August 2019

Septembrie 2019

Varful Postavaru
Muntii Postavaru

Sa credeti in cod galben … mai mult decat in prieteni ! (Muntii Bucegi)

Salutare. Am comis-o, să narăm puțin, o experiență trăită la cote înalte de adrenalină poate constitui prilej de meditație (pro și contra) împătimiților, și nu numai, de munte pe ,,nemarcate”, de fapt, este motivul ce m-a determinat să scriu aceste rânduri.

Credeam, cel puțin, până în momentul de față, că am ceva experiență montană. ,,Bat” de peste cinci decenii potecile munților, pe marcate și nemarcate, cu prietenii, fiica, și de multe ori solo. În alpinismul clasic, când eram mai tinerel, mi-am hârșiit nădragii până la gradul VI.

Am evocat trecutul pentru a sublinia că și cei cu ,,experiență” greșesc prostește, dar să  trecem la cele întâmplate.

Mă sună fata și-mi propune o ieșire la munte, mai avea câteva zile de concediu și nu dorea să le piardă prin oraș, mai ales că nu mai mersese de ceva săptămâni pe ,,coclauri”.

- Propun Crai, Retezat, căldările Parângului.

- Nu ,,Seaca dintre Clăi”și eventual Valea Albă, răspunde sec.

Plecarea nu mai are loc de miercuri (02.09), probleme la serviciu, cu greu se smulge pentru vineri. Pregătesc rucsacul, cu materialele necesare (deoarece soția se cam încurca, în debara, prin hamuri, corzi, bucle, pioleți, etc., am hotărât să mut tot calabalâcul la locul de muncă, deoarece există un spațiu liber accesibil numai mie). Pe lângă coardă, bucle echipate, simple, un opt, gri-gri, mai iau și un piolet – cu doi ani în urmă, am întâmpinat ceva dificultăți pe parte finală a văii, parte cu iarbă, am mers cu niște prieteni neinițiați pe văii de abrupt și săriți de cinci decenii – am considerat că parazăpezile și casca nu sunt necesare. Coarda!!! ce istoric interesant are, îl veți afla pe parcurs.

Stabilim punctul de întâlnire la Căminul Alpin, aveam cazare în apropiere.

Sâmbătă ne trezim pe la opt, poate prima greșeală, pregătim rucsacul: mâncare, dulciuri, apă, haine de schimb (de obicei car un tricou, o bluză în plus, dar într-un exces de zel, și bine am făcut, pun o cămașă specială de diftină, trei tricouri, un polar, plus cele ale fetii și o ,,ceapă” contra ploii), mulțumesc soției pentru înțelegere și plecăm cu mașina spre Silva pentru a câștiga timp.

La ora 10 fără un sfert întrăm în traseu, totul decurge foarte bine, cald, frumos, tot să urc. Ajungem la prima săritoare, ne echipăm și plec direct, la primul piton pun o buclă, urc mai departe, la capătul săritorii, lucru îmbucurător a apărut un șpiț cu o carabinieră, față de vechiul piton, care este mai la stânga, asigur, trag rucsacul, apoi chem fata, vine fără probleme, chiar entuziastă de săritoare. Și totuși… coarda mea avea inițial 38 m., de fapt impropriu zis coardă, ci mai corect capăt de coardă…oare de ce s-o fii scurtat?

Și acum povestea corzii, după cum v-am relatat țin materialele la serviciu, într-o cameră unde am acces numai eu. Odată un coleg, văzând materialele, îmi sugerează că i-ar trebui vreo 15-20 m. de coardă pentru a priponi calul bunicului la păscut și… a trecut la fapte, fără știrea mea… las toate cheile pe birou… oameni și prieteni… ce să-i faci, asta-i viața.

Parcurgerea văii decurge fără probleme până la a doua săritoare cu fereastră, pe aceasta o abordez pe exterior prin fisura din stânga cum se urcă, fata se codește, găsește un trunchi de brad și vrând să se ajute de el se julește la genunchi…belea de belea, reproșuri peste reproșuri… cum mai poartă ea fustă așa julită (număr pe degete purtatul fustei, dar asta este, eu sunt de vină)

O conving să intre în fisură, după ceva parlamentări… că sunt pereții plini de melci scârboși, că este claustrofobă și altele… depășește fereastra cu bine…- să-ți fie clar, eu mă întorc dacă mai sunt săritori așa!… - mai este doar una. Plecăm mai departe

Ajungem la ultima săritoarea cu fereastră, intrăm în grotă și…uite ce perete plin de mâzgă, nu urc pe aici. Urc săritoarea, asigur în piton, fac scară din coardă, pune piciorul, se balansează, se duce bronzul de pe genunchi și se ,,crizează”… ne întoarcem, nu mai urc…scoate coarda din ham … o liniștesc, îi explic că este mai ușor să urcăm decât să coborâm (în gândul meu… coboram de mult dacă nu aveam coarda ciuntită), îi propun fețele din dreapta unde erau niște urme, surâde…știi ce, urcăm fața din stânga pe scocul asta, traversăm crestele astea și ieșim deasupra săritorii…Cobor,  mă așez pe un bolovan, o chem lângă mine și analizăm…scocul se urcă ușor, dar pe creste cum asigurăm…nu o conving, trec la fapte (greșeală, dar trebuia să-i demonstrez)... Soluția finală, tot fața din stânga, urc săritoarea și mă apuc să croșetez pe după brazi, ajung deasupra scocului, pun asigurare, îi arunc coarda și o trimit pe o brână diagonal stânga până la un brad unde asigură, recuperez coarda și mecanic (încă o greșeală): urc, traversez scocul, asigur, cobor la ea,…problema este ca și rezolvată, o leg, urc, pun balustradă peste scoc și ajungem printre brazi, asigurăm și coborâm în firul văii. Croșetatul brazilor ne-a răpit 1,40 minute din timp (la ora 13,30 eram la ultima săritoare cu fereastră) dar, ca să fie tacâmul complet, la nici 50 m de la săritoare începe o ploaie torențială ce ne murează complet, până să punem  jachetele pe noi.

