Octombrie 2019

Varful Urlea
Muntii Fagarasului

Bazinul Padinei lui Raie si Valea Cioranga

Padina lui Raie si Cioranga sunt vai mai putin cunoscute si umblate, situate intr-o zona despre care se considera adesea ca nu merita efortul de a fi parcursa intrucat nu prezinta un interes alpin deosebit. Fara a avea maretia sau dificultatea traseelor din apropiere, aceste locuri ofera insa peisaje inedite si o perspectiva remarcabil de ampla asupra partii nord-vestice a masivului.

Pentru inceput o schita a zonei prezentate, in care linia maro continua marcheaza un circuit parcurs in bazinul Padinei lui Raie :

Padina lui Raie aduna firele ce brazdeaza masivul si intersecteaza Braul Cioranga, de la Refugiul Sperantelor pana spre finalul parcursului pe sub peretii de stanca. Afluentii sai, enumerati de la sud spre nord, sunt : Valcelul Cainelui Mort, Valcelul cu Fereastra, Valcelul cu Smirdar, Canionul Cioranga, Valcelul Spalat, Hornul Inchis (principal si secundar) si un valcel fara nume cu obarsia sub Braul Cioranga, aproape de capatul nordic al acestuia. Este interesant cum valea cu atatia afluenti celebri a capatat identitate proprie si nu a preluat unul din numele consacrate. Cum insa toponimia in Piatra Craiului lasa mult de dorit si poate fi subiectul unor discutii indelungate (de exemplu Cioranga, Cioranguta si Canionul Cioranga se afla in bazine hidrologice diferite, iar doua vai aflate pe versanti diferiti poarta numele de Vladusca), mai bine ne intoarcem la Padina noastra cu nume sonor.

Intrarea se face din poteca marcata spre Diana, urmand spre dreapta firul unui valcel si limba de grohotis recent adusa de viitura. Inainte de intrarea in padure suntem in dreptul Canionului Cioranga :

In padure scocul este usor de recunoscut si urmat. Limba de grohotis il insoteste permanent, la inceput ingusta apoi din ce in ce mai lata :

Dupa o ora de mers valea e barata de doua saritori, albite acum de piatra trecuta pe aici. Ambele au un hatas ce le ocoleste prin stanga (in sensul de mers), insa prima se poate urca si direct.

In scurt timp intalnim doi afluenti din stanga si unul din dreapta, totul in cativa zeci de metri . Dupa intalnirea cu cei 3 afluenti firul Padinei isi continua urcusul peste bolovani si perspectiva se deschide. Pare ca avem in fata un ceaun imens, pereti impresionanti blocand inaintarea. Mergem spre ei pentru a admira dispunerea stratelor de calcar si o grota ce se casca chiar in firul spalat si aproape vertical al Canionului Cioranga, afluent pe stanga Padinei.

Revenirea in fir si continuarea urcusului se fac cu atentie, locul fiind deosebit de friabil. In fata se desfasoara socul comun Valcelul cu Smirdar - Valcelul cu Fereastra, ultimul afluent (in urcare) al Padinei. Arata cu totul diferit fata de vecinii sai, un scoc de piatra nu foarte inclinat barat de o succesiune de praguri.

Valea pare fara iesire, pereti verticali de peste 300 de metri ne despart de Braul Cioranga. Cum inaintarea spre est este blocata revenim si ne concentram atentia asupra celor 3 afluenti intalniti, doi dintre acestia constituind solutia iesirii din ceaunul larg in care ne aflam.

Afluentul din dreapta (in urcare) e Valcelul Cainelui Mort, varianta pentru iesirea spre sud din bazinul Padinei. Isi are obarsia in muchia ce desparte bazinul Padinei lui Raie de cel al Calinetului, chiar din locul unde se intalnesc poteca de la Malul Galben cu cea din Hornul Nisipos.

Coborarea pe VCM este mai facila decat potecile mentionate asa ca traseul este preferat de salvamontisti in timpul misiunilor de salvare.

