Decembrie 2018

Ianuarie 2019

Varful Negoiul Unguresc
Muntii Calimani

CUSTURI FAGARASENE (X): CUSTURA CIOBANULUI, 03 noiembrie 2018 (Muntii Fagarasului)

Acest jurnal conține descrierea unui traseu de alpinism, care presupune folosirea unor materiale și tehnici specifice și depășirea unor pasaje dificile, expuse și periculoase.

Prezentare generală: Custura Ciobanului (partea finală a Muchiei Sărății) este considerată cea mai dificilă porțiune dintr-o muchie nordică făgărășană. Începe din Strunga Ciobanului – 2308 m (în trecut denumită și Strunga Berger) și se termină în vf. Negoiul Mic (2485 m) din creasta principală a munților Făgăraș. Constă într-o înșiruire de țancuri ascuțite, despărțite de strungi înguste, dintre care cea mai importantă (cea mai mare) este Strunga Spiess.

Orientare: N – S.

Traseul a fost deschis în august 1930 de echipa formată din Rolf Richter, Toni Greindl și Hans Ackermann de la Clubul Alpin German din Munchen.

Dificultate: traseu cotat 3B, cu multe lungimi de coardă, cu expunere mare și slab echipat, pitoanele găsite fiind rare și vechi. Prizele sunt suficiente, dar trebuie verificate cu atenție, pentru că în multe zone stânca este puternic fisurată și putredă.

Foto nr. 1 - 2: Custura Ciobanului.

Informațiile necesare pentru documentarea și planificarea turei le-am luat din cartea „Pe custurile făgărășene” (I. Fratu, A. Beleaua, O. Fratu) și de pe net, din câteva jurnale și albume foto.

Echipa, în ordine alfabetică: Alex (alexalex), Cosmin (cos77) și subsemnatul (markbv).

Plecăm de la refugiul Călțun puțin după ora 09.00. Prognoza e bună pentru astăzi, chiar dacă de dimineață au căzut câțiva stropi de ploaie. După vreo oră și jumătate de plimbare plăcută prin căldări ajungem în Strunga Ciobanului, unde ne întâmpină un vânt puternic. Până să apucăm să ne echipăm, încep să cadă iar stropi de ploaie. Totuși, vântul puternic ne dă speranța că norii se vor împrăștia. Așteptăm vreo 10 minute ca să vedem cum evoluează vremea și să știm ce avem de făcut: atacăm creasta sau ne întoarcem acasă?

Nu mai picură, dar vântul e în continuare destul de puternic. E ok, stânca nu a avut timp să se ude și, chiar dacă ar fi așa, vântul ar usca-o imediat. Între timp, stăm să admirăm un curcubeu superb ce s-a format în căldarea de obârșie a pârâului Sărății.

Foto nr. 3: Curcubeu în zona Strungii Ciobanului.

Ne echipăm și evaluăm traseul. Prima lungime de coardă pleacă chiar din Strunga Ciobanului, puțin mai la stânga de un cornier care în trecut ținea lanțul care echipează strunga. Debutează cu o față înclinată, pe care o abordez pe o linie ascendentă ușor stânga, pe praguri minuscule de iarbă. Pasajul este expus, dar nu este dificil. După vreo 15 m apare un piton vechi, bătut într-un prag cu iarbă, care simplifică puțin lucrurile din punct de vedere al sentimentului de siguranță.

Foto nr. 4: Prima lungime de coardă. Desi pare vertical și expus, pasajul nu e dificil. Cam prin zona unde sunt eu în fotografie apare și un piton.

Urc spre stânga încă vreo 10 metri, asigurând la un colț de piatră, undeva pe la jumătate, cu un anou mai lung. De aici prind o brână de iarbă lejeră, care urcă spre dreapta și regrupez după încă vreo 15 m la un țanc de pe muchia feței înclinate. LC 1 are cam 40 m.

Foto nr. 5: Pe parcursul LC 1.

Foto nr. 6: Brână de iarbă în LC 1. La țancul din capăt se regrupează.

Foto nr. 7: În regruparea de după LC 1.

LC 2 (cca. 45 m): din regrupare urc 1-2 m până la un piton, iar de aici fac o mică traversare spre dreapta, destul de expusă, pentru a prinde un jgheab ce urcă în creastă. La intrarea în jgheab asigur la un colț de stâncă, apoi urc fără prea mari dificultăți până în muchie, pe care continui până la baza unui țanc mic. Acesta se poate rapela sau se ocolește pe partea dreaptă.

Foto nr. 8 - 9: Pe parcursul LC 2.

