Octombrie 2019

Noiembrie 2019

Varful Gugu
Muntii Godeanu

Munții Bucegi: Văile Țigănești și Mălăiești (Muntii Bucegi)

Vorbisem cu George Pleșoiu, prietenul din Brașov, pentru o tură de duminică prin apropiere de zona Predeal-Brașov și căzusem de acord să mergem la Mălăiești. Doar că el intenționa să facă o tura de forță, un circuit pe Brâna Caprelor-Omu-Scara-Țigănești-Padina Crucii, și noi ne-am gândit că nu era cazul să-i stricăm omului ritmul... Așa că noi vom încerca același circuit de pe deasupra Mălăieștiului, dar în sens invers, urmând să ținem legatura la telefon și, bineînțeles, să ne întâlnim pe creastă, căt mai la jumătatea traseului.

Ne întâlnim în marginea orașului Râșnov, George venind din Brașov, iar Viorel Cucoaneș și cu mine de la Predeal.

La Glăjarie... potop de mașini. Ne-am amintit că la Cabana Mălăiești era în desfășurare un fetival al cântecelor de munte.

Și știam noi de ce n-am vrut să facem echipă cu George... Pană la cabană, în loc de 2,5-3h, George ne-a întins la 1oră și 45minute.

Doar că la cabană avem o surpriză... La festival sunt veniți și prieteni de la Galați, așa că ne pregătim pentru o poză de grup...

Și ei sunt încântați de planurile noastre de astăzi, doar că lor le sună mai bine Brâna Caprelor. Așa că George își mărește echipa. Dar numai el știe ce e în sufletul lui: s-a dus tura de alergare pe ziua de azi...

Suflul entuziasmului din echipa lor l-a aspirat și pe Viorel...

Treci la echipa ta, la boschetareala de pe Padina Crucii!

Tragem din greu prin jnepenișul de pe potecă pănă la Cruce, dar odată ajunși în șaua de pe Padină, zările încep să se deschidă.

Poteca de pe Padina Crucii e frumoasă, pe curbă de nivel și presărată cu tufe mari de afine cu fructe coapte.

Când poteca începe să coboare spre firul Văii Țigănești, vedem în față fundul căldării glaciare tăiat pe verticală de Hornurile Țigănești.

În parte de sus a Vaii Țigănesti sunt trei ochiuri de apă. Chiar dacă sunt pline de mormoloci, ele sunt singura sursă de apă pentru câțiva cai și o turma de oi.

Am vorbit cu ciobanul și spunea că el are un izvoraș sub pereți, dar dacă se topesc și ultimile limbi de zăpada din hornuri ar putea ramâne fară apa de băut. ...Și la ce călduri sunt, crede că va sta cu oile în munte și în luna decembrie...

Poteca noastră trece chiar pe lângă lacul cel mare, după care urcă câțiva umeri și se înscrie într-un urcuș susținut spre Șaua Țigănești.

De pe la jumătatea coastei avem o frumoasă perspectivă spre Valea Țigănești, spre Padina Crucii, cu firul potecii pe unde am venit noi, dar și cu vederi mai largi spre masivele Postavaru și Piatra Mare.

Ajunși în Șaua Țigănesti facem un popas lângă refugiu. Din șa perspectivele se deschid larg spre Bran, spre Zărnești și spre dealurile de la Poiana Mărului.

La fel de bine se văd și măgurile pe care sunt risipite satele branene mai spre Piatra Craiului. Se vede că pe Crai staționează un strat de nori. La noi e în continuare cer limpede.

La plecare lăsăm refugiul în dreapta și începm urcușul pe Creasta Țigănești. În plan median se văd stâncile de calcare și conglomerate de pe piciorul Muntelui Clincea.

Mai sus Coama Țigănești e rotunjită și masivă și pare să se sfârșească brusc în Hornurile Țigănești. Oare pe unde vom mai continua noi să urcăm?!

Dintr-un loc mai înalt încep să se vadă chiar Hornurile Mălăiești, dar și stânca masivă și clădirile de pe Vârful Omu.

Privim în spate CulmeaȚigănesti, care se duce mult spre est, pe direcția Râșnovului.

Trecem printr-o portiță și de partea cealaltă se vede o creastă și mai îngustă, pe care poteca se înscrie mai jos, pe panta înierbată.

Vedem în spate câteva din Țurnurile Țigăneștiului și mai în stânga portița prin care tocmai am trecut.

Unde se termină poteca pe curba de nivel începe o zona cu cabluri. Prindem din urma o pereche de tineri care au cu ei și un câine husky care se cațără fără probleme pe stâncă.

Suntem în zona de strate verticale de pe Horunul Mare al Țigăneștiului.

Altă portiță, prevăzută și ea cu cabluri.

