Skin Classic Skin White Skin Black & Whilte Skin Default Adauga la Favorite (In contul carpati.org)
Cautare:

Doneaza

Calendar

Octombrie 2014
LMMJVSD
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Noiembrie 2014
LMMJVSD
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Online

Vremea
Varful Podul Calului
Muntii Vrancei-Penteleu

Voluntar in Carpati

Noua aparitie editoriala

Homepage

Lista de discutii

Atelier de prim ajutor pentru incepatori: cateva concluzii (Muntii Fagarasului)

Tanar/a, intre 25 si 45 de ani, cu experienta montana. Cam acesta este portretul unei persoane predispuse la accident pe munte, daca e sa ne luam dupa statistica. Se intampla de obicei dupa-amiaza, de cele mai multe ori din neatentie. La randul ei, neatentia vine pe un anumit fond: oboseala, graba, consum de bauturi alcoolice, etc.

Am aflat toate astea la un atelier de prim ajutor pentru incepatori susținut de Salvamont Sibiu și organizat de Asociatia Montana Carpati.


Prin urmare iata cateva idei retinute: primul lucru pe care il faci, fie ca esti pe strada sau pe varful muntelui: verifici daca persoana accidentata este constienta. Daca este constienta, incearca sa obtii cat mai multe informatii de la ea. Un exemplu: daca sufera de boli cronice, daca e alergica etc. Aceste informatii pot deveni vitale daca, intre timp, accidentatul devine inconstient.In principiu, verifici daca respira, daca are puls, daca ii bate inima. Daca nu mai respira, in scurt timp va ramane si fara puls si va intra in stop cardio-respirator. E greu de explicat aici cum faci masajul cardiac, cum verifici daca respira. De aia e bine sa te duci la un curs de prim ajutor. Cert e ca nu te apuci insa de nicio manevra pana nu suni la 112. Niciun masaj cardiac nu va reusi sa tina in viata o persoana fara ajutor specializat, asa ca sunatul la 112 devine o operatiune vitala.


Cum faci apelul la 112?


Cu semnal, in primul rand. Fac aceasta precizare pentru ca m-am tot trezit in ultimele luni in zone fara semnal pe munte, unde imi aparea la un moment dat mesajul: “doar apeluri de urgenta”. De aici am dedus eu (total gresit) ca apelurile de urgenta le poti face chiar si din zone fara semnal. Ceea ce ar fi fost bine, fie vorba intre noi, dar in realitate nu se intampla acest lucru.Asa ca apelul la 112 de pe munte se poate face doar din zone cu acoperire. Si ca orice apel obisnuit, legatura se poate pierde. Prin urmare, e bine sa te poti concentra astfel incat sa transmiti operatoarei toate informatiile cat mai complet. Fara panica, ton calm, dar ferm. Daca te precipiti, instinctiv se concentreaza sa te calmeze pe tine si ce spui trece pe planul secund. Primele lucruri pe care ai grija sa le comunici: care e urgenta si, foarte important, unde te afli. “Intr-un loc cu multe stanci” nu e ceea ce se cheama o informatie utila in acest caz. Teoretic, apelul la 112 poate fi localizat. In practica localizarea pe munte nu e deloc precisa asa ca nu e de luat in calcul. Daca esti fericitul posesor al unui GPS, lucrurile ar trebui sa fie mai simple. Dupa ce dai coordonatele, asigura-te ca operatorul a notat corect ce i-ai transmis. Deci pune-l sa repete.


Siguranta “salvatorului” pe munte


Mda, poate parea cam cinic, dar e un aspect pe care trebuie sa-l iei intotdeauna in calcul. Oricat de greu ar fi, tabloul trebuie sa-ti iasa asa: exista o victima, sa facem tot posibilul sa o salvam, nu ajuta pe nimeni doua victime. Asa ca intotdeauna analizezi locul accidentului, te uiti cu atentie in jur la eventuale pericole la care te-ai putea expune cum ar fi sa-ti pice bolovani in cap, sa cazi etc.Un alt aspect de luat in seama: distanta pana la victima, e important sa-ti pastrezi resurse si pentru drumul de intoarcere.


Ce nu trebuie sa-ti lipseasca din rucsac


Folia de supravietuire. E primul lucru pe care il recomand chit ca eu nu detin (inca) asa ceva. In grup, are Radu si chiar mi-a imprumutat-o de cateva ori atunci cand am mers pe munte fara esarfe. O gasesti la magazinele de munte si in functie de minunile pe care le face poate ajunge pe la 30 de lei. Important de retinut: partea argintie in jos tine caldura. E usor de transportat, nu ocupa mult loc in rucsac si in momente cheie se poate dovedi vitala. E genul de obiect pe care trebuie sa-l porti tot timpul cu tine, dar de care nu te atasezi pentru ca-l vei da primului om care va avea nevoie.


Manusi sterilizate: si astea nu ocupa mult loc. Sincer, nu mi-ar fi trecut prin cap ca e nevoie de asa ceva, dar se pare ca e bine sa le ai in rucsac. Nu-ti iei un sac de manusi, dar o pereche e bine sa ai cu tine. Si foarte important: nu uita sa le folosesti!


Hipotermia


Face victime in special vara. Jos e cald, sus nu, apar evenimente neprevazute, daca esti in pantaloni scurti si tricou...Si se intampla destul de frecvent, dupa cum povestesc salvamontistii.Vine iarna in curand, deci nu ne culcam pe o ureche. In prima faza, de hipotermie moderata incercam sa scapam de ea cu incalzire din interior in exterior: adica cu bauturi calde. La carte zice fara alcool, asa ca voi avea decenta sa va spun ca la carte, fara sa fac comentarii personale. Deci ceaiuri.Hipotermia severa: aici deja incercarea de incalzire se face din exterior in interior. E foarte grava si recunosc ca am cascat ochii mari, de groaza, cand ni s-a povestit un caz, iar finalul nu a fost cel la care ma asteptam. Adica sa-i salveze.La hipotermie severa deja nu mai poti mobiliza persoana sa se miste. O poate ucide miscarea, asa ca stai sa vina ajutoarele. In faza asta persoana incepe sa si delireze, semnele vitale pe masura ce trece timpul i se duc. Nu incerci sa o incalzesti in aceasta faza frectionandu-i mainile, picioarele.


Muscatura de vipera


Aici e o intreaga disputa. La carte si practica spitaliceasca spun ca degeaba umbli la rana, ca nu are niciun efect. Deci daca vezi doua intepaturi, te asezi calm si incerci sa-ti privesti viata fara sa te agiti sau sa te enervezi. Daca esti insotit, le ceri calm sa cheme ajutor pentru ca ai fost muscat de vipera. Daca esti singur, aici e partea mai amuzanta, iti calculezi cu sange rece sansele.Sunt sanse sa treaca cineva pe acolo? Daca iti da cu nu din prima, asta e, te pui in miscare. Dupa 24 de ore, efectele devin ireversibile, scrie tot la carte. Nu stiu daca asta inseamna ca mori, dar oricum nu suna bine.Ideea e ca nu se pune garou pentru ca se acumuleaza toxine. Cei care au protestat in afara cursului au spus ceva de garou pentru ca apoi sa faci incizie...Nu stiu, am facut doar un curs de prim ajutor pentru incepatori.


