Iulie 2019

August 2019

Varful Oslea
Muntii Valcan

Singur pe Văi (Muntii Bucegi)

Luni 4 august

Am ajuns la ora 8 dimineața în orășelul de la poalele Caraimanului, m-am aprovizionat prevăzător cu o ciocolată de la un magazin de la care am cumpărat mereu câte ceva când am urcat prin Bucegi și apoi o tai încet agale pe strada Valea Albă spre Căminul Alpin. Sau ce mai rămâne din el căci timpul trece. Mă rog, nu mă bag, sunt atâtea capete luminate care se ocupă de bunăstarea turismului românesc. Intru temător în pădure, observ o buturugă ce stă acolo de ceva timp. Închin în minte un gând de bine pentru Nea Baticu, pentru cei care au deschis aceste căi frumoase din munții noștri de vis.

Urc pe cărarea Munticelului singur. Ce liniște nesperată, îmi spun mulțumit. Și, pentru a fi în deplin acord cu regulile scriiturii de pe acest site, spun răspicat că orice pătrundere în masivul Bucegi, pe orice fel de poteci, să o faceți însoțiți de o persoană care cunoaște cât de cât locurile și având asupră-vă cele trebuincioase urcușului... în rest respectați cu sfințenie legile muntelui.

Lipsa de mers constant pe potecile lor avea să se vadă în curând. Deja când ajunsesem la ieșirea spre poteca ce duce spre Valea Albă zvâcnirile inimii mele îmi spuneau că nu voi hălădui chiar toată ziua pe sus. Așa că după ce am cotit spre stânga din poteca turistică am lăsat la o parte marșul tineresc de care dădusem dovadă și m-am aruncat în mrejele admiratului. Și tot uitându-mă după nu știu care copac doborât de vreo furtună sau după stâncile pline de mușchi, atât de caracteristice acestei zone, am urcat panta și am prins prima potecă în dreapta, începând să cobor domol, printre gropile lăsate de bombele marelui război... Și, râzând ca un descreierat, fac cale întoarsă căci pe nesimțite ajunsesem în Poiana Coștilei.

Apuc în dreapta a doua ramificație, adică intru în normalitate, mă aplec în fața peretelui de sub izvor și mă rog pentru sufletele celor răpiți dintre noi prea devreme. urc, las rucsăcelul pe binevenita băncuță, curăț izvorul și fac provizii pentru o zi de zburdat peste văi. urc mai departe, mușchii își reintră în drepturi și ajung la bătrânul refugiu. Un om de munte așezat pe un izopren în fața refugiului, la picioarele sale toate frumusețile muntelui. și câtă liniște Doamne! salutări... și să hălăduim pe mai departe.

Din Coama cu jnepeni îmi îndrept pașii spre firul pietros al Gălbinelelor. Merg pe poteca dintre jnepeni ( firul dintre văi ) o porțiune și puțin mai sus dau prioritate unei capre negre. Mă tot privea curioasă, eu mă făceam că privesc peretele din față, dar cu coada ochiului admiram din tot sufletul această minune. Deși aveam chef de puțină stâncă decizia înțeleaptă își face loc printre gândurile mele, așa că pe un mic drumeag de capre cobor în firul principal. și apoi bolovan cu bolovan până la marele hotel. admir marele perete, văd profilul strungii în față, colțul, umărul, pe mine în această imensitate, un mic punct ce avansează și ceața ce tot urcă și scoboară.

Pe brâul de sus de sub umăr mă plimb un pic spre marele horn, poate poate mai apare vreun ciopor ca altădată. trist, dar cu lumină în ochi, trec de ultima săritoare și opresc în strungă ceva momente pentru tânărul ce s-a stins aici mai demult. apoi cobor, caut pe prispele scorușilor o brână acceptabilă și mă pregătesc de masă. Tacticos, nu mă mai satur, dar nu de mâncare. ceața se risipise definitiv și vedeam totul în zare. Un pic Bucșoiul n-a vrut să-și arate colții, dar vom ajunge noi din nou și pe acolo, ehe, cine mai știe pe unde ne-or mai purta pașii.

Și apoi urc prin acest amfiteatru, mai verific starea momîilor și în dreptul brânei ce duce spre pietriș, dar spre dreapta cum urci ea păștea dezinvoltă. Am  știut că este o Ea pentru că era o grație în înseși esența sa, nefiind nevoie să apelez la cunoștințele de zoologie. Am lăsat-o în liniște, doar eu îmi servisem prânzul și, cu câteva eforturi ajung pe vârf. Ceața a pus cu desăvârșire stăpânire pe marele amfiteatru al coștilei, învăluind în mister hornul cu vechi nume de vânător ce dă spre marea creastă. Deși doream să cobor prin prea frumoasă brână aeriană m-am răzgândit și am purces mulțumit spre drumeagurile de capre ce scoboară spre valea albă.

