Octombrie 2019

Noiembrie 2019

Varful Santilia Mare
Muntii Leaota

Muntii Godeanu- Piatra Scarisoarei (Muntii Godeanu)

Stăm locului și privim fermecați la zarva Cernei ce alunecă plină de taină pe fundul de stâncă al cheilor, lustruit ca oglinda unui ghețuș. Cu putere mare dar fără grabă și lipsită de zburdălnicia ei de mai jos, spre Herculane. Suntem in Cheile Corcoaia. Cu numele de Corcoaia poporul a botezat impresionantele chei de calcar ale Cernei. Pasămite aici, zice legenda, în această încuietoare de piatră, așa de rău s-a înțepenit balaurul fugărit de Iovan-Iorgovan, de l-a putut ajunge voinicul din urmă și i-a tăiat capetele, unul cîte unul.

Mergem pe urma lui Iovan- Iorgovan și ajungem lângă lacul ce-i poarta numele, Iovan. Creat de om, lacul are o mărime impresionantă, mărginit de-o parte de plaiurile ce coboară din creasta Masivului Godeanu, de cealaltă parte de Munții Mehedinți și spre izvoarele Cernei închis de Ciucevele Cernei, Ciuceava Mare fiind cea care dă farmec acestui lac.

Ne dezlipim greu de aceste frumoase locuri unde revenim ori de câte ori avem ocazia și plecăm mai departe pe drumul ce urmează conturul lacului. La primul pod îl lăsam în dreapta și ținem pe un drum forestier ce cotește brusc în stânga. Suntem pe drumul ce ne va duce aproape de stâna din Bulz și apoi mai departe către ținta finală: Muntele Scărișoara. Drumul ne zdruncină bine de tot dar mașina rezistă eroic opintindu-se în locurile unde drumul cotește brusc, urcând în pante care ne dau ceva emoții dar cu toate astea ne oprim des pentru a privi frumusețea Pârâului Iovanu ce coboară vijelios spre lac dar și pentru a recunoaște locurile.

Nu suntem pentru prima dată aici însă locurile se schimbă de la un an la altul, grație tăierilor de păduri și nu vrem să rătăcim drumul așa cum am făcut-o mai demult, îndrumați greșit de un „ binevoitor” pădurar. Urcam, din ce în ce mai sus, trecem pe lângă ceva care odată era cabană a pădurarilor, acum o ruină, mergem când alene pe lângă firul apei când urcăm brusc în stânga sau dreapta. Locurile sunt de o frumusețe aparte, sălbăticia lor cunoscută de cei care se încumetă să umble pe aici, este atât de reală încât nu ne vine a crede ochilor, deși nu suntem la prima întâlnire cu Munții Godeanu. Se termină drumul și după ce ne adunăm cu toții, ne luăm rucsacii grei făcuți pentru două zile și intrăm in pădure. Mergem pe un drum de tractor ce urcă aspru în curbe când strânse, când largi lăsându-ne să privim uneori prin ferestre de verdeață către crestele ce ne așteptau parcă pe noi, când strânse, de ne scot din sărite.  Urcăm din greu ținând ochii mereu pe zarea ce se deschidea când spre Godeanu când spre Munții Mehedinți, zăriți printre ce a mai rămas din pădurile atât de răcoroase ale Godeanului. Ajungem după ceva urcuș la o poteca, folosita și azi de urmașii ciobanilor care au venit peste munți din imperiu, în Țara Românească acum mai bine de un secol și care au ridicat satele din Plaiul Cloșanilor, sate de ungureni.

Traseul nu este marcat, așa că nu vă încumetați prin aceste locuri înainte de a vă documenta bine și bateți în retragere când vă dați seama că nu știți unde sunteți. Nu este rușinos, ba dimpotrivă consider că este sănătos să știi când ești înfrânt de munte. Bravura și eroismul fără rost nu-și au locul aici.

Ajungem la stâna din Bulz și peisajul este de vis. Căldările glaciare ce mușcă din creasta care curge parcă în urcușuri când line când abrupte dau o aură aparte acestor locuri încărcate cu istorie. Prin aceste locuri trecea drumul sării de contrabandă ce făcea legătura între Imperiul Austro-Ungar și Țara Româneasca. Aici se ascundeau haiducii de poteră și aici îngropau ciobanii pe cei care mureau de moarte bună sau uciși de lupi, urși sau de semeni ai lor. Locul acela se numește ” La morminții fără cruce” și ajungi la el după ce treci peste Cracul Cu Sănune.

