Septembrie 2017

Octombrie 2017

Varful Cosana
Muntii Capatinii

1 Mai muncitoresc pe acoperisul bulgaresc - sau cura de fericire (Muntii -- Munti din afara Romaniei --)

...Cand am reusit sa “leg” Pastele cu 1 Mai si sa am astfel o saptamana libera nici nu banuiam ce vacanta de vis o sa reusesc sa am.

Era timp mai mult pentru mai mult munte asa ca vineri seara am inceput sa cer detalii lui Ovidiu asupra turei din Rila si Pirin postata de el.

Abundenta de informatii ma coplesea, chiar si cu harta Bulgariei, a Rilei si Pirinului mi-era destul de greeu sa-mi imaginez  tura. Dar...nici nu conta prea mult, se anunta vreme buna pentru prima zi, plecam la munte...chiar numai la gandul de a ma afla din nou intr-un tren de noapte incepeam sa simt  exaltarea.

Plecarea a fost miercuri, 30 aprile. N-am avut niciodata atata timp la dispozitie sa-mi fac rucsacul…si chiar s-a simtit, in momentul cand l-am ridicat de jos a-l pun in spate. Chiar nu mi-a lipsit nimic, am avut de toate, si nici nu mi-a prisosit nimic – stiu ca n-am sa-i conving pe unii carcotasi Smiley

Iata-ne, deci, la ora 19 in minunata gara Bucuresti Nord : Ovidiu (ultras_ro), Mihai (Michael_rd),  Andrei (andrei_ciubotariu),  Adi (cpu_addicted), Dinu, si eu.

Ne instalam la cuseta, reusind cu multa creativitate sa ne plasam si cei 6 rucsaci si sa ne facem asternuturile. Povestim, mancam, facem planuri, dormim – adica mai mult ne foim si iata-ne, dis de dimineata in Sofia.Smiley

Dupa exchange-ul de rigoare pt trecerea la LEVA, ”ghidusul” nostru, Ovidiu, ne organizeaza repede : luam autobuzul 413 pana la autogara Jug – nu uitati sa luati bilet si pt rucsac. De acolo microbus pana Samokov iar de la Samokov pana la Borovets.

Comunicarea in Bulgaria e destul de dificila, nu prea leaga ei pe engleza. Smiley

Noroc ca unii din noi, din generatia HB (adica hoashte batrane) mai stim o bruma de rusa de pe vremuri. Am cam vorbit de ne dureau mainile, ca tare draga ne-o fost rusa in scoala...

Borovets e un fel de Poiana Brasov de-a noastra, pustie rau de tot in dimineata zilei de 1 mai. Sa fie de vina ora, ne gandeam ? Acum tind sa cred ca nu, dat fiind ca pe toata durata sederii noastre a fost la fel: tot pustiu pe unde am mers. SmileyNu stiu ce fac bulgarii de 1 mai dar, credeti-ne, la munte nu merg.

Eh, si ne luam dulapii in spate – toata lumea, la fel ca mine, si-a pus casa in spate- si luam agale drumul catre cabana Mussala. Niste noroaie decente, de bun simt, si apoi dam de zapada. Abia asteptam sa-mi pun bocancii de iarna in picioare sa se mai usureze rucsacul. S-a usurat, ce-i drept, dar si zapada s-a inmuiat, pentru ca era cald , asa ca tot picam cu mare zel, rand pe rand in gropi, indifferent ca mergem pe urme bulgaresti sau incercam niste urme romanesti Smiley

Dupa ce iesim din zona impadurita – frumoasa zona cu pini si stanci crenelate – ajungem in golul alpin, unde mai intai mergem pe valea raului Bistrita  ( da, exact ca la noi ) si apoi urcam usor dreapta pana la cabana Mussala. Plecati la 10 de jos am ajuns pe la 16.

La cabana, stupoare, nu era nimeni, nici macar cabanierul !Smiley Cabana si anexele se prezinta intr-o stare semidecenta, mai old fashion, ca  si multe din cabanele noastre., si cam ingropata in zapada (anexele).

Si de unde pe traseu visam ceaiuri, supe si unii chiar sarmale iata-ne intr-o mare dilema: la ce facem noi un amarat de ceai, ca nimeni nu are primus si vase. Foc om face la cabana dar mai avem nevoie si de un vas. Scotocesc toate anexele, doar doar oi gasi ceva si ma intorc victorioasa cu o galeata de tabla curata. Smiley

N-am avut insa ocazia sa fac o demonstratie de virtuozitate la galeata, pt ca baietii se hidrateaza cu prima bere Zagorka, mancam, caci suntem cam lesinati de foame,  si nu mai trebuie la nimeni supa.