Improvizatie


Ce am invatat la acest curs este sa privesc cu alti ochi ce e in jurul meu in caz de accident. Nu as vrea sa se bazeze cineva ca dupa acest curs sunt un Dr. House al padurii. Dar, pentru cei ce stiu si pot iata cateva unelte:

Leziuni cervicale: un prosop facut sul, saci cu nisip, pietre infasurate.

La diferite fracturi poti folosi bete.

Leziuni la coloana: schiuri, scara, usa.

Fractura de femur: daca nu ma insel asta e considerata urgenta de grad 0.. 0, adica urgenta urgentelor. Pentru imobilizare se poate folosi o creanga, se pune lateral si se imobilizeaza ambele picioare.


Final


Au fost multe informatii. La un moment dat, in plin curs, am incercat sa mi le sintetizez in minte. Si am inceput sa le incurc, nu mai stiam ce si cum faci, intrasem in faza aceea in care nu mai respiri pentru ca nu-ti mai amintesti ordinea si simti ca orice gest, chiar si respiratia ta, va omora “victima”. Intr-un moment din acesta l-am auzit pe seful Salvamont Silviu spunandu-ne: “Sa nu va fie frica sa interveniti. Acum stiti cum, sa nu va fie frica sa interveniti!”. Si ceva din tonul lui a facut brusc frica mai mica.



PS: Mai e putin timp, dar cine doreste sa se inscrie la atelier o poate face pe ultima suta de metri aici: http://www.carpati.org/stire/atelier_de_prim_ajutor_-_asociatia_montana_carpati_%C5%9Fi_salvamont_sibiu/3455/


Detalii despre atelierul la care am participat gasiti aici : http://www.carpati.org/stire/ateliere_pentru_incepatori_2012_-_prim_ajutor_-_asociatia_montana_carpati/3431/ iar o sinteza a cursului in 4 min si ceva aici: http://www.rfi.ro/articol/reportaj-rfi/cum-sa-acorzi-primul-ajutor-munte


Si in final multumiri celui care se afla in spatele acestei initiative. Am inteles ca e vorba despre multi: Excelenta initiativa! La cat mai multe si mai inspirate!

.



Joi, 27 septembrie 2012 - 04:57 
Afisari: 2,126 


Postari similare:





Comentariile membrilor (53)

felicia
felicia
Coarda
 
1
Eu vara nu dorm... de fapt toamna!

Felicitari Andreea mai ales pentru reportaj!

Deci sunt salvata pe viitor Carpati.org


Joi, 27 septembrie 2012 - 07:48  

senty
senty
(admin)

 
2
112...
Serviciul este apelabil din orice retea, netaxabil. In plus, serviciul 112 se poate apela de pe orice telefon chiar daca acel telefon nu are semnal in reteaua lui de lucru, dar are semnal de la alte retele!
Convorbirea printr-un telefon mobil se face prin unde radio, deci e de la sine inteles ca daca nu exista o legatura radio intre telefon si o celula apropiata, atunci nu se poate realiza nici o legatura!

Pont: pe munte, in zonele unde (stiti ca) nu este semnal, inchideti telefonul. Salvati astfel bateria! Un telefon ce nu gaseste deloc semnal, sau nu gaseste semnal corespunzator retelei lui de lucru, este fortat sa emita cu o putere marita (maximum 2w out), concluzia... bateria se descarca mult mai repede. Reversul, cand esti langa o celula (in oras de ex) telefoanele isi reduc automat puterea de emisie, practic folosesc energie atat cat e necesar sa se asigure o legatura bilaterala in conditii optime.


Joi, 27 septembrie 2012 - 08:39  

gonzo
gonzo

 
3
nu am inteles nimic din acest jurnal
daca si cursul a fost la fel ...


Joi, 27 septembrie 2012 - 12:08  

dragos39
dragos39
Busola
 
4
multumim pt. informatii Andreea.


Joi, 27 septembrie 2012 - 13:16  

ratza
ratza
Busola
 
5
Un curs de prim ajutor nu poate fi sintetizat într-o singură pagină. Te-ai gîndit ce se întîmplă dacă cineva ia de bun jurnalul tău și aplică incorect vreo manevră?

Un masaj cardiac făcut chiar și greșit e mai bun decît lipsa lui. Se presupune că omul e deja mort, deci nu-i poți face ceva mai rău. Dacă suni la 112 și aștepți în vîrf de munte, poți la fel de bine să pleci mai departe.

Legat de hipotermie și de comentariile cu alcoolul: îți pot confirma din proprie experiență că nu te încălzește, ci din contră. Primul efect e dilatația vaselor de sînge, adică efectul de încălzire e sîngele cald care e trimis în mebre. Asta asigură o răcire și mai eficientă a corpului, care deja e rece.

Ce am învățat eu de-a lungul tuturor cursurilor de prim ajutor la care am participat: nu încerca să înveți tot dintr-o dată, axează-te pe cele cîteva pe care să le stăpînești bine, apoi mai adaugă cîte una.


Joi, 27 septembrie 2012 - 14:26  

odin
odin
Rucsac
 
6
gonzo, hai sa te lamuresc:
Autoarea s-a grabit cu scrisul, a facut un raport. Cu siguranta au invatat mai mult decat a scris; primul lucru care se invata este ca daca nu esti doctor si suspectezi leziuni la coloana, nu misti accidentatul ci il acoperi cu o patura si astepti cadrele medicale, pregatite pt asa ceva.
ceea ce nu poate pregati un astfel de curs este reactia omului; vederea sangelui poate provoca lesin unora, teama de responsabilitate ii face sa nu gandeasca...
inchipuie-ti ca le faci pe toate astea obosit de drum.


Joi, 27 septembrie 2012 - 14:29  

alyn87cr
alyn87cr

 
7
Felicitari pentru jurnal, este oki Carpati.org
Ce as avea de adaugat: dc este cineva ranit vb cu el sa vezi ce il doare si apoi suni la 112. Ei o sa te intrebe ce are victima ca sa nu vina acolo nepregatiti si o sa te inveti ce si cum sa faci sa fii de ajutor pana vine echipa de interventii. Priceput/nepriceput cum esti, in cazul in care victima pierde sange mai bine pui tu un garou si pierde 10% decat 50 % din sange ( pierderea a ~ 30 % din sange duce la deces ).
Alchoolul te deshidrateaza, implicit duce la aparitia hipotermie mult mai repede. Cel mai bun este ceaiul cald si exercitii pt maini si picioare.
Eu unul tin telefonul stins si doar cand vreau sa vorbesc il aprind, vorbesc cu cine am de vorbit si apoi il sting iara.