Mergem mai departe. Urcăm, urcăm și ajungem în Golul Bulzului unde peisajul se schimbă. În fața noastră stau Bisericile din Bulz. Stânci ruiniforme folosite în vechime ca loc de sacrificii, mai târziu aici se rugau ciobanii la Dumnezeu să le ocrotească turmele de mioare și pe cei de acasă, aici la umbra lor țineau chiar și cununii ori slujbă pentru cei morți care nu erau coborâți la casele lor din satele ungurenești ale Plaiului Cloșani, ci îngropați aici, in munți.

Privim în jurul nostru și într-un final, ochii se opresc acolo sus, pe Muntele Scărișoara. Deși acoperit de nori este impunător. Numit de ciobani Piatra Scărișoarei, de alții Vârful Bulzului, cu cei 2245 de m ai lui ne oferă priveliști nespus de frumoase către Gugu, Retezat și până departe spre Parâng. Iar în căldarea glaciară din parte de N-E găsim Lacul Scărișoara, care deși nu este mare ca suprafață, este deosebit de frumos și cu o apă limpede precum cristalul ,care se scurge peste un prag către pârâul Branul ajungând împreună in râul Lăpușnicul. Muntele Scărișoara se întinde la răsărit de Vârful Godeanu, fiind cuprins între Valea Branului, Valea Scărișoarei și izvoarele Vlăsiei. O platformă largă și înierbată îi nivelează creștetul, în partea nordică, circul glaciar Scurtele pătrunde în interiorul masivului, separând spre răsărit o creastă cu aspect de scară: Scărița. Către sud se desprind din masiv câteva culmi secundare, și anume Piciorul Bulzului, pe care suntem noi, și Culmea Vlăsiei. În partea de sud-est, văi torențiale despică platoul în apropierea potecii principale.

Ajungem la Bisericile din Bulz după trei ore de mers așa că ne oprim pentru câteva clipe să ne odihnim și profităm de priveliște. În fața noastră aveam Rădocheasa, în stânga, acolo sus ne aștepta Scărișoara, în spate aveam Godeanu și în dreapta se vedeau Pietrele Cloșanilor. Vremea însă ne joacă iarăși feste și încearcă să ne oprească. Nori negrii vin peste creastă și nu sunt de nebăgat în seamă așa că ne urnim și încercăm să ajungem ceva mai sus unde vedem o șa. Acolo vrem sa înnoptăm. Timpul trecuse destul de repede și nu aveam timp să trecem creasta spre Lacul Scărișoara așa că ne mulțumim cu atât pentru prima zi. Decizie care se va dovedi neinspirată pentru că dimineața zilei ce avea să vină va începe cu o ploaie măruntă și rece, ca de toamnă.

Aruncăm rucsacii din spate și ne mobilizăm repede, norii erau tot mai amenințători și trebuia să așezăm corturile cât mai repede. Reușim să le montăm deși vântul nu prea ține cu noi și tot încearcă să ne ia din mâini tot ce scoatem din rucsaci. După așa luptă cu furia vântului am obosit și pentru că norii nu mai par așa amenințători, ne relaxăm și fizicul dar și nervii. Jucăm mimă, râdem mult, ne simțim bine. Și... multă liniște. Atât de multă încât ni se pare ireal. Vântul suflă din ce în ce mai tare și asta nu este bine deloc. Plafonul de nori coboară tot mai jos și dacă am fi ales un loc de campare mai sus, cam o sută de metrii, am fi fost cu capul în nori la propriu. Ne felicităm că am ales locul așa bine și intrăm la somn.

Spre dimineață vântul s-a oprit, asta după ce a reușit să ne rupă cortul. Am reușit să îl fac să stea cât de cât în picioare și … s-a pus ploaia. Mocănească care părea că nu se va termina vreodată. Dimineața se arată a fi mohorâtă și nu știm ce să facem. S-a dus pe apa sâmbetei dorința noastră de a vedea Lacul Scărișoara dar hotărâm să urcăm pe vârf măcar. Sperăm că până ajungem noi se vor risipi norii. Altă așteptare spulberată se întrevede la orizont dar...

