Martie 2019

Aprilie 2019

Varful Hasmasul Mare
Muntii Hasmas

Muntii Dobrogei (2010-03-07) - Podisul Babadag (Muntii Macin)

Moto: ,,cît în cer și-n jur e iarnă curtea cu povești nescrise peste noi zăpezi să cearnă." George Țărnea

Iarna doar cea trecut, în calendar!

Obiectiv:

Drumeție in munți Dobrogei, zona de centru a Podișului Babadag

Traseul:

Intrare din satul Atmagea, de pe DN 22D, urcare pe vârfurile Secaru și Țuguiata sau Atmagea (402m) si intoarcere pe sub Țuguiata.

Traseu fară marcaj turistic, orientarea dupa marcaj silvic.

Participanți:

Echipă mixtă, gălățeni și brăileni, Andrei Raftopol, Alex (alex_sandrin). Eduard Muntean (Edo), fratele acestuia, Cristi si subsemnatul.

Din tura facută în zona Cârjelari, din depresiunea Aliorman, ne-am propus să mergem și pe acea culme, dar cum timpul nu a permis, am amânat pentru altă dată și acum am reușit să mergem în zona aceasta.

Satul Atmagea, așezare dobrogeană rustică

Lăsăm mașina lângă stadionul sătesc si pe lânga școala nouă si frumoasă ne indreptăm către vechea si inpunătoarea biserica din Atmagea, datează din 1861, fiind prima biserică germană din Dobrogea.

Bisericuța satului, asemănătoare celor din Ardeal.

La 1848 a sosit în satul Atmagea un grup de coloniști germani, de confesiune evanghelică, sub conducerea lui Adam Kühn. Aceștia au dezvoltat așezarea și a purtat denumirea de Atmadscha, comunitatea germană devenind în scurt timp prosperă. În 1940 majoritatea coloniștilor au fost strămutați în țara de origine.

Trecem peste pârul ce străbate satul si pe un drum ce duce catre pădure, ne orientam.

Turele in munții Dobrogei incep intotdeauna pe câmpuri.  Dominant acum, fiind lanurile cu grâu

Vremea este bună, un vânticel de primăvara ne învăluie, pană la intrarea in lizera păduri.

Aici surpriză, incă zăpada e prezentă, nu ne pune probleme la mers, ba chiar e foarte frumos, ne facem lejeri, luăm ceva indulcitor, cate o gură de apă și ne avântâm pe un urcuș domol la inceput și mai accentuat spre vârful Secaru.

De data aceasta se simte cum timpul este favorabil reveniri la viața a naturii, ziua ceva mai lungă, soarele mai dogoritor, lumina mai multă, numai buna pentru poze reușite.

Primii vestitori ai primaverii au aparut din zapada

Și muntele devine mai valoros sau devine ce este el: munte.

Ajungem pe vârful Secaru, perspectivă spre imprejurimi.

Localitatea Atmagea vazuta de pe  vârful Secaru, în stânga vârful Consul inzăpezit

Poza de grup pe vârful Secaru

Mulți kilometri de pădure pe creasta principală, unde este încă iarnă.

Suntem derutați, pierdem linia crestei de mai multe ori, drumeaguri laterale inșelatoare ne pun la incercare.

Iarna de basm in luna lui martie!

In zare se vede vârful Țuguiata, pe care vrem să ajungem in această tură; este cam departe, poate ne ajunge timpul.

Ajungem in sfârșt pe vârful Țuguiata, unde ne odihnim, luăm prânzul și contemplăm imprejurimile.

Munții impunători ce ne inconjoară.

Ne sfatuim asupra traseului ce-l vom urma de aici inainte. În spatele nostru se afla culmea care am parcurs-o tura trecută, spre spatele privitorului cu rucsacul roșu se alfă Dragalina

Poza de grup de pe varful Țuguiata, de la dreapta, Andrei, Alex, Cristi, Marin si Eduard

Borna topografică și momâia care marchează acest important reper geografic, suntem pe cel mai inalt punct din Dobrogea centrală.

Privim, contemplam si fotografiem

De sus, de pe muntele inzăpezit, vedem depresiunile deja verzi în bătaia razelor calde ale soarelui.

Amintire de pe crestele stincoase, greu mă las a parăsi aceste locuri fermecătoare

"Capră neagră dobrogeană" (de fapt o capră rătăcită de turmă și care-și face veacul printre poieni și stinci)

La orizont distigem Munții Măcinului și vârfurile lor, la zeci de kilometri depărtare de noi. Ne chinuim să le identificăm in ceață.

Binemeritată odihna, ne-am atins ținta pe ziua de azi. Vremea a ținut iarăși cu noi,greu ne lăsăm desprinși de pe  aceste locuri minunate. Soarele după-amiezi ne-a moleșit, ne vom continua drumul de intoarcere printr-o buclă ocolitoare și spre culmea facută in tura trecută si de acolo pe firul văii vom coborî pâna la drumul de intrare, inițial.

Din nou lungile drumuri pe câmp, asta-i Dobrogea. Grâul e frumos incolțit acum,aici e rodul pâini de toate zilele, dar nu se știe ce secete ne așteaptă spre vară. Nu-mi place această notă puțin pesimistă, dar asta e, la toamnă vom numara bobocii.

In bătaia luminii soarelui călduț, închidem aceasta tură, o partidă aprigă de fotbal se desfășoară pe stadionul sătesc, cu gândul la alte ture ne indreptăm către Brăila si apoi la Galați. Trecem din nou pe lânga bisericuță

Astfel dupa circa 6 ore de mers si timpul alocat odihnei, mesei de prânz si pozelor ia sfârșit si aceasta tură.

Tuturor, cărări cu soare si Sărbatori fericite!

Duminică, 28 martie 2010 - 22:40

pisti2004
Cort

Felicitari pentru frumoasa povestire si minunatele imagini cu care ne-ati delectat!

Luni, 29 martie 2010 - 14:53

alex_sandrin
alex_sandrin..

Domnule Marin, nu dați totul din casă cu acea capră... spuneți și dumneavostră că am găsit în Dobrogea ultimele exemplare din vremuri de demult trecute ale caprei negre dobrogene Carpati.org.... ăsta este adevărul, să știe toată lumea Carpati.org

Luni, 29 martie 2010 - 17:21

proilavia

Frumos scris si faina tura ati mai facut ,bine ca iarna a tinut mai mult sa avem asemenea peisaje. Ture faine si hai Dobrogea !