De actualitate

Varful Vitos
Muntii Hasmas

Khan Tengri cu bicicleta

Muntii Retezat: Judele, Slaveiul si Lacul Zanoaga (Muntii Retezat)

O noua zi incredibil de senina, o noua zi de Retezat. Ieri facusem un traseu destul de lung. Astazi convenisem cu Ramona sa mergem intr-o tura mai lejera , mai scurta, cu pauze lungi si dese. Hotarim ca astazi sa urcam pina peVirful Judele(2398m).

Zis si facut. Ne luam provizii suficiente de apa, ceva mincare si plecam la drum. Astazi mergem pe marcajul punct rosu care merge catre Lacul Zanoaga. Suntem ca de obicei primii pe traseu si ne bucuram de liniste.

Lacul Ana

La inceput mergem pe curba de nivel, aproape de lacurile Viorica si Florica. In preajma potecii tot auzim strigatele marmotelor si avem si norocul sa si vedem citeva. Prima pauza o facem linga Lacul Florica, inainte de a incepe o portiune mai abrupta catre Taul Agatat.Urc destul de repede, Ramona a ramas in urma. In fata mea e impresionantul perete al Judelui. Ma pun la umbra unei stinci si privesc Judele. La un moment dat detectez miscare si numar trei capre negre.

Lacul Viorica si Muntele Slaveiu

Acestea se misca ireal prin locuri inguste, fac uneori sarituri ce iti taie respiratia. Vine si Ramona. Ii fac semn sa faca liniste si o invit linga mine. Minute in sir admiram acest dans al caprelor negre care intr-un final aveau sa diapara prin apropierea Portitei Bucurei, in Rezervatia Gemenele.

Virful Judele

Ajungem pe malul Taului Agatat de unde facem si plinul. Evident cu apa. Nu stim cum se prezinta traseul in continuare ca nici unul dintre noi nu a urcat mai sus de acest loc.

De pe un dimb urmarim salba de lacuri din aceasta caldare a Bucurei. Spectacolul e minunat, din locul asta se vad multe. Numaram si identificam.

In prim-plan, Virful Judele. In stinga, Virful Retezat. In dreapta Virful Peleaga.

De aici urmeaza o parte mai abrupta care intr-un final ne va duce in Saua Judele.  Se urca destul de tare in prima parte, cind pe pamant, cind pe bolovani.  Apoi vine o parte mai lina. In dreapta e hau destul de mare, portiunile cu pamant sunt mai alunecoase. De aceea cautam sa mergem pe stinca sau pe iarba. Iata-ne si in Saua Judele. Ce repede am ajuns!In Saua Judele se afla un stilp iar sageata indicatoare, cum bine le sade multor sageti din Retezat, este pe jos si arata ca vai de capul ei..Va spun asata ca sa stiti unde nu se duc banii pe care ii platiti cind intrati in Parcul National.

Dupa citeva minute apare un tip.

-    Uite ca ne intilnim iara! ne zice. V-am vazut si ieri pe Bucura. Nu te supara, cumva te cheama Bogdan?

-    Da.

-    Bogdan Balaban?

Baticul meu rosu incepe sa fie din ce in ce mai cunoscut. Si  uite asa descoperim ca in urma cu ceva timp corespondasem prin email pe tema Cheilor Paraului Alb din Zaganu. Il cheama Florin Floricioiu, este constantean aciuat pe la Bucuresti si a venit in Retezat cu sotia lui, Tina, care insa a ramas astazi la Bucura.

Mai apar doi tipi: un canadian insotit de un localnic. Canadianul vrea sa sa ajunga in Saua Retezatului si apoi la Cabana Pietrele. Stau si port o lunga discutie cu el. Intre timp Florin si insotitorul canadianului pleaca spre Vf. Judele.Ce patise canadianul:Cumparase o harta proasta care il indruma pe un marcaj banda galbena. Doar ca pe harta banda galbena ducea in Saua Judele si abia apoi in Saua Retezatului si Pietrele. Insotitorul lui spunea ca se poate ajunge. Da, se poate, insa coborind Judele cu echipament de alpinism.

