August 2019

Septembrie 2019

Stanca Franz Josef
Muntii Bucegi

Parang : incursiune solitara (part.1 - 2007) (Muntii Parang)

Traseu:

Petrosani - Rusu - IEFS - Carja(2405) - Gemanarea(2426) - Parangul Mare(2519) - Saua Gruiu - Gruiu(2345) - Paclesa(2335) - Saua Gheresu - Saua Piatra Taiata - Setea Mica(2278) - Setea Mare(2365) - Saua Plescoaia - Mt.Mohorul - Iezer(2157) - Pasul Urdele - TransAlpina(DN67C) - Statiunea Ranca - Oras Novaci.

Marcaj: BR pana la statiunea Ranca.

26 iunie : Tg. Jiu - Petrosani 54km (autocar Normandia, 8 lei)

Ajung in Petrosani pe la 13:00 si plec spre Rusu pe jos (microbuze nu sunt, doar taxiuri: 40-50 lei cursa, depinde cum negociati), mirand unii oameni intalniti:

- No!... apoi unde meri asa incarcat?

- La Rusu... si mai sus... pe Parang...

- Pe jos?

- Da!

- Ioooi!!... apoi scuza-ma, dar nu esti normal...( : )

Dupa 4-5 km un jeep autohton binevoieste sa ma duca pana la telescaun... contra cost, bineinteles. Ajung totusi prea tarziu, fiindca la 15:30 telescaunul isi incheie activitatea pe ziua repsectiva.

Nu-i nimic, imi zic... urc pe jos.

Pe la 17:00 sunt sus la IEFS si campez.

Se anunta vreme urata:

Noaptea tuna si fulgera, ploaie torentiala... dar cortul face fata cu brio.

27 iunie:plec de la IEFS pe la 10 (cam lenes, nu-i asa?) si admir valea Jiului. Ceva nori, dar nimic inspaimantator.

Pauza pe traseu...

Marcajul e bun (BR pana la TransAlpina), chiar foarte bun. N-am avut probleme.

Refugiul Carja in partea dreapta jos,iar in departare Vf.Parangul Mic 2074 m.

In jurul orei 12:00 ajung pe Parangul Mare (2519m), al cincilea varf din Romania. Pauza de un:

...si de admirat...

Lacurile Mandra,Rosiile si Lung.

Polonezul ce l-am intalnit pe varf. Mai jos in saua Gruiului am cunoscut-o si pe sotia lui.

Mai jos, in saua Gruiului, mai incerc o poza cu lacurile Rosiile si Lung...

Poteca urca pe varful Gruiu (2345m).

Urcarea pe Gruiu e a doua portiune mai grea din traseu, dupa urcarea pe Carja... dar ingrijorarea mea era in alta parte: H2O! Cei 2 litri de apa erau pe terminate si nu gaseam niciun izvor... doar sa cobor la lacuri...

Peisajele ma fac sa uit de sete:

Saua Gheresu:

Lacul Galcescu(Calcescu)

Intre Setea Mare si Mohorul (2337 m.) se intinde un frumos platou... de aici, desi nu sunt indicatoare sau marcaje, coborarea la Galcescu pune probleme doar pe vreme nefavorabila.

N-am coborat la lac, mi-am continuat drumul uitandu-ma ingrijorat la sticla cu apa: mai erau cateva inghitituri. Speram sa gasesc vren izvor pana la Ranca, dar n-a fost sa fie.

Un curcubeu ma intampina:

Dupa Mt.Mohorul (2337 m.) mai am un mic urcus pe Iezer (2157 m.), si apoi, drumul spre statiunea Ranca il fac pe TransAlpina(DN 67C),aproximativ 7-8 km.

In departare se vede si statiunea Ranca (1600m alt.).

O statiune in dezvoltare, dar sincer, mie nu-mi place deloc. Multe constructii de prost gust... o dezordine totala... In jurul orei 22 ajung in statiune, dar imi piere cheful de a innopta aici.

Maresc ritmul si pe la 23:30 ajung la releu (partea dreapta-sus) unde pun cortul.

28 iunie: ma trezesc pe la 9, un mic dejun si impachetez totul. Cobor spre Novaci.

Pe drum nu fac semn nici unei masini... bineinteles, nu se sinchiseste nimeni sa ma intrebe de sanatate.

Drumul Novaci-Ranca(12 km):

Spre Novaci, intalnesc doi "paznici".

Sfarsit de tura in orasul Novaci. De aici iau microbuzul (8 lei) pana la Tg-Jiu.

Va urma...

