Skin Classic Skin White Skin Black & Whilte Skin Default Adauga la Favorite (In contul carpati.org)
Cautare:

Doneaza

Calendar

Decembrie 2018
LMMJVSD
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Ianuarie 2019
LMMJVSD
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Online

Vremea
Varful Mircii
Muntii Fagarasului

Reduceri

Voluntar in Carpati - 2016

Homepage

Lista de discutii
#48  Inapoi 1 2 3 Inainte

Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un topic

  Forum Echipament montan Lanterna cort (48)
 
senty
senty
(admin)

 
Bune si discutiile cu si despre baterii / acumulatori, dar... nu deviati de la "lanterna aia de cort".


Luni, 22 octombrie 2018 - 16:45

dxxx
dxxx

 
Alexandru ... ai dreptate, orice baterie chimica venita de la un producator decent specifica o capacitate, dar asta in DS, nu pe ambalaj.

INSA te rog sa nu incurci mere cu pere.
"Cantitatea" de energie electrica poate fi exprimata in doua moduri, care sunt insa DIFERITE si ca unitati de masura / si ca marimi fizice / si oarecum ca semnificatie.

1.
Daca masori Ah (mAh) masori curentul de descarcare CALCULAT dat de element, in cazul ca descarcarea totala s-ar face intr-o ora.
Nu te intereseaza tensiunea!!!

De ce CALCULAT? Pentru ca in afara de valoarea respectiva defapt trebuie precizat si curentul la care se masoara. Curentul de masurare este uzual mai mic, corespunde unei durate mai lungi.
Adica daca ai o celula de 5Ah masurat la 1A, inseamna ca daca o descarci de la 100% pana este goala, va dura 5 ore.
Daca ai descarca aceeasi celula cu 5A, atunci ai stresa-o enorm si ai vedea ca nici nu va putea sustine curentul respectiv decat mult sub 1 ora, datorita unui regim anormal, cu randament mic si multa energie pierduta sub forma de caldura.

(ca parte benefica, mai ales pentru lanterne este valabil si inversul: DACA ACEEASI BATERIE este decarcata cu 0,1A, atunci probabil ca datorita regimului lejer nu va dura cat reiese teoretic, adica 50 ore, ci mai mult...)

Ca sa nu se supere nimeni nu intru aici in problema rezistentei interne...

2.
Ws = Jouli sau Wh etc - nu mai masoara curentul debitat, ci puterea debitata.
Desi luand "tensiunea nominala" a elementului ar trebui ca sa fie matematic egala energia cu punctul 1...
Totusi semnificatia este in sine diferita, asta deoarece pe parcursul decarcarii tensiunea variaza.
Spre exemplu la un element litiu este uzual intre 4,2V si 3V.

IN PLUS - desi eu sunt foarte impotriva marketingului, asa cum se face - totusi in cazul asta nu este marketing, este bun-simt.
Pentru o baterie chimica (adica una nereincarcabila, asa este mai corect pentru ca si in acumulator sarcina tot chimic este inmagazinata) nu poti sa faci decat un ciclu de descarcare, deci masurarea capacitatii este destructiva, in uz normal nu faci astfel de masuratori. De aia nu se mentioneaza capacitatea pe ambalaj.
Un acumulator permite insa sa faci cicluri special in scopul masurarii si pe incarcare si pe descarcare, de unde capacitatea devine o marime si masurabila si intuitiva.


Neco
Cred ca ai o problema de perceptie.

Pe engleza nu se spune acumulator ci "baterie reincarcabila" asa ca orice sursa de electricitate chimica, incarcabila sau nu, este tot "baterie".
De aia deja de multi ani nu se prea mai face distinctie in vocabularul curent... si acumulatorii sunt numiti oarecu impropriu / dar bine incetatenit, tot baterii.
In plus elementii reincarcabili cu litiu tip 18650 mai au si forma tipica de cilindru cu doi poli la capete / si evident ca sunt surse de electricitate... deci cum sa le spuna romanul neaos decat baterii...

Sa nu crezi ca sunt partizan al romanei-englezesti.
Ma distreaza imens / si pe orice cunoscator al englezei presupun ca la fel, atunci cand semidoctii (care au impresia ca inteleg ce se spune in film / si cred ca stiu si romana) incep sa traduca termeni ca sympathetic sau magazine sau cate altele...


