Octombrie 2017

Noiembrie 2017

Varful Pietrele Albe
Muntii Cernei-Mehedinti

O ciclotură prin Șesuri înalte: Munții Plopișului (Șes) și Munții Meseșului (Muntii Meses)

Mereu am gândit că munții de până la 1000-1500 m înălțime, care se întind pe o suprafață mare și au multe drumuri forestiere, se pretează foarte bine la o excursie pe bicicletă. În avântul meu de a cunoaște toate masivele din România, am rezervat câțiva munți pentru acest gen de parcurgere: Aninei, Poiana Ruscă, Bihorului, Pădurea Craiului, Gilăului, Almăjului. Ai nevoie doar de o bicicletă funcțională, cu picior de sprijin și “portbagaj”; samarele nu sunt obligatorii. Nici cortul nu e obligatoriu. De fapt, dacă ai ceva experiență și studiezi de acasă foarte bine harta și prognoza meteo, și mai umbli și singur, ai putea croi un plan minimalist surprinzător. Pentru vara 2017, m-am gândit la Șes și Meseș, cu altitudine maximă de 996 m.

Deoarece trenul Timișoara-Cluj Napoca ajunge în zona Bratca-Huedin după ora 21, cea mai bună perioadă e cea din preajma solstițiului, cu zi cât mai lungă. Și dacă mai ai și lună plină!... Eu cobor pe la 21:30 în halta Piatra Craiului, și de acolo mai am câțiva kilometri pe șosea cu pantă mare până ajung în Pasul Piatra Craiului (582 m) – poarta mea de intrare în Munții Plopișului. De acolo, mă înscriu pe drumul forestier spre vârful Merișorului (882 m), și treaba mea urgentă este să găsesc un loc de cort cât mai bun, dar aflat la distanță de șoseaua gălăgioasă. Și am avut o noapte frumoasă, cu stele multe și aromă de cimbrișor!

A doua zi ajung și la Mănăstirea Sfântul Ioan Iacob Hozevitul. Aici mă așez un pic, e un loc unde te gândești să-ți mai rânduiești agitata viață. Reflectez cât de serioși au fost acești sfinți, ce caractere integre! Iată unul din motivele serioase pentru care drumețesc singur: îmi stabilesc eu valorile și reperele, fără să deranjez pe nimeni. Și mă acordez cu ritmul meu interior, nu le permit să mă tulbure. Nu sunt iobag, sînt om liber. Mă regăsesc.

Mai departe, drumul trece prin pădure, dar are și locuri deschise unde apar casele vechi, tradiționale. Apoi intersectez asfaltul care coboară în Tusa. După 500 m, opresc și cercetez versantul din dreapta. O mulțime de frăguțe îmi blochează calea înapoi spre bicicletă, și nu le pot ignora! Urmează prânzul la primus, apoi prind forestierul spre est, dorind să dau în Culmea Barcului – Dealul Mare.

La un moment dat, în arealul Ponor, ratez drumul corect (sau nu?) și sunt sfătuit să cobor în cătunul din partea mea stângă. E un talmeș-balmeș, pentru că există multe cătune și niște trasee marcate în teren, dar pe care harta mea Sălajul și Munții Meseș 1:75 000 nu le vede. Dar arealul Ponor merită vizitat, are un traseu tematic pentru niște lucruri deosebite. După vreo 2 ore ajung la Vânători și urc pe Poicu; urmăresc să găsesc loc de campare în pădure, pentru a nu avea cortul umed de la condens a doua zi dimineață.

După o noapte liniștită, continui urcarea până la Cătun Poicu, apoi cobor la Buciumi, unde mă hotărăsc să rămân, deoarece sunt 2 obiective de vizitat: castrul roman din sat și cascada Șibot, aflată la capătul unui drum rău de 6 km. Amenajarea acestui castru s-a făcut prin proiect european: arată foarte bine, dar există și cel puțin 1 element stupid – o scară rulantă, pentru vreo 30 m pe verticală, care nici nu e funcțională! Dar merită să-l vedeți, și, dacă aveți timp, să vă documentați în prealabil.

Încalec a treia zi pe la 10, cu cascadele Treznea drept țintă, iar apoi, ca să o scurtez, trebuie să găsesc o cale de a urca în culmea Meseșului, să dau în Drumul Romanilor. Toate astea au marcaj, pe hartă: CA, respectiv BA. Pe drumul de pământ de pe valea Treznea, însă, întâlnesc un țigan de treabă care îmi explică drumurile și cum să ajung eu cât mai repede la europeanul 81. Merg eu conform indicațiilor, și lucrurile se confirmă.

