Skin Classic Skin White Skin Black & Whilte Skin Default Adauga la Favorite (In contul carpati.org)
Cautare:

Doneaza

Calendar

Iulie 2017
LMMJVSD
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

August 2017
LMMJVSD
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Online

Vremea
Varful Prislop
Muntii Tarcu-Muntele Mic

Reduceri

Voluntar in Carpati - 2016

Homepage

Lista de discutii

Ghid foto

Viata de toate zilele se desfasoara dupa anumite randuieli: morala, buna crestere, legi, decrete, regulamente, etc. La fel si ARTA, sub toate formele, se conformeaza anumitor randuieli. Ceea ce urmeaza se vrea o culegere de sfaturi si indrumari intr-ale fotografiei si au doar valoare informativa, astfel incat aplicarea lor nu trebuie facuta strictu senso. Acestea constituie doar o baza de gandire, menita sa usureze creatia artistica.

Incadrarea
Prima hotarare care trebuie luata este: incadrare orizontala sau verticala? Cadrul este spatiul in care supunem o imagine privirii. In civilizatia occidentala, acest cadru este gandit ca o fereastra, de obicei rectangulara. Cadrul orizontal este sinonim cu distanta si calm, in timp ce cadrul vertical inspira mai degraba proximitate si actiune. Cadrul orizontal, denumit peisaj, corespunde vizunii umane: ochiul "matura" spatiul de la stanga la dreapta. Aceasta incadrare este potrivita pentru scene generale si actiuni. Cadrul vertical, denumit si portret, este mai greu de vizualizat de catre ochi, care "uita" anumite detalii plasate prea sus sau prea jos.

Planul este metoda care permite decuparea siluetei umane. Diversitatea deschide numeroase posibilitati de exprimare artistica.

Carpati.org



Planul general consta in a fotografia subiectul in mediul inconjurator. Este planul ideal pentru a insista asupra intinderii locului fotografiat si a relatiei subiectului cu locul in care se gaseste.

Planul de ansamblu prezinta o incadrare mai stransa, in care subiectul ocupa o parte mai mare in imagine, acesta este identificabil, insa relatia cu mediul este inca prepoderenta.

Planul mijlociu insista mai mult asupra personajului, care trebuie sa apara in intregime in fotografie. Decorul are mai putina importanta.

Carpati.org



In planul american, personajul apare de la jumatatea coapselor, decorul devenind secundar. In planul apropiat, personajul este "taiat" de la talie sau piept. Decorul dispare complet in planul mare, pentru a scoate in evidenta subiectul. Atentie la detalii, cel mai mic defect devine vizibil!

Planul foarte mare umple complet cadrul fotografiat cu un detaliu care ar trebui sa aiba o importanta clara. Astfel poate fi izolat un obiect (un inel de logodna, de exemplu) sau o parte a corpului (cum ar fi un ochi). Fotograful cauta o forma pura, o textura intersanta.

Planul general si de ansamblu au o valoare descriptiva, planurile mijlociu, american si apropiat o valoarea narativa, iar planurile mare si foarte mare o valoare psihologica.

Regulile de compozitie - Numarul de aur si regula treimilor

Amplasarea subiectului intr-o fotografie trebuie sa respecte regula numarului de aur, care stabileste o diviziune inegala si asimetrica a spatiilor, ce par astfel agreabile si estetice ochiului uman. Matematic spus, 1,618 reprezinta proportia ideala. Concret, formatele corespunzatoare regulii numarului de aur sunt de exemplu 13 x 21 cm, 18 x 30 cm, 24 x 39 cm, adica formate apropiate de standardelele fotografice!

Carpati.org



Si mai interesanta este aplicarea regulii de impartire a imaginii in trei parti orizontale si verticale egale cu liniile de forta. Intersectia acestor linii pune in evidenta punctele de forta ale fotografiei, adica punctele care atrag cel mai mult ochiul.

Carpati.org



Proportia ideala in fotografie este 1/3 - 2/3. Daca subiectul este incadrat in centrul imaginii, imaginea risca sa fie plata din cauza unei simetrii monotone. Pentru a dinamiza fotografia, subiectul trebuie plasat tinand cont de raportul 1/3 - 2/3.

Carpati.org



Pentru portret, daca centrul obiectivului este plasat la nivelul gatului personajului, ochii - elementul important care atrage privirea spectatorului - se vor gasi la 1/3 din cadru!

Lectura imaginii

Testele stiintifice au demonstrat ca indivizii aceleiasi culturi au aceeasi lectura vizuala. Astfel, cand descoperim o fotografie, avem o structura perceptiva comuna. Va trebui deci sa folositi acest mecanism al privirii pentru a atrage privitorul catre subiectul principal, care transmite mesajul important!