Primii brazi din valcel sunt marcati cu o banda albastra :

Pe partea stanga, al doilea afluent (cel superior) e firul comun Hornul Inchis - Valcelul Spalat. Are un parcurs usor si placut peste bolovanii albiti:

In circa 10 minute intalnim o uriasa pata alba, unde cantitati imense de piatra smulse de viitura din Canionul Cioranga s-au prabusit din inaltul peretilor. Locul este vizibil si atrage atentia de la Plaiul Foii, prin urmare de aici vedem foarte bine cabana :

Langa firul Valcelului Spalat, aflat in dreapta petei albe, admiram doua grote interesante:

In fine, primul afluent pe stanga (cel inferior) este varianta pentru iesirea din Padina lui Raie spre nord. Este firul unui un valcel fara nume ce-si are obarsia sub Braul Cioranga, aproape de locul unde acesta isi sfarseste parcursul ascendent pe sub peretele masiv de piatra de la nordul Hornului Inchis. Scocul se parcurge usor pana la aparitia unor saritori spalate foarte inclinate.

Aici il parasim si ne orientam jumatate stanga (N), urmand o copaie larga cu vegetatie bogata ce-si are obarsia intr-o muchie ce se ghiceste la 150 - 200 m deasupra noastra.

Muchia in care am ajuns esta orizontala, plina de vegetatie si relativ larga. In stanga (vest) sfarseste cu un varf semet si spectaculos, reper important in geografia locului intrucat este vizibil din multe puncte. Iata cum arata varful vazut din capatul nordic al Braului Cioranga, de la Refugiul Sperantelor si din saua VCM :

Urcusul final este placut si spectaculos, fara a pune insa probleme tehnice.

Odata ajunsi pe varf panorama este impresionanta. Vedem la o alta scara detalii observate pana acum doar de la Plaiul Foii, precum si multe altele noi. Faptul ca suntem foarte aproape de masiv si in acelasi timp destul de sus schimba perspectiva, de aceea mi s-a parut cel mai interesant loc pentru observat si fotografiat zona cuprinsa intre Padina Popii si Refugiul Sperantelor. Cum toate incursiunile pe aici s-au desfasurat in jurul pranzului soarele, aflat chiar in fata noastra deasupra Varfului Ascutit, nu a permis obtinerea unor imagini de calitate cu Braul Cioranga.

Insa am putut admira si imortaliza Turnurile Dianei, bazinul inferior si superior al Ciorangii si muchia in care se afla Refugiului Sperantelor (ce separa bazinul Padinei lui Raie de Calinet).

Ne decidem cu greu sa parasim acest loc minunat. Ne apropiem de perete (E), de-a lungul muchiei ce ne desparte de masiv. Cand aceasta se aspreste si devine abrupta alegem fie ocolul prin stanga (nord), pe o poteca destul de clara, fie varianta din dreapta (sud) pe la Tunelurile lui Tontsch. Tunelurile (cod 1260/14) sunt portaluri asemanatoare celor de la Zaplaz insa mult mai lungi iar traseul trece prin doua din ele.

Odata ajunsi la perete avem din nou doua alternative: urcam prin jnepenis pana in Valea Cioranga, spre stanga (N) pe deasupra peretelui de piatra din centrul imaginii, sau coboram pe hatase, la stanga pe sub perete pana intr-un afluent si mai apoi in bazinul inferior al Ciorangii.

Nici una din variante nu e dificila tehnic insa ambele pun serioase probleme de orientare. In plus, vegetatia foarte bogata si lipsa potecilor (exista doar hatase de capre) transforma urcarea intr-o proba serioasa de anduranta. Daca alegem totusi aceasta solutie putem iesi in Valea Cioranga la confluenta cu Valcelului secundar (VC s).

Valea Cioranga este una din caile mari de acces in masiv, avand o caracteristica rar intalnita prin aceste locuri: cu exceptia unui singur punct (o saritoare de circa 20 de metri) poate fi parcursa integral pe fir. Parcursul sau are trei portiuni distincte: zona din aval (grad 1A), "ceaunul" (1B - 2A) si portiunea superioara (1B). O descriere completa a vaii este postata la http://www.carpati.org/jurnal/piatra_craiului_valea_cioranga/2490/ , asa ca voi prezenta doar cateva amanunte suplimentare despre "ceaun" si Valcelul secundar al vaii Cioranga (VC s).

