Octombrie 2019

Noiembrie 2019

Varful Pietrii
Muntii Tarcu-Muntele Mic

Printre frunzele de toamna (Muntii Zarandului)

E dimineata zilei de 24 octombrie 2015.Toamna incepe sa isi arate frunzele, iar eu si Anette ne trezim la 6.40.La ora 8 suntem in gara si urcam in tren. Ne asteapta un weekend relaxant prin Muntii Zarandului.Afara e frig si ceata. Trenul pleaca incet din Arad si in 45 min suntem in Siria. Coboram din RegioTrans si sorbim o ceasca de ceai cald in timp ce ne uitam spre Cetatea Siriei care e in ceata, nu se vede deloc. Inaintam pe drumul asfaltat de la gara spre centrul comunei si o cotim spre dreapta pe strada principala apoi in dreptul unei case mari albe ce formeaza un Y cu soseaua facem stanga. Un domn ne spune sa mergem tot inainte pana la pivnitele cu vin de unde o sa vedem cetatea. De aici incepem sa urcam.

/danielw/img_9189.jpgCeata se mai ridica si ajungem la pivnite de unde vedem cetatea. Incepem urcusul pe cruce si punct albastru. Dupa 10 minute de urcat punctul o ia sper soseaua ce urca la cetate in timp ce noi o luam in stanga pe cruce albastra.Localitatea Siria se vede in toata splendoarea ei, oitele pasc in liniste si ceata se ridica incet conturand o imagine ireala pentru inaltimea mica a muntilor.La ora 11:17 suntem la cetatea. Pauza de un sandwich si un ceai cald. Casele din Siria se vad la poalele muntilor in timp ce de pe vai se mai ridica ultimii nori de ceata./danielw/panorama_7_.jpgCetatea Siria este situata la 424 de metrii pe Dealul Curcubata. Ca toate cetatile, nici cetatea Siria nu scapa de legende, o legenda ce mai cuprinde cetatile Soimos si Dezna. Aceasta legenda spune ca cele 3 cetati au fost construite de 3 surori care datorita trufiei lor au fost transformate in serpi albi. Din punct de vedere istoric cetatea a fost construita in secolul al XIII lea si a trecut in posesia mai multor voievozi, cucerita si recucerita de otomani pana in anul 1784 cand a fost distrusa de trupele habsburgice dupa rascoala condusa de Horea, Closca si Crisan./danielw/img_9259.jpgO luam din loc si ne indreptam spre padure, spre Casoaia mai exact.Ajungem la drumul asfaltat si urcam pe Vf.Curcubata unde 2 parapantisti se avanta spre cer.Vremea este foarte frumoasa, cer albastru si un soare ce ne incalzeste obrajii. Incepem sa patrundem in padure pe punct albastru, o padure care abia acuma simte toamna, inca se mai incapataneaza sa nu ingalbeneasca. Trecem prin paduri de fag apoi paduri de stejar incredibil de frumoase./danielw/img_9291.jpg

Ajungem in Valea Almasului unde un covor galben se asterne la picioarele noastre si paraiasul susura lin in linistea padurii. Facem o pauza apoi incepem sa urcam sustinut prin padure.

Dupa aproximativ 1 ora de mers norii acopera cerul si racoarea se lasa. Printre fagi, in apropierea unui varf gasim o balta interesanta in care padurea se oglindeste ca intr-un tablou expresionist.

Brazii apar in stanga si-n dreapta potecii pe cativa zeci de metrii apoi padurea deasa si intunecoasa de fag ii absoarbe. Culorile toamnei sunt mult mai pregnante aici, galbenul ne inconjoara la tot pasul, toamna e la ea acasa.

Trecem pe langa Vf. Carciuma (501m) si ajungem la o intersectie de drumuri. Aici intalnim panouri informative. Noi inaintam tot pe punct albastru si incepem coborarea prin padurea deasa de fag si ciuperci albe. Pe masura ce coboram padurea se rareste si ajungem intr-o padure mai rara de stejar. Facem un mic popas apoi ne continuam itinerarul. Soarele isi recapta cerul albastru si razele acestuia se strecoara printre frunzele stejarilor intr-un joc ritmat de umbre.Padurea se indeseste si fara sa ne dam seama intunericul pune stapanire pe noi. Stejarii nu lasa lumina sa mai atinga pamantul.

Este ora 16:23 si soarele nu mai patrunde printre frunze. Ultima portiune a coborarii spre Valea Stojartului este mai abrupta si ajungem repede in namolul creat de atv-uri si motoarele offroad care strabat traseele.In 15 minute ajungem si in locul unde o sa innoptam, Complexul Turistic Casoaia.Doamna, foarte amabila, de acolo ne duce la Vila Canadiana, o cabanuta noua din lemn cu cinci paturi, incalzire si dus. Numa buna dupa o zi de traseu.Mancam o supa calda si pe la ora 20:30 ne punem sa dormim.Ne trezim dimineata pe la 8, ne spalam, mancam si o luam iar din loc sa vedem ce are de oferit zona. Urcam pe drumul forestier, marcaj triunghi galben, pe Valea Soimasului catre Creasta Principala. Un drum lin, incojurat de paduri galbene de toamna. Inaintam prin ploaia de frunze si ne bucuram de peisajul frumos.

La rascrucea a 2 drumuri facem dreapta, urmand tot Valea Soimasului si patrundem intr-o vale mai ingusta. Pantele sunt mai inclinate si fagii mai desi. Ploua si aici, cu frunze de toate nuantele.Mai mergem 30 min, deoarece este ora 14.25 si se face mai repede noapte, apoi ne intoarcem sa mancam si la ora 17 plecam acasa, la Arad. Surpinzatori Muntii Zarandului! Niste munti mici dar cu atatea peisaje incantatoare de oferit. Nu vei vedea stanci, nici abrupturi spectaculoase, varfuri ascutite sau grohotisuri primejdioase. Lacuri? Poate cateva balti ciudate, unele chiar misterioase si un pic infricosatoare.In schimb vei gasi, cat vezi cu ochii, paduri splendid. E raiul iubitorilor de paduri, peste tot unde te uiti vezi doar fagi, stejari, iar fagi, iar stejari si tot asa.

Va lasam pana data viitoare cand o sa va mai povestim pataniile noastre prin muntii Romaniei.

Vineri, 22 ianuarie 2016 - 17:33

rivas

prin pădurile de aramă ati văzut vreun animal sălbatic ?

Sâmbătă, 23 ianuarie 2016 - 18:57

danielw

Doar cativa pe ATV-uri Carpati.org.