Deși inițial am cățărat țancul, nu am vrut să pierd timpul cu instalarea unui rapel, așa că m-am întors și l-am ocolit chiar pe la baza sa, facând o traversare destul de expusă de vreo 10-15 m. Pentru a mai îndulci puțin pasajul, am pus un anou după un bolovan la intrarea în traversare, după care am montat pe parcurs 2 frienduri (nr. 3, respectiv nr. 6) în niște fisuri cu stâncă bună. După depășirea acestui obstacol, urmează o porțiune de creastă ascuțită, care nu pune probleme și se regrupează la un colț de piatră.

LC 3 (cca. 45 m) debutează cu o înșiruire de 3 țancuri înalte și ascuțite, ultimele 2 venind la pachet cu câte o descățărare mai dubioasă, de vreo 2m, care poate pune ceva probleme. Se mai merge apoi câțiva metri pe creastă și se coboară într-o mică șa ascuțită, după care se urcă un colț de stâncă de vreo 8-10 m, unde se regrupează la un bolovan.

LC 4 constă într-o coborâre de vreo 25-30 m până într-o spintecătură adâncă, Strunga Spiess. Se coboară inițial pe stâncă, apoi pe iarbă. Imediat după descățărarea porțiunii de stâncă, pe partea dreaptă, în sensul de deplasare, am găsit un bolovan ascuțit care avea trecută pe după el o buclă de cordelină roșie, nouă, pentru un eventual rapel. Se poate coborî și direct, fără rapel, dar trebuie atenție mare pe iarbă udă.

LC 5 (50-55 m) se desfășoară pe un turn impresionant (ca să îi citez pe precursori), cel mai înalt de până acum și, de fapt, din tot traseul. Inițial se merge pe o porțiune foarte înclinată, dar cu prize suficiente, până se ajunge la o față verticală de vreo 4-5 m, brăzdată pe mijloc de o fisură. Pasajul l-am depășit destul de ușor pe muchia din stânga, printr-o zonă ușor expusă și friabilă. La ieșirea din pasaj există un piton lamă vechi.

Foto nr. 10 - 11: Pe parcursul LC 5.

Urmează o altă porțiune înclinată de perete, după care apare o a doua față verticală, cu o mică platformă și un piton la bază. Am abordat și acest obstacol tot pe muchia din stânga și am ieșit în creastă deasupra, trecând peste o zonă expusă, apoi am regrupat la un țanc.

Foto nr. 12: Piton la baza celei de-a doua fețe verticale.

Această lungime are 3 pitoane (primul este undeva înainte de prima față verticală), dar atenție, sunt destul de greu de găsit din cauza culorii, care se confundă destul de ușor cu împrejurimile. Eu am reușit performanța să nu descopăr nici un piton pe această LC și am asigurat numai la colțuri de stâncă, dar noroc cu secunzii, care le-au remarcat, așa că pot să vă zic acum că ele există în teren.De asemenea, este de preferat ca să nu se plece chiar din strungă, ci de la câțiva metri mai sus, pentru a putea regrupa, cu o coardă de 50 m chiar deasupra celei de-a doua fețe verticale.

Foto nr. 13: Regrupare după LC 5.

Pe parcursul LC 6 (cca 50 m) se continuă ascensiunea pe turnul ce se înalță din Strunga Spiess. Inițial se urcă un țanc mic, a cărui descățărare dubioasă te obligă la un pas de Van Damme peste golul ce se cască până la următorul țanc.După ce depășesc și acest obstacol, ajung la o față verticală de vreo 10 m, care pare spălată și care îmi ridică unele semne de întrebare cu privire la posibilitățile de abordare. La o privire mai atentă găsesc niște praguri minuscule, înierbate, care pot folosi ca prize de mâini. Mă agăț de ele, urc 2-3 m și găsesc un piton într-o fisură orizontală, pe un mic prag, pe a cărui existență nu ai fi bănuit-o privind de jos.

Foto nr. 14: Piton în LC 6.

Găsesc ceva prize pentru mâini, mă ridic și ajung cu picioarele pe pragul cu piton. De aici mă orientez spre muchia din dreapta și prind niște prize destul de sus. La picioare nu găsesc mare lucru, așa că mă folosesc de aderența bocancilor, mă trag în brațe și depășesc pasajul, care este expus și destul de dificil. Urmează încă un țanc mic pe care îl escaladez direct, apoi încă unul ascuțit, pe care, pentru a evita un rapel, îl ocolesc prin stânga, pe un pasaj care te scoate puțin în afară și regrupez într-o șa mică, la un bolovan.

Această LC ni s-a părut cea mai dificilă și cea mai expusă din tot traseul.