Joi, 27 septembrie 2012 - 17:27  

abavas
abavas

 
8
Pentru domnii Gonzo si Popa: ati citit titlul? Sunt cateva concluzii, oameni buni! Autoarea nu tine ea cursul...
Cu deosebita stima!
P.S. Domnule Popa, v-am citit jurnalul "Intalnirea"....excelent scris, se vede ca aveti condei...ma intreb ce s-ar intampla insa, daca vreun invatacel in ale muntelui ar lua de bune povestile dvs. simpatice expuse acolo...


Joi, 27 septembrie 2012 - 19:24  

ratza
ratza
Busola
 
9
Nu credeam că mai e nevoie să anunț cînd sînt sarcastic și cînd nu. Cine-mi ia exemplul trebuie să fie pregătit să suporte consecințele.

Și fără domneală, mă irită și fac bășici de la ea. Mi-a luat ceva timp pînă să-mi dau seama că e vorba de mine. Răspund mai repede la poreclă.


Joi, 27 septembrie 2012 - 21:28  

abavas
abavas

 
10
@ Ratza ... Aha! Treaba cu domneala imi este clara ... si mai imi este clar ceva: daca Doamne Sfinte mi s-ar intampla sa am nevoie de prim ajutor, nu as dori sa-mi fii prin preajma...un masaj cardiac executat gresit poate inrautati starea pacientului.
O seara placuta.


Joi, 27 septembrie 2012 - 22:59  

mnu_pd
mnu_pd

 
11
Andreea,
Cred ca trebuia sa accentuezi (mai mult decat ai facut-o) ca este vorba despre cateva concluzii si nu despre un curs in toata regula. Dupa cum vezi, ai primit un cap in gura, asa ca de prim articol pe carpati.org (e primul, nu?). Dar nu-ti face probleme, si aici e ca peste tot in viata: D
Felicitari si la mai multe (articole) !


Vineri, 28 septembrie 2012 - 13:38  

ilie.mihaela
ilie.mihaela..

 
12
Multumesc Andreea!
Am mai facut cursuri de prim ajutor din timp in timp si intotdeauna imi face placere sa reimprospatez informatiile.
Multumesc inca o data,
Mihaela


Vineri, 28 septembrie 2012 - 16:54  

odin
odin
Rucsac
 
13
In titlu scrie clar: cateva concluzii. Ce naiba, nu a primit niciun cap in guraCarpati.org


Vineri, 28 septembrie 2012 - 19:02  

ratza
ratza
Busola
 
14
abavas, eu sînt mai bou din fire: explică-mi și mie cum un masaj cardiac făcut aiurea poate înrăutăți starea unui om MORT.


Vineri, 28 septembrie 2012 - 21:37  

abavas
abavas

 
15
Ratza, in legatura cu prima parte a frazei de mai sus, nu pot sa te contrazic, ca nu te cunosc asa bine...in ceea ce priveste cea de-a doua chestiune, nu se discuta aici despre oameni declarati morti...sa ne concentram pe cum putem ajuta...
Toate bune!

A, si inca ceva: in loc sa discutam despre lucrurile minunate facute la acest atelier si sa le imbogatim cu experienta fiecaruia (asa cum au facut-o cei mai multi dintre comentatorii acestui jurnal), stau la ora asta tarzie sa-ti dau tie tot felul de explicatii...propun, deci, sa incheiem discutia aici...oricum ai spus ca ai facut cursuri de prim ajutor, deci le stii...


Vineri, 28 septembrie 2012 - 22:47  

ratza
ratza
Busola
 
16
Să înțeleg că tu le faci masaj cardiac și dacă sînt doar leșinați, nu? Așa, preventiv...


Sâmbătă, 29 septembrie 2012 - 08:24  

turonian
turonian
Rucsac
 
17
Andreea care a cucerit Muntele Cozia, fără să ne spună cum! Aveam eu o senzație de déjà vu.
Tu înțelegi ceva din ce ai scris aici? Zici că acestea sunt concluziile? Cred că ar fi necesare concluzii la concluzii. Mă depășește total stilul tău haotic de a scrie.
alyn87cr: după tine cei care vin pe munte după victimă în urma unui apel la 112 vin nepregătiți nu? parcă ai vorbi de Gigel instalatorul, care te întreabă ce s-a întâmplat în baie și tu îi zici că s-a spart o țeavă. IAr apoi adaugi: dar vedeți să nu vă uitați ciocanul și cheia franceză.


Duminică, 30 septembrie 2012 - 21:05  

abavas
abavas

 
18
Tu lipseai! Acu' jurnalul acesta este perfect...
Daca mai sunteti, stati la coada baieti!


Duminică, 30 septembrie 2012 - 22:37  

blueandria
blueandria

 
19
Pentru cei interesati exista un manual de prim ajutor, facut de SMURD. L-am vazut la atelier si ni s-a spus ca va fi reeditat in toamna, deci cine doreste si-l poate cumpara.
Daca am retinut bine, costa 30 de lei. Eu am de gand sa-l cumpar, daca mai exista doritori sa dea un semn. Mi se pare interesant de avut in primul rand in casa, nu de carat pe munte Carpati.org Si nu, nu am procent din vanzari, nici macar nu sunt sigura ca-l vor reedita. Dar ma gandesc ca daca suntem mai multi care il dorim, va fi un impuls.
In rest, ce mi-am propus cu acest jurnal cred ca am reusit: ca oamenii sa realizeze ca weekendul asta la Balea Lac exista un atelier de prim ajutor pentru incepatori. Si ca e de mers. In acest fel am incercat sa-mi exprim si multumirea ca mi s-a oferit sansa de a face asa ceva, ca s-a gandit cineva si la incepatori, facand ceva concret pentru ei.
Pont pt gonzo: schimba acel “daca” cu “sper ca atelierul nu a fost la fel ca jurnalul” atunci cand implica munca altora. Sau, daca e prea greu, rezuma-te la “nu am inteles nimic din acest jurnal”. E mai corect asa.
Multumesc celor care au adus completari, sunt mai mult decat binevenite. Senty, si eu le-am gandit tot sub forma de pontCarpati.org
Felicia: nu esti doar salvata, vei avea cea mai securizata tura in CeahlauCarpati.org – vine si Diana cu forte proaspete de la atelier Carpati.org


Duminică, 30 septembrie 2012 - 23:18  

zentai
zentai
Busola
 
20
Tehnic vorbind, ma intereseaza si pe mine manualul cu pricina,macar asa, ca literatura, chiar daca nu ai procent Carpati.org.
Cine stie, mereu descopar, ulterior, cate ceva care ma face sa ma mir la cat de destept as fi putut fi, in loc sa aleg sa fiu bolovan.Noroc ca ma echilibreaza politetea, ca altfel nu mi-as mai gasi locul in campul modestieiCarpati.org...

