August 2017

Septembrie 2017

Saua Batrana
Muntii Bucegi

Trascau, "Piatra Secuiului" - tura de initiere (Muntii Trascaului)

De un an de zile, ca membru al Asociației Montane Carpati și ca profesor, am incercat să promovez în randurile elevilor, dragostea față de munte. Să le arăt grandoarea lor splendoarea peisajelor, dar și modul cum putem păstra intacte aceste frumuseți. Să le spun, că respectul firesc pe care trebuie să-l arătăm muntelui, precum și prin respectarea unor reguli ce țin de bunul simț, de educație și civilizație când pășim în împărăția lui, va face ca și el la rându-i să ne dezvăluie acele comori inaccesibile celorlalți.

Astfel că după ce cu câteva săptămâni în urmă, am întreprins o acțiune de educație montană cu un grup de elevi de la Liceul “Andrei Bârseanu” din Târnăveni, a venit și ziua promisă, în care să urcăm pe munte.

Am ales “Piatra Secuiului” din m-ții Trascăului, deoarece este un traseu relative ușor, spectaculos, mai ales prin “Jghebul Mare”, stâncile sunt impresionante. O zonă foarte fotogenică. În afară de vreo 2-3 elevi, nimeni nu a mai fost pe munte. De aceea, cu toate că le-am specificat cu cea mai mare convigere că fără bocanci nu au ce căuta pe munte, totuși doar câțva au venit cât de cât echipați corespunzător. Acest lucru m-a cam îngrijorat puțin. Noroc că stânca a fost uscată, iar elevii deosebit de ascultători și serioși, lucru care chiar ma făcut să am încredere în ei și să mă mai liniștească.

Ne aflăm în dimineața zilei de 8 mai îmbarcați în microbuzul ce urmează să ne poarte în “expediția” noastră. Suntem 15 elevi și 3 profesori dintre care unul (adică je) reprezentantul A.M.C.

Cum am ajuns în Rimetea, imediat am făcut o poză de grup, după care ne-am îndreptat cu pași hotărâți, nerăbdători să face cunoștință cu traseul.

La baza urcușului ne-am oprit. Acolo le-am ținut o prelegere destul de aprinsă despre cum trebuie sa urce, cum trebuie să fie atenți la pași, cum să se ajute între ei.

Adevărul este că încă de la plecare, dezamăgit că nu sunt echipați corespunzător, le-am comunicat că voi modifica traseul, și că vom merge la Huda lui Papară unde traseul se desfășoară numai pe drum amenajat. Am observat pe fețele lor dezamăgirea, lucru care sincer m-a mișcat, deoarece dintr-o dată m-am transformat în “bed boy” în ochii lor, înșelâdu-le așteptările. Ce să fac? mă întrebam retoric. Până la urma mi-am zis că totuși ar fi bine să vedem la fața locului cum stăm, cum arată terenul. Tot odată am observant că totuși chiar dacă nu aveau bocanci, erau încălțați cu pantofi de sport cu tălpi ce au oarece aderență (daca nu ar fi fost soare, și stânca uscată, poate acțiunea s-ar fi desfășurat altfe).

În sfârșit am început urcușul. Ascultători elevii s-au așezat în șir indian și cu pași potriviți am început escaladarea jghebului. Toți se comportau admirabil, citidu-le pe față mulțumirea și satisfacția pe care în general ți-o dă urcatul pe munte. De un mare ajutor au fost și cei doi profesori , d-nul prof. Atila și d-na profesoară Hârșan Maria care împreuna cu fetița dânsei au dat dovadă de mult curaj și tenacitate.

Din când în când ne oprim pentru un mic popas de hidratare și de a ne trage sufletul.

În urma noastră a mai apărut un grup destul de numeros, astfel încât tot acel “șarpe” pare să se miște fluid ca o procesiune spre cine știe ce locuri sfinte.

Capătul jghebului

Toată admirația pentru cei ce urcau

Trecem de porțiunea cea mai abruptă și pătrundem locul înierbat în apropiere de șa.

Ce a fost greu a trecut. Ne-am oprit pentru câteva momente pentru a face câteva poze, după care în scurt timp am ajuns în șa.

Crucea din șa

Carpati.orgCarpati.org

Acolo toată lumea în pauza de voi. Rupți de foame, au început să-și înfulece sandwich-urile cu o poftă pantagruelică.

Atmosfera era una plină de veselie, de bună dispoziție, plus de asta a mai apărut și un dulău care imediat s-a împrietenit cu grupul, după ce a primit câte ceva de mâncare. De altfel ne-a însoțit tot drumul.

După ce și-au potolit foamea am urcat până pe “Piatra Secuiului” la cele două blocuri de beton.