Luni, 22 octombrie 2018 - 15:32

yo6ial
yo6ial
Coarda
 
Și celulele primare au capacitate electrică.
...că nu prea vezi pe etichetă, asta ține de politicile lor de piață.

Orice mijloc de înmagazinare a electricității poate avea capacitatea exprimată în amperi oră.
Dacă nu în amperi oră, atunci în Jouli. Carpati.org


Luni, 22 octombrie 2018 - 14:04

neco
neco

 
Io ma refeream la conceptul/denumirea de "acumulator". Ce sa fac ? Riguros (cu consecinta imediata anti pleonasm) m-am nascut, asa voi fi mereu. Si ca dovada ca nu ma pot abtine : unul dintre parametrii fundamentali ai unui acumulator, capaciatatea, se masoara in Ah, cu multipli/submultipli sai.


Luni, 22 octombrie 2018 - 13:33

yo6ial
yo6ial
Coarda
 
@neco: teoretic nu... practic, însă... da.

Să-ți dau un exemplu: erau populare până decurând, lanterne diverse cu bec/led cu o mică baterie de așa-zis acumulatoare SLA de 4v.
Care baterie susținea uneori și 2-3 cicluri până nu mai reținea nici măcar un miliamper.

Acum există diverse celule format 18650 și nu numai ce conțin, în cel mai bun caz, o celulă li-ion de vreo 200mA spânzurată în interiorul cilindrului. În cazurile mai nefericite, sunt celule primare cu litiu, tot așa, la câteva sute de mA. Nu m-ar mira 18650-uri cu trei-patru ag13 înseriate.


Luni, 22 octombrie 2018 - 13:18

neco
neco

 
Exista si acumulatori care nu sunt reincarcabili ?


Luni, 22 octombrie 2018 - 10:02

victoranica
victoranica
Coarda
 
@ionescu

Ce ai gasit tu nu sunt baterii, ci acumulatori reincarcabili. E o diferenta - bateriile le folosesti, mor si le arunci, acumulatorii reincarcabili se refolosesc.

Plus ca au si port usb, de aici pretul ridicat.

Patru baterii AAA decente le iei cu 10 lei din benzinarie.

Daca vrei musai AAAA, comparatia corecta e cu produsele de pe aceste linkuri :

https://goo.gl/trUqAd

https://goo.gl/RZSxTp
Mesaj modificat de autor!

Vineri, 19 octombrie 2018 - 11:34

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
Eu recomand ca specificațiile tehnice pentru un produs să fie luate de pe site-ul producătorului și nu de la vânzători, fie că e vorba de Amazon, eBay sau oricare altul.

Petzl spune foarte clar că frontala funcționeaza doar cu AAA: https://www.screencast.com/t/JRiZevLRM .


Vineri, 19 octombrie 2018 - 11:27

ionescuadrian
ionescuadria..
Cort de expeditie
 
Care este situatia bateriilor AAAA pentru Petzl Tikka XP/XP2 ?

Din prezentare reiese ca sunt incluse/cerute 3 AAAA, dar ca pot fi folosite si AAA / LR03.
Par destul de rare si cam scumpe.

https://www.amazon.ca/Petzl-Tikka-XP-Resistant-Headlamp/dp/B009065J1K

https://www.ebay.com/itm/2-Pack-AAAA-Batteries-Rechargeable-Direct-USB-Battery-Rechar
ging-Station-Built-/282858335734


Vineri, 19 octombrie 2018 - 11:22

ratza
ratza
Busola
 
Luai o frontală de calitate cu banii sparți pe toate tîmpeniile în încercarea de a face economie. După ce m-am plictisit de experimentat (doar că eu am făcut asta de distracție, ca hobby), mi-am luat Petzl Tikka XP și nu regret decizia absolut deloc. Nu doar autonomia e importantă, ci și ergonomia și siguranța în funcționare.


Vineri, 19 octombrie 2018 - 10:28

dxxx
dxxx

 
Ma rog, acum ai ajuns la limita absurdului.

1.
becoledurile sunt in general solutia cea mai proasta de lumina led, fiind concepute numai pentru cost minim, cu nici o pretentie la calitate. In mod normal - mai ales la produse ca cel din link - te astepti la eficiente clar sub 50lm/W + lumina proasta (CRI inferior) + speranta de viata minima.

