August 2019

Septembrie 2019

Varful Piule
Muntii Retezat

Piatra Craiului: Valcelul Cabanierului (urcare in creasta la sud de Umeri) (Muntii Piatra Craiului)

Acest jurnal cuprinde descrierea unui traseu alpin. Este obligatoriu ca cel putin o persoana din grup sa cunoasca bine masivul si tehnicile de alpinism. Materiale obligatorii : casca, semicoarda. Dificultatea traseului: 1 A. Timp de parcurgere: 2 ore (se mai adauga 3 ore pentru accesul din Plaiul Foii).

Acum 14 ani am aflat de ipotetica existenta a unui traseu de legatura intre poteca marcata de sub perete si creasta sudica. Walter Gutt in "Istoria pasiunii pentru munte"- Muntii Carpati nr. 1 scrie: "acest drum de acces a fost parcurs si descris de fostul cabanier de la cabana Negru Voda de mai multe ori. Este vorba de cabanierul Richard Hertz, alpinist si speolog. Drumul este cunoscut pe Valea Tamaselului, vale asezata in sudul traseului Umerii Pietrei Craiului ... era intentionat de Lolu (pentru a-l parcurge) in septembrie 1885".

Discutam deci de un traseu cunoscut si folosit acum mai bine de 125 de ani, descris de mai multe ori. Ce poate fi mai simplu ?

Cei pe care i-am intrebat, oameni care merg de multi ani prin abrupt, nu au confirmat existenta lui. Valea Tamasel, vazuta din poteca de sub perete, e intrerupta de saritori mari si inconjurata de pereti cel putin verticali. In trecerile mele prin zona Umerilor am cautat sa observ de sus o posibilitate de inaintare la sud de umeri, dar peretii intrerup parcursul Braului de Jos si nu am vazut alte cai de acces.

Pentru ca nimeni nu parea sa stie ceva, m-am gandit ca totul ar putea fi o poveste ca multe altele iar traseul nu exista. Dar daca totusi ... ?

In primavara, impreuna cu Adi (rupi2003) am facut o plimbare in zona saua Tamasel - muchia Tamasului. Ninsese relativ putin cu cateva zile in urma, zapada se topise pe fetele insorite dar se adunase pe vai. A fost o ocazie perfecta sa analizam bazinul vaii Tamasel pentru ca zapada continua arata caile posibile pentru accesul in abrupt.

Vedere generala cu Valea Tamasel in centru

Marim pentru detalii.

Firul principal pleaca din stanga urcand usor spre dreapta. Parcursul este intrerupt de numeroase saritori, unele surplombate, si sfarseste in perete.

Tot in stanga, la mijlocul distantei dintre padure si creasta, distingem un palc masiv de jnepeni strabatuti de Braul de Mijloc. Deasupra jnepenisului e o poiana mare, ce continua cu un scoc larg pana sub linia crestei. Urcusul de la palcul de jnepeni pana in creasta este facil.

Surpriza placuta apare in centru. Din padure pleaca vertical un valcel cu scoc larg si inzapezit, ce sfarseste sub un dinte. In spatele dintelui se strecoara ascendent spre stanga un valcel subtire. Marim din nou zona dintelui.

Mai sus albia valcelului se lateste. La stanga este un nou scoc cu zapada, nu stim daca are legatura cu cel urmat pana acum. Vizualizam scocul cel nou:

E sigur ca iese la jnepeni. Iar de acolo nu mai sunt probleme pana in creasta. Mai ramane sa vedem continuitatea dintre valcele. Asa ca mai avem doar ... de asteptat vara, pentru a putea cerceta locurile.

August, 4 luni mai tarziu. Eu si Adi mergem spre zona vazuta in primavara. Dupa ce trecem de saua Tamasel, in scurt timp oprim pentru echipare pe un varf cu vegetatie aflat pe dreapta potecii.

Cu putin inainte de a ajunge aici am traversat, pe poteca marcata, firul valcelului vizat pentru urcare. Nu e foarte imbietor si nu seamana a poteca.

In timp ce ne echipam admiram bazinul vaii Tamasel. De aici nu sunt vizibile caile de acces, arata altfel decat din muchia Tamasului. Este rece si vantul sufla puternic, asa ca punem pe noi tot ce gasim in rucsaci.

Plecam spre nord o distanta scurta si incepem sa urcam o fata de iarba si stanca. Ne indreptam spre o zona cu stanca rosiatica. Aici facem la dreapta si intram cativa metri prin padure, pana sub perete.

In stanga e un mic scoc . Il traversam si continuam pe un brau frumos, tot la stanga, pana in firul valcelului pe care vom urca. Am ocolit in acest fel pasajele de la intrare, vizibile din poteca marcata.

Suntem in valcel. Saritori placute, pereti framantati si mici prispe de iarba cu flori de colt. Urcam spre un perete cu stanca neagra in partea superioara, loc in care firul se orienteaza la stanga. Sub noi este un ac semet iar pe stanga o mica fereastra interesanta.