Cu stima


Duminică, 30 septembrie 2012 - 23:47  

alyn87cr
alyn87cr

 
21
turonian : si vrei sa zici ca pe tine te musca o vipera smurdul o sa vina cu atele sa iti puna ghips ? sau dc cineva a cazut intr-o prapastie o sa aduca si anti viperin, nu prea cred.
Sunt prea multe posibilitati as te accidentezi pe munte incat ei sa aiba toate tipurile de echipamente, etc. Plus ca una este sa ai mana/ picior fracturat si alta este sa fii cazut de pe o stanca si sa fii in coma, nu o sa vina la fel echipati niciodata.


Luni, 1 octombrie 2012 - 10:06  

turonian
turonian
Rucsac
 
22
abavas: greșești din start. Acesta nu este un jurnal. Eventual, ar putea fi articol.
Andreea: iarăși ai avocat, pe abavas. La precenta scriere te susținea cu patos lonewoolf. Ca și data trecută îți recomand, ca împreună cu ei, să mai citești regulamentul. Poate măcar acum vei înțelege cum trebuie să fie un jurnal.
Numai bine în continuare.

alyn87cr: eu nu cunosc dotările standard ale unei echipe de intervenție de urgență. Normal că te întreabă cât mai multe despre ce are victima, dar există niște proceduri standard și anumite echipamente "din dotare", în funcție de/cu care se lucrează, se intervine, ca în orice instituție. Referitor la serul antiviperin, aici e o întreagă discuție. S-a mai vorbit despre asta pe site. Ideea e că după ser se așteaptă de obicei. Prima dată victima trebuie dusă la spital. Uită-te și pe aici: http://www.carpati.org/stire/atenție_la_vipere_serul_antiviperin_
lipsește_cu_desăvârșire_în_caraș-severin/3281/



Luni, 1 octombrie 2012 - 10:53  

alyn87cr
alyn87cr

 
23
turonain : exact asta am zis si eu, ei te intreaba ce are victima, e constienta sau nu, oricum isi i-au si echipamente in plus in functie de a patit ( a cazut, i-a venit rau, etc. ) daca este cazul, ca doar acuma nu o sa vina cu elicopter daca cineva si-a luxat / rupt mana.


Luni, 1 octombrie 2012 - 11:43  

ratza
ratza
Busola
 
24
Pentru cei care vor un manual de prim ajutor:
http://www.ms.gov.ro/?pag=130


Luni, 1 octombrie 2012 - 12:19  

zentai
zentai
Busola
 
25
@- multam ratza. O sa-l colectionez si pe asta.

Imi face placere si ma onoreaza sa fiu si eu un "avocat cu patos" al lui Andreea...din varii motive, poate ca si sa iau apararea cuiva care, emotional vorbind, nu e setat sa se apere in varii imprejurari(greseala lui, intr-o lume atat de dialectica).Eu vad treaba cam asa:

1- regulamentul nu precizeaza stilul si nu poti impune cuiva un stil de relatare, care , la alegerea autorului. poate fi ca un proces verbal, ca o elegie, ca un rebus etc...Parerea mea.Andreea a statuat cum ca ar fi un "pont".

2-articolul e o creatie mai mult stiintifica despre un subiect presetat, impune pareri de sinteza despre un subiect in care au pareri calificate si altii, in care se popularizeaza niste ipoteze, eventual se ajunge la niste concluzii,si nu se preteaza la metafore decat cu totul subsecvent.Nici asta nu poate fi impusa cuiva.
Pentru ca despre un eveniment la care am participat pot sa scriu un proces verbal sau un articol,sau un RT, sau un reportaj, sau o poezioara atasata afectiv momentului.Nu sunt convins ca ar trebui sa dau explicatii de ce fac o alegere sau alta.Ma astept ca colegii de site, ca sa ne raportam la generozitatea momentului, s-o ia ca atare!

3-cand 9 persoane au acceptat post-ul ca atare si doi nu, s-ar putea ca celor doi sa le scape ceva...Zic si eu.

4-dar dreptatea ne-ar covarsi pe toti daca persoanele care nu accepta relatarea ca atare s-ar inscrie la un atelier/curs (oricare) organizat de Asociatia Monatana "Carpati", ar sacrifica timp,nervi, bani, s-ar obosi cu prezenta pe acolo si dupa aia ar scrie ei un RT, eventual o carticica, cu care sa ne prabuseasca pe toti in rusine cu eloginta lor.

Putem critica foarte fain, si mai ales constructiv, fara sa uitam, insa, ca dincolo de ecran e o persoana care nu are de ce sa accepte ironii si mistocareli.Si-n felul asta am iesi si ca suntem de buna credinta.

Andreea, felicitari pentru participare pentru ca ai ales sa ne impartasesti si noua cam cum a fost pe acolo, si unii dintre noi poate ca o sa prinda curaj si incredere sa participe si ei, ca ai sacrificat un pic din viata ta ca se ne faci acest mic dar...si la mai multe, oricare ar fi acestea.Munte sa fie!Carpati.org


Luni, 1 octombrie 2012 - 13:34  

ratza
ratza
Busola
 
26
Ar fi bine ca în cursurile de prim ajutor să fie prezentate și metode prin care salvatorul să-și păstreze sîngele rece. Nu e greu să-ți pierzi cumpătul la vederea unui os ieșit prin mușchi, mai ales cînd știi că tu ești cel care va trebui să-l pună la punct.


Luni, 1 octombrie 2012 - 15:53  

felicia
felicia
Coarda
 
27
Andreea la cat mai multe astfel de concluzii... asa pe intelesul tuturor!
Ratza cursuri de astea de care zici, se fac la asa zisa scoala a vietii Carpati.org


Luni, 1 octombrie 2012 - 16:03  

abavas
abavas

 
28
Pentru turonian:
Avand in vedere ca eu sunt avocatul, Andreea este acuzata, reiese ca matale, turoniene, esti procuroru'. In acest caz, rog "Onorata Instanta" (si aici sper sa fiu in asentimentul colegului "avocat cu patos" Zentai, pe care nu-l cunosc, dar ii doresc numai bine) sa-i interzica turonianului apropierea la mai putin de 50 metri virtuali de acuzata, din cauza obsesiei "Cozia" dezvoltata de acesta. Totodata, cer ca sus-numitul turonian sa fie acuzat de port ilegal de limba romana: nu se spune precenta, ci precedenta.
Cu deosebita consideratie si cu aceleasi urari de carari cu soare!


Luni, 1 octombrie 2012 - 16:54  

abavas
abavas

 
29
O rugaminte: Cine poate sa-mi dea amanunte despre metodele pastrarii calmului, in cazul punerii la punct a unui os? (sic!). (eventual link-uri)...
Cu multumiri anticipate!


