Septembrie 2017

Octombrie 2017

Varful Buila
Muntii Capatinii

Creasta Malinului, septembrie 2017 (Muntii Bucegi)

Această postare se vrea mai degrabă un raport de tură, ceva mai tehnic și probabil mai plictisitor decât un jurnal clasic, dar am simțit nevoia să îl scriem pentru că în scurta perioadă de documentare și pregătire a turei, deși am găsit pe net ceva informații, unele din ele nu ni s-au părut foarte clare cu privire la linia generală a traseului, numărul de lungimi de coardă, regrupări, asigurări intermediare etc. Așa că după parcurgere, ne-am gândit că nu ar fi rău să venim cu informații proaspete din teren, zic eu și mai detaliate, referitoare la starea traseului la început de septembrie 2017.

Echipa (în ordine alfabetică): Alex (alexalex), Cosmin (cos77), Eugen (horjeaeugen) și Marius (markbv).

Dificultate: traseu alpin cotat 2A, cu unele pasaje expuse și aeriene, care presupune folosirea materialelor și tehnicilor specifice de alpinism. Deși are aceeași cotație cu traseul de traversare a Acelor Morarului, Creasta Mălinului este mai dură, cel puțin după părerea mea.

Acces: prin Valea Țapului, cu ceva bălăureală pe la "ceaun", apoi pe Creasta Frumoasă până la baza Colțului Mălinului. De reținut că de la ieșirea în Creasta Frumoasă e bine de mers direct pe muchie în sus, pentru a evita astfel niște porțiuni sănătoase cu jnepeni.

Retragere: prin BMC și Valea Priponului.

Traseul propriu-zis începe din brâna de iarbă și jnepeni de la baza Colțului Mălinului. Prima porțiune se abordează pe partea stângă a crestei, pe versantul dinspre Valea Mălinului, pe trepte de piatră și pernițe de iarbă înguste. Se urcă la liber, pe o porțiune de cca. 15-20 m, până într-un loc mai larg, ca o platformă mică, unde se poate regrupa. Pe această lungime nu am găsit pitoane, dar cățărarea este ușoară. La nevoie se pot folosi asigurări mobile (numere mari) pe niște fisuri transversale situate pe partea dreaptă.

Foto nr. 1: Porțiunea de început a traseului, situată în stânga crestei.

Foto nr. 2: Aceeași porțiune, văzută de sus. În spatele lui Cosmin (cască albastră) se văd jnepenii din brâna de la baza Colțului Mălinului.

În regrupare există, pe partea stângă, un piton cu inel, pe o fisură situată în jumătatea inferioară a unui horn vertical de vreo 4 metri.

Foto nr. 3: Loc de regrupare cu un piton pe o fisură de la baza unui horn.

De asemenea, mai există un piton vechi (lamă), într-o fisură situată puțin mai înapoi și în partea dreaptă, care se continuă până la baza unui prag de piatră ascendent, lat cam de 1 m, care urcă oblic spre stânga.

Foto nr. 4: Al doilea piton din regrupare, situat mai la dreapta, la cca. 3 metri distanță.

Pentru continuare se poate alege oricare din cele 2 variante de mai sus: fie pe hornul din stânga, variantă cu un pas mai delicat la ieșire, fie pe pragul de piatră din dreapta, care este ceva mai accesibil.

Foto nr. 5: Hornul din stânga. Pe aici a mers prima echipă (Eugen și Cosmin).

Foto nr. 6: Ambele variante de abordare a pasajului. Echipa nr. 2 (Marius și Alex) a ales varianta pe pragul din dreapta.

După ce se depășește acest obstacol, panta mai pierde din înclinație și se continuă pe o porțiune cu petece de iarbă spre un bolovan mai mare, care se ocolește pe partea stângă. Mai sus de acesta, se intră într-o mică zonă cu jnepeni. Imediat după aceasta se poate regrupa la un piton cu cordelină albă, situat pe partea dreaptă, la baza unui piept de piatră. Această lungime are aproximativ 25 m.

Foto nr. 7: Regrupare la un piton, după prima lungime pe care am pus coarda.

Din regrupare se urcă spre un piept de piatră aproape vertical, dotat cu un bolovan surplombat în partea superioară. Bolovanul este încadrat pe laterale de câte un fel de horn oblic de vreo 2-3 m. Se continuă pe cel din stânga, care este mai ok, dar are un pas mai dubios la ieșire. Cam pe la jumătatea hornului există un piton nou și alb, situat pe partea stângă.

Foto nr. 8: Pasajul cu horn oblic.

Deasupra hornului terenul se îmblânzește, iar undeva pe dreapta, într-o fisură de la baza peretelui se găsește un piton vechi pentru o asigurare intermediară. Se continuă ușor stânga până se prinde o brâniță de iarbă, pe care se merge spre dreapta până sub un diedru de vreo 2 m care te scoate în linia de creastă, care se prezintă aici sub forma unei lame înguste și aeriane. Se regrupează la un piton situat chiar în muchie.