LC 7 (cca 50 m) presupune depășirea unui turn brăzdat de 2 hornuri sau jgheaburi. Hornurile par abordabile, dar noi am ocolit zona pe partea dreaptă, printr-un haos de stânci căzute din perete. Am ales această variantă pe de o parte că așa ziceau notițele făcute la pregătirea turei și, pe de altă parte, pentru a câștiga timp, mergând pe aici simultan, legați în coardă. Dincolo de turn se ajunge într-un loc aproape plat, cu iarbă, înconjurat de stânci. Fain locul pentru relaxare, însă nu putem sta prea mult, timpul nu este astăzi prietenul noastru cel mai bun.

Din acest punct, dificultățile traseului se diminuează, următoarele lungimi de coardă, vreo 6 la număr, le-am parcurs mergând de asemenea simultan, cu asigurări intermediare.

LC 8-10 se desfășoară pe o muchie stâncoasă, până la baza unui turn mai înalt, fără dificultăți tehnice notabile.

LC 11 presupune cățărarea turnului, de asemenea ușoară, iar LC 12-13 se desfășoară pe muchia devenită lată, de o înclinație moderată, care ne scoate în vf. Negoiul Mic din creasta principală.

Foto nr. 15: Pasaj de mers concomitent, undeva în LC 12-13.

Foto nr. 16: În ultima LC, înainte de ieșirea în creasta principală, în vf. Negoiul Mic.

Ajungem în creasta principală la 5 ore de la intrare în traseul propriu-zis (atâta s-a putut). Urcăm pe Negoiu, unde ne odihnim și așteptăm apusul soarelui.

Facem fotografiile de rigoare și apoi părăsim scena. Coborâm rapid prin Strunga Dracului și ajungem la refugiu la lumina frontalelor, unde declarăm tura închisă.

Foto nr. 17: Apus de soare văzut de pe vf. Negoiu.

SUMAR:

- Accesul pe traseul refugiul Călțun – Portița Călțunului – Căldarea Laiței (BR) –Strunga Ciobanului (CR) și retragerea pe traseul vf. Negoiu - creasta principală – Strunga Dracului - refugiul Călțun (BR).

- Timp: 7-8 ore pentru o echipă de 3, din care acces - 1 ½ h, 5 h traseul propriu-zis și 1 h retragerea.

- Echipament minim necesar: cască, ham, 2 carabiniere cu filet, 2 anouri, dispozitiv de rapel pentru fiecare participant și 2 corzi x 50 m, 6-8 bucle echipate, 6-8 bucle de cordelină sau anouri mai lungi pentru o echipă de 3. În plus, noi am mai folosit frienduri de câteva ori.

- Lungime: nouă ne-au ieșit 13 LC cu corzi de 50 m, în condițiile în care am încercat să mergem cât mai întins și să facem mai puține regrupări. În unele locuri am folosit la asigurări bucle lungi, pentru a diminua riscul frecării corzii.Din cele 13 LC, primele 6-7 sunt de cățărare efectivă, iar următoarele se pot depăși prin mers simultan, cu asigurări intermediare.

- Asigurări: pitoane rare și vechi (noi am găsit doar 6 pe tot traseul). Se asigură preponderent la colțuri de stâncă și asigurări mobile.

- Regrupările se fac la colțuri de stâncă.

- Evaluare generală: cățarare frumoasă, cu 2-3 pasaje dificile și expuse, dar care se pot parcurge la bocanci. Prize suficiente, dar stânca este destul de friabilă, așa că atenție unde puneți mână / piciorul.

Atenție: Strunga Dracului e oficial închisa, din cauza caderilor de stanci, care au distrus parte din lanțurile montate acolo, asa ca nu incurajem pe nimeni sa parcurga acest pasaj. Intrarea in pasaj se face pe propria raspundere!

Bonus: Răsărit de soare văzut de la refugiul Călțun.

Vineri, 9 noiembrie 2018 - 22:39
Afisari: 876

lawr

Bravo domnilor!
O placere sa citesc jurnalul.

Luni, 12 noiembrie 2018 - 09:32

Multumim Tata Laur!

Luni, 12 noiembrie 2018 - 11:27

baumwolle

Încă o descriere amănunțită și care adună furnicile în tălpi. Mulțumim!

Dacă permiți o opinie - mare grijă la montarea carabinierelor în pitoane! Așa cum arată imaginea cu nr. 14, în cazul unei căderi carabiniera va face pârghie cu muchia stâncoasă și se poate rupe. Recomandat în acel caz ar fi fost o buclă de cordelină în piton, astfel încât bucla echipată să stea paralelă cu stânca.

