Septembrie 2017

Octombrie 2017

Varful Scara
Muntii Fagarasului

Muntii Berzunti – Canionul de la Pagubeni (Muntii Berzunti)

Anul 2016, ziua 17 din luna a 9-a

Obiectiv:

Canionul de la Păgubeni, Lacul sec, Trovanți

Traseu:

Circuit Canion – Plaiul Poiana Teiului – Plaiul Stogului – Muchia Poiana Stânii – (traseu nemarcat – 8.30 ore)

Participanți:

Cornelia Frățilă, Anca Stamate, Daniela Negraia, Smaranda Enica, Gabriela Pîrvu, Gabriel Eduard, Valentin Boldea, Alex Grigoraș

Poze:

Gabriela Pîrvu și Alex Grigoraș

Text:

Alex Grigoraș

Sunt momente în viață când dorești ca timpul să se oprească în loc. Să te bucuri de acea clipă, repetată și iar repetată măcar timp de o eternitate. Să vrei a da timpul înapoi ca domnișoara Peregrine, să rămână doar ce-i bun la vedere. Să știi sigur că poți învăța a repara ce e greșit. Să fie așa cum vrei tu. Atât ! De-ar fi așa, ce simplă ar mai fi viața. Chiar plictisitoare. Să fii nevoit a îți dori o scăpare în necunoscut și să ajungi a te bucura deplin de neprevăzut.

Muntele oferă multe oportunități de clipe eterne, de visare, de frumos, de dorința de a avea puterea să oprești timpul în loc. Nici munții obscuri nu se dezmint de la aceste reguli. Ei sunt ca niște nestemate neșlefuite ce abia așteaptă să îi cunoști.

Mi-am conturat de mult timp pe hârtie mai multe drumeții la munte. Singurul lucru ce rămăsese de făcut era să aleg doar perioada cea mai adecvată pentru fiecare drumeție în parte.

Cu două zile înainte de a confirma încă un an oficial pe buletin am ales să mă deplasez timp de o zi prin munții Berzunti. Citisem despre acești munți în mediul online și m-au captivat pozele ce le-am văzut. Trebuia să ajung și eu aici. Mi-am însușit pentru grupul organizat rolul de parte masculină minoritară și am purces la drum în inferioritate.

Am plecat la ora 6.00 din Galați. Din drumul mare DN12A din localitatea Dărmănești am făcut dreapta, cum vii dinspre Târgu Ocna, la o trecere de cale ferată, spre localitatea Păgubeni.

Pe urmă am trecut podul mare peste Trotuș și am mers tot înainte unde aveam să ajungem la o nouă traversare de podeț. Din dreptul podețului, prin stânga lui intrăm în traseul de drumeție și canion.

Tot din dreptul podețului, îl traversăm cu mașina și la 50 de metri lăsăm mașinile spre stânga lângă biserică, la capătul grădinii bisericii, într-o așa zisă stație de autobuz.

După ce ne-am strâns cu toții cerc, am readus aminte încă odată planul ce intenționam să îl ducem la bun sfârșit în acea zi. Am repetat inclusiv regula de bază a grupului. Dacă iese cineva din raza vizuală a ochilor mei, față sau spate, o să ajungă doar a le fi povestite locurile pe unde am mai fost fără să mai facă și ei parte vreodată din povestire.

Ne-am pus în mișcare în jur de ora 9.45.  Intrarea în albia pârâlui Hemeiuș este ușor anevoioasă, în sensul că de urzici nu scapi. Iarna, în schimb nu ai această problemă.

Nu după mult timp apar pragurile ce formează cascadele. Pentru început mici și nesemnificative.

Apoi  începi să te bucuri cu adevărat de locurile pe care le vizitezi.

Firul albiei se tot îngustează fiind nevoiți să ne cățărăm fiecare cu credem că ne este mai ușor pentru a merge mai departe.

Apoi revenim din nou în albie pășind din piatră în piatră evitând astfel contactul cu apa.

Între timp ajungem la o cascadă mai mare în care suntem nevoiți de această dată să folosim o cordelină, altfel mai greu cu înaintatul pentru membrii grupului.

Trecem pe lângă alte cascade în trepte.

Traversăm obstacole impozante. Cățărăm bolovani uriași prăvăliți în canion.