Ne instalam in camera de sus si facem focul, si reiau proiectul ”supa” dar la o scara mult mai mica: ma invart pe langa soba mestecand in canutza metalica a lui Mihai.

Iesim la o mica plimbare si facem poze pe inserat. Lacul e tot inghetat si acoperit, doar coada lui se vede.

Dormim foarte bine in sacii de dormit, sfidand existenta celor  vreo 30 de paturi din camera si a doua zi plecam catre varf la 6.45.

E un pic de nor dar, pe masura ce urcam se lumineaza si se deschide zarea. Ajungem la refugiul Everest, ingropat bine in zapada si aici, la un mic popas, locul norilor este luat de un soare stralucitor si un cer incredibil de albastru. Smiley

Aici a inceput recitalul fotografic al lui Adi ! ...Am facut cu totii poze, dar...mai bine ne-ar fi spus sa nu ne mai agitam...dupa ce am vazut pozele lui nu mi-a mai trebuit sa ma uit in ale mele...Felicitari, maestre, toate laudele pentru ilustrarea acestei jurnal ti se cuvin !

Custura Musalei :

Trepidam de nerabdare sa ajungem pe varf si reusim in 45 de minute urcand pe creasta toata dotata cu stalpi indicatori si cabluri de sustinere.

Suntem pe varf...munti cat vezi cu ochii...asta e ce mi-a placut cel mai mult la ei: culmile se intind in toate directiile, nu prea zaresti asezarile omenesti, astfel incat sentimentul de abandonare e complet !

Romanski :

Ne hidratam la statia meteo si dam la vale. Incercam si un Fundeni, vorba pinguinilor, dar, vorba tovarasilor mei de tura nu trecea nici un rapid de Curtici ...zapada nu aluneca.

Ajunsi la cabana intalinim dupa 2 zile oameni : 2 balgarski ajunsi pana la cabana in adidasi cu” membrana interioara ” de punga ! Smileyrespectele mele, man, eu nu as avea curaj.

Si luam startul in etapa a doua de alergatura prin Bulgaria. Urmariti de ghinionuil celor 15 minute ratam la un sfert de ora ultimul autobuz spre Bansko asa ca via Sofia again, iar din Sofia luam un personal care ne duce la Blagoevgrad in 3 ore !

Situatia e cum nu se poate mai hilara: de la faptul ca nu gaseam peronul - pt ca era tras trenul dupa colt, intr-un fel de Bucuresti Basarab pana la mistourile pe care le-am facut pe seara lui, saracu, ca mergea ca melcul, si presupunerile care mai de care mai cretze referitor unde o sa dormim.

Urmeaza faza secolului cand Jandarmeria bulgara la datorie ne face rost de un taxi pana la Bansko la ora 23. Si nu orisicum, ci unul in care se dadea film –probabil la alegere- daca te-ai fi inteles cu omul, dar cum ne-a ginit el mai rebeli ne-a pus un film cu motociclisti. Eu doar imi amintesc ceva cu scartait de roti si de cum ma trezeam din motait cu gura deschisa.Smiley

Ajunsi in Bansko balarim dupa cazare- eu nu mai pot vorbi de oboseala iar rucsacul numai prieten nu-mi e.

Norocul ne surade si de asta data si ne cazam super, bucurandu-ne astfel si de un dus binemeritat.

A doua zi o luam agale catre Vihren.

...Incerc sa las deoparte mirajul varfului si sa ma bucur si de padurea de la poalele muntelui, atat de plina de viata sub soarele bland al primaverii.

Nu taiem curbele sa nu cumva sa pierdem vreo potentiala ocazie care sa ne ajute sa scurtam drumul pe asfalt. Ei, as...nimeni nu opreste, incep sa le urez numai de bine vecinilor nostri dragi. ..Si tot la fel de bine trebuie sa retratg totul inapoi cand un sofian barbos, montaniard opreste si ne ia pe 2 din noi si 3 rucsaci, umplindu-si masina pana la refuz si apoi se mai intoarce si dupa ceilalti ! Plecaciuni...

Cu timpul castigat avem sanse de varf azi !Smiley

Popasim la Banderitza unde se indeplinim in sfarsit fanteziile culinare: ciorbitza, salata si Zagorka.Smiley

Ne urnim cu greu cu burtile pline si urmeaza prostia zilei, cand o scurtatura prin jnepeni ne uda la picioare fleasca pt ca eram in incaltarile de strada !!Smiley

In fine, cabana Vihren. Ne cazam si fara a sta prea mult pe ganduri atacam varful.