Luni, 1 octombrie 2012 - 17:43  

andrei_stefan
andrei_stefa..

 
30
Felicitari Andreea pentru jurnal si pentru reportaj.

Acum cateva lamuriri legate de cursul de prim ajutor.

Ceea ce este mai sus sunt doar conluziile si ideile pe care Andreea s-a hotarat sa le puna pe hartie. Cursul de la Balea a avut o structura clara si usor de inteles, imbinand astfel teoria si practica.

Din comentariile de mai sus am scos si eu cateva concluzii:

"Un masaj cardiac făcut chiar și greșit e mai bun decît lipsa lui." - acum ma intreb daca persoana care a spus asta a si fost la vreun curs de prim ajutor.. sau daca poate l-a facut.. doar ca nu a fost prea atent.. Nu de alta dar un masaj cardiac facut gresit poate face mai mult rau decat bine.. neavand nici un efect sau poate chiar vor inrautati situatia prin panicarea salvatorului care nu reuseste sa salveze pacientul. Oricum ar fi cel mai important este de sunat la 112. Plus ca de acolo vei primi si indicatii specifice pentru a acorda un prim ajutor pana la sosirea personalului specializat in zona (Salvamont, SMURD, etc).


"Să înțeleg că tu le faci masaj cardiac și dacă sînt doar leșinați, nu? Așa, preventiv... " - cum poti face tu diferenta pe strada daca un om e leninat, mort, inconstient sau doar doarme? Asa ca fapt divers?

Ca o mica explicatie la cele de mai sus. Cand gasim o persoana cazuta, lesinata, etc pe jos avem un simplu protocol de urmat:

1. ne asiguram accesul la mijloace de comunicare (pentru apelul la 112) si mijloacele de a ajunge la persoana respectiva
2. verificam daca persoana este constienta sau nu.. se pot aplica diversi stimuli durerosi pentru a confirma
3. verificam daca persoana respira sau nu, deoarece ar putea fi in stop respirator sau pur si simplu sa aiba un blocaj pe caile aeriene (si indepartam blocajul)
4. verificam pulsul persoanei, daca are sau nu

daca are puls si respira punem persoana in pozitia laterala de siguranta, daca nu pasul 5

5. in lipsa pulsului si respiratiei trecem la compresiile toracice si/sau respiratia gura la gura (compresiile toracice sunt suficiente pentru asigura debitul de oxigen necesar creierului)


alt comentariu aceeasi persoana:
"abavas, eu sînt mai bou din fire: explică-mi și mie cum un masaj cardiac făcut aiurea poate înrăutăți starea unui om MORT." - faptul ca o persoana a intrat in stop respirator/cardiac nu inseamna ca e MOARTA! Decesul il declara personalul medical care ajunge la pacient.

cel mai important lucru pe care il poti face pana atunci este masajul cardiac(compresiile toracice) pentru a asigura fluxul sanguin la creier si inima si binenteles oxigenarea creierului pentru a nu provoca daune ireversibile. Cand apare personalul medical si se realizeaza defibrilarea pacientului si se administreaza medicatia necesara si acesta tot nu isi revine, atunci se declara mort. Pana atunci respecti ceea ce am zis si mai sus in cei 5 pasi.


"Priceput/nepriceput cum esti, in cazul in care victima pierde sange mai bine pui tu un garou si pierde 10% decat 50 % din sange ( pierderea a ~ 30 % din sange duce la deces )."

De cel putin 5 6 ani incoace nu se mai recomanda folosirea garoului in oprirea sangerarilor, deoarece o data toxinele acumulate in zona blocata vor face mai mult rau decat bine persoanei prin crearea unui flux brusc si rapid de toxine care se indreapta direct spre inima, producand de la diverse infectii pana la soc. Si al doilea lucru il poate reprezenta ischemizarea membrului respectiv in conditiile in care salvatorul e stresat, speriat sau cu mai multi oameni de salvat si uita sa respecte regulile punerii unui garou si in loc sa il slabeasca din cand in cand poate duce in final la pierderea membrului respectiv.

Astfel se recomanda punerea unui bandaj compresiv pe zona afectata, astfel circulatia sangelui sa nu fie oprita pe acel segment de membru.


Deja am scris prea mult. Daca va intereseaza prezenta la alte cursuri de prim ajutor urmariti cu atentie siteul Carpati.org si activitatile Asociatiei Montane Carpati.

Sau puteti cauta pe google cate manuale de prim ajutor doriti, insa acest lucru nu va va ajuta cand veti ajunge in fata momentului cand trebuie sa salvati pe cineva. Practica si experienta celor care tin cursurile de prim ajutor sunt mult mai importante si updatate decat teoria, de multe ori insuficienta sau gresita din manualele de pe net.

O zi faina sa aveti!

@abavas in cazul fracturilor membrelor se recomanda reducerea lor prin aducerea lor in axul initial, aproximativ in pozitia naturala (fiind pozitia cel mai putin dureroasa). Daca nu merge, de frica, panica, durerea pacientului sau alte motive, bandajezi local si speri sa vina mai repede personalul specializat.


Luni, 1 octombrie 2012 - 18:24  

claudiu_plescan
claudiu_ples..
Busola
 
31
Doar ca personalul specializat intarzie sau se face ca nu vede. O fi avand si el treaba lui. Pacat.


Luni, 1 octombrie 2012 - 20:00  

turonian
turonian
Rucsac
 
32
andrei_stefan: rămân cu unele nelămuriri, dar oricum, mersi de explicații.
abavas: dacă tăceai..., cel puțin în legătură cu limba română, ca să nu mai zic că ești din nou pe lângă subiect.


Luni, 1 octombrie 2012 - 20:05  

lonewoolf
lonewoolf

 
33
turonian, nu am sustinut data trecuta persoana, ci am fost "avocatul" bunului simt. Cum sunt si acum...Deci, vorba ar fi cam asa: cand mai multi oameni iti zic ca esti beat, te duci sa te culci!
Somn usor!


Luni, 1 octombrie 2012 - 20:16  

abavas
abavas

 
34
Daca imi da voie turonianul sa vorbesc, ii pot recomanda inainte de culcare si pentru nelamuriri, sa comande manualul de prim-ajutor...eventual prin intermediul fetei care a cucerit Cozia si nu i-a spus cum.

Andrei, iti multumesc pentru clarificari!


Luni, 1 octombrie 2012 - 20:34  

alexcom2003
alexcom2003

 
35
Stau si citesc comentariile si ma minunez.
Cati specialisti in prim ajutor sunt pe site!Fiecare pe specialitatea lui.Unii sunt chiar doctori.Tare de tot.
In privinta articolului,cred ca ar fi bine sa fie mutat la articole pt ca la jurnale nu are ce cauta.