Ca specific, pe toate văile astea, apa iese din vad și se scurge pe drum. Sunt nevoit să trec cu bicicleta prin apă de multe ori, dar asta mai adaugă aromă la acest parcurs.

Văd și cascadele, și sunt frumoase, deși firul de apă e (foarte) subțire. Zona respectivă a fost amenajată cu balustrade de lemn și trepte de pământ, deși marcajul până la ele este sporadic, sub formă de foi A4 plastifiate.

Mă întorc în firul principal al văii și de acolo, conform informațiilor primite, prind un forestier până în culme. Dar aici apare eroarea! Și ar fi fost atât de ușor de observat direcția, dacă aș fi cercetat harta cu atenție. Așadar, o iau la dreapta, în loc să merg pe culme în stânga. Și după 20 minute, ajung jos în aceeași vale pe care am părăsit-o, dar mai în avale. Hei... dom’ profesor, dom’ profesor. Și ce ziceai că ești, geograf?! Demult n-am mai rătăcit-o în halul ăsta; e o greșeală penibilă, care mă coboară mult în “clasament”. Îmi rămâne să cobor în Treznea și să iau cu asalt șoseaua până intersectez E81 în zona Popasul Romanilor, iar mai departe direct peste culme, pe Drumul Romanilor (marcaj BR) până la Moigrad. Totuși, primesc și câte un cadou frumos care mă pune iar pe gânduri...

/Savi/picture_056.jpgDupă un mare efort, ajung și pe Drumul Romanilor, care chiar a fost al romanilor. Este un traseu tematic foarte fain, cu câteva panouri explicative pe parcurs. Foarte bine marcat. Vezi și ruinele (=locul) a 2 sau 3 turnuri romane de supraveghere. Și acest drum marcat duce până în gardul de împrejmuire al celui mai mare sit arheologic din țară: Porolissum. Și tocmai asta e problema: te duce până în gard, nu până la intrare. Și stai ca prostu’ și te gândești cum să treci prin boscheți țepoși, bine închegați, că să ajungi la poarta castrului! Pentru că aici s-a făcut o farsă cu marcajul ăsta!

Porolissum a fost o așezare romană foarte importantă pentru teritoriul Daciei, iar restaurarea acesteia a fost executată profesionist. Te invit să o vizitezi! Se află la cățiva km de Zalău și are asfalt foarte bun care duce până la intrarea în sit.

Seara era cam nerăbdătoare, iar soarele făcea semne că e obosit. Dintr-o dată, realizez că și eu sunt un pic “rupt” după o zi zbuciumată. Și încă nu mi-am găsit locul de înnoptare... Cobor panta abruptă și tot frânez, căutând din ochi un loc. Văd ceva fezabil, și iau legătura cu proprietarul, care, amabil, îmi dă acceptul. Repede îmi car tot arsenalul, plus 2 l de apă căpătați de la fântână. Seara asta o să iasă un mic festin : scot la bătaie tot ce am mai bun în desagă. Inclusiv un ou. Aaaa, am uitat să-ți spun că, uneori, car 2 ouă crude în rucsac, pentru supe, paste sau pentru ... băut. Da, numai că de data asta am sărit (cu) calul rău de tot: crezi tu că o mai rămas ceva întreg dintr-un ou nefiert, care a fost săltat și izbit într-un borcan de plastic prin toate gropile Meseșului ?! Dar dacă totuși..., ... atunci va fi o performanță care mă mai ridică în “clasament”, după dez-orientarea de pe valea Treznea. Imaginea se mai retușează.😃

A cincea zi încalec mai repede, înainte de 9, pentru că filmul va fi lung. Vreau să văd Grădina Zmeilor de la Gâlgău Almașului și să ajung seara la Huedin, unde să îmi cumpăr bilet pentru a doua zi și să-mi găsesc o formă de ... staționare peste noapte. La Creaca, însă, am descălecat pentru a vizita muzeul satului și biserica de lemn monument istoric. Oameni amabili, locuri foarte frumoase. Apoi, mă prinde o aversă puternică, dar, fiind într-un sat, găsesc într-o secundă adăpost la un magazin, pe o terasă, sub o mare copertină. Am timp să și mănânc, să și studiez harta, să și meditez... Când se oprește, după vreo oră, nu-mi vine să cred că mai există vreme bună de pedalat! Bineînțeles că există, a fost doar o ploaie de vară, așa că repede se instalează un soare arzător.

Până la Grădina Zmeilor e un asfalt care urcă din sat 1 km. La intrare, găsești un loc de reprezentații în aer liber, dar și un foișor unde se poate sta. Apa ți-o aduci din sat. Traseul este bine marcat și deosebit de pitoresc, un gen de peisaj atipic pentru România. O potecă urcă pe versant, printre formațiuni expresive de gresie, apoi coboară printre turnurile pe care le-ai admirat de sus. Ca să te bucuri, ar trebui să petreci o oră.