Pozele cred ca vorbesc de la sine, eu nu am cuvinte pentru cat e de frumos si cata bafta de vreme.

La un traverseu il pierdem pe Ovidiu care mai avea putin si turna asfalt sa tina potecuta sapata de noi ca sa reziste. Si ascensiunea finala: de pe la 2700 pana pe varf bocancii imi sunt mai grei ca niciodata. Incepe numaratoarea pasilor: cate 50, cate 30 si pauze.

Fiecare metru castigat e o mica vistorie si ne este rasplatit de privelistile care incep sa se desfaca in zari, cu muntii pana departe.

Liniste totala  si in plutonul fruntas : copii dau inainte si nu zic nici ei nimic.  (Suntem insirati in ordinea etatii ) Apoi ne apare varful, baietii imi cer confirmarea ca am ajuns, literele ciudate numai a Vihren nu seamana. Da, el e, in sfarsit, pe acoperisul Pirinului.

Ne miscam putin pe muchia lui dar nu putem merge prea aproape de margine, acolo e o cornisa dragutza pe care am vazut-o de jos.Smiley

...Plutesc de fericire, cerul chiar e mai aproape, aerul mai pur ca nicaieri, il respir cu toata fiinta mea.

...Desi as fi putut ramane linistita acolo daca timpul ar ingheta in momentul imediat urmator constientizez din plin clipa, si ma bucur de ea, dar trebuie sa mai  si coboram in siguranta, sa-mi dramuiesc energia ramasa.

Adi a ramas sa-l astepte pe Ovidiu si a prins apusul pe varf si la coborare binecuvantandu-ne cu inca o serie de instantanee de vis:

Eu cu Andrei am coborat in 2 ore, pe o directisima la care a trebuit sa-mi pun coltarii pt ca zapada inghetase si nu mai aveam putere sa mai sap urme, asa ca am descatarat elegant. Apoi am luat-o pe un valcel, mi-am mai impletecit picioarele de cateva ori si am ajuns cu bine la cabana.

Cam asta a fost, a doua zi ne-am trezit tarziu, Adi a facut o opera de arta dintr-un geam murdar si un ghiveci obosit:

am coborat linistiti,am trecut prin rezervatia de pini pe care o ratasem la venire, si ne-am plimbat prin Sofia.

Intorsul la cuseta de 4 a fost si mai confortabil, as fi dormit si mai bine daca nu ne trezea vamesul la Ruse.

Iapoi cu picioarele pe pamant:: nu numai ca aglmeratia din gara de nord ne trezeste de-a binelea dimineata dar mai avem si de mers la servici...

In loc de concluzie: stiu ca am trait  zilele acestea cat pentru o luna, mi-am bucurat ochii si sufletul, sau, dupa cum spunea Marin Preda m-am golit de tot si apoi m-am umplut la loc intr-un alt fel aparte...

Duminică, 31 mai 2009 - 11:21

cristina.moldoveanu
cristina.mol..

Multumesc domnului Gabriel care m-a tamponat astazi la Mogosoaia si politiei romane ocupata cu alt accident pentru ragazul astfel creat pentru a scrie jumatate de RT in masina pe dreapta drumului ! Carpati.org

Joi, 8 mai 2008 - 02:35

kya

Felicitări, Cristina! Un jurnal plin de toate: emoții, umor, satisfacții și fotografii reușite. Am trăit citind RT-ul tău fericirea pe care ai simțit-o. Sper să o mai trăiesc odată, dar pe propria piele.

Eu nu știu de Zagorska asta, dar am auzit de Kamenița! Poate le testez pe amândouă ca să-mi fac o idee mai clară Carpati.org

Joi, 8 mai 2008 - 05:16

kya

Aaaa... se pare că era Zagorka! Eh, bulgarii aștia cum ne „sabotează” pe noi francofonii Carpati.org

Joi, 8 mai 2008 - 05:18

romanian_bat
romanian_bat..

Faină tura, păcat că nu ați avut timp de-un Konceto in Pirin, zise ăla mic și negru.

Deși am renunțat la bere de ceva vreme, eu unul preferam Kamenitza "pe vremuri". Poate și datorită superbului vârf omonim din Munții Pirin, pe care găsisem într-o iarnă trei bețe (sau țepe) care purtau fiecare în vârf câte o cutie de Kamenitza... Oricum, acum e mai bună o boza și-un colț de banița Carpati.org

Joi, 8 mai 2008 - 07:32

michael_rd31
michael_rd31..