/scarisoara/12.jpg    Pe măsură ce urcăm norii sunt din ce în ce mai groși și nu sunt semne că se vor risipi dar nu dăm înapoi. Din nou febra înălțimilor își spune cuvântul. Vântul suflă aici mai tare, și mai rece, dar nu ca în seara ce a trecut. Din loc în loc vedem și pete de zăpadă semn că aici iarna este aproape. Și eram doar in Septembrie.

Nu putem sta prea mult așa că ne întoarcem în grabă, strângem corturile și plecăm. Coborâm in liniște, triști că frumusețile ascunse ale munților nu se lăsau cucerite așa ușor. Triști că plecăm din aceste locuri unde ne simțim acasă. Mergem și privim mereu in urmă. Din văile de sub noi, aburi groși de ceață se ridicau încet și alunecau ușor peste plaiuri urcând spre norii care păreau că se risipesc. Dar se pune ploaia. Vom veni altă dată și vom alege timpul potrivit, ca vremea să nu ne mai oprească. Trecem de stâna, intrăm în pădure și ajungem la mașini. Aruncăm rucsacii în portbagaje înciudați de faptul că aici era soare, cald. Parcă ajunsesem în altă lume. Promitem încruntați că vom reveni. Ajungem în scurt timp și la Iovanu unde ne luăm rămas bun de la Godeanu. Se pare că iarna a venit deja aici. Rămâi cu bine uriașule și ne vedem în primăvară când nu vei mai fi așa posac.

Marți, 1 noiembrie 2011 - 22:40

mkcp

Foarte fain povestit. Pozele sunt superbe!

Marți, 1 noiembrie 2011 - 23:04

Cort

Multumesc! Daca vremea ar fi fost faina aveam poze si mai frumoase.

Miercuri, 2 noiembrie 2011 - 12:49

mkcp

Eu personal mi-as fi dorit mai multe cuvinte decat poze Carpati.org

Miercuri, 2 noiembrie 2011 - 12:50

baltighost

Foarte frumos scris. Eu imi doresc foarte mult ca macar odata sa merg pe Godeanu din Valea Jiului de Vest si pina in Valea Cernei.

E un munte foarte frumos unde sunt sulte de vazut.

Miercuri, 2 noiembrie 2011 - 13:40

gigicepoiu

Frumoasa tura de pe Piciorul Bulzului!
Godeanu e un munte impresionant si nu ma mai satur privind fotografiile din jurnalul tau.
Si povestile oamenilor de acolo...

Miercuri, 2 noiembrie 2011 - 16:37

Cort

Multumesc celor care au rabdare sa citeasca. Stiu ca nu am un talent deosebit in a pune pe " hartie" descrieri ale locurilor pe care le colindam dar sper ca , cel putin puteti sa le vedeti in fotografii si poate va trezesc interesul pentru aceste locuri faine.

Joi, 3 noiembrie 2011 - 13:21

mkcp

Talent ai, d-aia am zis ca vreau mai multe cuvinte Carpati.org

Joi, 3 noiembrie 2011 - 13:38

razvan1984m

Felicitari pentru Jurnal si pentru tura. Minunata descrierea, locurile si pozele. Pacat ca timpul nu a tinut mai mult cu drumetii...

De ceva vreme am facut o pasiune (obsesie? Carpati.org) pentru Godeanu si Retezat si anul asta am reusit sa ajung pe varful Gugu. Pentru anul viitor planuiesc sa abordam Godeanul din sud si sa petrecem o saptamana prin aceste locuri. Mi-ati putea spune va rog mai multe despre calitatea drumului forestier pe care l-ati urmat? Cu ce fel de masini poate fi parcurs (dvs cu ce ati mers), cum se termina? De la stana din Bulz cam cat s-ar face intr-un ritm normal pana la Lacul Scarisoara?

Multumesc anticipat, si felicitari inca o data pentru tura frumoasa.

Joi, 3 noiembrie 2011 - 14:23

Cort

Imi pare rau ca nu va pot arata si emisiunea tv, realizata la tele2 drobeta. Dar poate reusesc sa le pun pe un site. Cat despre detalii despre zona: 0728243003. Imi este mai usor.