Asa ceva nu se ia intr-un mediu solicitant (pe munte).
Asa ceva nu se foloseste niciodata in solutii off-grid (oriunde, cu atat mai mult pe munte) fie solare sau eoliene deoarece energia respectiva este "pretioasa" si nici nu te gandesti la ceva cu randament sub 150lm/W.

2.
cortul nu il pui pe creasta, daca ai minim de experienta, ci la adapost inclusiv de vant.

3.
vantul sufla cand doreste el, nu cand ai tu nevoie.

4.
turbina data de tine ca exemplu nu antereneaza nimic... ce sa mai zicem de performante.

5.
alternatorul pus de tine asta este: alternator, adica da curent alternativ.

Desigur ca nu e greu sa obtii din el curent continuu, dar niste piese aiurea alese de pe internet nu au nici un chef sa functioneaze impreuna si cu atat mai putin sa faca ce doresti tu.


Joi, 18 octombrie 2018 - 17:08

ionescuadrian
ionescuadria..
Cort de expeditie
 
In cort pe creasta poti folosi si un bec led de 3w cu un mic dynam conectat la o morisca (usor de confectionat sau de cumparat din Obor.

https://www.ebay.com/itm/LED-Bulbs-Lamp-Home-Camping-Solar-Hunting-Emergency-Outdoor-
Light-DC-12V/122863830101?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=423313982207&_trksid=p205
7872.m2749.l2649

https://www.ebay.com/itm/3V-24v-12v-mini-3-phase-alternator-generator-Wind-turbines-H
and-generator-dynam/332703429977?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749
.l2649

https://www.youtube.com/watch?v=eXtr-Y-3Hn4


Joi, 18 octombrie 2018 - 08:47

senty
senty
(admin)

 
Ionescule... ramai la subiect! Frate, pornesti un topic interesant, cu oameni in masura sa-l dezvolte si sa ofere informatii pretioase, si tu... dai cu mucii in fasole.

Vorbiti numai de lanterna de cort, iar de tuica si whisky, deschide topic separat (la birtul de peste drum).


Joi, 18 octombrie 2018 - 08:36

micro
micro
Caraba
 
"1. Bunicul meu ar fi fost foarte incantat de o lanterna Zebra, eu am depasit etapa."

O afirmatie total ridicola.

Vrei sa spui ca un acumulator cu raportul maxim greutate / energie, pus intr-un corp de aluminiu cu cantitatea minima de material dar cu racire corespunzatoare pentru led, nu corespunde cu cerintele tale. Probabil folosesti fuziunea la rece deja. Nu ma mir, ca oricum ai revolutionat si alimentatia pe munte cu cuburile de Gallina Blanca (cum te laudai intr-un topic mai vechi) ...

La fel cum nu ma mir si ca ai adunat juma de kil de acumulatori care nu merg, luati 5 la leu, dar cu pretinse capacitati de 5000 mAh pe element, cand cel mai bun acumulator (folosit si de Tesla) are 3400 mAh.

Sunt sigur ca bunicul tau ar fi fost foarte incantat si de lumanarea pe gaz care ti-ai luat-o (de ce sa dai 5 lei pe kg de ceara cand poti sa dai 80 lei pe kg de gaz), si de frontala de tip "police" cu cabluri peste tot, care te va tine exact cateva ore de folosire in cel mai bun caz.


Luni, 15 octombrie 2018 - 11:38

dxxx
dxxx

 
Adriane, de ce nu faci un thread corect intitulat "optiunile mele pentru echipament montan" sa dezbatem acolo pro si contra.

Tu iti distrugi propriul topic divagand si atingand alte teme.
Daca eu eram moderator deja topicul ar fi fost inchis.

Sincer multe din optiunile tale nu sunt in acord cu experienta mea, dar asta nu are importanta.
Ce ar putea sa aibe importanta si urmari pozitive ar fi sa discutam coerent / obiect cu obiect / si poate din schimbul de pareri contrare fiecare va invata cate ceva.


On-topic

(eu am intrat aici cand conversatia deja progresase, probabil ca trebuia sa ma uit inapoi...)

