Mai 2019

Iunie 2019

Varful Moldoveanu
Muntii Fagarasului

Refugiul Diana-un experiment necesar despre si pentru noi ca oameni

Scurta istorie

La inceput purtand numele de refugiul Consomol a fost mai intai adapost de vanatoare. In anul 1975 a fost reconstruit cabana cu 20 locuri de catre Salvamont Zarnesti si elevii Liceului Teoretic Zarnesti (fiind folosita si ca punct Salvamont). A ars in 1980. Pe locul ei s-a construit un refugiu sub forma de sopron de Vanatorii de Munte iar in 2003 a fost inlocuit cu unul nou de catre Administratia Parcului Naional Piatra Craiului.

Poate cel mai cantat loc de adapost din muntii nostri, si-a gasit acum un an de zile, o noua fata, sub mainile dibace a 23 de oameni care au pus umarul la propriu intr-una din primele activitati ale Asociatiei Montane Carpati.

Sub bagheta maestrului de ceremonii, Gabi, s-a carat si asamblat actualul prici, s-au curatat refugiul, s-a izolat si i-am dat o noua fata, mai luminoasa. Dar inca mai sunt reparatii de facut si solutii de gasit pentru apa care picura la ploile serioase pe centrul priciului.

Povestea de la un cap la altul:

A fost in acelasi timp un experiment despre noi, oamenii, care trecem pe munte caci stim foarte bine ca muntii sunt murdariti, refugiile distruse, tot de noi cei care ne strangem sub titulatura montaniarzi si care stim mai mult sa ne plangem decat sa facem ceva.

Diana nu va deveni decat in vis un refugiu la standarde europene, nici macar un bivuac nu va ajunge, daca ne se vor schimba atitudini... si am crezut ca se pot schimba atitudini, pe aici pe colo, lasand curat, saci, maturasi faras (si gasindu-le cu supriza in acelasi loc si la un an dupa).

Deasemenea caietul a fost gandit pe de-o parte ca o radiografie a celor care au trecut pe acolo, ca o suma de impresii, informatii utile, fiind o raritate prin refugiile noastre. Nici noi nu credeam ca il vom gasi acolo dupa un an de zile, plin..ne asteptam sa il gasim cenusa, si eventual povestile de vitejie scrise pe pereti.

Din fericire am fost doar pesimisti. La inceputul lunii octombrie am schimbat caietul cu unul nou,am gasit cu placere o colectie intreaga de descrieri ale traseelor turistice din Crai si a celor de alpinsim din zona, fragmente printate din Monografia Bucegilor care au fost aduse la refugiu de cei care i-au calcat pragul.

Mai jos o incursiune in Jurnalul refugiului Diana si10 multumiri celor care s-au implicat in proiect.

Ca sa nu va plictisesc am ales 1 maxim 2 mesaje din fiecare luna.

13.12.2008- "Lucru bine facut."

24.01.09-"Castel pentru inca o noapte...sa ramana cat mai mult timp in conditiile acestea."

21.02-"In Romania mai exista si oameni de bine! Cinste lor! Viata lunga acestui refugiu. Este 14:15, mananc si plec mai departe spre Varful Ascutit".

13.03.09-"O tura scurta si frumoasa „un superb” de refugiu, multa sanatate si carari cu soare celor care l-au refacut si celor care il respecta."

29.04-"O zi frumoasa, soare, senin, pasarele, caprioare.

10.20 am plecat spre Vf Padina Popii prin Padina Popii, prima oara cand sunt singur pe acest traseu.

Le doresc celor care au participat la refacerea refugiului multa sanatate, si ture cu cat mai mult soare si voie buna si in ultimul rand le transmit tuturor sa avem grija sa refugiile existente in toti muntii nostri si nu numai. Carari insorite."

24.05-"Un edificiu trainic plin de istorie si frumusete. O destinatie pentru fiecare iubitor al muntelui ."

04.07-"Refugiul Diana a reinviat!Felicitari (CAR)"

14.07-"Salutari voua celor care iubiti natura cu tot ce inseamna ea. Ma bucur ca am gasit refugiul in stare buna, semn ca inca mai putem spera la o lume mai civilizata".

21.08-"Felicitari celor care au amenajat acest refugiu extraordinar!!!

Am descoperit aici bucurii de o frumusete rara.

Te iubesc Romania!

2 tineri basarabeni indragostiti de natura!"