Această lungime are tot cam 25 m. Deși am fi putut face cele 2 lungimi dintr-o singură bucată, am preferat să regrupăm pentru a evita frecarea corzilor și pentru că exista riscul să nu ne auzim din cauza configurației terenului.

Foto nr. 9: Porțiunea de traseu de după depășirea hornului.

Urmează o muchie îngustă de vreo 15-20 m până la un pâlc de jnepeni situat la baza unui perete vertical. De aici se continuă drept în sus pe o fisură verticală, care de la distanță pare inabordabilă, dar are prize bunicele și e echipată cu 4 pitoane. Ieșirea din fisură se face spre stânga, aici fiind un pas puțin mai delicat.

Foto nr. 10: Continuarea se face pe fisura verticală ce străbate colțul din centrul imaginii. La baza fisurii, Eugen evaluează traseul.

Foto nr. 11: Amplasarea pitoanelor pentru asigurările intermediare pe această lungime de coardă.

După perete panta scade considerabil. Sper să nu greșesc, dar parcă mai e un al cincelea piton mai sus de ieșirea din perete, până la primul grup de jnepeni. Se continuă ascensiunea spre 2 pâlcuri de jnepeni, la care se poate asigura (preferabil la cel de sus).

Lungime: cca. 50 m. În cazul unei corzi mai scurte, se poate asigura de la baza peretelui.

Foto nr. 12: Regrupare pe o mica platformă, la al doilea pâlc de jnepeni.

De aici în sus urmează o porțiune mai puțin înclinată de vreo 30-40 m, cu petece de iarbă, pe parcursul căreia se întâlnește pe stânga un piton mare, cu inel. Deplasarea este ușoară și nu necesită neapărat legarea în coardă.

Foto nr. 13: Lungime mai lejeră, se poate merge la liber.

Foto nr. 14: Pe parcurs există totuși un piton măricel, pentru orice eventualitate.

Urmează un diedru de vreo 3-4 m, cu fisură și cu un piton cu inel bătut în partea stângă-sus. Deși pare că traseul urmează fisura din diedru, varianta cea mai facilă de depășire este pe muchia din stânga.

Foto nr. 15: Ultimul obstacol până la ieșirea pe vârf. Cu roșu – locul unde este amplasat pitonul.

Odată depășit și acest obstacol, nu ne mai despart de Colțul Mălinului decât câțiva metri de mers la liber. De pe vârf se coboară la liber peste vreo 2 pasaje mai expuse sau se instalează un rapel după un bolovan, până pe o muchie îngustă, care conduce la baza Dintelui dintre Colți.

Foto nr. 16: Coborârea de pe Colțul Mălinului.

Foto nr. 17: Continuarea Crestei Mălinului – Dintele dintre Colți, puțin vizibil din unghiul ăsta și Colțul de Sus, mult mai impunător.

Dintele se ocolește pe partea dreaptă, inițial pe o brână îngustă, apoi peste praguri de piatră. Traversarea este destul de aeriană, dar sunt prize suficiente. Pasajul are 3 pitoane: unul la intrare, chiar în muchia Dintelui, unul pe parcurs (piton nou, bătut incomplet) și unul la ieșire, bătut de asemenea în muchie.

Foto nr. 18: Pitoane pentru asigurare pe traseul de ocolire a Dintelui dintre Colți (stânga – la intrare, dreapta sus – pe parcurs și dreapta jos la ieșire).

Urmează Colțul de Sus, care se depășește în mod similar cu precedentul: brâniță subțire cu piton la intrare, pe parcurs un piton mai vechi, echipat cu cordelină neagră și situat puțin mai sus de linia traseului și încă un piton din ăla nou, pe un pasaj mai mai dubios, unde traseul urcă puțin. Urmează un prag de piatră și apoi se continuă lejer până pe pantele de obârșie ale Văii Țapului, unde traseul ia sfârșit.

Foto nr. 19: Traseul de ocolire a Colțului de Sus. Aici nu am mai fotografiat asigurările intermediare, dar situația stă cum am prezentat-o mai sus.

După ieșirea în conul de obârșie al V. Țapului, se continuă pe pante cu iarbă și stâncă până în BMC, care se urmează la dreapta până în V. Priponului, pe care se coboară în poteca marcată de pe Valea Cerbului.

Timp necesar pentru parcurgerea Creastei Mălinului (traseul propriu-zis) - 3 ore pt. 2 echipe (4 persoane).

Echipament minim necesar: ham, cască, dispozitiv de rapel, 2 carabiniere (din care minim 1 cu filet), 1-2 anouri pentru fiecare participant, plus 5 bucle echipate și 1 coardă de 50 m pentru fiecare echipă.