Găsim o piatră peste care natura și-a arătat măiestria ca bun sculptor.

Într-un final, partea spectaculoasă a canionului se termină și ai senzația că  de acum trebuie să părăsești albia pârâului. Totuși este greșit pentru că odată ieșit din albie ai de sărit multe garduri. Astfel, cel mai bine continui prin albie până ce aceasta se lărgește substanțial.

La ora 11.15 ieșim din traseul de canion implicit din albia pârâului.

Ieșirea din albia pârâului ne aduce la un drum foarte bine conturat care ar trebui urmat spre „înapoi” dreapta.

Pentru o priveliște faină noi am urmat drumul întâlnit tot înainte și am urcat părăsind drumul, la ochi, pe culmea din dreapta ușor susținută, numită plaiul poienii Teiului, care ne-a adus bine meritata priveliște asupra zonei în jurul orei de 11.50.

De pe culme am identificat și urmat o coborâre relativ ușoară care ne-a adus din nou în drumul menționat mai înainte, pe care l-am părăsit aproape imediat după ce ne-am intersectat cu el.

Am urcat noua culme pe o potecă bine conturată pe la margine de lizieră până am ieșit pe culmea principală.

Am mers o porțiune din traseu pe un drum de culme pe care l-am părăsit la intrarea efectivă în pădure în jurul orei de 13.00, lăsând drumul la dreapta iar noi am urmat traseul de creastă.

Traseul de culme împădurită în prima parte se urmează anevoios din cauza doborâturilor creând bariere importante pentru înaintare. Nu există poteci pe culme, mergi la liber pe unde îți vine mai ușor.

Am făcut brusc la stânga conform unui track desenat la ochi de acasă, dând din nou de doborâtură la greu, pe care până la urmă am reușit să o fentăm găsind un drum forestier ce ne-a scos într-o zonă de exploatare forestieră „la ras”.

Drumul de exploatare ce l-am urmat a trebuit și pe acesta să îl părăsim întrucât ne-ar fi scos pe o altă vale total opusă, din fericire am nimerit un alt drum forestier ce venea din culmea pe care trebuia noi să o urmăm, astfel ușurându-ne bine de tot urcarea în culme.

De avut în vedere de a nu se tăia pe de-a dreptul această potcoavă întrucât este foarte anevoioasă.

Ieșirea din pădure în jurul ora 16.45 ne aduce la o priveliște foarte frumoasă ce aveam să o urmăm pe o culme golașă, numită muchia Poiana Stânii cu belvederi deosebite în jur.

Pe culme trecem pe lângă un lac sec, iar apoi ajungem la o porțiune de teren presărată cu trovanți.

Ieșirea din traseu se face părăsind culmea prin dreapta, coborând pe lângă lizieră până dăm de o potecă mai bine conturată prin pădure ce ne duce la Stânca lui Cămară, pe versantul sudic al culmii. Apoi se ajunge din nou în albia Hemeiuș la vreo maxim 100 de metri de punctul final al călătoriei noastre.

Am terminat traseul la ora 18.20 în cam 8 ore și 35 minute.

Dacă ar fi să mai ajung odată în zonă aș mai parcurge doar canionul și potcoava scurtă de traseu bucurându-mă numai de gol alpin și de un traseu de maxim 5 ore.

Grupul format de drumeție a fost exact așa cum am expus de la bun început: compact, niciun drumeț neieșind din raza mea vizuală. Pesemne că își doresc ca și pe viitor să facă parte din poveste și nu doar să fie ascultători de povești despre munte.

A fost o drumeție reușită, atât ca traseu cât și ca echipa formată, iar locurile vizitate confirmă faptul că ți-ai dori să oprești timpul în loc, să te bucuri de tot ce te înconjoară. Să te bucuri de munte, de soare, de pădure, de apă, de ciripituri, de lumină. De oamenii din jur. De zâmbetele lor. De viață, în general.

Vineri, 14 iulie 2017 - 09:48
Afisari: 407

senty

Hm... interesant. De fapt, de multe ori, niste forme de relief mai mici, ascund chestii interesante.

Vineri, 14 iulie 2017 - 14:44

lauramatei

Ce fain e pe valea aceea!!!