O schimb, făcând copertină din jacheta mea de ,,firmă’’ chipurile laminată și cu multe tex-uri… ați ghicit, adusă de afară tot de un prieten…  am constatat că suge apa precum buretele și începem urcatul prin torent…ce apă curgea pe vale…Lipsea cireașa de pe tort și am servit-o sub forma unei canonade de fulgere și trăsnete ca la răzbel. Dacă până acum lucrurile erau cum mai erau, acum situația tindea spre paroxism…am descoperit că fata se teme de fulgere, s-a panicat, după fiecare fulger se pitea după mine… ce să-i explici că sunt cazuri rare când fulgerul lovește pe vale…- o colegă mi-a povestit că a trăsnit o fată în București în stația de autobuz…  tatii…mi-e frică, nu mai urc să vină salvamontul…- pe vremea asta să crezi tu că urcă cineva după tine, hai mai bine să mergem, să ai încredere în tine  și ne descurcăm noi. Până la parte cu iarbă, la bifurcație, i-am mai schimbat tricoul odată, ploaia s-a transformă în grindină, totul era alb, mirific, dar morcovul mare. Noroc cu bocancii care au  o aderentă foarte bună pe stâncă.

Nu știu ce resort interior s-a declanșat, dar urcă cu mult aplomb și ajungem repede în partea finală a văii, unde scot pioletul pentru orice eventualitate.

Ajunși în șa…parcă eram în rai, Cel de sus ne-a vrut în rândul pământenilor. Pe brâna lui Răducu era perdea de ploaie, grindina se așternuse în strat consistent iar vântul și-a anunțat  intrarea în scenă. La ultimii brazi, pe stânga înainte de Comorile Clăii, ne adăpostim să ne schimbăm, cât am scos o pungă din rucsac cu haine uscate, în capac se adunase deja doi pumni de grindină, schimb fata și în timp ce punea polarul scot  punga cu ,,mamutul’’, o sprijin de rucsac și-o ajut să tragă fermoarul și…nu-i așa, credeam că totul este bine, dar o pală de vânt saltă punga…uite ce frumos se duc 8 milioane la vale…trebuie să renunț acum la achiziționarea unui cort nou (găsitorului recompensă)…Scot ultima piesă din rucsac ,,ceapa’’ confecționată de mine din ,,fâș’’ în vremuri apuse, dar foarte utilă, îmbrac copilul, canadiana era fleașcă,  și-o tăiem repede la  vale. Ultimul fir al Comorilor l-am traversat cu apa peste bocanci, am ieșit cu bine în drumul urlătorilor, dar ploaia torențială ne-a însoțit până la vinclu. Bușteni, aspirine, baie, pat.

Cu voia voastră câteva concluzii:

- verificarea  echipamentului este obligatorie, coarda era în husă și numai eu o folosesc;

- o pregătire psihologică este benefică;

- fata a ,,făcut’’ Crai vara-iarna, Parâng, Făgărăș (cu mine Strunga Dacului urcare-coborâre, fără priză pe lanț și cu rucsac voluminos), precum și văii, dar s-a crizat.

- poate trebuia să renunț la prima săritoare și să încerc retragerea pe hornul pământos, deși pentru restul săritorilor nu aveam nevoie de coardă lungă.

- prognoza mai este și adevărată, în august pe cod galben m-am prăjit în Făgăraș și Crai ca o clătită

Cărări cu soare și nu mă trageți tare de urechi.

Joi, 10 septembrie 2009 – 21:40.

Joi, 10 septembrie 2009 - 21:53

alexus

Chiar daca fata "s-a crizat", teoretic ar trebui ca aceasta tura sa micsoreze sansele de "crizare", pe viitor. Cu fiecare tura acumulezi experienta, iar aceasta duce la o din ce in ce mai mare stapanire de sine.
Sau poate doar a fost intr-o pasa proasta!

Noroc ca a mai fost ceva coarda. Daca ramanea cat pentru o bucla! Carpati.org

Felicitari pentru sinceritatea povestirii!

Joi, 10 septembrie 2009 - 23:00

hana

Intrebare capitala: ce marca si ce talpa sunt bocancii aia care au aderenta si pe stanca uda?

Vineri, 11 septembrie 2009 - 08:50

satov

Se intampla si de astea, bine ca ati fost feriti de vreo accidentare mai problematica (entorsa etc) in urma panicarii fetei. Pe acelasi cod galben noi ne-am bronzat in Cheile Bicazului ..

Vineri, 11 septembrie 2009 - 11:00

lulu

pentru hana Raichle cu talpa vibram Mulaz

Vineri, 11 septembrie 2009 - 14:34

mihai_fl

Bine descrisa trairea.
Cu codul galben m-am fript si eu anul asta si putea fi tare nasol.
Asa suntem parintii cu fete, niciodata nu o sa fie multumite.
Peste ani o sa ramana numai cu amintirile frumoase din turele astea si o sa regrete ca nu mai pot merge.

Vineri, 11 septembrie 2009 - 16:45

hana

Multam, sa-ti traiasca fata! E viteaza!
Pare genul care face traseu de nu stiu ce dificulttate si constata suparata ca i s-a rupt o unghie.
Combinatie de performanta cu cochetarie! Carpati.org