Viorel e foarte încântat de cum se urcă pe lanțuri. Mai ales că el nu a mai urcat până acum la altitudini de peste 2400m.

Ieșim pe platoul înierbat al Vârfului Scara și din locul în care se deschide al doilea Horn al Țigăneștiului vedem căldarea glaciară prin care am urcat noi, dar și culmea mai joasă a Padinei Crucii.

De partea nordică a Vârfului Scara se deschide și mai sălbatică Valea Ciubotea.

Între Valea Ciubotea și Valea Gaura e vârful singuratic al Muntelui Lancia.

Cu teleobiectivul vedem bine zona Varfului Omu.

Apoi circul superior al văii glaciare Gaura.

De pe Varful Scara poteca coboară în Șaua Hornurilor, după care urcă în lung spre Varful Omu.

Tot de pe marginea vestică a platoului de la Vârful Scara avem o imagine bună și spre versantul vestic al Bucegilor, cu varfurile Doamnele, Batrâna și Colții Țapului.

Pe Varful Scara ne întâlnim cu voluntarii de la Asociația Montană Carpați. Ei sunt veniți aici cu trebă: înlocuiesc săgețile indicatoare de pe stâlpii de maraj de la intersecțiile de poteci.

Din Șaua Hornurilor Țigănești vedem în spate o parte a Turnurilor Țigănești și potecuța de sub ele, pe unde am urcat noi spre Varful Scara.

Prietenii de la AMC schimbă săgețile indicatoare și de pe stâlpul de marcaj din Șaua Hornurilor Mălăiești.

Pa iarba din șa ne oprim să măncăm, dar și să luăm legătura cu prietenii din echipa cealaltă, care au urcat pe Brâna Caprelor și Vârful Bucșoiu. Nu ne explicăm de ce niciunul dintre ei nu are semnal la telefon...

În cele din urmă ne angajăm să coborâm prin Hornul Mare al Mălăieștiului.

A trecut ceva vreme de când nu am mai coborât prin Hornul Mălăiești și văd că acum traseul e chiar marcat.

În zona unde hornul se termina și poteca devine mai omenească, ne taie calea o capră neagra singuratică.

Cam de unde era capra neagră, Hornul Mare se vede în toata frumusețea lui.

Prindem din urmă un domn care spune că tocmai a urcat astăzi pe dincolo, prin Hornul Mare al Țigăneștilor.

Împreună încercăm să distingem grupurile de turiști care coboara de la Varful Omu pe drumul de vară, poate îi vedem și pe prietenii noștri.

De la baza Hornurilor Mălăiești se vede bine și Brâna Caprelor, de pe versantul dinspre Mălăiești al Muntelui Bucșoiu.

Căldarea superioară a Mălăieștiului e o adevărată grădină cu flori chiar și spre sfârșitul verii, în luna august.

Pe fața de munte dinspre Padina Crucii se apropie de noi, fără nicio teamă, o altă capră neagră.

Sunt capre negre peste tot... Una ne privește de pe o stâncă din peretele Bucșoilui.

Printre pietrele de pe vâlcelul secat de pe vale cresc maci galbeni de munte.

Iar pe pernițele de iarbă, flori de colț fragile...

Buchețele de flori de colț.

Clopoței albaștri.

De pe utimul prag glaciar începe să se vadă zona Cabanei Mălăiești, cu grupul de cântăreți de la Festival și cu corturile întinse pe malul celălalt al pârâului.

Zona de corturi.

Ajungem la mesele cu menestrei. Se pare că aici muzica live e non-stop, festivalul desfășurându-se atât seara, noaptea, cât și , iată, peste zi.

Tot aici reușim să luam legătura cu cealaltă echipă, care se pare că are cel puțin un ceas în urma noastra.

Atmosfera de sărbătoare de la Cabana Mălăiești.

George ne zice să nu-l mai așteptăm, el va coborî, eventual, de la cabană pâna la mașina în fugă, pentru ca trebuie să-și faca norma pentru azi. Iar ceilalți din echipa lui vor râmâne încă o noapte la festival.

Noi prindem cărarea de coborâre, care la început e foarte îmbietoare...

La intrarea în pădure mai aruncăm o ultimă privire spre Căldarea Mălăieștiului, poate cea mai frumoasă zonă din întregul Masiv Bucegi...

Duminică, 6 octombrie 2019 - 13:06
Afisari: 309

codre

Felicitari! O tura superba si un jurnal frumos!

Vineri, 11 octombrie 2019 - 12:38

gigicepoiu

Multumesc! De obicei postez jurnale din munti mai putin umblati, dar de data asta am facut-o pentru peisajele frumoase din aceasta parte a Bucegilor si ca acestea sa fie o invitatie la drumetie.