- bateriile li-ion se pastreaza la 4 grade Celsius, incarcate 30% si atunci au "uzura chimica" minima, adica se degradeaza in timp cel mai putin. Deci chiar le place frigul.
Dar rezista bine si la temperaturi mai mici, iar auto-descarcarea este minima, mai ales in comparatie cu acumulatorii mai slabi, cu nichel. In mod normal, stocata un an o baterie li-ion ar trebui sa aiba 50% din sarcina initiala.
Nu exista explicatie pentru descarcarea ta, daca erau componente bune.
DECI toti acumulatorii "descarcati spontan" la firgul de pe Scara sunt prosti si de aruncat, cumpara unii buni, cu DS
- ATENTIE la DS, acolo ti se specifica si curentul maxim admis, care poate sa fie si 2A , si 12A dar la unele modele si mai mult. Vorbesc de baterii bune.
Daca ai un driver prost, care "trateaza" bateriile cu 4A si peste vei distruge aproape instantaneu baterii capabile de numai 2A sau mai putin.
Vezi ca la temperaturi mici situatia se agraveaza mult, bateria nu mai rezista decat la 1/10 din ce poate normal, iar ca sa fie cireasa pe... coliva si un driver sau convertor merge mai bine la rece si "trage" mai mult curent.
Adica probabil erai in situatia ca bateria ta fiind rece mai da bine sub 1A, ai conectat-o la un convertor ca sa incarci telefonul care la rece in loc sa ceara 2A cerea vreo 4A si in felul asta, daca bateriile nu erau chiar proaste le-ai distrus tu testandu-le sa vezi care "poate".
Deci posibil ca echipamentul tau sa fi ajutat bateriile sa moara...
Poti face singur masuratori cu un AVOmetru ieftin...
- atentie si la OPTIUNILE tale.
Pe munte esti totdeauna econom cu greutatea si volumul, nu faci excese.
Asta merge si cu ce flux luminos te descurci - nu are rost sa produci peste 100lm cat timp gatesti cand ai intarziat programul si te-a prin inserarea.
In plus am zis deja ca nu se merge noaptea, daca nu este vorba de un regim special (vezi mai inainte).
Deci pentru mine un element 18650 este deja OVERKILL, pentru ca sigur are peste 2Ah, deci foarte mult peste necesarul intr-o tura normala, chiar de ar dura doua saptamani.
Vorbesc de o lanterna decenta, cu randament bun si cu posibilitate de reglare flux luminos macar in vreo 3 trepte.
Mesaj modificat de autor!

Luni, 15 octombrie 2018 - 10:15

ionescuadrian
ionescuadria..
Cort de expeditie
 
florinbalan@ "Dar batem apa in piua. Omul doar intreba daca nu-i mai bine sa-si dea foc la cort."

Am citit cu atenție ce s-a scris la acest subiect. Am cel putin doua concluzii:

1. Bunicul meu ar fi fost foarte incantat de o lanterna Zebra, eu am depasit etapa.

2. In cautarea lanternei perfecte, am cumparat deja de pe ebay cele patru produse despre care am scris la acest subiect, chiar daca nu vor fi folosite intensiv, tura dupa tura. Inventarul rucsacului nu este intotdeauna acelasi. Uneori la compenenta 'de supravietuire" in medii foarte ostile am mai mult de o lumanare pastila clasica.

Nu sunt excluse modificarile. In cautarea cortului perfect am ajuns in etapa sacului de dormit impermeabil, chiar si in varianta https://www.ebay.com/itm/Hot-Mummy-Duck-Down-Sleeping-Bag-Ultra-Light-Camping-Portabl
e-Waterproof-Fleabag/183281239249?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=690574264819&_trk
sid=p2057872.m2749.l2649.
Produsul era disponibil si pentru Romania. Eu l-am primit via Germania.
Mesaj modificat de autor!

Luni, 15 octombrie 2018 - 02:51

florinbalan
florinbalan
Rucsac
 
Sunt de acord cu compromisurile. ORICE producator trebuie sa le faca. Mai ales cei ce le construiesc in regim de hobby, fara niste investitii imense, care nu vor fi acoperite de profit daca nu treci la linie de productie in masa. Un CNC de calitate costa cateva mii de Euro, mai pui restul sculelor, blocurile de duraluminiu si cupru, anodizarea, pot costa mai mult decat componentele electronice si optice, care nici ele nu-s foarte ieftine daca nu le cumperi en gros. Un circuit performant realizat de tine presupune alte investitii sau colaborari. In final ma indoiesc ca poti scoate, o lanterna de la zero, fara compromisuri, sub pretul celor existente pe piata medie. Refolosirea altor piese ieftine inseamna un compromis in sine.

