Octombrie 2019

Noiembrie 2019

Varful Nascarlat
Muntii Ciuc-Nascarlat

Traversarea Negru Voda (Muntii Leaota)

Îmi face o deosebită plăcere să vă semnalez pe această cale, apariția  „Studiului de geomorfologie – MUNȚII LEAOTA”, carte de specialitate, de o incontestabilă valoare, scrisă de George Murătoraeanu, lector la Universitatea „Valahia” Târgoviște și bun prieten, împreună cu care am colindat alături de studenții săi, coclaurile acestui munte, atât de drag nouă.

Pentru turiștii cei mulți, Masivul Leaota, cu aspectul său unitar și relieful monoton, reprezintă o oază de liniște în care nu a pătruns încă nebunia civilizației, masivul din care poți avea perspective și priveliști unice asupara Pietrei Craiului și Bucegilor sau provocarea vârfului pe timp de iarnă,  în cazul nostru.

Dar iată că din turiștii cei mulți, câțiva ajung să facă din pasiune meserie și din meserie pasiune, oferindu-ne astfel posibilitatea de a cunoaște cu adevărat și în amănunt acest areal, despre care din păcate s-a scris atât de puțin.

Cartea „Munții LEAOTA – Studiu de geomorfologie” umple astfel un mare gol în literatura de specialitate dar și în biblioteca oricărui montaniard. Fiind foarte eficient structurată, abundă de grafice, hărți și fotografii, dar și de informații de ultimă oră, încât citirea ei devine o adevărată plăcere!

TRAVERSAREA NEGRU VODĂ

13-15 februarie 2009

Pentru sfârșitul de săptămână, vremea se anunța cumplită…

Dar tradiția trebuie respectată! Așa cum în ultimii 24 de ani, în sâmbăta cu lună plină din februarie, membrii Asociației de Turism Chindia au organizat și participat la acțiunea Traversarea „Negru Vodă”, nici anul acesta nu s-au dat înapoi.

Dar ce este această „traversare”? Este un test de voință, de rezistență de verificare a capacității fiecăruia de a-și depăși propriile limite. Un traseu lung, de anduranță, în condiții de iarnă, care nu este la îndemâna oricui. Parcurgerea celor circa 30 de km de creastă, de la cabana Leaota până la cabana Padina, necesită un antrenament deosebit, o pregătire fizică și psihică corespunzătoare și nu în ultimul rând un echipament performant, adecvat unei astfel de încercări.

Așadar, vineri 13 februarie 2009, nu mai puțin de 33 de montaniarzi au luat cu asalt muntele și au urcat la cabana Leaota, în mai multe echipe. Prima grupă, condusă de coordonatorul acțiunii Mihai Radu, a sosit la cabană în jurul orei 11:00 și s-a pus pe treabă, adică pe reparat soba și făcut focul. Echipa a doua, formată în special din „grupa mică” a sosit odată cu înserarea iar grosul trupei in jurul orelor 18:00. Au fost prezenți: veteranii -  Mihai, Nicu, Tamaș, Ileana, Florina, Marius, Nicușor, David, Bogdan și Nae; mai tinerii - Oana, Bogdan, Gabi, Petrică, Adrian, Cătălina; foarte tinerii - Silvia, Diana, Cezar, Cătălin; proaspeții - Alexandru, Loredan, Daniel, Dragoș, Dan; prietenii brașoveni de la "Amicii salvamont": Corina, Cristina, Costi, Alex și Paul, precum și copiii: Mihnea, Andra și Ioana. Așadar, un grup de prieteni, cu toții bucuroși că s-au reîntâlnit,  puși pe bancuri și pe șotii, pe cântat și pe depănat amintiri. Dar din păcate vremea trece așa de repede când sunt împreună! La ora 22:00 toată lumea e în paturi, pentru că a doua zi, pentru cei mai mulți se anunță extrem de obositoare. Partea bună a lucrurilor este că vremea se anunță bună, liniștită, contrar previziunilor sumbre.