Scot harta mea, ii explic canadianului ca luat teapa, ii arat o scurtatura pe linga Taul Agatat care il scoate la Taul Portii la banda galbena pe care o cauta disperat. Tipul pare a fi mai aventurier din fire.  Ne spune ca mai ales romanii i-au vorbit de rau despre Romania insa el a fost placut impresionat de ceea ce a gasit aici si mai ales de oamenii care s-au aratat foarte prietenosi cu el si care l-au ajutat cind a avut nevoie.

-    Toata lumea mi-a spus ca daca o sa vin in Romania o sa fiu jefuit. Pina acuma nu m-a jefuit nimeni cu toate ca am vizitat doua orase( Arad si Timisoara ). In America de Sud este mult mai rau..Dupa escapada din Retezat planuieste sa mearga la Brasov, vrea sa vada Pelesul, Branul, eu il trimit si in Bucegi si mai ales in Piatra Craiului.Florin revine de pe virf. Ne spune ca trebuie sa urmam momaile de pietre si sa fim mai atenti la o saritoare. El urmeaza sa coboare la Lacul Zanoaga si apoi sa urce inapoi pe la Crucea Traznitului ca sa revina la Bucura pe un traseu nemarcat.Apare si insotitorul canadianului. Ne luam ramas bun.

Poteca spre Saua JudeleNoi plecam spre Virful Judele. La inceput se merge pe o creasta de bolovani relativ dreapta insa destul de ingusta. Unii bolovani se misca. Apoi revenim pe pamant. Mergem pe poteca si dam si de saritoare. Trecem cu atentie si iesim iara pe culme. Se vede si batul de pe virf, dar ca sa ajungem mai e nevoie sa coborim si sa apoi sa urcam citiva metri.

Suntem intr-o zona extrem de aeriana. Si in plus, culmea continua, e din ce in ce mai mai ingusta si mai accidentata. Mergem pina unde se poate. Tragem cu ochiul si in Rezervatia Gemenele unde se vad Taurile Iezilor,  Taul Gemenele si Taul Stirbului.

Revenim pe virf si ne bucuram de tot ceea ce vedem. Si avem ce vedea: o sumedenie de lacuri, Saua si Vf. Retezat, cele doua virfuri Bucura, Peleaga, Slaveiul. Ehee, ce frumos!

Taul Stirbu si Virful Retezat

Revenim in Saua Judele. Pe poteca se mai vad turisti care urca. Noi mergem catre Slavei pe primul virf. Nu e trecut pe harta. Aici despachetam si mincam ce mai avem si noi prin traista. Ramona sta apoi la o baie de soare eu ma duc sa mai fac poze inspre Vf. Slaveiu.

De la stinga la dreapta: Taul Portii, Taul Agatat, Lacul Florica, Lacul Viorica, Lacul Bucura, Lacul Lia, Lacul Ana. Tot de la sringa la dreapta: Virful Mare, Virful Peleaga, Virful Custura.Gasesc chiar si un marcaj vechi, punct galben, poteca destul de clara. In caldare se vad citeva tauri: Judele, Taul Ascuns, Taul Urit, Taul Rasucit. Incepe sa se vada si vestitul Lac Zanoaga. E prea frumos sa nu continui si ajung pina pe Virful Slaveiu. E panorama extraordinara si de aici, nu imi pare rau ca am urcat. MI-NU-NAT!

Taul Judele. In fundal Muntii Tarcu si GodeanuRevin la Ramona pe care o gasesc la locul ei dar care se cam supara pe mine cind afla ca am fost pina pe Slavei. Revenim iara in Saua Judele. Inca e devreme, mai sunt vreo 4 ore de lumina, asa ca ne hotarim sa mergem inspre Lacul Zanoaga. Nu ne propunem sa coborim pina la lac, ci sa il vedem de sus.

Incepem si coborim pe un grohotis urmand punctul rosu care pare proaspat vopsit. Si asa si e! Mergem pe un plai frumos, incepem sa vedem lacuri pe partea stinga. Din cind in cind mai urcam in creasta matematica din dorinta de a mai trage cu ochiul si prin rezervatia Gemenele. De data asta in caldarea din fata noastra este Taul Negru.