Mă înscriu din nou pe ruta spre Huedin. Pe drum, opresc la un magazin-bar pentru a mânca și a-mi reîncărca celularul. Dar și pentru a cunoaște un om al locului, pentru a înțelege mai bine zona. Nu-mi povesti, te rog, că ai fost la munte fără să vorbești cu oamenii locului – acela-i maraton sec, nu excursie de cunoaștere! Pe parcurs mai fac opriri, mă mai ascund de zăpușeală sub frunza codrului și mai pe seară intru cât mai discret în Huedin. Aici nu vreau să atrag atenția. Cer info despre siguranța zonei, îmi cumpăr biletul pentru Timișoara și niște resurse, apoi ochesc un loc ... sub cerul liber. M-am făcut atât de greu vizibil, încât după vreo oră de stat, o vulpe amețită trece la vreo 10 m de mine și mă reperează abia după mai multe secunde. Se sperie brusc de situație și o rupe la fugă! Locul ăsta mi-a oferit încă un prilej de observare a naturii! Din nou o noapte frumoasă, cu multe stele! Cu o încheiere pitorească a unei incursiuni într-o zonă plină de o frumusețe și personalitate românească!

PS. ‘Șai că-ți stă mintea la oul ‘cela? Era întreg!!!

Sâmbătă, 29 iulie 2017 - 11:03
Afisari: 569

adriannegoita
adriannegoit..

Discreția cu care ai intrat în Huedin se datorează celor 1057 cetățeni de o anumită etnie, numărați la recensământul din 2011? https://ro.wikipedia.org/wiki/Huedin#Structur.C4.83_confesional.C
4.83

Marți, 1 august 2017 - 11:52

zentai

Ce poți să mai zici?! Carpati.org Foarte mișto!
Felicitări!

Doar ca o simplă curiozitate, oglinda aceea de pe partea stângă chiar folosește? Eu am avut mereu ezitări, socotind că mă poate agăța vreun vesel care nu a apreciat corect distanța!

Marți, 1 august 2017 - 12:31

vlads

Oglinda a devenit obligatorie pt. mine, mă scuteste de accidente. La fel și discreția în anumite zone mai "colorate"...

Marți, 1 august 2017 - 17:11

vlads

Nu ocolesc oamenii, ei sint foarte interesanți. Ocolesc anumite comportamente. Și asta tot din vina mea, pt că nu știu să le fac față.

Marți, 1 august 2017 - 17:14

zentai

Păi, dacă ocolești oamenii, ocolești și comportamentele lor. Carpati.org

Și eu sunt iubitor de țigani și de comportamentele lor dar iau în calcul să fac față situației, astfel că am mereu, la trusa medicală, că poate mă întâlnesc cu ei și li se face rău, ba un spray de încremenit mirosul, ba un baston telescopic pentru ascultat la tâmplă, ba unul cu șocuri electrice, în caz de stop cardiac. Într-o vreme aveam și-o tonfa în cărți dar aia era pentru deliciul meu estetic, să-mi țină de umbră în caz că se abate asupra mea vreun par!

Am avut prieteni care au trebuit să se dea jos de pe biclă și să acorde primul ajutor la vreo șleatcă de țigani avidă de tratament! Dacă ești hotărât, li se face rău repede de tot! Dar e, totuși, de evitat căci nu știi niciodată ce efecte are tratamentul dacă nu ești un vraci constant! Carpati.org

Oricum, nu-ți strica cheful! Carpati.org

Vineri, 4 august 2017 - 09:08

mihaispr

Frumoasa incursiunea ta ! Felicitari !

Si eu am fost prin aceste zone mai putin cascadele Treznea si Muntii Ses-Plopis de Rusalii 2017.

Recomand si Vf.Magura Priei 996m cel mai inalt din Meses.

Am un jurnal in acest sens si am creat si un mic blog pentru doritorii de obiective din Muntii Meses (ai putin cunoscuti si promovati).

muntilor_meses/3486/

Sper sa ajute !

Mihai

Joi, 14 septembrie 2017 - 01:38

mihaispr

Pentru cei care doresc sa descopere si alte obiective (la unele nici eu nu am fost vezi cele din zona zalaului - vf.Magurita - valea Ortelec) dar si altele puteti consulta blogul de aici:

Prea putine informatii despre acesti munti minunati ai jud.Salaj fapt ce m-a facut sa creez un blog.

Am zis daca tot e vacanta de Rusalii prelungita in 2017 sa ma duc mai departe, in munti mai putin umblati si cunoscuti si sa ii promovez.