Era destul de aglomerat acolo deoarece a urcat și celălalt grup. Însă ei au plecat pe traseul cruce albastră spre Colțești. Noi am vrut să coborâm prin pădure pe sub “Colții Trascăului” pe bandă roșie. De altfel am și ajuns până aproape de intersecția pe unde urma să coborâm, când din direcția aceea au apărut o pereche de turiști învârstă (toată admirația pentru ei) care ne-au spus că prin pădure este foarte alunecos pământul, făcând coborârea foarte periculoasă. Atunci ne-am decis să coborâm și noi pe traseul cruce albastră până în Colțești. Totul a decurs foarte bine până am ajuns la porțiunea de coborâre. Întradevăr o coborâre care ne-a solicitat serios musculatura.

Dar încet, încet, cu atenție, la un moment dat ne-am trezit jos.

În sfârșit pe loc drept

Numai că microbuzul era în Rimetea la vreo 4 km

Doi flăcăi viguroși, sportivi, au hotărât să facă jogging până la microbuz și să-i transmită șoferului să vină în întâmpinarea noastră. Nici nu am ajuns în Colțești ca microbuzul ne aștepta la capătul drumului.

Ne-am urcat în mașină și am portinit spre o nouă destinație, Cetatea Trascăului.

Trebuia să o luăm prin cetrul comunei unde era în desfășurare o sărbătoare locală. Era destul de aglomerat. Dar șoferul abil a reușit să se strecoare și să ne ducă până aproape de cetate.

Imediat ce am coborât, toți elevii au luat cu asalt pantele ce duc la cetate, cu o vigoare extraordinară. După ce au “cucerit” cetatea, victorioși au urcat în microbuz.

Carpati.org Aprovizionarea cu apă de izvor

Drumul de întoarcere mi s-a părut mult mai scurt. O dată ajunși la destinație, nu ne-a mai rămas decă să selectăm întâmplările petrecute, să medităm la ele și să tragem învățăminte, care în viitor să ne ajute.

Important pentru mine, a fost că am avut ocazia să cunosc niște copii extraordinari, frumoși inteligenți și care précis că dacă vor mai urca pe munte vor ști ce să facă și cum să se comporte.

În încheiere le multumesc pentru faptul că mi-au oferit o tură neașteptat de reușită.

Luni, 10 mai 2010 - 21:03

andrei.st

Domnule Oleg felicitari!!!
Lucram la niste foto din Ciucas si ma gandeam cum sa-mi scot colegii de birou pe munte nu la munte. Acest jurnal parca a fost un semn Carpati.org Sper sa accepte provocarea (nu mai sunt copii, sunt IT-isti de la 26 i sus).
Daca macar un sfert dintre ei mai vor si a doua pe munte este super Carpati.org

Luni, 10 mai 2010 - 22:57

ioanstoenica
ioanstoenica..

Mi se pare important sa oferi copiilor si tinerilor sansa de a descoperi lumea muntelui - intr-un mediu organizat si potrivit - astfel incat nu doar sa se simta bine acolo, ci sa stie si sa aprecieze natura, sa o respecte. Uneori, cand mai vad sticle goale pe marginea potecii, ma intreb ”oare in grupul asta de oameni care a urcat pe-aici, chiar nu era nimeni care sa spuna ”bai, hai sa nu aruncam sticlele pe jos”?” Dar daca nu e nimeni care la un moment dat sa le explice ce e bine si ce e rau...

Si eu as fi avut aceeasi reactie sa vad ca unii sunt in adidasi, si probabil acelasi lucru as fi facut - m-as fi orientat si la fata locului - cum s-ar spune, ”nu poti schimba directia vantului, dar poti reorienta panzele”. Important mi se pare insa si sa fie inteles de ce o pereche de bocanci e mai buna decat o pereche de adidasi, chiar daca de data asta ”a mers si asa”.

Si-apoi... cati vor sa revina pe munte, cati isi vor dori sa se apropie si mai mult, ramane de vazut. Dar e minunat ca in prima faza, apare un fel de constiinta a muntelui, care sa ramana acolo orice s-ar intampla in viitor. Si la asta contribuie mult implicarea unei persoane care sa stie mai mult si sa poata sa ii apropie si pe ei mai mult... Asa ca daca mai aveti ocazia sa faceti asta si pentru alti tineri/copii, nu ezitati! Merita! Carpati.org

Marți, 11 mai 2010 - 00:17

felicia

Dl Oleg... ma bucur mult ca recitesc un nou jurnal foarte frumos!

Felicitari si multe drumetii frumoase in aceasta vara!

Marți, 11 mai 2010 - 10:47

mihai_fl

Felicitari domnule Oleg pentru inițiativă.
Dacă numai 25% din profesorii de geografie ar face asta de cateva ori pe an, sigur cei ce vor merge pe munte vor fi mai mulți, vor ști să se poarte pe munte și vom avea o țară mai curată.
Până la urmă o astfel de lecție face mai mult decât zeci de ore plictisitoare dintr-o programă prea încarcată.