Ochiul, avand un camp de vizune neta foarte ingust, este obligat sa "mature" imaginea, fara a urma vreo metoda specifica. Privirea se opreste nu numai pe punctele forte ale imaginii, dar si pe zonele complicate, formele mai mari sau mai apropiate. Miscarea ochiului se face in sensul obiceiului cultural, in cultura occidentala si asimilata de la stanga la dreapta si de sus in jos. Este vorba despre lectura in Z.

Carpati.org



Miscarea orizontala explica de ce o fotografie cu dominante orizontale este odihnitoare pentru ochi, in timp ce dominantele verticale sunt considerate obositoare.

Linile directoare sunt determinate de directia diferitelor elemente ale fotografiei. Liniile directoare stabilesc astfel caracterul imaginii, si mai ales ritmul.

Carpati.org



Obtinem o fotografie cu un ritm static, daca liniile directoare sunt orizontale sau verticale. Daca ele sunt oblice - paralele sau nu - obtinem un ritm dinamic.

Echilibrul in compozitie

Compozitia unei fotografii trebuie sa tina cont si de greutatea vizuala a fiecarui element, adica forma, contextul si forma sa, pentru a echilibra imaginea.

Carpati.org



Echilibrul maselor

Impactul unei mase mari este foarte important si va monopoliza atentia in detrimentul maselor mai mici. Pentru a echilibra o imagine, masele trebuie compensate intre ele. Astfel, trebuie tinut cont de mai multi parametri: dimensiunea, situarea unora fata de celelalte si distantele intre ele. Pentru un mai bun echilibru, masele mai mari vor fi situate mai jos, pentru a stabiliza fotografia.

Echilibrul tonurilor

Acest echilibru se obtine daca un element de talie mica are tot atata impact cat unul mai mare.

Echilibrul culorilor

Un element de talie mica trebuie sa aiba acelasi impact precum unul mai mare. Pentru a ajunge la acest rezultat, culoarea masei mai mici trebuie sa fie puternica.

Dominante colorate

Temperatura culorii, evaluata in grade Kelvin, masoara cantitatea de culoare prezenta in lumina vizibila. Filmele fotografice sunt echilibrate pentru lumina zilei, care are o temperatura de circa 5500 Kelvin. Seara, temperatura fiind mai joasa, in jur de 3200 K, dominanta este calda, adica rosu-portocaliu (cazuri tipice - apusul de soare si lumina lumanarii). In schimb, o temperatura mai mare, 10.000 K de exemplu, produce o dominanta rece, albastra (cazuri tipice - dimineata devreme cu cer senin, pe zapada si la umbra). Aceasta dominanta este deosebit de suparatoare pentru privitor. Aparatele numerice, chiar daca sunt etalonate pentru lumina zilei, produc si ele aceleasi dominante colorate. Neutralizarea lor se poate face cu filtre corectoare (culoare albastruie pentru dominantele calde, culoare saumon pentru dominantele reci).

Ultimele recomandari

Pe o imagine orizontala, un obiect plasat la stanga domina din punct de vedere al lecturii imaginii. Dar stanga si dreapta au si o alta semnificatie: stanga reprezinta trecutul, dreapta viitorul. De aceea, in multe fotografii in care subiectul principal, un personaj, este la stanga, acesta priveste inspre dreapta. Acest plasament este purtator de sens.

Intr-o imagine verticala, un obiect plasat sus va avea un impact mai mare. Dar sus si jos au, de asemenea, un alt sens: sus inseamna spiritualitate, in timp ce jos reprezinta materialitatea.

Lasati o zona neutra in cadru, fara detalii importante, un fel de margine de circa 1/10 din latime si inaltime.

Ganditi-va si la ceea ce se gaseste in afara cadrului. Neincluderea unui element care sa afla implicit in afara cadrului provoaca imaginatia privitorului.

Fotografiile sub/supra expuse (prea intunecate sau prea luminoase) pot fi corectate cu un program (recomandam PhotoFiltre 6.0.2, ce poate fi downloadat de aici http://www.photofiltre.com).

In incheiere, nu uitati niciodata ca o fotografie trebuie sa povestesca ceva, sa transmita un mesaj, o emotie. Este bine sa nu aratati decat un subiect principal odata.

Toate aceste reguli au menirea sa va ajute sa va transcrieti sentimentele, dand un sens compozitiei si intelegand cum inconstientul fiecaruia va interpreta fotografia voastra.



Pentru detalii privind prelucrarea unei fotografii, cititi articolul (click aici) scris de Cosmin Sava (savcoco).

Mihai Tanase (mihai.telemark)
Marian Radu (marian)


 
0,0432 secunde

GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com
Regulament carpati.org
© copyright (2004 - 2017) www.carpati.org