Urmeaza o saritoare, apoi o fata de iarba domoala pe care urcam spre un amfiteatru de piatra. In centrul acestuia o formatiune seamana cu doua urechi de iepure. Spre dreapta pleaca o prispa ingusta si aninata, e Braul de Jos ce a fost intrerupt intre Umeri si acest punct. Continuarea lui dupa muchia vizibila e tot aninata, dar pentru scurt timp prispa se lateste.

Am ajuns intr-o zona cu tancuri si mici creste spectaculoase, pare a fi un Amfiteatru al Acelor. Admiram ineditul formelor de calcar.

Spre nord zarim prispa lata a Braului de Jos in saua Umerilor. Parcursul acestuia e intrerupt de firul Tamasului, care rupe spectaculos impiedicand inaintarea.

Traseul continua la capatul fetei de iarba pe care am urcat, inainte de a traversa in Amfiteatrul Acelor. Ne orientam la dreapta pe un valcel ce vine dintre pereti. Urmeaza o catarare scurta si apoi cativa zeci de metri pe sub peretele din dreapta, prin talvegul valcelului.

Ajunsi la nivelul unui palc de jnepeni (dreapta), vedem momaia din Braul de Mijloc. Traseul acestuia continua spre sud printr-o falie si o sea larga. Sub noi valcelul pe care am urcat pare ca rupe putin mai jos si nu te imbie la coborare.

Ne orientam la stanga in urcare pe brau. Ajungem repede la un jnepenis pe care il traversam si iesim intr-o poiana larga. Suntem pe Braul de Mijloc, in spate se distinge saua din Umeri marcata cu momai (in apropierea "acoperisului de coliba").

In sus, deasupra locului unde ma aflu, poiana continua lin. Se vad umarul de sus si Braul de Sus, la baza acestuia.

Din acest punct continuarea traseului pana in creasta nu pune probleme. Se urca prin poiana pana la nivelul Braului de Sus, apoi pe afluentul nordic al Tamaselului (varianta de iesire descrisa si notata cu F in jurnalul Traseul Umerilor).

Ca o parere personala, Valcelul Cabanierului ofera un acces mai usor si mai scurt intre baza masivului si creasta comparativ cu celebrele Lanturi. Presupun ca s-a preferat marcarea Lanturilor si nu a acestui acces datorita pozitionarii mai bune. Desfasurandu-se la sud de Umeri, iesirea din Valcel obliga la continuarea spre N (La Om) sau S (saua Funduri) pe creasta, fara posibilitatea facila a continuarii direct spre E (Grind).

In privinta denumirii traseului, aceasta a fost propusa de Adi avand in vedere istoria locului. Daca cineva cunoaste alta / vechea denumire este rugat sa o comunice pentru a evita posibile confuzii.

Miercuri, 14 septembrie 2011 - 19:05

lutined

Multi "asi pe maneca" ai Mugurel !!
Interesant traseu ati parcurs, ca sa nu mai spun de tactica de abordare ...
Felicitari, la cat mai multe !!

Joi, 15 septembrie 2011 - 08:30

rivas

cum va spusei : aveti talent de explorator

Joi, 15 septembrie 2011 - 10:49

mugurel.ilie..

Multumesc. Ani de zile traseul a fost o provocare pentru mine,de aceea am facut o exceptie si m-am referit la istoria parcurgerii lui. Jurnalele pe care le postez incearca sa ofere informatie inedita si utila unei categorii restranse de cititori, ma bucur cand aceasta e folosita .

Joi, 15 septembrie 2011 - 11:30

mihai_fl

Felicitari pentru tura, jurnal si lui Adi pentru poze.
Iata ca ai deslusit si traseul asta care nu-ti dadea pace. Carpati.org
Arata foarte bine traseul in imaginile cu zapada.
Din pacate concediile noaste s-au potrivit ca prioada in ultimii ani si le facem in locuri diferite. :'(
La mai multe.

Joi, 15 septembrie 2011 - 15:31

baumwolle

Jurnalele astea, cât și contactul recent cu Brâul de Mijloc, îmi întăresc impresia că Westwand-ul este un veritabil labirint plin de cotloane și treceri mai mult sau mai puțin secrete, o lume deschisă doar pentru un club select...

Joi, 15 septembrie 2011 - 20:07

roze

am trecut in zig-zag, prin jurnal, de fapt uitandu-ma doar la poze. Crezand ca e o tura din aug. ac., fotografiile cu peticele de zapada din bazin, m-au surprins ..."opa, ceva nu e in regula!" Carpati.org bineinteles ca am reluat textul; capul in nisip pentru superficialitatea de la inceput (dar e si vina serviciilor - nu ne mai lasa timp de nimic Carpati.org )

Utile informatii si BRAVO pentru spiritul de explorator. si va asteptam cu jurnale noi dar mai ales cu noi propuenri de ture Carpati.org

Am impresia ca v-am si vazut,luni pe 8 august, dupa-amiaza (de la Ascutit, ne indreptam spre Turnu ca apoi sa coboram pe Padina Sindrilerie)i. Erati tot cu Rupi, cred....tot ce se poate Carpati.org Incerc sa va trimit fotografiile pe care vi le-am facut, de sus Carpati.org

Vineri, 16 septembrie 2011 - 07:10

mugurel.ilie..

florin: multumim. Cele 4 luni de asteptare au trecut greu, dar a iesit bine. Ca sa facem concediul impreuna nu vad o solutie, decat eventual sa merg eu la mare :-)) (prietenii stiu de ce).

