Octombrie 2019

Noiembrie 2019

Varful Scara
Muntii Bucegi

Schitul Feredeu - cetatea Siria, drum de piosenie si istorie in ZARAND (Muntii Zarandului)

Daca suntem in cautarea unor clipe de relaxare in aproprierea orasului Arad, va invit la o plimbare prin Munti Zarand, in imprejurimile Siriei.

Dupa ce am ajuns in centrul comunei Siria,  fie ca am venit cu trenul, fie cu masina, plecam mai departe pe drumul judetean care duce catre satul Covasant, pe unde pe vremuri circula si celebra Sageata Verde, anticul tramvai electic “Made in Austria”. La aproximativ 100 de metri de la iesirea din comuna Siria, vedem la stanga Monumentul Turistilor Montani Aradeni si indicatorul catre manastirea si schitul Feredeu. Continuam pe drumul asfaltat care duce catre manastire, trecand pe langa viile si livezile asezate de o parte si de alta a drumului, ajungand la manastirea Feredeu. Amplasata pe capatul unei vai, aceasta asezare monahala din cele mai vechi timpuri ne primeste cu caldura. Facem o scurta escala pentru a aprinde o lumanare si a spune o rugaciune.

Chiar daca de la manastire pana sus la schitul Feredeu, situat intr-o frumoasa poaienita, se poate ajunge si cu masina, va recomand sa lasati masina la manastire si sa urmati Drumul Crucii catre schitul Feredeu, pentru a nu tulbura linistea si frumusetea locului, acest drum fiind accesibil tuturor persoanelor, merita... Dupa 15-20 de minute de la manastire ajungem intr-o poiana de unde in stanga se vede Cetatea si releul de la Siria, dar noi mergem mai departe, ajungand la o birfucatie, drumul asfaltat sau poteca turistica (marcaj turistic banda galbena pe fond alb), numita si Drumul Crucii. Poteca trece printr-o padure specifica Muntilor Zarand, unde linistea te inconjoara de pretutindeni si te indeamna la meditatie, din loc in loc gasind diferite icoane si indemuri pentru suflet. Ne pregatim pentru ultima portiune care este putin mai grea, dar nu cere un efort extraordinar.

Iata-ne ajunsi la schitul Feredeu, loc primitor si linistit, unde ne putem odihni si chiar caza pentru o noapte. Aici putem bea o apa de izvor, pe care ai vrea sa o ai tot timpul acasa. Daca vremea este senina, de deasupra schitului, se poate vedea Campia Aradului si Orasul Arad.

Dupa o binemeritata odihna, continuam drumul nostru catre cetatea Siria, urmand soseaua care vine de la manastirea Feredeu, pana in locul in care aceasta coboara, noi continuand mai departe pe drumul forestier din fata noastra, luandu-ne dupa marcajul turistic care duce la cetatea Siria, cruce albastra pe fond alb. Drumul pana la cetate urmareste culmea Cazan, cu urcusuri si coborasuri usoare, iar dupa aproximativ 1:30-2:00 ajungem sa vedem din ce in ce mai aproape releul si cetatea de la Siria. Daca pana aici drumul ne-a obosit si nu mai dorim sa mergem si pana la cetate, putem cobori pe drumul asfaltat care duce catre comuna Siria, dar daca tot am ajuns pana aici... Trecem pe langa releu, printr-un tunel facut intr-o padurice si avem in fata vederea cea mai frumoasa si panoramica a cetati Siriei, atestata documentar pe aceste meleaguri la 1318. Putem patrunde nestingheriti inauntrul cetatii pe vechea poarta de intrare, si de la marginile ei sa admiram in departare Campia Aradului, orasul Arad, localitatile Galsa, Pancota etc., dealul de la Mocrea, culmile muntilor Codru Moma, Muntele Gaina si Zarand. Sa nu uitam un lucru, ne aflam la un monument istoric si e corect sa-l respectam, nu ne cataram pe peretii cetatii, nu smulgem pietre din zid pentru a le arunca... De langa cetate, pasionatii de parapanta pot sa isi ia zborul, acesta fiind unul dintre cele mai bune locuri pentru practicarea acestui sport.

Din cetate se poate cobori pe o poteca care duce catre comuna Siria. Pe traseul de coborare, se poate trage la motelul Perla Cetatii, pentru a servi o masa calda, incununata cu diverse lichide. In comuna Siria, in centrul localitatii, avem ocazia sa vizitam si casa memoriala Ioan Slavici. Tot acest traseu se poate face, in 6-7 ore, chiar si pe jos.

SA NU UITAM : CUM PASTRAM NATURA , ASA O VOM AVEA !!!

Duminică, 6 decembrie 2009 - 11:45

mihaelabv

un traseu usor.
m-as fi bucurat daca erau si niste fotografi.

Luni, 7 decembrie 2009 - 22:08

miparv

Bune poze ...

Marți, 8 decembrie 2009 - 17:38

japan

Sunt si poze la albumele mele "Zarand"

Marți, 8 decembrie 2009 - 19:02

paul91

Foarte frumos si relaxant Schitul de la Feredeu mai ales ca acum ceva timp s-a asfalat drumul de ~5 KM.