Dar, după marile ulcioare, am văzut pe fețele din partea de sus a peretului albișoarelor doi câini de stână alergând în picaj și mi-am șoptit atunci liniștit în barbă : Mi-au luat-o înainte. Mai jos, spre porțiunile de jos ale iadului văii albe un ciopor în toată splendoarea sa. Am stat, le-am privit naturalețea cu care se scurgeau printre stânci și bineînțeles căinii urcând serioși spre șaua șugările. E clar, după cum auzeam pietrele căzând în vale, voi  coborî pe Valea Jepilor că pe Jepii Mici nu aș avea cum că m-ar prinde noaptea!!!

Agale, prin ceață, ajuns la marea cruce. Necesită și acest monument o restaurare! În rest, mai privesc ieșirile din spălăturile și hornurile văii seci, o cotesc ușor pe sub abrupturile ce scoboară din marele munte al Caraimanului și ajung la Cabana Caraiman, unică în modul cum este așezată pe acest contrafort, dar renovată și repusă în drepturi la sfntul așteaptă. Și înapoi spre tumultul orașelor, care pe la casele cui ne are! Le mulțumesc tinerilor care au coborât în acestă zi că au coborât prea repede spre Bușteni că altfel aș mai fi bănănăit peste cotloanele lor.

Joi, 7 august 2008 - 19:21

eaglefree

Felicitari pentru jurnal.Mi-a placut...si...bine ai venit in club Carpati.org
Daca-mi permiti o gluma:a fost prioritate de dreapta sau de stanga?Capra era in sensul giratoriu? Carpati.org

Joi, 7 august 2008 - 20:39

dan_golopentia
dan_golopent..

Caminul Alpin merge incet dar sigur spre mai bine chiar daca dinafara schimbarile nu sant evudente.

Vineri, 8 august 2008 - 11:34

felicia

Interesant jurnal si rt!

Vineri, 8 august 2008 - 13:37

alpinistul280
alpinistul28..

caminul alpin e acum o bojdeuca. pacat de ce a fost pe timpuri..

Vineri, 8 august 2008 - 16:42

alexus

Foarte frumoasa tura si foarte frumos RT.

O mica nedumerire: "... voi cobori pe Valea Jepilor ca pe Jepii Mici nu as avea cum ca m-ar prinde noaptea!!!"
Valea Jepilor nu este acelasi traseu cu Jepii Mici ?

Ar fi mers si cateva poze.

Felicitari!

Sâmbătă, 9 august 2008 - 02:34

leasing

pt.alexus...traseul valea jepilor este traseul turistic ce coboara de la cabana Caraiman spre hotel silva si pe care il stim cu totii..jepii mici sunt primul masiv muntos din stanga cabanei mentionate cum cobori si nu ti l-as recomanda daca nu-l cunosti..repere..din zona pleaca braul lui raducu , hornul cu florile si cateva voi alpine frumoase care-l brazdeaza..deci , prietene nu este acelasi traseu oricat ai vrea tu..dar lumea se incapataneaza pana la nemurie SA URCE JEPII MICI!!!

Sâmbătă, 9 august 2008 - 22:03

leasing

pe partea dreapta cum cobori de la caraiman chalet..sorry

Sâmbătă, 9 august 2008 - 22:11

alexus

Leasing, scuza-ma, nu am vrut sa fiu rautacios.
Eu m-am referit la traseul turistic cunoscut ca Jepii Mici. Denumirea "oficiala" este Valea Jepilor si "neoficial" este denumit Jepii Mici. Eu asa il stiu de acum vreo 25 de ani, cand am urcat prima oara pe el.

Despre cealalta poteca, care pleaca de la Cabana Caraiman si ajunge in zona "La Scari" si pe care am parcurs-o in ambele sensuri, cu mult timp in urma, eu stiu ca nu este traseu turistic. Este adevarat ca aceasta poteca trece prin muntii Jepii Mici, dar nu este traseu turistic. S-ar putea sa fi trecut prea mult timp si am uitat.
Pe cand celalalt, care coboara de la Cabana Caraiman si parcurge o portiune pe Jepii Mici, il stiu ca traseul Jepii Mici.

Eu ma refeream la traseul turistic Jepii Mici. S-ar putea sa ma insel si nu ma supar daca ma corectezi.

Sâmbătă, 9 august 2008 - 22:34

leasing

dupa opinia regretatului Emilian Cristea traseul turisitc se numeste Valea Jepilor.are si logica pentru ca poteca coboara de la cabana Caraimana pe valea jepilor ( pe o parte din versantii caraimanului si pe o parte din versantii jepilor mici ) , aceasta vale fiind apa ce trece pe langa hotelul silva..dar ai dreptate , lumea asa ii spune , traseul jepii mici , desi nu este corect din considerentele aratate.valea jepilor , in amonte de cabana caraiman , izovareste de undeva din apropierea curmaturii sugarilor , pentru a-ti face o idee , fiind una dintre cele mai mari vai din masiv.iar potecile din jepii mici sunt in general nemarcate (poate cu doua trei sageti sau momai).ne mai auzim.