Mai 2019

Iunie 2019

Varful Cosana
Muntii Capatinii

Relaxare in Ciucas (Poiana Stanei) - 4 iulie 2015 (Muntii Ciucas)

De data asta vreau sa povestesc ce am facut intr-o sambata torida de iulie, in care in Bucuresti a turnat cu galeata toata ziua. Noi nu ne-am conformat si am avut norocul sa fim pe creasta, unde ploaia nu ne-a atins, desi au existat ceva nori amenintatori.

Asadar, toata saptamana ne-am interesat cum va fi vremea pe la munte. Initial, vroiam sa testam putin poalele Craiului pe bicicleta, dar vremea nu se lasa cu una, cu doua. Vineri am schimbat directia in favoarea batranului Ciucas, pe un traseu mai putin umblat: partea estica a Zaganului si a Gropsoarelor. E mai putin umblat la urcare si la coborare, insa pe creasta ai impresia ca e autostrada. E totusi placut sa te intalnesti cu atatia iubitori de munte intr-o zi pe creasta fara sa fii in Bucegi.

Dupa ce ne-am facut planul de bataie si am stabilit orele, ne-am culcat pentru a ne trezi sambata dimineata devreme sa plecam spre munte. Evident, au fost mari probleme la trezire, asa ca am reusit la 9 sa iesim din Bucuresti (initial planuiam 8, dar mai nou asa patim de fiecare data, eh), iar la 11 sa ajungem la intrarea in Cheia. De acolo exista un drum forestier pe dreapta direct din drumul national, semnalizat exact la intrare, care duce spre Poiana Stanei. Drumul este de aproximativ 11 km, dar daca nu vrei sa iti distrugi masina e bine sa mergi incet. Asa ca la ora 12 eram in Poiana Stanei, gata de a pleca pe traseu. Nu ne faceam griji ca ar fi prea tarziu, pentru ca traseul ales era destul de scurt, motiv pentru care nici nu planuiam sa alergam. Acum, sincer sa fiu, alegerea traseului a fost si datorita berii Zaganu (hipsteri oamenii cu care am fost, ce sa faci?) care, cel putin din punctul meu de vedere, este extraordinara. Pe de alta parte, mie imi place orice bere, asa ca, daca urmam principiul asta, mai avem ceva munti de vizitat.

Si, pentru ca tot am ajuns aici, traseul ales la urcare a fost Triunghiul Albastru, ascensiune din Poiana Stanei pana pe Zaganu, pe cursul Paraului Sterp. Din ce am citit inainte sa plecam exista o urcare si pe cursul Paraului Alb, trecand prin Cheile Paraului Alb, dar nu ar exista marcaj. Pe traseu am descoperit ca exista marcaj, si anume Triunghiul Galben si este destul de usor de urmat pe vale. Astazi nu eram, insa, in compania unor oameni experimentati, asa ca am decis sa evitam traseul cu totul.

Am inceput usor urcarea, unsi bine cu crema de soare pentru ca soarele dogorea. Initial se merge putin pritr-o padure deasa, apoi o pajiste, urmand linia padurii, dupa care se intra in paine cu o urcare destul de abrupta exact pe firul apei. Traseul nu e lung si nici dificil, dar faptul ca e scurt il face sa fie in unele portiuni destul de abrupt. Sunt si multe portiuni cu pietre mari, damburi sau copaci cazuti la baza cararora se pot ascunde animale, asa ca trebuie avuta grija. Peisajul seamana foarte mult cu cel din Piatra Mare, aceiasi copaci, incojurati de aceleasi stanci, cu aceasi urcare pe mijloc, pe firul apei care nu exista.

Odata ajunsi sus, ne punem sa mancam exact sub varful Zaganu, loc unde intalnim si primii turisti. Doi domni, sot si sotie, trecuti bine de a doua tinerete, care ne prind din urma in drum spre varful Gropsoarele. Cel putin asa am crezut noi inital. De fapt, se intorceau pentru ca au intalnit o ursoaica cu pui pe cararea de pe creasta. Asadar, e bine ca ne-am asigurat cat am putut pe urcare sa nu avem suprize, zona fiind destul de bine populata de baietii bruni. Intalnirea cu cei doi domni ne-a atras totusi atentia asupra zecilor de flori de colt care ne inconjurau. Probabil din cauza foamei noi nu le-am observat, dar dansii ne-au atras atentia. Tot versantul in sus pe Zaganu era plin de flori, iar noi am avut ce poza. Din pacate ne lipseste talentul, dar cel putin am avut noroc.