Ai vazut ce bine este sa mergi cu trenul,microbuzul...mai dormi si nu mai ai grija masinii Carpati.org Glumeam...Foarte frumos si jurnalul postat de tine. M-a facut sa retraiesc o parte din frumoasa vacanta pe care am avut-o in tara vecina si prietena. Data viitoare sa ne luam arzator cu noi ca nu mai tine vrajeala Carpati.org

Joi, 8 mai 2008 - 09:02

ultrasro

La plecarea din Bulgaria am luat vreo 6 butelii de Kamenitza la 2 litri, pe traseu am consumat doar Zagorka ca sa simtim placerea la urma Carpati.org. Banitze am consumat inca din gara Ruse, apoi in Sofia, Samokov si Bansko. Nu trebuie uitati si micii lungi la chifla din piata orasului Samokov.

Joi, 8 mai 2008 - 10:41

catalins

felicitari pentru tura reusita la mari inaltimi , mi-e imi place mai mult Zagorka Carpati.org

Joi, 8 mai 2008 - 10:59

emils

Felicitari echipei atat pentru tura cat si pentru frumoasele rt-uri.
Desi am fost prezent la prezentarea foto a turei in piranha, mi s-a parut la fel de interesant si frumos rt-ul.
Sa ne vedem cu bine.

Joi, 8 mai 2008 - 12:36

mvc

Foarte frumos jurnalul !

Si textul , si imaginile sunt deosebite !

Doua aspecte : la Cabana Mussala pana la urma era cineva (cabanier) ?
Cabana Vihren inteleg ca era deschisa , dar soseaua pana acolo (pornind din Bansko) ?

Citind jurnalul Cristinei am retrait pt un timp clipele de bucurie avute de mine cand am parcurs trasee in M. Rila si Pirin ...

Inca o data aprecieri !

Mihai

Joi, 8 mai 2008 - 14:39

alina-maria

Foarte frumos jurnal, iar fotografiile.. fara cuvinte Carpati.org

Joi, 8 mai 2008 - 15:21

ultrasro

Cabanierul Mario a murit in iulie 2007. Pe timpul iernii utilizarea cabanei sta la mana bunului simt al turistilor momentan nu era foarte rau acolo. Noi am lasat paturile stranse frumos fara gunoaie aruncate. In sala de mese erau cosuri de gunoi dedicate pe diverse materiale prevazute cu saci.

Drumul era accesibil momentan pana la popasul Banderitza (1820 m) si chiar putin mai sus dar apoi urmeaza portiuni cu zapada si gheata dar care vor dispare zic eu in vreo 2 saptamani.

Joi, 8 mai 2008 - 15:31

urlea2002
Cort

Bravas Cristina, superb, iar imaginile completeaza magistral RTul. Felicitari si asteptam cateva imagini si in galerie...bineinteles, dupa ce rezolvi problemele cu autoritatile...Carpati.org

Joi, 8 mai 2008 - 15:50

varverica

Frumoasa tura, superbe foto!!!

Ati avut noroc de o vreme excelenta.

Joi, 8 mai 2008 - 17:42

miparv

Buna tura ...

Joi, 8 mai 2008 - 18:02

gigicepoiu

Felicitari ptr.tura si ptr.jurnal! Tare ma bucur cand aud ca romanii bantuie prin muntii altor tari,cum intalneam cu ani in urma prin Fagaras,doar nemti.

Joi, 8 mai 2008 - 20:00

cibotarum

Foarte frumoasa relatarea, foarte frumoase si fotografile. Se pare ca acolo sus cineva v-a iubit mult Carpati.org datorita unei vremi de vis pe care ati prins-o.

Joi, 8 mai 2008 - 20:07

unuldacolo

frumos, foarte frumos. totul. incheierea relatarii... perfecta. Carpati.org cateva secunde am luat-o si io pe poteca cu voi... merci.

la mai multe, caci pana la urma experienta ramane principala sursa a cunoasterii... spunea acelasi preda (cred...). Carpati.org

Joi, 8 mai 2008 - 20:28

cristina.moldoveanu
cristina.mol..

Carpati.org Multumesc tuturor pentru aprecieri ! Daca am reusit sa va aduc un pic mai aproape acesti munti si sa va transmit macar putin din bucuria noastra de a ne afla acolo atunci satisfactia mea este cu atat mai mare !
Sa-mi fie iertate multele greseli datorate conditiilor si orelor la care am redactat jurnalul.
Minunatiile de poze il rugam pe Adi sa le posteze in galerie, caci al lui este tot meritul, dupa cum spuneam.