Luni, 1 octombrie 2012 - 21:16  

dragos39
dragos39
Busola
 
36
o rugaminte pt. Andrei.

la organizarea viitoarelor ateliere de prim ajutor, va rog sa aveti in vedere o locatie unde se poate ajunge mai usor pt. cei care nu dispun de masina personala.

respect pt. munca voluntara pe care o faceti.


Luni, 1 octombrie 2012 - 22:33  

odin
odin
Rucsac
 
37
"Ar fi bine ca în cursurile de prim ajutor să fie prezentate și metode prin care salvatorul să-și păstreze sîngele rece" ... asta e cea mai tare gogosica, bancul anuluiCarpati.org
Sa zicem ca pentru pastrarea calmului este necesar ca salvatorul sa aiba "cargo" pe persoana accidentata, respectiv, prietena, sotia, logodnica, surioara, nepoata, fiica, vagaboanta unui peste, ceva de genul asta. Cu siguranta stai calm caci daca nu salvezi situatia, iei multe dupa ceafa acasaCarpati.org Sper ca ati sesizat ironiaCarpati.org

Raman surprins ca lumea se leaga de autorul jurnalului de parce ea ar fi tinut si cursul de prim ajutorCarpati.org Saraca fata nu a facut decat o "dare de seama", un rezumat, cum ii vreti sa ii spuneti. Dar de aici pana la a comenta in deradere cursul propriu-zis, e cale lunga. Pai cursul a fost tinut de un medic nu de un sofer de tir. Bag de seama ca e o persoana avizata, un medicCarpati.org

Si ce ati fi vrut sa invete? Cum se face operatie pe creier sau cord deschis cu baioneta si toporul? Nu am fost la curs dar minte am si eu sa spun ca nu s-a vorbit decat despre cauze, salvari. S-a invatat cum se pune o atela cu materiale din dotare sau improvizate, cum se face o fasa, o imobilizare de membru, o impaturire pe targa...chestii normale, minime, de baza. Si s-a vorbit despre situatii diverse, cum e mai bine sa se procedeze in diferite situatii. Ca sa contesti treaba asta cu acest curs e ca si cum te legi de profu' de romana cum ca subiectul e adjectiv, ca a scris unul ce isi aducea aminte pe un site.

Cum sa zic...acum cativa ani am plecat la un revelion pe munte cu o amica. Fata suferea de spasmofilie, agravate de efort si pierderea de calciu "prin plaman". Am fost la fina mea care e si medicul meu de familie si m-a antrenat pentru orice situatie posibila. Acum spun, am facut exercitii virtuale despre cum se face calciu intravenos. Mi s-a parut destul de greu, nu injectia in sine (operatiunea e simpla ca idee) ci modul cum trebuie facuta m-a dat de groaza sa zic asa. Nu a vrut fina sa ma invete ca nu e voie dar am insistatCarpati.org pt orice eventualitate, ca o iubeam nespus pe fata si in grija mea nu as fi crezut nici daca Dzeu promitea ca nu pateste ea ceva. Ma bazam numai pe mine.

Fratilor, mi-am scris pe hartie ce aveam de facut. Sa fiu sigur. Si mi-am calculat drumul in asa fel incat sa nu fie cu oboseala mare pentru ea. Si tot ma gandeam ca nu cumva sa o vad cazuta in zapada ca pe viscolul ala care a fost iscat din senin pe drum si dupa oarece drum parcurs, nici mintea nici mana nu functioneaza ca de la calculator in fata unei cafea. Daca nu credeti, facem la iarna o tura, simulam o ratacire si un accident la 11 noaptea dupa 6-7 ore de mers apoi vorbim despre raspunsurile corecte la ceea ce ar fi trebuit sa facem...Carpati.org Cei care vorbesc contra acestui articol sau a cursului, cu siguranta nu au "adoptat" pe cineva in drum de iarna ca sa vada fata prabusita cu fata in zapada si sprayul antiastmatic inghetat in buzunarul eiCarpati.org Sa vezi ce spaima ma luase ca moare omul in mana mea! Asta apropos de calmul la vederea fracturii deschise de exemplu. Pana nu vi se intampla ceva nasol pe drum sa sara puls-oximetrul amicului meu in aer din cauza cifrelor, nu ar fi bine sa vorbiti...Carpati.org
ei...gandul mi-e mai domol decat vorba, nu o luati in nume de rau.


Luni, 1 octombrie 2012 - 22:46  

claudiu_plescan
claudiu_ples..
Busola
 
38
@avabas, imi oferi un spectacol dezagreabil. Dupa ce te-ai flambat (total inutil, chiar suspect) plecand de la o opinie cu care puteai sa fii sau nu de acord, dupa ce ai spus o inexactitate (dar foarte apasat, ce-i drept - evident ca nu esti medic, legatura dumitale cu medicina probabil se rezuma la Dr. House si eventual la 1-2 cursante), ti-ai atins maximul pledoariei legandu-te de o greseala de scriere, asortandu-ti "deosebita consideratie" cu un misto care te dezonoreaza. In mod cert esti un om inteligent si cultivat si de asta, repet, e pacat.

@alexcom200.., da. Mutat la articole si de acolo la sectiunea reclame. Referinte la cerere.

@blueandria..., este al doilea jurnal al tau si tot al doilea care naste discutii nu tocmai placute. Asadar subscriu celor spuse de lonewoolf si-ti recomand acelasi lucru.

@lonewoolf, statistica ta cam schioapata. Ce faci in acest caz? Atele? Merita?

@ratza, daca tot m-ai adus la zi cu partea teoretica, pe cand si-o simulare? De asistente vad ca nu duc lipsa. Ma', da' tu nu cumva ai fost la un curs d'asta pe la Prejba, 'au ba? Ce naiba, chiar nu s-a lipit nimic de tine?

@zentai, ca de obicei vorbesti mult si nu am rabdare sa te urmaresc pana la capat. Probabil ca ai dreptate.

@odin, frumos jurnalul tau, sensibil.

p.s. scuze daca am uitat pe cineva dar revin, nici o grija Carpati.org


Luni, 1 octombrie 2012 - 23:15  

multi
multi
Caraba
 
39
Doua vorbe as vrea sa spun si eu. Doua sau mai multe, depinde daca ma aprind si eu ca unii dintre co-comentatori.

Am mai citit o data scrierea Andreei si o declar, din punctul meu de vedere, jurnal. Pentru ca, desi poate parea plin de informatii „tehnice”, nu ma astept ca cineva sa se considere instruit sau mai instruit in acest domeniu extrem de sensibil dupa citirea sa. Mai degraba atentionat asupra a ceea ce poti invata participand la un astfel de curs.
Asezonarea lui cu impresiile si trairile Andreei il scot definitiv din categoria articolelor.