@baumwolle: de acord cu prima parte, insa in privinta clubului select sper ca nu e asa. As spune mai degraba un grup restrans de oameni, ce cauta ineditul si frumusetea muntelui.

Selectia nu consider normal sa fie facuta de accesul la informatie (cum se mai intampla acum), ci de capacitatile personale si dificultatea traseului. Adica de Munte. In caz contrar, "binevoitorii" ce detin informatia vor impune, sub diverse pretexte, "criterii personale de selectie" si atunci sigur devenim club "select" (adica alesi din marea multime chiar de el, Marele Conducator).

@roze: mai sunt ceva lucruri interesante din vara, asa ca jurnale vor mai fi. Pe 8 august am urcat valea Cioranga si ne-am invartit putin pe la Ascutit. Adi (rupi2003) a fost "de serviciu" in Crai in saptamana respectiva, am explorat impreuna. Asteptam pozele, multumim.

Vineri, 16 septembrie 2011 - 11:36

baumwolle

Mugurel, înțeleg punctul tău de vedere legat de "secretomanie", însă Muntele nu prea are ocazia să-i judece pe cei care-i calcă potecile din prisma eticii, din prisma mentalului fiecăruia...

Vineri, 16 septembrie 2011 - 12:53

mugurel.ilie..

Am o alta parere. Muntele supune corpul la oboseala si stres, favorizand aparitia erorilor. El judeca in acest fel, fizic si psihic (mental), pe cei ce vor sa-l strabata. Si o face foarte aspru uneori.

Muntele nu judeca din punct de vedere etic. Oamenii insa o fac, iar unii folosesc asta ca pretext pentru a conditiona accesul semenilor. La ce aspecte etice ar trebui sa ne referim : vicii, caracteristici sufletesti (ex: meschin, avar, orgolios, etc) sau faptul ca arunca hartii pe munte ? Un om care-si aduna hartiile, dar are un suflet mic si in viata de zi cu zi incalca frecvent regulile, are ce cauta pe munte ?

Nu cred in judecata facuta de unii pentru "a apara" muntele. Trebuie sa-l aparam cu educatie civica si aplicarea legilor (amendarea celor ce distrug sau fac mizerie), nu cu lipsa de informatie si conditionari "morale". Avem libertatea sa ne alegem coechipierii, dar nu si pe aceea de a interzice accesul altora pe munte. Oricat de morale si bine intentionate ar fi argumentele noastre.

Vineri, 16 septembrie 2011 - 14:16

Ai dreptate!

Vineri, 16 septembrie 2011 - 14:19

ciobu

Mugurel, daca legile s-ar aplica, am fi cu toții amendați că mergem prin locurile astea în mijlocul PNPC (vezi pcrai.ro). Educația civică se face, chiar aici destul de multă, dar intră în mentalul colectiv mai greu. Iar pe site nu sunt numai oameni cu un set de valori comune-membrii să zicem, sunt și mulți alții care nu au cont. Sunt destui ăia care sunt cărați pe trasee 'mișto' de către amici și visează să frigă parizeru la un foc de jneapăn în Poiana Închisă, lângă cort. Cel mai bun loc pentru educat e la fața locului, dar asta e mai dificil decât, să zicem, scrierea unui jurnal.
Da, nu are nimeni dreptul să interzică nimănui nimic, dar e o diferență mare între 'a nu interzice' și 'a încuraja'.
Jurnalele tale sunt foarte frumoase dar cred că ansamblul postărilor izvorăște din vechea și falsa cutumă că PC e muntele brașovenilor, Bucegiul al Bucureștenilor șamd. Practic, e o demitizare a Pietrei Craiului. Dar, după mine, astea-s parte a farmecului ei, labirintul și provocarea lui...noțiuni care se suspendă odată ce știi dinainte calea, în detalii.
Indivizii care se vor apuca să cutreiere muntele pe potecile ăstea, pot fi sau nu deprinși cu etica mersului pe munte, cu 'nu lăsa decât urma pașilor tăi'. Ideal, educația s-ar face prin ture organizate de cluburi sau persoane experimentate care să transmită celor pe care îi inițiază valorile ăstea, accesul în afara potecilor din parcuri să fie permis celor care dovedesc ca sunt și-au asumat aceste reguli fie prin apartenența la un club sau cu ghizi etc. (Bunăoară, ți-am povestit cum înjurau unii dintr-o tură organizată aici pe site pe cei care și-au 'permis' să le dea un sfat.) Așa se întâmplă în țări mai civilizate, din păcate la noi încă e haiducie iar în comunitățile de mergători pe munte apar tot timpul conflicte, multe dintre ele născocite din orgolii.
Eu sunt convins că ești bine intenționat dar deocamdată, cred eu, noi românii suntem încă departe, ne va mai lua ceva până ieșim din nepăsarea asta mioritică.