Septembrie 2019

Octombrie 2019

Varful Negoiu
Muntii Fagarasului

Muntele Zăganu-Valea Alpină (Muntii Ciucas)

Valea pe care ne propunem să o prezentăm este perfect vizibilă din stațiunea Cheia și după ce o parcurgem odată o vom recunoaște usor pe orice fotografie clasică cu Muntele Zaganu.

Traseul nu e marcat (am avut o tentativă de marcare cu punct albastru, dar am renunțat), e obositor, fără să fie dificil, ori periculos.

Din stația auto din centrul localitații Cheia ocolim pe lângă Vila Liliana si, însoțiți de marcajul cruce roșie, trecem prin cartierul de vile din est și ieșim la podul de peste Tâmpa.

Aici părăsim marcajul și urmăm spre N drumul forestier Gropșoarele până la marea poiană ce se deschide în dreapta, spre Zăganu.

Din colțul poienii luăm ca reper peretele larg ce secționează Valea Alpină în partea sa mediană și traversăm în diagonală izlazul vacilor până la cațiva fagi bătrâni iesiți din lizieră cu un pas mai în față.

Mai fixăm odată reperul nostru și aliniamentul văii și intrăm pe talvegul ei împădurit, la început mai sălbatic, apoi mai clar, cu conglomerate lustruite pe firul albiei, dar fără săritori.

Ieșim din pădure pe un grohotiș bine fixat de vegetația ierboasă.

Urcăm din greu pe valea abruptă, dar largă, până la peretele-săritoare luat de jos ca reper (la baza lui e posibil să apară marcajul PA și săgeți de direcționare spre dreapta.)

De sub perete zarea se dechide în spatele nostru și constatăm cu satisfacție diferența de altitudine pe care am luat-o față de statiune.

Au trecut doua ore.

Pe perete, o brână îngustă urcă în diagonală spre stanga și depașește obstacolul printr-un pasaj mai expus (o mică porțiune cu iarbă).

Noi ocolim prin dreapta și revenim în firul văii printr-o pădurice deasă de molid.

Pasajul nu e expus și ne scoate în partea a doua a văii, deasemenea largă și înerbată.

Cel de-al doilea segment al văii se închide mai sus tot cu un perete travers, pe care urcă prima lungime de coardă din Taseul Valea Alpină-varianta tehnică.

Până să ajungem la acest obstacol ne orientăm spre dreapta (sud), părăsim valea depășind câțiva molizi mai mari și urcăm susținut pe trepte de iarba, sau pe un șleau de la baza unei stanci impunătoare (Marele Triunghiular).

Regrupăm pe o terasa cvasiorizontală, năpădită de paiș înalt.

Popasul ne prilejuiește o priveliște memorabilă.

Suntem la jumatatea traseului, în lumea de stâncării a Zăganului

În continuare hățașele de animale ne poartă pe o față sudică însorită, largă și primitoare ca o gradină.

Pe stanga, un perete de conglomerat (cu cochilii de melci și numuliți) ne însoțește în urcușul nostru lejer.

Ne apropiem mult de Creasta Zăganului și schimbăm de direcție spre nord (se termină și peretele din stânga).

Având ca țintă finală chiar Vfârful Gropșoarele, urcam printr-un culoar de smirdar flancat pe parti de molizi pitici.

Iesim deasupra crestei secundare pe care am ocolit-a prin sud.

În final ieșim în poteca de creastă (marcaj CR), în șeuța de sub Vârful Gropșoarele (puțin mai spre sud).

Traseul a durat circa patru ore.

Din vârf putem merge spre sud pe Creasta Zăganului la Cheia.

Sau spre nord prin punctul ,,La răscruce'' spre Cabana Muntele Roșu, pe marcaj triunghi roșu.

Joi, 28 mai 2009 - 21:21

adrias

buna! un traseu bine descris,util pentru doritori, dar dupa cum stim , o poza valoreaza cat 1000 de cuvinteCarpati.org.Imaginatia poate sa-mi reprezinte acele locuri , pe care( o parte dintre ele) le-am savurat inainte de sarbatori, dar tentatia devine si mai mare cand vezi si cateva imagini ce-ti taie respiratiaCarpati.org insa orice ajutor este todeauna binevenit

Joi, 31 ianuarie 2008 - 19:41

passa

Salut,
E fain sa te "pierzi" asa prin natura si sa explorezi. Am mai parcurs una din vai in coborare de pe Gropsoare intr-un mod similar si sunt in asteptarea unei viitoare re/descoperiri.

As vrea totusi sa specific ca la descrierea conglomeratului ati spus ca el contine "numuliti" insa e imposibil deoarece conglomeratele sunt Cretacice, iar numulitii s-au dezvoltat in Eocen pana la disparitie in Miocen.