum aveam să constat și eu cîteva secunde mai tîrziu), drept în mijlocul poianei. Am făcut rapid cale întoarsă; cînd m-am uitat în spate, am apucat să îl văd sărind în potecă, de unde ne-a supravegheat retragerea. Din motive lesne de înțeles nu avem poze. Ne-am întors pe la plaiul fînului, ceea ce a însemnat un ocol considerabil, dar am avut noroc cu o mașină (plină cu montaniarzi, evident. Altcineva, cine să empatizeze cu noi?)  care ne-a luat pînă în Bușteni. Astfel am reușit să prindem personalul de 20:33.

Duminică, 24 iulie 2016 - 18:37

rupi2003

Acum o luna am coborat prima data pe Pripon pe barba mea. Mai coborasem pe acolo, dar fusese altcineva in fata responsabil cu orientarea. Nu mi s-a parut ca ar fi mari probleme de orientare prin jnepeni (gen labirint), dar poate am eu un miros fin la poteci, ascutit in turele de explorare.
A fost o zona in talveg unde m-am uitat mai atent dupa marcajul din pietricele (a.k.a. "momaie").
Cand poteca traverseaza de pe dreapta pe stanga este o coarda prinsa de un piton unde ai o coborare de 2-3 m pe stanca dupa care te intorci in sens invers pe o branita scurta peste un peretel si ai ajuns in talveg.

Duminică, 24 iulie 2016 - 22:57

eugenr

Nu, nu trebuie să se înțeleagă că există un risc major de rătăcire pe marginile acestei văi. Dar potecile sunt destul de întortocheate.

Luni, 25 iulie 2016 - 03:03

victoranica

Tot pe Pripon am coborât si noi pe 2 iulie, in premiera pentru fiecare din cei trei care eram. Ne-am ghidat dupa potecuță si momâi. In principiu, poteca evita firul vaii, însoțindu-l pe partea dreapta cum cobori. Am ajuns si noi la locul de care spune si Adi, cel prevazut cu o coarda . Parca in acel loc se traversează valea si se ajunge pe malul opus, spre Poiana Priponului. De acolo in mai puțin de 30 de minute eram in poteca Vaii Cerbului, ceva mai sus de intrarea propriu-zisă - cea a săritorii cu bolovan .

In general, pe traseele nemarcate simtul orientării joaca un rol important si chiar esențial .

Luni, 25 iulie 2016 - 11:29

eugenr

În tura aceasta noi n-am părăsit malul drept cum te uiți de sus. Destule variante, ai de unde alege. Carpati.org

Luni, 25 iulie 2016 - 13:32

sciprian

In partea inferioara, acolo unde se merge ba in stanga, ba in dreapta firului, sunt vopsite pe stanci niste sageti rosii, cam sterse de timp si intemperii. Arata foarte bine traseul de urmat Carpati.org Plus ca printre jenpeni este plin de momai iar poteca e bine conturata, in opinia mea. Ultima data pe vale, am coborat pe 16 iulie.