Ajungem in sfirsit intr-un loc de unde putem vedea Lacul Zanoaga, care este cel mai adinc lac glaciar din tara, 29 de metri.  Zona e superba, lacul e mult mai mare ca suprafata decit mi-l inchipuiam. Pe malul sau e permisa camparea insa nu se gasesc decite vreo doua corturi. La Bucura sunt lejer 40-50.

Vremea incepe sa se inchida, inspre Godeanu si Tarcu se vede ca ploua si incepe sa imi fie frica sa nu avem si noi parte de vreun dus asezonat cu efecte speciale. Altfel mergi cind stii cum e drumul , cind stii cam cit vei face. Dinspre Saua Judele coboara un grup pestrit, neechipat adecvat. Noi revenim in sa. Ne oprim pentru cite o gura de apa si o luam la vale. Suntem iarasi atenti si evitam zonele cu pamant. Cind aproape am terminat coborirea ne intilnim cu trei adolescenti. Ei sunt bine echipati insa fiecare are in dotare cite o sticla de votca. Din cauza asta sunt foarte stresati de faptul ca le-ar putea sparge de vreo stinca.

Taul Agatat si Portita Bucurei. In fundal, virful Bucura IAjungem destul de amuzati la Taul Agatat. Nu mai avem mult, practic mai e de coborit un grohotis iar de acolo drumul va fi relativ drept.

Cu toate ca nu ne propusesem o tura lunga terminam traseul de astazi cam dupa 8 ore. Maine e ultima zi pe care o vom petrece la inaltime..Iar poimanine urmeaza sa parasim Retezatul.

Mai multe poze aici:

Joi, 3 noiembrie 2011 - 15:33

siriso21

Frumos. Stii ca-s deja o cititoare fidela Carpati.org Intr-adevar la Zanoaga campeaza foarte putini turisti, insa merita macar o noapte petrecuta acolo. E o priveliste splendida atat la apus cat si la rasarit. Si chiar luni m-au impresionat niste poze dintr-o tura la Zanoaga din acest week-end. Este un lac magic. http://sserban.blogspot.com/

Joi, 3 noiembrie 2011 - 19:44

baltighost

E bine ca ai devenit o cititoare fidela Carpati.org

Am vazut si eu pozele din link-ul indicat de tine. Intr-adevar, imresionant.

Pe viitor mi-am propus sa fac tabara si la Zanoaga, ca e clar ca scapi de aglomeratie.

Vineri, 4 noiembrie 2011 - 08:52

jujea
Cort

Frumos! Anul asta nu am ajuns in Retezat, din pacate. Si am asa un dor...

Vineri, 4 noiembrie 2011 - 19:15

skantz

Felicitari pentru alegerea acestui traseu! Daca se poate, o mica corectura: in prima foto, e lacul Ana. Lia e cel mai de jos. Apoi mai e o poza cu Retezatul in plan indepartat. Lacul din acea poza este Stirbul. Ture si jurnale frumoase in continuare!

Sâmbătă, 5 noiembrie 2011 - 19:45

baltighost

jujea: Retezatul e tare frumos. Anul asta m-a ajutat foarte mult vremea. Am avut in anii trecuti citeva ture complet compromise de vreme. Acum mi-am luat revansa.

skantz: Multumesc pentru aprecieri si informatii. Am facut corecturile necesare.

Luni, 7 noiembrie 2011 - 08:21

turonian

Foarte frumos!

Luni, 7 noiembrie 2011 - 21:08

doina68

Am ajuns anul acesta in Retezat, am prins mare drag de acesta si l-am trecut astfel la categoria "Retezat, mon amour".

Cu siguranta ca voi reveni si, atunci, acest jurnal imi va calauzi pasii si spre trasee pe care nu am pasit inca.

Miercuri, 9 noiembrie 2011 - 09:09

The lyrics that count | ro | fr | es | it | de | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante | Getamovie.org | Searchromania.net
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com | Patentsmania.com | Getacd.es | Design