Decembrie 2019

Ianuarie 2020

Varful Furnica
Muntii Bucegi

Piatra Craiului: Firul secundar al Hornului Inchis (Muntii Piatra Craiului)

Acest jurnal cuprinde descrierea unui traseu alpin. Este obligatoriu ca cel putin o persoana din grup sa cunoasca bine masivul si tehnicile de alpinism. Materiale obligatorii : o semicoarda in cazul retragerii fortate din traseu. Dificultatea traseului: 1 B. Timp de parcurgere: 1 ora (se mai adauga circa 3 ore pentru accesul din Plaiul Foii). Datorita problemelor de orientare, traseul poate fi parcurs cu succes doar in conditii meteo favorabile.

Traseul este o legatura rapida si frumoasa intre Braul Cioranga si Varful Ascutit, fiind o alternativa a Braului Cioranga - ramura de sus.

Urcand pe Braul Cioranga, dupa ce treci de Valcelul cu Fereastra peretele din dreapta (est) se inaspreste iar putinele scocuri care il traverseaza (Canionul Cioranga, Valcelul Spalat si Hornul Inchis) ofera cai dificile de acces spre creasta.

De multa vreme imi facuse cu ochiul firul secundar al Hornului Inchis, parea un traseu facil dar nu stiam daca poate rezolva accesul pana la creasta. Mereu grabit la trecerea prin zona, vara asta am decis ca e momentul sa mergem acolo special pentru el. Echipa: Tudor si cu mine.

Plecam fara graba de la Plaiul Foii si la ora 12 suntem pe Braul Cioranga, admirand Hornul Inchis. Saritorile arata bine, insa locul e friabil si ceva mai sus un perete urias inchide accesul direct. In stanga lui urca poteca Braului Cioranga, pe care tocmai l-am parasit.

Asa ca ne concentram atentia spre firul secundar, scopul turei noastre. Trezit la o ora imposibila, Tudor se concentreaza mai greu ...

Incepem sa urcam. Cateva saritori placute, pentru incalzire, ascund vederii continuarea valcelului.

Panta se domoleste si trecem peste niste bolovani pravaliti in talveg.

Iesim intr-o sea inierbata, unde scocul nostru ia sfarsit. Vedem portiunea urcata pana aici si continuarea pe sub un perete, pana in bazinul Valcelului Spalat.

Stiind ca Valcelul Spalat e traseu de gradul 3, ne intrebam ce va urma. Se pare ca traseul (4 lungimi) se desfasoara chiar la confluenta valcelului cu Braul Cioranga, aici bazinul este deja larg si inaintam usor.

Ajunsi in talvegul larg al vaii, privim inapoi brana pe care am venit

Spre stanga (est), directie in care ne-am dori sa inaintam, un ceau urias inchide valea.

Spre dreapta accesul pare facil, dar aceasta directie nu e cea mai buna alegere. Decidem sa urcam pe fir si, daca se va inchide, vom merge spre dreapta. Dupa cateva zeci de metri pe grohotisul instabil si inclinat ajungem la o frumoasa fereastra naturala, pe care Tudor o masoara.

Este un reper important si vizibil al traseului, ce trebuie retinut. O ocolim prin dreapta, mai urcam cativa zeci de metri si firul pare ca se inchide cu o mica saritoare.

Odata trecuta saritoarea, in stanga apare o prispa larga de iarba. Se strecoara pe deasupra ceaunului si merge in directia dorita, insotita de un hatas si momaile de rigoare.

Dupa scurt timp traversam o muchie si urcam putin pe un scoc inierbat. Peretele de piatra inchide accesul, dar poteca merge spre stanga si traverseaza foarte usor jnepenisul angajandu-se pe o branita ingusta.

Trecem o muchie si ajungem in scocul in care se iese din Hornul Inchis in ocolirea peretelui urias.

Hatasul continua pe sub perete si ajunge pe o fata larga cu iarba si jnepeni. In stanga, peste firul Hornului Inchis, se vad doua brane inierbate (pe cea de sus trece poteca Braului de Sus). Urcam usor panta nu foarte inclinata, marcata cu momai.

Dupa circa 150 m iesim in creasta chiar langa refugiu, nu inainte de a mai privi odata fata pe care am urcat.

A fost un traseu scurt dar placut, vom mai merge pe aici cand vom avea ocazia.

Luni, 22 august 2011 - 19:49

dan_marza

Foarte interesant! Am fost si eu pe vremuri pe acolo. Am urcat initial ca si voi, pe valcelul din fotografii, dar cand s-a terminat acesta, m-ati pierdut pe drum... Parca am prins o muchie pe stanga, pe unde am urcat apoi din brana in brana pana la iesirea din traseul Valcelului principal al Hornului Inchis (iesirea din „ceaun” ). Nu-mi mai amintesc amanunte. Oricum, ati relevat faptul ca Valcelul Spalat in portiunea superioara e primitor si te conduce usor catre Braul de Sus si Varful Ascutit.
Felicitari !

Bravo !

Miercuri, 24 august 2011 - 14:05

mihaelat

Este un traseu frumos si prea putin umblat. Am urmat jurnalul pas cu pas si am iesit la liman, nu inainte de a da peste un ciopor de capre negre care haladuiau prin zona. Multumesc Mugur!