Zona cea mai spectaculoasa si dificila a vaii este "ceaunul", imensa cetate de piatra in care panta generala depaseste 60° iar saritorile dificile se succed una dupa alta. Pereti inalti strang valea de o parte si alta, intrarea facandu-se printr-o deschidere de numai 4-5 m. Odata intrati atentia ne este atrasa de o grota uriasa aflata in stanga vaii (cartografiata recent, cod 1260/52), in timp ce pe dreapta hornuri surplombate se pravalesc amenintator. Talvegul coteste brusc intai la stanga si apoi la dreapta, salta 10 metri printre bolovani imensi si inca 20 de metri peste un perete aproape vertical doar-doar va reusi sa scape din stransoarea peretilor. Dupa inca doua praguri spalate si schimbarile de directie aferente

firul reuseste in final sa scape si isi continua linistit calatoria prin marea de jnepeni, presarat cand si cand cu mici saritori .

"Ceaunul" poate fi depasit in mai multe moduri, toate figurate pe harta :

- ocolind saritorile prin stanga, intai in lungul unui valcel paralel si apoi revenind in vale peste o muchie injnepenita (varianta descrisa in http://www.carpati.org/jurnal/piatra_craiului_valea_cioranga/2490/  )

- urcand direct primele saritori apoi ocolind spalatura prin dreapta prin vegetatie (traseu parcurs anul acesta) ori pe muchia abrupta din stanga (traseu propus) (Fata de traseul propus, după o discuție cu Adi Costache (rupi) care a cercetat zona, se cuvine o precizare: varianta accesibila este urcare pe fir încă aproximativ 20 m pana nu se mai poate inainta apoi un mic diedru la stânga si traversarea muchiei in stânga  pana in jnepenis; de aici in sus si se ajunge in varianta mentionata la punctul anterior, pe care se revine in talveg. Deci nu se urca direct pe muchia)

- ocolindu-l partial prin exterior pe dreapta (sud) si revenind spre vale printr-o sea, de unde o poteca orizontala sfarseste in jnepenii de deasupra spalaturii (de aici se rapeleaza in talveg)

- in fine, ocolindu-l partial prin exterior pe dreapta (sud) si continuand parcursul ascendent spre sud pana deasupra Tunelurilor lui Tontsch, apoi orientandu-ne spre stanga (N) in traversare prin jnepenis pana la revenirea in vale, mult deasupra "ceaunului".

Primele trei variante de traversare a "ceaunului" prezinta puncte de trecere delicate si necesita atentie deosebita, gradul lor de dificultate fiind 1B - 2A iar zona friabila.

Valcelul secundar al vaii Cioranga (VC s) isi are obarsia in zona Braului Cioranga - Ramura de Jos (BC - rj) si conflueaza cu valea dupa un parcurs de circa 150 m. Prima saritoare a secundarului arata neprietenos asa ca am urcat saritoarea cu fereastra din VC si apoi am traversat la dreapta in secundar. Urmeaza o fisura mai larga, un piept de piatra si apoi valcelul isi domoleste panta. Urcusul continua pe o fata inierbata pana intersectam hatasul BC - rj, loc in care parasim valcelul orientandu-ne spre dreapta (BC spre Varful Ascutit sau Refugiul Sperantelor) sau stanga (BC - rj pana in Padina Popii), in functie de destinatia aleasa . Parcurgerea valcelului dureaza circa 20 de minute.

Pentru ilustrarea articolului am folosit imagini din turele facute anul acesta (din pacate am vazut tarziu ca afisarea datei era activata :( ) , precum si cateva fotografii primite de la Bogdan Uta (pixel) caruia ii multumesc pe aceasta cale. De asemenea multumesc celor care m-au insotit pe parcursul turelor si au dat dovada, cand a fost necesar, de muuulta rabdare si perseverenta :)

Vineri, 16 noiembrie 2012 - 13:26

ciobu

fain de tot Carpati.org

Sâmbătă, 17 noiembrie 2012 - 11:15

dodo79

Binevenita descrierea. Va multumesc din nou tie si colegului pentru recuperarea batului de treking (apare in poze pe rucsacul colegului) pierdut prin jnepenisul din zona ceaunului la sfarsitul lunii august.
La cat mai multe ture frumoase si descrieri similare!

Luni, 19 noiembrie 2012 - 11:21

gornel_z

Inca un jurnal fain. Felicitari.

Marți, 20 noiembrie 2012 - 10:05

danutzvasile
danutzvasile..

frumos ,mi-ai facut o pofta..La mai multe

Joi, 22 noiembrie 2012 - 13:51

alekstar

Foarte fain. Multam pentru impartasirea cunostintelor si a experientei.