Sâmbătă, 30 mai 2009 - 15:11

maria

Frumoasa tura, frumoase peisaje si poze! Felicitari! Carpati.org

Joi, 31 iulie 2008 - 12:20

mihaiburo

Foarte frumos ! Si singur ...
Ai scris: "Marcajul e bun,chiar foarte bun.N-am avut probleme." Ar fi fost util, cel putin pt mine, daca ai fi descris si marcajul acolo unde este cazul, gen BR etc.
Frumos ai incheiat fotografiile cu cei doi "paznici" Carpati.org

Joi, 31 iulie 2008 - 13:02

veteranul1

O tura dificila in special datorita lungimii, dar cu mari satisfactii peisagistice. Putini fac traseul spre Ranca. Cred ca pe aceasta parte a traseului nu te-ai intalnit cu nimeni. Parangul ramane un munte pentru iubitorii de drumetii si de liniste. Continua!

Joi, 31 iulie 2008 - 14:30

patriot

tare fain..
si pana la urma de unde ai facut rost de apa ??

Joi, 31 iulie 2008 - 15:30

eaglefree

Pt. mihaiburo : asa este,n-am detaliat.Poi,marcajul specific de creasta,adica dunga rosie pe fond alb (sau banda rosie).Acest marcaj l-am avut pana la TransAlpina.Coborarea la lacuri nu este marcata...cel putin eu n-am vazut niciun marcaj....sau sageata.

Pt.veteranul1 : intr-adevar,Parangul este mai putin frecventat fata de alti muntii care au varfuri de peste 2500 metri.In ziua respectiva,in afara de cei doi polonezi,n-am mai intalnit pe nimeni.Solitudine aproape perfecta.Si da,am continuat...ieri seara am coborat din partea a doua din tura solitara.Urmeaza in 2-3 zile jurnalul.

Pt.patriot : da,am facut rost de apa..dar la Ranca.Am tras o zi intreaga de 2 l.Puteam sa cobor la lacuri sa ma alimentez,dar vroiam sa ajung in seara repsectiva la Ranca.Cel putin eu,nu stiu de niciun izvor in zona de creasta.

Joi, 31 iulie 2008 - 15:48

Offf!
Scuze Maria...saru'mana Carpati.org

Joi, 31 iulie 2008 - 15:49

oleg

O ,,hoinareală" pe cinste! Foarte frumoase locuri, unde piciorul omului, se pare, calcă destul de rar, lucru ce le conferă o notă de sălbăticie și un farmec extraordinar. O zonă ferită de mizeriile lumii ,,civilizate".
Felicitări!!! (aștept urmarea).

Joi, 31 iulie 2008 - 16:40

miparv

Nota 10. Cred ca la poza nr. 19 ai vrut sa spui "2 curcubee ma intampina" in loc de "Un curcubeu ma intampina". Caracteristic la 2 curcubee sunt culorile inversate la unul fata de celalalt.

Joi, 31 iulie 2008 - 17:50

maria

Nu-i nimic, Eli. Sa cresti mare, dar mai ales inventaru' sa se mareasca! Just waiting for the next part... Carpati.org

Joi, 31 iulie 2008 - 18:23

geo_graful

Frumoase locuri. N-am fost niciodata, dar din imagini si din ce povestesti imi dau seama de valoarea lor. Sper sa pot ajunge si eu curand.

Joi, 31 iulie 2008 - 22:32

radmar

Foarte reusita! Mie mi-a placut Carpati.org

Joi, 31 iulie 2008 - 23:13

mastroiani

Super faina tura / frumos curcubeu.Sa auzim de bine.

Vineri, 1 august 2008 - 09:13

leasing

singur , tu doar cu tine prin munti..tu cu gandurile tale..si urci , si urci si n-ai mai vrea sa te opresti..

Vineri, 1 august 2008 - 11:25

aaron21

Chiar mi-a placut fff mult ! Este al doilea jurnal care il citesc de la tine si sunt fff frumoase ! Felictari!

Vineri, 1 august 2008 - 12:01

alexus

Peisaje superbe, dar totusi, singur ... ?
Felicitari!

Sâmbătă, 2 august 2008 - 19:09

Nu singur...eu cu mine si cu Eli. Carpati.org
Da,singur-singurel.E si placut,dar si rau.Mai mult placut totusi.
Mersi...multam tutror.

Sâmbătă, 2 august 2008 - 21:53

varverica

Sambata am facut si noi o mica portiune a traseului (de pe Transalpina pana la Calcescu si inapoi). Am intalnit numai 4 persoane si 2 ciobani. Zona este superba si inca nu foarte umblata.

Din pacate la Ranca (situata intr-un loc absolut extraordinar) si la Obarsia Lotrului intalnesti tigania omniprezenta la noi... masini parcate in drum, manele, gratare, urlete si mult prost gust.

Miercuri, 6 august 2008 - 12:33

eaglefree

Asa e Gabriela.Desi statiunea e amplasata intr-un loc de vis,atit oamenii cat si constructiile lasa mult de dorit.De aceea,nici nu prea frecventez aceasta statiune desi este singura (de fapt sunt doua,dar Sacelu e altceva)din judetul Gorj.