Dar unii producatori chiar fac scule de calitate comparativ cu altii. Si in ultimii ani review-rile utilizatorilor spun multe despre ele. Un alt avantaj este garantia, in cazul lanternelor pe care le inalt eu in slavi fiind intre 1 si 10 ani, indiferent de modul de utilizare si defect. Isi permit sa ofere o astfel de garantie tocmai stiind ca vand piese de calitate, si probabil exista si o acoperire in pretul initial.

Dar batem apa in piua. Omul doar intreba daca nu-i mai bine sa-si dea foc la cort.


Sâmbătă, 13 octombrie 2018 - 11:25

dxxx
dxxx

 
Victor, ai dreptate, dar raspunsul nu a fost dat pentru colegul de forum care nu are pregatire in domeniu.

Altii au deschis cutia Pandorei, facand in general afirmatii "avansate" interpretabile sau gresite... se pare ca vorbeau despre ceva ce nu prea stapanesc... asa ca le-am dat raspunsul corect (... lor..., ceilalti nu trebuie sa citeasca neaparat sau sa aprofundeze).

Pentru userul nespecialist cred ca merita retinut un singur lucru, si anume ca o lantera cu led nu mai este comparabila cu lanterna clasica unde pui o baterie si un bec, doar fiind atent ca tensiunea inscrisa pe bec sa corespunda cu cea a bateriei.
Din aceasta cauza cam orice cumperi, oricat de scump, are la interior un compromis / sau macar o optiune in modul de conceptie si de dimensionare.
Sa nu creada cineva ca exista o lanterna ideala la modul absolut, dar in mod cert poate sa existe o lanterna ideala pentru un anumit user, care se impaca cu toate alegerile producatorului.

***

Deci on-topic si accesibil pentru toata lumea (sper sa nu-l mai supar pe Victor):

- exemplificam mai inainte cate subansamble nefericite calitativ si nefericit alese are o lanterna ieftina.
Evitati lanternele ieftine, pentru ca incorporeaza economii in locurile unde asa ceva nu merita.
- la fel si ce acumulatorii
- luati o lanterna cu review-uri pozitive sau daca se poate testata de cineva, inclusiv cu demontare si analiza partilor componente. Daca nu se poate, macar luati un model pe care il cunoasteti ca fiind bun.
- este posibil ca intre o lanterna cu pret mediu si una foarte scumpa sa nu existe deloc deosebiri in modul in care va satisface necesitatile, deci fiti destepti.

***

Cat priveste cele 1000 ore functionare in zece ani:
- total de acord ca speranta de folosire a unei lanterne este sub durata asta, poate si 5 ani este mult.
- daca e folosita doar la munte nici eu nu cred ca turistul uzual ajunge la 100 ore anual.
- oricum tehnologia led este inca imatura.
Adica progreseaza.
Rapid.
Asta inseamna ca un led de acum 2-3 ani este semnificativ depasit de unul actual asa ca deja dupa 2-3 ani poate sa merite o lanterna noua, daca nu avem cunostintele si posibilitatea de a schimba doar ledul.

Poate necesita detalii tehnice, dar ce spun mai jos este important pentru orice user:
- fiti atenti ca in nici un caz 10 ani sau 1.000 ore de functionare nu este pentru orice lanterna cu led ceva usor de atins, doar pentru ca ledul rezista 50.000 ore.

- daca tii ledul rece (TJ sub 85 grade) atunci "ceasul" lui merge incet si macar in medie vei ajunge la 50.000 ore.
- in majoritatea dispozitivelor led industriale TJ atinsa este mai mare.
"Ceasul" va merge probail de 10 ori mai repede la 95 grade, de 1.000 ori mai repede la 115 grade.
Pai daca merge de 1.000 ori mai repede inseamna ca ledul tine 50 ore, jalnic si fata de becul cu incandescenta, care depaseste uzual 1.000.
Vedeti ca temperatura de 115 grade nu o simtiti voi, ea este in interiorul ledului ala mic, un patrat cu latura de 2-5mm. Ce se simte pe radiator va fi cu mult mai putin.
De aia se si defecteaza chinezismele dupa cateva ore sau zeci de ore...