Marți, 12 septembrie 2017 - 23:25
Afisari: 724

baumwolle

Tu chiar nu vrei să ne mai lași acasă. Carpati.org Mulțumim!

Miercuri, 13 septembrie 2017 - 06:52

timmy

Daca imi permiti, doua observatii la foto nr 7:
- Daca nu ma insel, cordelina din piton pare destul de veche fiind decolorata. In conditiile in care regruparea nu e redundanta, cum se intampla foarte des in genul acesta de trasee, poate ai vrea un factor de risc in minus (o cordelina despre care nu stii nimic).
- Lasand cordelina de o parte, o alta posibila greseala este orientarea clapetelor carabinierelor spre stanca, mai ales cand cel putin una nu pare sa aiba filet. Este improbabil ca carabinera sa se deschida si sa iasa din cordelina, dar in cazul unei caderi este posibil sa se izbeasca de stanca, si in momentul fortelor maxime sa fie prinsa cu clapeta deschisa. Asa cum probabil stii, rezistenta unei carabiniere cu clapeta deschisa scade considerabil aducand-o in tinutul posibilitatii ruperii.

Toate cele bune!

Miercuri, 13 septembrie 2017 - 10:27

horjeaeugen

Necontestand aspectele tehnice aratate anterior jurnalul se doreste a fi un material informativ cu privire la traseul alpin descris si la punctele de asigurare. Nu s-a dorit expunerea tehnicilor De catarare si nici prezentarea modalitatii De utilizare a materialelor tehnice.
TOATE BUNE!

Miercuri, 13 septembrie 2017 - 11:19

timmy

Erau niste sfaturi prietenesti pentru voi, care ati fost acolo si probabil veti mai merge...

Miercuri, 13 septembrie 2017 - 12:28

horjeaeugen

Sfaturile au fost insusite, fara nicio tenta de malitiozitate. Observatiile au fost pertinente in raport de situatia prezentata in fotografia mentionata de tine.

Miercuri, 13 septembrie 2017 - 17:45

markbv

@baumwolle: Andrei, facem si noi ce putem!

@timmy: Bune observatiile! Apreciez sfaturile si atentia cu care ai studiat jurnalul!
Totusi, in realitate situatia nu a fost chiar asa riscanta cum ai fi tentat sa crezi la prima vedere. Am regrupat acolo pt ca era o platforma buna, suficient de mare, unde nu exista riscul de cadere in conditiile meteo pe care le-am prins noi, deci, din punctul meu de vedere, probabilitatea ca cele 2 carabiniere din fotografie sa fie prinse cu clapeta deschisa in cazul unui soc era extrem de redusa.
Inca o data, e corect ceea ce ai scris si pot sa spun ca am stat in cumpana daca sa pun sau nu acea fotografie in jurnal, pentru ca nu vrem sa lasam impresia ca promovam asumarea unor riscuri acolo unde nu este cazul, dar nu aveam alta poza cu acel piton si, asa cum a zis si Eugen, am intentionat sa facem o desciere cat mai amanuntita a traseului, nu a procedeelor tehnice!

Toate bune!

Miercuri, 13 septembrie 2017 - 20:12

boreal

O creasta cu vino-ncoa'! Creasta Malinului face parte din acele bucurii in care, indiferent cat de des te-ai regasi, senzatia de satietate iti este cu totul straina.

Mi-ar fi placut sa transpire mai multa emotie in acest jurnal, nu numai o descriere matematica a turei.

Multumesc!

Joi, 14 septembrie 2017 - 11:17

lawr

Bravo trupei. Felicitari. Fainosag la greu.

Joi, 14 septembrie 2017 - 11:34

markbv

Cristi si Laurentiu, multumesc pentru vizita si pentru randurile scrise!
Cristi, mai in gluma, mai in serios, iti zic ca emotiile si transpiratia s-au cam consumat pe timpul turei!
Toate bune!

Joi, 14 septembrie 2017 - 17:44

mihai_fl

Foarte util jurnalul pentru cei care nu au facut traseul si tanjesc sa o faca.
Multumim de efort pentru detaliere.
Ture faine.

Marți, 19 septembrie 2017 - 11:19

mvc

@markbv: Felicitari pentru acest jurnal detaliat !

Comparativ cu anii din urma cand am parcurs, de mai multe ori, acest traseu, acum remarc aparitia catorva noi puncte de asigurare - ceea ce este foarte bine.

Marius, mi-a placut stilul in care ai elaborat acest jurnal (fiindca se vede ca-i muncit!) !
Mi-aduce aminte de unele dintre scrierile mele de pe aceasta platforma web. :-)

Mentine stilul !

@mihai_fl: Florin, ma bucur sa ne regasim, asa, macar virtual. Poate si real sa ne mai reunim in vreo tura pe munte .

Numai bine !
Mihai Cernat

Marți, 19 septembrie 2017 - 14:17

markbv

Florin si Mihai, multumesc pentru aprecieri!

Ture faine in continuare!