Ma mira faptul Andreea a fost indemnata sa-si treaca compozitia la articole. Nu cred ca ar dori cineva sa ia lectii, mai ales in acest domeniu, de la o persoana ale carei competente nu au fost certificate de studii si experienta.

In fond de aceea organizam aceste cursuri numai cu personal calificat sau supra-calificat. Si de aceea e necesara prezenta la un astfel de curs si nu e suficient, in general, studiul dupa ureche.

Pentru ca veni vorba de organizare. Organizatorul acestor ateliere este Asociatia Montana Carpati. Adevar va spun voua, www.carpati.org este „za madar and za fadar” al acestei Asociatii, care a fost nascuta din initiativa si entuziasmul unor membri ai acestui site. AMC este totusi o entitate diferita, in care membrii si-au asumat raspunderi si obligatii ceva mai complexe. Si in care as indrazni sa spun ca au si bucurii mai mari vazand ca pot face un pic de bine pentru munte si oamenii care il indragesc.

Iar despre cel care sta in spatele acestei actiuni...ma maguleste ideea, multumesc pentru gandul bun dar, cu parere de rau Carpati.org , nu pot sa-mi asum niciun merit. Multumirile, Andreea, trebuie adresate voluntarilor care si-au dat obolul in aceasta vara ca sa refaca trasee din Fagaras si Lotru. Si Serviciului Public Judetean Salvamont Sibiu care, ca partener in aceste actiuni de remarcare, a considerat ca acesti prieteni ai muntelui merita si aceasta rasplata.

Si un post scriptum pentru dragos39. Asa se explica locul in care s-au desfasurat aceste activitati. Calul de dar nu se cauta la dinti.

Si in ultima secunda pentru claudiu_plescan. Pentru ca il stiu sensibil la tot ce-i oneros. Carpati.org Fata a fost zgandarita pana cand a zis ceva de manuale si procente.


Marți, 2 octombrie 2012 - 00:24  

blueandria
blueandria

 
40
Plescane, pot sa spun acum si eu ca ma gandesc ca multi te menajeaza suspect de tare?

Jurnalul nu-l sterg, pentru ca e foarte important sa ramana marturie: iata, acesti ”titani” ai muntelui, nu doar ca sunt expusi accidentelor, dar mai rau, habar n-au sa-ti acorde primul ajutor. Cam asta ar fi concluzia la concluzii, dupa citirea comentariilor.

Ah, si voi scrie de fiecare data cand voi considera ca o informatie trebuie sa ajunga la mai multi oameni. Fie ca va convine sau nu stilul. Asta este!

Revenind la tine, plescane, uite cum stau treburile: chiar nu am inteles ce incercai sa-mi transmiti. Propun sa-mi spui fata in fata, clar si raspicat. Sa fie Cozia, terenul tau si primul meu jurnal. Hai sa bagam noi doi o tura in care sa-mi explici cum sta treaba exact. Si daca ai argumentele la tine, bagi tu pe urma jurnal.
Multi: o sa modific link-ul.


Marți, 2 octombrie 2012 - 04:11  

ratza
ratza
Busola
 
41
claudiu_plescan: ba da, numai că voi da imediat un exemplu la ce mă refer.

andrei_stefan: presupunem că ai o victimă în stop cardio-respirator într-o zonă în care nu ai semnal. Ce faci? Te apuci să-i faci masaj cardiac sau îl lași acolo și te duci să anunți că ai găsit un cadavru?

Un alt topic care a degenerat în atacuri la persoană și jigniri mai mult sau mai puțin indirecte. E ultima mea postare aici.


Marți, 2 octombrie 2012 - 08:04  

kya
kya
(admin)

 
42
Ok. Situatia sta cam asa: faptul ca sunt pareri pro si contra legate de acest jurnal este firesc. Faptul ca unii au inteles ca acest jurnal este un motiv de a se ciondani nu mai este firesc.

Daca nu aveti interventii strict la subiectul jurnalului, ci doar replici taioase catre unul sau altul, atunci nu va mai pierdeti timpul sa le scrieti: vor fi inactivate!


Marți, 2 octombrie 2012 - 08:58  

andrei_stefan
andrei_stefa..

 
43
" presupunem că ai o victimă în stop cardio-respirator într-o zonă în care nu ai semnal. Ce faci? Te apuci să-i faci masaj cardiac sau îl lași acolo și te duci să anunți că ai găsit un cadavru?"

- verifici intai daca ai semnal si acces la victima, verifici starea de constienta, verifici respiratie, puls

daca esti singur, iar zona nu este una umblata, atunci te duci si cauti semnalul, anunti 112, cu toate informatiile posibile pentru o localizare rapida si apoi te intorci la pacient si vezi ce mai poti face

daca nu esti singur trimiti pe cineva, sau daca sti ca mai devreme cu cateva minute ai trecut de altcineva care venea pe acolo.. atunci poti incerca sa salvezi pacientul prin manevrele suportului vital de baza


Marți, 2 octombrie 2012 - 11:33  

claudiu_plescan
claudiu_ples..
Busola
 
44
Buna, Andreea Carpati.org
Cum as putea refuza o tura cu tine propusa in public si inca la o ora atat de matinala? Ma asteptam la asta dar nu credeam ca o se intamle asa de repede. Acum precis ca baietii mor de invidie.

Sorry boiz, fata ma place. Farmecul meu personal e de vina. Dar si eu o plac. Vorba colegului, “stati la coada, baieti!” Carpati.org


Miercuri, 3 octombrie 2012 - 15:24  

blueandria
blueandria

 
45
Plescane, credeam ca ai dedus ca am o slabiciune pentru intelectualiCarpati.org. Din pacate, nu te califici.
Daca ai ceva sa-mi spui legat de jurnale, ti-am oferit ocazia sa imi spui fata in fata, ca in scris nu te inteleg. Te rog ia in calcul oferta mea.
Sunt dispusa la dialog. Senzatia mea e insa ca tu te cam fofilezi. Sa inteleg ca esti in cautare de argumente?Carpati.org


Miercuri, 3 octombrie 2012 - 15:43  

abavas
abavas

 
46
Te facusi de o intalnire, Andreea (iubesc perfectul simplu!) ... din pacate, domnu' nu zise ora Carpati.org
Nu trebuia stimabililor, sa discutam strict la jurnal?


Miercuri, 3 octombrie 2012 - 15:55  

alyn87cr
alyn87cr

 
47
Devine din ce in ce mai interesant. Carpati.org Referitor la jurnal este oki, fiecare om are mentalitatea lui, gandirea lui si punctul lui de vedere, dc am fii toti la fel ar fii foarte plictisitor. Carpati.org


Miercuri, 3 octombrie 2012 - 16:16  

abavas
abavas

 
48
Ai dreptate, Alin. Asa este...Sper ca, intr-o zi, sa ne intalnim intr-o tura toti cei care am discutat in contradictoriu, ne-am impuns, ne-am intepat, ne-am ciondanit, ne-am luptat in idei, transformand jurnalul(lele) Andreei intr-un camp de lupta (si eu ma simt vinovat pentru asta). Sunt convins ca, vom descoperi ca avem cu totii aspiratii comune.
Sa aveti o zi mununata!