Dupa ce am terminat cu masa si pozele, am facut o vizita si varfului Gropsoarele (1883 m), care este ceva mai inalt decat Zaganu (1817m), dar nu cred ca ar fi mers o bere Gropsoarele... ah, iar m-am gandit la bere, cred ca imi e sete. Aici am dat de o groaza de turisti, majoritatea venind dinspre Muntele Rosu, dar si de o turma mica de oi care parea ca doarme.

Apoi am inceput coborarea, o coborare lunga, dar lina si placuta, daca e intr-o companie buna. Am ales astfel coborarea pe banda rosie, marcaj pe care trebuia mai intai sa-l gasim, asa ca am tinut marcajul de Cruce Rosie pe care am intrat cand am ajuns pe traseul de creasta, am trecut de Rascruce si am ajuns in saua Gropsoarele. Aici poteca face stanga spre Cabana Ciucas si, desi indicatorul e subred, nu ai cum sa te ratacesti. Noi am mers in dreapta spre Curmatura Stanei. Poteca nu este marcata, dar urmeaza linia culmii si ajungi aproape instant la indicatorul de la Curmatura (adica vreo 20 minute). De aici am inceput sa vedem de ce exista Poiana Stanei, Culmea Stanei, Paraul Stanei si Curmatura Stanei. Pentru ca pe fiecare vale exista o stana care o pazeste. Pe langa oi am vazut, totusi, si foarte multe vaci, dar si multi cai tineri (carlani), care se ingrasau pentru a fi, probabil, folositi la carat busteni odata ajunsi la maturitate :(.

De aici se poate merge pe culme pe marcajul Banda Rosie, pe sub Coltii Boncutei pana in Pasul Boncuta sau se poate urma Banda Albastra prin Valea Stanei si Cheile Stanei. Noi am ales Banda Rosie si am mers pana in Pasul Boncuta dupa care am coborat la masina in Poaiana Stanei. In zona asta marcajele sunt foarte sterse, iar indicatoarele  par ca nu au mai fost ingrijite de foarte mult timp, dar, repet, nu ai cum sa te ratacesti. Cel putin banda Rosie merge doar pe drum forestier si este foarte usor de tinut drumul.

Ca de obicei am avut si interactiunea cu cainii turmei, in numar mai mic aici, dar mult mai impunatori decat ce am vazut pana acum. Frumosi, dar rai. Pajistea plina de ciuperci si soarele ce ne incalzea usor ne-au tinut companie pana am reintrat in padure. Drumul este apoi monoton pana in Poiana.

Regret ca nu am incercat Paraul Alb sa vad daca e marcat sau nu. Cel putin intrarea pe traseu era foarte bine facuta la ambele capete (la iesirea din chei, jos si la Rascruce, sus). Pe de alta parte, asta a fost o tura de relaxare si plimbare, asa ca o lasam pe data viitoare.

Timpii de parcurgere ai traseului:- Poiana Stanei - vf. Zaganu - 2h30min (Triunghi Albastru)- vf. Zaganu - vf. Gropsoare - 30min (Cruce Rosie)- vf. Gropsoarele - Curmatura Stanei - 1h (Cruce Rosie + nemarcat)- Curmatura Stanei - Saua Boncuta - 2h (Banda Rosie)- Saua Boncuta - Poaia Stanei - 30min (Banda Rosie)In total: 6h30min

La plecare am avut iar noroc si am reusit sa prindem o fotografie cu o barza neagra care se racorea in Telejenel. Cu tot cu pauze de masa, de spalat sau ce va mai trece prin minte, la 7 eram in masina, la 8 ieseam in DN si la 9 eram la pastravarie in Izvoarele. Peste bun, dar, din pacate, gazde neserioase :). Pe la 12 eram deja in pat ca nu mai dormisem de mult.

Acum, ca ma gandesc mai bine, parca ar merge un Zaganu numai bun pentru hipsteri pe caldurile astea. Vreme buna si sper sa ne intalnim pe munte. Pana atunci, eu sunt la bere :).

Sâmbătă, 11 iulie 2015 - 14:16

alex_sandrin
alex_sandrin..

Frumos !

Joi, 16 iulie 2015 - 14:35

andrei.st

Fain! Ar trebui sa incerci si Paraul Alb, nu ridica probleme si e frumos traseul: https://picasaweb.google.com/107989980048336381597/CiucasCheilePa
rauluiAlbPiatraVulturilorGropsoareleMTeleRosu27112011#

Flori de colt am vazut in Ciucas dar barza neagra... mare noroc Carpati.org

Joi, 16 iulie 2015 - 21:11

bogdanmunt

Update: traseul pe valea Paraului Sterp e destul de dificil din cauza copacilor cazuti care blocheaza poteca pe ultima bucata de urcare prin padure.