Sâmbătă dimineață la ora 4:00, grupa de traversare, formată din 16 curajoși, este pregătită de marea încercare. Luminițele lanternelor frontale se înșiră ordonat pe potecă și pătrund cu nădejde în pădure. În prima parte a zilei nu sunt deloc probleme, nici cu vremea, nici cu oboseala, așa că la ora 8:40, echipa este pe vârful Leaota la 2133m, pe o vreme de-a dreptul superbă. Dar au parcurs abia o treime din drum, iar odată cu coborârea către Curmătura Fiarelor, zăpada devine din ce în ce mai mare. La 10 ore de la plecare, oboseala începe să-și spună cuvântul și pentru a ține isonul, vremea se burzulește și ea. Se lasă ceața, vântul moderat începe să-și facă de cap devenind din ce în ce mai tăios, lumina se împuținează, ca și rezervele de energie.

Acum e momentul să-și țină firea… Acum trebuie să învingă! Să treacă peste oboseală, peste durerile provocate de bocanci și de curelele rucsacurilor, care devin din ce în ce mai apăsătoare, peste răul datorat altitudinii, deshidratării și lipsei de hrană (din cauza efortului continuu cu greu se poate înghiți ceva), peste dorința de a se opri și de a abandona, ceea ce înseamnă cu siguranță moarte albă... Acum este momentul să se regrupeze, să se ajute unii pe alții, să se susțină și mai ales să se îmbărbăteze, pentru că până la cabană mai sunt încă cinci ore bune de mers… Nu e ușor… Traversarea Leaotei pe timp de iarnă nu e deloc un lucru ușor… Cei care au făcut-o, o dată sau de mai multe ori, vor recunoaște asta oricând, fără rezerve. Pentru cei care doar au auzit povestindu-se și spun că nu e mare lucru, îi așteptăm să încerce…

La ora 19:00, toată echipa a ajuns la căldură, după o tură epuizantă de 15 ore. Dar reușita e deplină și mulțumirea pe măsură!  Oboseala, bătăile făcute de bocanci și frigul îndurat vor fi date uitării. În memorie le va rămâne mai ales bucuria victoriei!

În timp ce grupa de traversare înainta cu hotărâre, un grup format din 7 persoane a ajuns până la vârful Leaota și înapoi la cabană (7 ore), altul de 6 doar până pe Vârful Frumușelu (4 ore), iar grupa mică a rămas la bază pentru a face oameni de zăpadă! Oricum, pentru vârsta lor (10, 8 și 6 ani), faptul că au ajuns până la cabana Leaota iarna, e un prim pas pentru a visa peste ani, la marea traversare…

Ileana Bocanciu - Asociația de Turism Chindia

"MII de MULȚUMIRI de la cei 5 cinci brașoveni (3 baieti , 2 fete și un câine) care au avut șansa să traverseze masivul Leaota alături de voi . A fost o tură dură pentru mulți din participanți, dar s-a văzut seriozitatea celor care au dorit să ajungă la final. Noi o vom denumi probabil MAREA TRAVERSARE, sau DUBLA TRAVERSARE (3 zile , 2 masive muntoase - Leaota și Bucegi). Altfel spus, noi am schimbat puțin traseul, inițial doream să coborâm spre Bran prin Strunga (nebulozitate) dar am ales varianta: Padina - cabana Piatra Arsă - Canton Jepi - V. Jepilor - Bușteni unde am ajuns pe la ora 19:00 (zăpadă foarte mare și lipsa urmelor).  Dar totul este BINE, ba chiar foarte bine, când se termină cu bine! NOROC  VOUĂ!

În curând veți vedea și pozele. Ne mai auzim  și vedem. SIGUR.

Corina , Cristina, Costi, Alex, Paul și GINA"

„GRUPA DE TRAVERSARE” –  cei care au parcurs traseul lung (15 ore) – Cabana Leaota – Cabana Padina (Peștera) - a fost formată din 16 persoane;

„GRUPA DE VÂRF” – cei care au parcurs traseul până pe Vârful Leaota (2133m) – (7 ore) - a fost formată din 7 persoane;

„GRUPA DE MOI” – cei care au parcurs traseul până în Vârful Frumușelu (4 ore) - a fost formată din 6 persoane;

„GRUPA MICĂ – OAMENII DE ZĂPADĂ” – cei care au rămas la Cabana Leaota (1350m) - a fost formată din 4 persoane;

Joi, 30 aprilie 2009 - 13:02

alexus

Este o tura interesanta pentru iarna. Felicitari!