Sănatate și putere de drumeție Carpati.org

Marți, 11 mai 2010 - 13:03

odin

Felicitari domnule Oleg! Carpati.org
Cat ma bucur pentru dumneavoastraCarpati.org

Din pacate au trecut timpurile cand lasai la munca un afis "hai la munte" in care scriai ce trebuie si ora de plecare. Si dimineata gaseai colegi care te asteptau. Carpati.org Azi trebuie munca de convingereCarpati.org

Marți, 11 mai 2010 - 19:26

Cort

Cat de frumos relatat si ce mirifice imagini!!

Marți, 11 mai 2010 - 22:55

oleg

@andrei.st- Mutumes pentru felicitari. Este perfect adevarat in ceea ce spui din pacate.
@ioanstoenica-Asa este, echipamentul este foarte important. Nu cred ca elevii au dat prea multa importanta acestui lucru lucru, insa dupa ce m-au vazut reactionand si apoi dovedindu-le in timpul mersului cat de iportant este, cred totusi ca am reusit sa ii fac sa constientizeze asfel ca in viitoarele lor drumentii montane sa se echipeze corect. Doar a fost tura de initiereCarpati.org
Felicia- iti multumesc pentru felicitari si incurajari care intotdeauna sunt bineveniteCarpati.org
@mihai_fl -Eu zic ca toti intr-o masura sau alta ar trebui ori de cate ori avem ocazia sa facem putina educatie montana nu numai elevilor, ba mai mult ar trebui sa luam atitudine in anumite situatii.
Iti multumesc Mihai pentru felicitari. Ai dreptate in ceea ce priveste munca de convingere. Altatdata trebuia sa mai renunti la doritorii de drumetii din cauza locurilor din autobuz, Acum de abia daca reusest sa umpli un microbuz cu profesori cu tot.
@pisti2004 - Intradevar locurile sunt extraordinar de frumoaseCarpati.org

Miercuri, 12 mai 2010 - 08:43

cristake

Domnule Oleg felicitari pentru tura !
Felicitari micilor iubitori de drumetie si sa nu uite lectia invatata pe munte; cu totii incepem drumetia in echipament mai mult sau mai putin adecvat, dar in timp il completam, intelegand din experienta acumulata cu fiecare tura, necesitatea echipamentului potrivit.
Ferice de elevii cu asa profesori minunati.
Felicitari inca o data si cat mai multe carari cu soare.

Miercuri, 12 mai 2010 - 10:34

skantz

Felicitari tuturor participantilor la aceasta tura - copii si profesori!

Miercuri, 12 mai 2010 - 22:09

mike

A fost un lucru facut din inima si din pasiune si mi-as fi dorit eu sa am profesori ca dumneavoastra.

Miercuri, 12 mai 2010 - 22:39

Multumesc pentru felicitari
@cristake - sunt convins ca aproape toti vor sti in mare cum trebuie sa se pregateasca la urmatoarele ture, mai ales ca le-am dat la fiecare mici pliante si brosuri despre echipamentul minim, reguli de comportament, precum si sfaturi de cum trebuie organizata si dimensionata o drumetie si binenteles harta cu trseul parcurs
@ skantz - mutumesc pentru incurajare
Mihaela, sigur ca fara pasiune nu poti face mare lucru. Impartasind si altora aceasta pasiune si reusind sa-i faci sa descopere si sa iubeasca muntele, satisfactia este maxaima.
Sunt convins ca si tu ai simtit aceleasi lucruri dupa turele de initiere pe care le-ai organizat Carpati.org Iti multumesc pentru frumoasele cuvinte.

Joi, 13 mai 2010 - 06:41

baltarel

,,Domnului profesor cu dragoste" de munte, de frumos si de urmasi-Felicitari!

Joi, 13 mai 2010 - 20:41

contur

Dragostea de munte a fost sadita. Vor reveni, mai echipati, mai pregatiti, mai insetati de frumusetea muntelui. Cu sigurata isi vor aminti cu placere de prima iesire la munte.

Joi, 13 mai 2010 - 22:38

@baltarel-Multumesc pentru felicitariCarpati.org
@contur - sper din toata inima sa fi reusit sa le sadesc in suflet dragostea fata de munte si natura. Macar la 50% dintre participanti Carpati.org

Vineri, 14 mai 2010 - 06:40

Cort

Domnu Oleg Salutare ,de jos din Rimetea pana in varf la Piatra Secuiului cat timp se face? Asi dori maine sa tranzitez Rimetea si sant curios la timpii alocati Carpati.org daca-mi permit sa urc! Multumesc!Poteci insorite si sanatae va doresc!

Sâmbătă, 16 iulie 2011 - 12:34

oleg

Domnu Stefan- din Rimetea pana pe "Piatra Secuiului" se face aproximativ 1 1/2 h, prin Jgeab, un traseu frumos si nu foarte greu. Merita vazutCarpati.org