30.08-"Locul pe care vrei sa-l gasesti cand ploua si e seara."

Am gasit mesaje serioase legate de starea traseelor (turistice sau de alpinism), caratul gunoaielor jos, si de curatenia din refugiu

23.07-"Mi-am dorit mult sa ajung la Diana in acest minunat loc, in care oameni cu adevarat minunati, impatimiti ai muntelui, au muncit sa amenajeze acest refugiu. Numai ei stiu cat au transpirat amplasandu-l in acest paradis montan numit pe scurt Piatra Craiului. Ma alatur celor care se pleaca respectuos in fata lor si va rog alaturi de ceilalti iubitori ai muntelui si ai frumosului, in general, sa nu lasati mizerie in urma dumneavoastra. Este pacat si este un afront adus „mamei” Natura."

Dar si unele haioase foc:

18.06 "Este un loc extrem de frumos chiar daca e plin de muste. Sa fiu sincera (cel putin eu) ma asteptam la un loc din care sa se poata vedea cabana si tot ce e in jurul ei. Daca a dormit cineva aicisa scrie ca sa stiu daca se poate supravietui."

Am avut musafiri -din Marea Britanie, Olanda, Statele Unite,Spania,Ungaria,Franta, Cehia

- de la 6 la 70 de ani fiecare cu micile lui victorii personale.

„Am fost aici eu, Alexandra de 12 ani cu tatal meu si o parte din prietenii mei pe care i-am intlanit la Refugiul Funduri. Am ajuns aici dupa ce am parcurs toata creasta Pietrie Craiului."

„Pana la urma am ajuns. Am reusit sa imi motivez cele 87 de kilograme ale mele si am ajuns, cu toate ca-s din Zarnesti, pentru prima oara la refugiul Diana."

Iar ca incheiere iata ce scria cineva pe la mijlocul caietului:

"Dragii mei romanasi!

Nu luati, completati,

Nu stricati, reparati!

Nu murdariti, curatati!

Romania Curata."

Marți, 17 noiembrie 2009 - 23:09

dragutza0

ce faaaaaaaain! in sfarsit aud un lucru bun despre refugiu dianaCarpati.org...nu de alta da ma cheama diana si eram cam plictisita de piesa aia cu.."am plecat sa renovam diana"...cred ca piesa ar trebui schimbata..."am pelcat sa o ingrijim pe diana"Carpati.org ...glumesc desigur si felicitari celor care s-au ocupat de reparatii

Miercuri, 18 noiembrie 2009 - 03:22

kya

Ce satisfactie cred ca traiti acum, voi cei care ati dat aceasta fata binemeritata refugiului!
Ma bucur ca a fost o actiune atat de reusita, care doveste ca se poate si munca cu folos, nu numai munca "in zadar" Carpati.org

Miercuri, 18 noiembrie 2009 - 08:43

pufyus

Pai daca a reusit experimentul ...propun lansarea pe piata a produselor marca AMC.
Pe cand urmatorul ? Carpati.org

Miercuri, 18 noiembrie 2009 - 09:41

dinac

Sunt constient de efortul depus de cei 23 pentru reamenajare. Si in primul rand, ma gandesc la caratul materialelor si dificultatile traseului(diferenta de nivel, arbori cazuti, radacini umede). Pentru cei 23 de oameni intr-adevar de BINE(cum am "punctat" si in caietul din refugiu), respectul meu!

Miercuri, 18 noiembrie 2009 - 10:41

pisti2004
Cort

Foarte frumos ceea ce am citit!Felicitari tuturor !

Miercuri, 18 noiembrie 2009 - 15:11

luna

Placut surprins, iata ca se poate si la noi !!!

Miercuri, 18 noiembrie 2009 - 15:33

senty

Frumos. De aici se intelege ca NOI suntem cei ce putem schimba ceva in tara asta... mentalitatea in primul rand. Felicitari pentru cei ce au reamenajat refugiul, dar mai ales FELICITARI PENTRU CEI CE L-AU PASTRAT CURAT! Tot respectul.
Nu am participat la reconstructie, dar mi-ar placea sa particip la refacerea unui alt refugiu drag mie si multora de aici... refugiul Sperantelor. Timpul va decide cand si cu cine.
Numai bine tuturor.