Deci in cazul ca producatorul da durata de viata a lanternei, alegeti-o pe cea mai mare, oricum sa fie peste 5-10.000 ore, doar asa aveti macar probabilitate ca racirea sa fie decenta.


Vineri, 12 octombrie 2018 - 17:07

victoranica
victoranica
Coarda
 
"Deci o apreciere "ochioscopica" ca lanterna merge OK dupa 10 ani nu inseamna pentru mine nimic.
Daca lanterna a fost folosita sa zicem in medie 30 zile pe an si 3 ore in fiecare dintre zile, asta nu inseamna decat 900 de ore din viata de 50.000 ore.
Nimic."

Sincer acum, cat traim ? Si cat din viata folosim lanternele ? Mie mi se pare mult si 30 zile pe an si 3 ore pe zi; in principiu ma incadrez in durata zilei lumina, situatiile in care termin la frontala sunt mai rare. As estima ca , in cazul meu, frontala e folosita sub 70 ore pe an. La ce spanac conteaza ca ledul ala se degradeaza, ca nu stiu ce componenta se supraincalzeste, daca ma tine zece ani in conditii decente ?

Daca pentru tine nu inseamna nimic ca merge ok dupa 10 ani, pentru restul oamenilor de pe planeta cam inseamna, ca nu traim milenii. Si acum, sincer, e mult sa dai 70 - 80 $ pe o scula care te tine peste zece ani ?

Poate ca te pricepi sa confectionezi frontale mai bine decat producatorii (personal am dubii, la fel cum am dubii despre oamenii care se autoproclama maestrii in indiferent ce), dar deja te pierzi intr-o discutie tehnica interminabila pe care nu stiu cati au interesul si pregatirea sa o poata urmari, ca sa demonstrezi ce ? Nu ne intereseaza sa facem disectia tehnica a componentelor instrumentarului montan, ci pur si simplu vrem ca echipamentul pe care-l folosim sa aiba cateva calitati punctuale, nu sa il lasam mostenire nepotilor.

Pun o intrebare de final: daca spui ca lanternele de la producator nu sunt ok, nici macar cele ale producatorilor consacrati calitativ, care ar fi solutia pentru cei care nu se pricep in domeniu ?


Vineri, 12 octombrie 2018 - 13:33

dxxx
dxxx

 
Florine, ce spui tu pare sa fie OK, insa eu cred ca deja ai cam mare incredere in producatori...

Orice firma are in structura ei ceea ce distruge calitatea pentru clienti.
Se cheama "marketing".
Si in MAJORITATEA cazurilor marketingul distuge calitatea produsului.

- Cat costa un driver bun? Cu 10 centi mai mult decat cel uzual? Pai ne creste costurile, NU PUNEM DRIVER BUN.
- Inginerul: da dar driverul bun are randament 95% iar ala uzual doar 80% si este mare diferenta daca incalzim incinta cu 5% sau cu 20%, pentru ca tot ce se pierde, se pierde ca caldura...
- Marketing: pai lumina emisa este diferita, clientul vede vreo diferenta?
- Inginerul: Nu, dar caldura respectiva incalzeste si ledul si bateria, scaderea vietii bateriei este peste 20% si scaderea vietii ledului este mult mai semnificativa, de la viata 100% la numai 30%
- Marketing: Si ce daca, ziceai ca viata de 100% este de 50.000 ore, adica clientul ala o sa lase lanterna mostenire vreo 2 generatii... mai bine scurtam viata si va mai cumpara o lanterna...
...
...

Deci sa-ti pui speranta ca o firma - mare si faimoasa, care iti da un produs bun si scump - chiar l-a facut atat de bine cat se poate... mie mi se pare pueril, mai ales cat se discuta de ceva care se produce in serie.
La absolut toate se fac compromisuri ("cut-corners").

***

Deci te rog sa nu-mi spui ca ai incredere in produsul firmei X.
Daca imi spui exact rezultatele unor teste - spre exemplu randament pe driver, usor de masurat / daca imi dai schema si codurile componentelor - de abia atunci vom vedea unde s-au facut compromisuri / cat este impactul compromisurilor / daca produsul poate sau nu sa fie recomandat.