Miercuri, 3 octombrie 2012 - 16:29  

alyn87cr
alyn87cr

 
49
Da exact, ca ne leaga pe toti un lucru puternic muntele Carpati.org
numai bine


Miercuri, 3 octombrie 2012 - 16:35  

lonewoolf
lonewoolf

 
50
Hai cu marea impacare...!


Miercuri, 3 octombrie 2012 - 23:01  

claudiu_plescan
claudiu_ples..
Busola
 
51
Voi sunteti sanatosi? Tocmai imi facusem un spici ca sa va dau pe spate (scuze, fetelor, no offence). Sange, nu alta. Factura deschisa, inoperabil, caz terminal si acum? Doua ore m-am scremut sa-l concep astfel incat sa nu fie nici atac la persoana si nici in afara jurnalului. Si acum?


Gata. Ma duc sa bag o bericioaica. Singur, uite asa, de suparare Carpati.org


Carari cu soare!


p.s. stiu ca sunt lucruri ce ar fi de discutat/discutabile dar nu mai conteaz. Ma bucur ca nu m-am inselat in ce priveste calitatea oamenilor de aici, indiferent de opiniile lor. lonewoolf, multumesc.

p.s'. si pentru ca tot imi scrijelisem replica, am sa postez aici doar inceputul. Sper sa va placa.

"Strict la jurnal. N-am apucat sa-l finalizez dar inceputul era promitator “Tanar/a, 25 de ani…”, cand… sotia, scroll down, cefaci, citesc, decand, iasavad, porcule, jap! of! of! turn off... si asa mai departe.

Claudel, asistent veterinar fara pretentii de intelectual Carpati.org


Joi, 4 octombrie 2012 - 11:20  

zentai
zentai
Busola
 
52
Claudiu, stii ca lauda lui Herodot, cum ca getii sunt cei mai viteji si mai drepti dintre traci (in special ca sunt cei mai viteji) a starnit curiozitatea profesionala a legionarilor...si asta ne-a costat tot viitorul!

Asa ca, nu lua in seama chestia asta cu pacea, da-o dreacu!daca ai un text care sa ne lase masca, in care sa se imbine referiri la jurnal si sa contina si injuraturi duioase , fara sa aduca suparare, eu zic ca sa nu irosesti munca ta de-o zi pe moftu'pacii!

Profesional si psihologic vorbind, sunt curios despre asta.Si poate trezesti si-un trend nou pe site!Carpati.org


Joi, 4 octombrie 2012 - 13:50  

blueandria
blueandria

 
53
La curs ni s-a spus la un moment dat ca la “bolnavii in faza terminala” nu se mai practica manevrele de resuscitare. Asta este o decizie insa ce o ia STRICT personalul medical calificat.

Recapitulare pt MINE acum:

Pe munte, pe strada, NU STABILESTI TU daca o persoana e sau nu in faza terminala, daca o persoana e moarta sau nu. Tu trebuie sa te concentrezi pe pasii de identificare a starii persoanei respective.

Acesti pasi devin vitali pentru victima pentru ca daca tu te pierzi si sari sa-i faci masaj cardiac (compresiile de care zicea Andrei) sau daca fugi la prima cabana disperat, UITAND sa ceri ajutor specializat la 112 s-a terminat.

Niciun cabanier din lume nu-l va putea salva, niciun masaj cardiac nu-l poate readuce la viata.
Ganditi-va: daca oamenii ar putea fi readusi la viata DOAR prin masaj cardiac nimeni nu s-ar mai obosi sa ajunga la spital.

Masajul cardiac, aplicat corect, ii ofera o sansa enorma acelui om cazut – aceea de a nu deveni o leguma. Pt ca daca creierul nu e oxigenat, sufera leziuni iremediabile. Fara interventie medicala specializata insa, acel om moare.

Tu vei face tot ce tine de tine sa-l salvezi pe acel om! Pasii sunt importanti de retinut: te duci la victima, verifici daca e constienta. In functie de asta stii ce ai de facut. Am senzatia insa ca unii vor aceste cursuri online. Nu merge asa. Iti pot da un pont, dar mai mult de atat nu pot face.

Exemplu: in prima faza, am priceput tot ce tine de prima interventie. Parea clar, incepea sa devina plictisitor ca insistau pe problema. Si a urmat partea practica. Initial, mi-am spus in gand ca sar peste ea, ca pricepusem. La un moment dat, un baiat de langa mine mi-a zis “urmatorii suntem noi”.
Si reactia din gand a fost “nici gand”. “Nu ma pun in fata astora sa simulez primul ajutor”. Recunosc, asta am gandit. Si mi-a fost rusine sa-i spun “cauta pe altcineva ca eu nu merg”.
Asa ca intr-un final am ajuns in fata: cand a fost sa simulam un accident de-al lui, a cazut pe burta, nu pe spate. Si ma gandeam in timp ce puneam mana pe el sa vad daca e constient: : “ce neserios, uite cum ma incurca”.
Pentru ca daca suspectezi leziuni la coloana, intr-adevar, nu-l atingi. Dar daca ai in fata un om cazut pe burta, ce faci? Prima regula: ii verifici starea. Cum i-o verifici? Trebuie sa-l intorci. Si aici apare dilema: a cazut, poate avea leziuni la coloana, dar nu stii daca respira.
Primul lucru pe care il fac cand sunt langa el e sa verific daca e constient. Sunt intrebari de genul: "Domnule, ce ati patit, de ce boli suferiti, cum va cheama” etc. Cu leziuni sau fara leziuni la coloana, ce faci daca e inconstient? Eu l-am intors, cu grija, n-am facut hutza –hutza cu el, am verificat daca respira, daca are puls, daca ii bate inima.

Si daca mai aveti completari, corectari, intrebari, nu ezitati. Se plimba pe aici si Andrei, ne-o lamuri.
Si multumiri celor care merita, din punctul meu de vedere bineintelesCarpati.org

PS: Pt cei marcati de jurnalul “Cozia”: am inteles mesajul vostru de prima data. Pe blog, apusul e din Cozia, in caz ca va este dorCarpati.org In ceea ce ma priveste, revin aici cand mai am ceva important de comunicat!Carpati.org Acum am revenit pentru ca problemele de viata si de moarte primeaza.

Carari de care ziceati ca doritiCarpati.org


Vineri, 5 octombrie 2012 - 09:40  


 




Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un comentariu

 
0,1090 secunde

The lyrics that count | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante | Getamovie.org | Searchromania.net
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com | Patentsmania.com | Getacd.es | Design
Regulament carpati.org
© copyright (2004 - 2014) www.carpati.org