Miercuri, 18 noiembrie 2009 - 18:28

mike

Asta este Senty, meritul le apartine celor care m-au facut sa scriu un articol vesel si nu unul trist si tocmai pt a scoate acest lucru in evident am ales ca inchiere o mobilizare la BINE Carpati.org

Miercuri, 18 noiembrie 2009 - 20:34

gloria

Bun lucru a iesit! Mi-aduc aminte in 1997, cand am fost prima data la Diana, era doar o schela veche cu cateva scanduri... Mai sus la Sperante, un adapost paraginit, dar cu jurnal totusi. Respect pentru efortul depus!

Joi, 19 noiembrie 2009 - 10:01

emanuel73

am participat la transportul refugiului spirla. la fel si in funduri si saua grind, am facut cu banii mei priciurile din spirla pe care le-am si carat si montat cu prietenii la fel cu usa din sperantelor si o soba in craita (care nu mai este) dar vara trecuta trecind prin ref.saua grindului am gasit inauntru fecale proaspete de om.
asa ca e bine ceea ce ati facut, foarte frumos, dar mai devreme sau mai tirziu o sa aveti deziluzii asa cum am avut si eu, din pacate.

Joi, 19 noiembrie 2009 - 20:53

novetschicorneliu
novetschicor..

Deci se poate schimba puțin! Ași vrea să pot spera ca puștiul meu să nu mai vadă ce am trăit la Plaiul Foii în 75. O familie de vestgermani jumulită de cabanier. Felicitări celor ce sunt oameni.

Duminică, 22 noiembrie 2009 - 06:21

mike

Salut Emanuel, din pacate stim foarte bine, ca de deziluzii nu suntem nici unii scutiti...probabil acum este entuziasmul tineretii si poate ca la maturitate vom ajunge sa spunem ca ca poate ne meritam soarta sa ne ingropam in gunoaie. Si totusi macar acum cand avem energie sa luptam merita sa o facem... am cunoscut eu insumi in ture useri actuali sau fosti ai acestui site care aveau o atitudine total gresita fata de munte, natura etc si sunt sigura ca sunt destui asa. Totusi macar cei care au muncit, carat etc sunt sigura ca vor respecta aceste locuri..imi spunea Mara acum ceva vreme in urma unei actiuni de strans gunoaie la Caltun de o saptamana la care au participat si elevi din Avrig ca dupa ce au stras tone de gunoaie si absorbante descompuse s-au lecuit pe multa vreme de lasat gunoaie in urma lor...poate e si asta un mod de educatie desi cam neplacut Carpati.org

Duminică, 22 noiembrie 2009 - 22:14

senty

Din pacate, la noi romanii functioneaza inca "educatia cu bata". Multi dintre noi inca nu gandim corect decat daca ne doare... fizic.

Duminică, 22 noiembrie 2009 - 23:28

emanuel73

salut eu sper ca tu sa ai dreptate,mumai ca de 20 de ani de cind merg pe munte am vazut multe si mi-e greu sa mai fiu optimist ,dar cine stie poate ne trezim si noi odata.

Luni, 23 noiembrie 2009 - 19:03

turonian

Foarte frumos, dar cât va ține? La noi nimic nu ține!
Tot cei încadrați în categoria "montaniarzi" produc și distrugerile și gunoiul. S-ar putea spune că "orice pădure are uscături", dar de fapt eu zic că e invers, și anume: puțini sunt cei care au un comportament corespunzător, cu adevărat corespunzător pe munte.
Pe de altă parte, cred că în România, a te baza pe faptul că, cel care vine și vede curat, va lasa automat totul curat, reprezintă o greșeală. Pentru că aici ar trebui sa iasă la iveală bunul simț, simțul civic etc. și puțini au așa ceva.
Vă mulțumesc.

Miercuri, 25 noiembrie 2009 - 11:44

gornel_z

Va multumesc din nou pt noul standard la care ati adus refugiul. Daca va dura sau nu, ramane de vazut. Eu mi-as dori sa pot citi jurnalele din refugii si va propun sa le faceti cumva publice. Cel mai simplu ar fi sa le scanati si sa le publicati undeva. Pe site, pe blogurile personale, unde puteti. Important e sa putem gasi linkul pe carpati.org, alpinet, etc.
Stiu ca daca ati reusit sa refaceti refugiul, acest efort nu vi se va parea prea mare Carpati.org.
Numai bine!
Cornel

Vineri, 27 noiembrie 2009 - 20:12

mike

In regula, se face si asta...