Luni, 12 noiembrie 2018 - 12:23

Andrei,
Multumin de vizita.
Buna observatia!
Stiu ce zici! Da, oricum as fi pus carabiniera acolo, nu puteam evita muchia aia. Am incercat!
Nici pozitia mea pe perete nu era, insa, cea mai confortabila, nu prea m-a inspirat sa confectionez bucle de cordelina, sau sa scotocesc dupa una prin rucsac. Aveam la indemana (pe ham) doar una care era prea lunga pt a fi intr-adevar de folos.
Asa ca mi-am luat "inima in dinti" si am trecut mai departe, cu atentie sporita si cautand sa imi calculez cat mai bine pasii.
Pasajul e expus si dificil, riscul exista intr-adevar.
A fost o alegere intre a sta in pozitie de echilibru precar ca sa echipez pitonul si a mege mai departe spre muchia peretelui, care este destul de aproape.

Luni, 12 noiembrie 2018 - 12:41

andras

Bravo, se pare ca e o catarare de cinste si destul de variata.
Cum era Strunga Dracului? Un prieten care a fost acolo acum un an sau doua spunea ca el nu mai vrea sa mearga pe acolo pana nu e curatat. Problema lui nu era lipsa lanturilor, ci instabilitatea rocilor, unele destul de mari.

Marți, 13 noiembrie 2018 - 00:27

Multumim de vizita.
Da, traseul e foarte frumos. Merita!

Strunga Dracului a ramas la fel: multe pietre instabile. Se mai curata la ploi si la topirea zapezii, dar tot au mai ramas.

Se poate face, cu atentie, dar exista o doza de risc.

Marți, 13 noiembrie 2018 - 08:32

mihaela

Absolut superb! O tura sub auspicii mai mult decat bune avand in vedere cadourile naturii (curcubee si rasarit in flacari) Mi-e dor de voi si abia astept o ocazie sa parcurgem ceva impreuna! La cat mai multe custuri superbe parcurse cu succes si povesti minunate!

Marți, 13 noiembrie 2018 - 10:56

markbv

Mihaela, ce surpriza placuta!
Multumim de vizita!
De ocazii ducem noi lipsa? Montam imediat ceva, daca trebuie! Tu sa mergi, ca eu am destule custuri de Fagaras trecute pe lista. Unele la explorare, altele la reeditare.
Daca nu, gasim ceva fain in Bucegi.
Facem!
Sa ne vedem cu bine!

Marți, 13 noiembrie 2018 - 21:04

iancudan

Frumoasa tura! Interesanta Custura Ciobanului! O trecem la ceea ce trebuie facut! Noi ne-am intalnit la R.Caltun. Multe salutari!

Vineri, 16 noiembrie 2018 - 09:56

Multumim de vizita Dane!
Da, trebuie facuta Custura, e un traseu super!
Ture faine in continuare!

Sâmbătă, 17 noiembrie 2018 - 10:57

horjeaeugen

Salutare!!!!!
Bravo tuturor!
Invidia ma roade iar timpul inapoi nu pot sa-l dau. Arata superb, mai ales LC 1 LC 5.
Si ursuletii au fost la inaltime. Se vede bucuria pe chipurile lor.

Luni, 19 noiembrie 2018 - 21:55

Salutare Eugen!
Da, traseul e spectaculos, le-a placut baietilor si s-au descurcat f bine!
Reeditam cu placere!

Luni, 19 noiembrie 2018 - 23:37

metaldaze

Extraordinar traseu ce pare sa va fi oferit un pic de adrenalina. Jurnalul, ca de obicei la Marius, scris la obiect și foarte bine documentat.
Felicitari tuturor!

Joi, 6 decembrie 2018 - 10:47

markbv

Adi, bucuros de revedere, chiar daca de data asta doar online!
Te asteptam la o tura, ca dupa Valea Hornurilor din vara ai cam tras chiulul!
Dar pana atunci, eu si Cos mergem sambata la Arene la concert Bucovina. Poate iti faci drum!

Joi, 6 decembrie 2018 - 21:44

mvc

Bravo !
O descriere foarte detaliata !

Fata de momentul cand am parcurs eu Custura Ciobanului (adica cu peste 10 ani in urma), constat ca au mai aparut cateva pitoane, ceea ce e foarte bine !

Sa auzim numai de bine !

Mihai Cernat

Luni, 10 decembrie 2018 - 11:57

markbv

Mihai, multumesc de vizita si pt cuvintele scrise!

Toate cele bune si da, sa auzim de bine, ca zilele astea multe s-au mai intamplat!