"Themal throttle" pe care il descrii tu (reducere putere la supraincalzire) nu prea este ceva util, din punctul meu de vedere este un viciu de optiune.
Adica racirea trebuie sa faca fata in orice conditii, ceea ce face protectia termica inutila.
Evident ca in cazul uzual nu poti sa faci racire corespunzatoare daca doresti 1000lm, mai ales daca nici nu folosesti componente bune. Pai problema vine chiar de aici - la ce iti trebuiesc 1000lm?

Eu personal doresc o lanterna care sa-mi dea constant fluxul luminos, si in regim de echilibru racirea sa faca fata in orice conditii. Deci 100lm sustinut consider ca este mai bine decat 1000lm in impuls si apoi sa faca throttle cum si cand doreste lanterna, nu cum doresc eu.

La proiectarea unui sistem de iluminat cu led de obicei se ia un indice de incarcare mic, la lanterne insa se ia foarte mic (vorbesc de cele performante) deci este uzual sa ai un COB de 50W care sa fie solicitat la numai 2W, deoarece acolo probabil ca se ajunge la randament de 200lm/W, deci din 2W vei avea 400lm.
Si bateria folosita este rezonabil sa fie supradimensionata chiar si de 10 ori, astfel va avea regim lejer si durata de functionare marita.
Cu un astfel de sistem poti ca pentru scurt timp sa te duci la putere de 10 ori mai mare, sa zicem 20W si probabil pe la 3000lm (la putere mai mare randamentul scade) dar asta merita sa o faci cu un buton fara retinere si ramane la responsabilitatea userului cat va abuza. FARA PROTECTIE TERMICA. Asta pentru ca in caz de urgenta daca chiar are nevoie de maxim pur si simplu nu conteaza ca se va descreste semnificativ viata componentelor / iar in al doilea rand utilizatorul nu o fi nesimtit sa nu vada ca lanterna frige...

Iarsi ce spui "nu am vazut sa apara vreo problema" cu scuzele de rigoare, pentru mine nu are nici o importanta.
Un led are viata de 50.000 ore daca il alimentezi corect si il si racesti incat Tj sa fie sub 85 grade. Deci poti si tu sa calculezi cat inseamna asta.
Mai mult, dupa 50.000 ore ledul tot va lumina, dar randamentul lui va fi sub 70% din cel initial.
Adica degradarea emisiei se face progresiv pe masura exploatarii, dar viteza de degradare poate sa creasca enorm daca alimentarea sau racirea nu asigura conditiile normale.

Deci o apreciere "ochioscopica" ca lanterna merge OK dupa 10 ani nu inseamna pentru mine nimic.
Daca lanterna a fost folosita sa zicem in medie 30 zile pe an si 3 ore in fiecare dintre zile, asta nu inseamna decat 900 de ore din viata de 50.000 ore.
Nimic.
Plus ca nu stii daca ledul nu este deja degradat (ca randament, cromaticitate) pentru ca asa ceva se intampla mult inainte de degradarea definitiva.

Oricum o lanterna buna impiedica pe cat se poate schimbul termic dintre led / driver / baterie, cu mentiunea ca pragurile la care componentele incep sa nu se simta bine sunt:
- 40-60 grade pentru baterie
- 85 grade pe jonctiunea ledului (Tj)
- 100-125 grade pentru semiconductorii din driver si alte componente uzuale, si peste 60 grade pentru cele mai multe condensatoare electrolitice.

Deci daca am un driver cu frecventa mare, care nu foloseste decat condensatori ceramici sa zicem ca pot lejer sa accept ca driverul sa "suga" o parte din caldura emisa de baterii, astfel incat bateriile sa fie mai reci desi driverul va fi mai cald - asta deoarece driverul este destul de rezistent la incalzire.
In astfel de caz cuplez termic driverul cu bateriile in mod intentionat.


Vineri, 12 octombrie 2018 - 11:41

Afisari: 953


#48  Inapoi 1 2 3 Inainte

Adauga un mesaj in topic






Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un mesaj

 


 
0,0757 secunde

GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com
Regulament carpati.org
© copyright (2004 - 2018) www.carpati.org